Framgångsrikt läs- och skrivlärande - vad säger forskningen?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det goda samtalet Lena Fritzén 21 maj 2013
Advertisements

Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
2-årigt samverkansprojekt
Enkät kursslut chef ,5%
Ledarskap i klassrummet
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Mottagande i särskolan för elever med utländsk bakgrund
Varför fokus på nyanlända just nu
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Alla brinner för något…!
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Nya Elementar!.
Södertörns nyckeltal 2012 Grundskolan
Arbetsplan för skolbiblioteket
Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet – en potential för skolan – men vad är det och hur kan man göra?
Vetenskap och beprövad erfarenhet
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Utbildningen ska vila på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund Källa: Nya skollagen SOU 2009:94 Behov av forskningsartiklar som är mera konkreta och.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Från skolforskning … till forskning i skolan
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Växjö kommun,  Kommunala högstadieskolor, Växjö kommun  Administratörer, kulturaktörer, koordinatorer och elever  Delaktighet som värde och praktik.
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Framgångsrikt läs- och skrivlärande i klassrummet
F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14
Hur socialt anpassa barn med ADHD ? Konsekvenspedagogik
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Framgångsrik läs- och skrivundervisning en bro mellan teori och praktik Catharina Tjernberg Den sjunde nordiska dyslexikongressen om dyslexipedagogik.
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
SKAPANDE SKOLA - på agendan idag: Skapande skola 2011 Erfarenheter hittills, generellt Så ser det ut i Östra Götalands län Gynnsamma förutsättningar Kvalitet.
Lärarkompetenser 6 oktober 2014 Caroline Kearney Projektledare och utbildningsanalytiker.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Framgångsrik läs- och skrivundervisning en bro mellan teori och praktik Catharina Tjernberg Stockholm 13/ Lärarkonferens Dyslexiförbundet FMLS.
Läroplansträff fritidshem
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
Enl. McKinsey m.fl. Sammanhållen kvalitet i lärandet Lärarprofessionens mycket stora betydelse – lärarnas status, rekryteringen till yrket Kompetensutvecklingen.
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Läroplansträff fritidshem
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Skolutveckling via digitala medier
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
BFL Bedömning för lärande
SCHOOL OF HUMAN SCIENCES Värdepedagogiskt forskningsfält på HiK Utgår från den del av den pedagogiska praktiken som leder till att barn och unga utvecklar.
Det vetenskapliga arbetets plats i lärarutbildningen
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Vilka är vi? GR Utbildning Pedagogiskt Centrum Sandra Svensson.
Modell för kollegialt lärande genom klassrumsbesök
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Att jobba språkutvecklande
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
From Great To Excellent
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Språkutvecklande undervisningsstrategier i SVA-undervisningen
Presentationens avskrift:

Framgångsrikt läs- och skrivlärande - vad säger forskningen? Catharina Tjernberg Läskonferensen 4 april 2014

Föreläsningens tema Vilka frågor försöker läs- och skrivforskare idag ge svar på? Vari ligger svårigheterna för forskningsresultaten att nå fram till skolverksamheten? Vad säger lärarna? catharinatjernberg.blogspot.com

Klyftan mellan teori och praktik Omfattande forskning har bedrivits de senaste 20 åren (Spencer et al., 2011; Snowling & Hulme 2007; Myrberg 2007) Kunskaperna idag är goda Forskningsresultaten har inte nämnvärt påverkat skolverksamheten (PIRLS; PISA) Etablerad forskningsbas MEN ökade svårigheter bland elever PISA 2000 jämfört med PISA 2012 catharinatjernberg.blogspot.com

Klyftan mellan teori och praktik Kunskaper i läsning och läsförståelse sjunker Samtidigt är forskningsrönen om läsning och skrivning svårtillgängliga för lärare ute i skolverksamheten Bohlin 2011; Dillon et al. 2011; Hattie 2009 Vad beror det på? och vad kan vi göra åt det? catharinatjernberg.blogspot.com

Klyftan mellan teori och praktik Forskningsfokus ligger inte i den pedagogiska praktiken (Hattie 2009) Sociologiska, psykologiska och filosofiska ämnen har dominerat den pedagogiska forskningen, men… (IRA 2010) Lärarcitat: ”Därför tror jag att det är många lärare som känner att ’det där berör inte mig, det handlar inte om det jag gör’” ”Forskningen måste betyda något för mig som lärare och vara användbar i mitt klassrum” (Tjernberg 2013) catharinatjernberg.blogspot.com

Forskningsläget Foskningsfältet inom läs- och skrivområdet Två forskningstraditioner: den kognitiva och den sociokulturella (Bohlin 2011; Myrberg 2007) Båda har viktig kunskap att förmedla Skickliga lärare använder kunskap från båda i sina pedagogiska handlingar (Pressley 2006; Tjernberg 2013) Säkerställer elevens möjligheter till grundläggande färdigheter och ett meningsfullt lärande (Tjernberg 2013) Catharinatjernberg.blogspot.com

Lärare – Forskning Ökade krav på läs- och skrivkompetens Eleverna måste få stöd att utveckla såväl förståelse som avkodningsstrategier för att kunna ta till sig den mångfald av ämnen och genrer som de ställs inför (Liberg 2008) Ökat krav på lärarkompetens (Crawford & Torgesen 2009) Ämneskunskaper och kunskaper om läroprocesser (Dillon et al. 2011) Att arbeta språkutvecklande i skolans alla ämnen catharinatjernberg.blogspot.com

Forskare måste ut i verksamheten Från forskningsresultat till praktisk pedagogik är steget långt Den pedagogiska gestaltningen – missas ofta Den traderade yrkeskunskapen Det behövs studier som handlar om kunskap i kontext – som förenar teori och praktik (Mattsson 2013; Korthagen 2007) Catharinatjernberg.blogspot.com

Forskare måste ut i verksamheten Att belysa det arbete som görs i skolan som får positiva effekter (Liberg 2009; Pressley 2006) Att forskningen intresserar sig för hur det ser ut i skolan idag och hur lärare tänker och arbetar (Long 2011; Korthagen 2007) Viktigt med en helhetssyn på lärandet (Pressley 2006) Sådana studier är underrepresenterade i pedagogisk forskning (Pressley 2006) Catharinatjernberg.blogspot.com

Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet Den nya skollagen betonar samspelet mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i skolverksamheten Vad innebär det i praktiken? De forskningsresultat som finns att tillgå har visat sig vara svårtillgängliga för lärare Det behövs någon med fördjupade kunskaper ”som tolkar den där forskningsrapporten så att den kan omsättas i handling i klassrummet” (Lärare) (Tjernberg 2013 s. 214) catharinatjernberg.blogspot.com

Studies in excellent Alltmer efterfrågas studier som visar vad som leder till framgång Framgångsrika undervisningspraktiker Michael Pressley (Reading instructions that works), Judith Langer (Beeting the odds) Lärarkompetens är ”färskvara” (Darling-Hammond 2000) Kontinuerlig fortbildning - Viktigt med utmaningar Lärarcitat: ”Jag tror inte att jag hade varit kvar så här många år på en och samma arbetsplats om det inte varit för att det händer något roligt här på skolan” (Tjernberg 2013) catharinatjernberg.blogspot.com

Vilka frågor söker forskningen idag ge svar på? Metaanalyser av effektiv undervisning (John Hattie, en syntes av 50 000 studier) Synliggöra lärandeprocesser (Hattie 2009) Forskningsfokus har förflyttats till lärprocessen (Dillon et al. 2011) Den sociala miljöns betydelse för lärandet (Allan 2007) catharinatjernberg.blogspot.com

Vilka frågor söker forskningen idag ge svar på? Lärprocessen i klassrummet (Björndahl 2012) Formativ bedömning – bedömning för lärande (Lundahl 2011; Black & William2005) Läs- och skrivstrategier (Snow & Juel 2007; Liberg 2009; Calkins 2011; Gear 2011; Reichenberg & Lundberg 2011; Tjernberg 2013) Lärarnas eget lärande – mentorskap, kollegialt lärande och pedagogiska samtal (Dillon et al. 2011) catharinatjernberg.blogspot.com

Lärarfortbildning Lärarens eget lärande (Heimdahl Mattson & Tjernberg 2014) Det är särskilt viktigt att lärarfortbildning är kontinuerlig och anpassad till sitt sammanhang (Long 2011; Risko et al. 2008) att den upplevs som värdefull och användbar i pedagogisk handling (Tjernberg 2013) ”job-embedded learning” har blivit ett centralt begrepp (Long 2011; Dana 2010) catharinatjernberg.blogspot.com

Lärarutbildning Hur ska den lärarutbildning utformas som ger studenterna de bästa förutsättningarna? Resultat från 82 amerikanska studier (Risko et al. 2008) Studenterna lär sig på metodkurser men lyckas inte omsätta kunskaper i pedagogisk handling om de inte får stöd (Risko et al.2008) Explicit undervisning och vägledning Grupparbeten leder inte självklart till kunskapsutveckling (Risko et.al. 2008; Barber & Mourshed 2007) Handlingsreflektion som ett verktyg i sitt lärande catharinatjernberg.blogspot.com

Framgångsrika skolor Ett starkt ledarskap Lärarengagemang En positiv tro på eleverna Effektiv schemaläggning Professionell fortbildning Föräldrasamverkan Vetenskapligt baserade metoder och arbetssätt Crawford & Torgesen 2009 catharinatjernberg.blogspot.com

Slutsatser Både lärare och elever behöver utmaningar för att inte hamna i komfortzonen (Tjernberg 2013) Lärarskicklighet är en färskvara (Darling Hammonds 2000) Viktigt att forskarna hittar ut till lärarna på skolorna (Tjernberg 2013; Korthagen 2007; Pressley 2006) Större resurser satsas på ett praxisinriktat forskningssamarbete där den gemensamma målsättningen är att utveckla verksamheten Kontextanknuten fortbildning i kombination med akademiska kurser (Tjernberg & Heimdahl Mattson 2014) catharinatjernberg.blogspot.com

Lärarcitat ”Det är långt till akademin från skolan. Så för att förändra det här tror jag att det krävs att fler lärare själva blir knutna till akademin. Jag tror att man som lärare då blir mer nyfiken på vad forskningen kan ge oss” (Tjernberg 2013 s. 193)

Forskare – Lärare I stället för ett ensidigt förmedlande av teoretiska kunskaper från akademi till lärare, blir lärare medaktörer i skapandet och utvecklandet av den egna yrkeskunskapen (Tjernberg & Heimdahl Mattson 2014) catharinatjernberg.blogspot.com

Handlingsorienterad kunskap (Tjernberg, 2013) Analytisk kunskap Situerad kunskap catharinatjernberg.blogspot.com

Tjernberg, C. (2013). Framgångsrik läs- och skrivunder-visning Tjernberg, C. (2013). Framgångsrik läs- och skrivunder-visning. En bro mellan teori och praktik. Stockholm: Natur och Kultur Tjernberg, C. (2014). Studiehandledning till Framgångs-rik läs- och skrivundervisning. Forskningsanknuten lärarfortbildning. Stockholm: Natur och Kultur Tjernberg, C. & Heimdahl Mattson E. (2014).Inclusion in practice: a matter of scool culture. European Journal of Special Needs Education. catharinatjernberg.blogspot.com