Superstar Effects in Deluxe Gastronomy – An Empirical Analysis of Value Creation in German Quality Restaurants.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Den här dagen är bara för dig!. Utställare som är där för dig. –Universitet/högskolor –Yrkeshögskolor –Folkhögskolor –Företag •Rekrytering på kort sikt.
Advertisements

Vad styrs verksamheten utifrån • Lagen om skydd mot olyckor • Handlingsprogram • Kommunal och förvaltningslag • Verksamhetsplaner • Ekonomistyrning • Avtal.
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Manual till Citybreak Information System (CBIS) för att fylla i uppgifter till Points of Interest (POI) på meetings.visitsweden.com.
En vinnande strategi för sparande Günther Mårder, vd Aktiespararna Kongresshelgen 2012, Uppsala
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
Från idé till lönsamt företag. 2. Från idé till lönsamt företag 3. Definitionen av Mentorskap för ALMI •Mentorskap är en ömsesidig relation där båda.
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Allmänningens dilemma
Reseproduktion och försäljning
AFFÄRSPLAN Elias Brander.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Penningpolitisk uppföljning april Lägre ränta nödvändig för att dämpa fallet i produktion och sysselsättning och klara inflationsmålet på två procent.
AKTIEBOKEN © FREEBOOK HUVUDFINANSIÄR AKTIEBOKEN 2009/2010.
Tio handfasta argument
Workshop: Marknadsplan 10 september 2013 Lukas Åvall
SAMHÄLLSEKONOMI.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
till en presentation av System och lösningar med RFID
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Marknadsplan för HälsoFreak
STP-processen Segmentering Målgrupp (Targeting)
Dagens lektion: Fångarnas dilemma + Utilitarism
Behövs det pengar? Byteshandel.
Leveraging the business Till slut kräver tillväxt att man rör sig från det tidigare affärsområdet. Denna strategi kan innebära risk. För att undvika en.
Skogsbarometern är en årlig rapport om det ekonomiska läget i familjeskogsbruket 750 skogsägare har av Sifo intervjuats under september månad och undersökningen.
Hur fungerar missbrukarvården i Piteå? Resultat och Ekonomi!
PA Consulting group ab.
Key Findings - rekryteringstrender
En konsument är en person som förbrukar varor och tjänster.
Max start-guide Liten och väldigt snabbt ihopkastad.
Förslag till planering kapitel 12
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Reko fjärrvärme Vad innebär det för fjärrvärmeföretagen?
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Arbetsförmedlingens intervjuundersökning (hösten 2014) Arbetsförmedlingens intervjuundersökning Representativt urval för näringslivet (334 arbetsställen)
Världens väntan på antibiotika
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Tankar om effekter och vidareutveckling.
Care of Measuring cluster effects Gör EU:s strukturfonder någon nytta? Hur kan resultaten mätas? Varför blir det resultat?
Av Ewa Ögren Tullengymnasiet 2008
BNP (BruttoNationalProdukt):
Företaget – Andmotion  Bildades år 2010 och ägs av eEquity  Främst inriktade på vinter- och vattensport inom näthandeln  Affärsidé ” Att genom e-handel.
The explanatory foundations of relationship marketing theory Shelby D. Hunt, Dennis B. Arnett och Sreedhar Madhavaram Journal of Business & Industrial.
Inledning och avslutning
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Penningpolitisk rapport februari Kraftig försämring av konjunkturen – reporäntan sänks till 1 procent Återhämtning inleds 2010 Osäkerheten stor.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Hur du hittar elevernas styrkor
Landsbygdsdepartementet Sverige – det nya matlandet Johan Andersson Anell, departementssekreterare.
Mats Larsson, IUC Syd Anna Hall, IUC Syd Henrik Berven, Region Skåne.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
15:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Relationsförstärkare i mediemixen Mässor Direktmarknadsföring sales promotion Events Udda medier Sponsring.
Stresshantering och säljplanering
Monopolistisk konkurrens
HAGFORS TURISTINFORMATION
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Sveriges bagare och konditorer
36 % 56 % Källa: IDC Visste ni….det finns studier som visar att en anställd lägger 36% av sin arbetstid på att leta efter och sammanställa information,
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
KONJUNKTURINSTITUTET
Utmanad till framgång Morgan Sandberg Kontaktadagen 2017.
Monopolistisk konkurrens
LRF Dalarna Livsmedelsstrategi och Samverkan i matkedjan
Sveriges bagare och konditorer
(Företagsnamn) Affärsplan
Nätverksträff 2 Synliggöra lärandet
Handläggarutbildning
Presentationens avskrift:

Superstar Effects in Deluxe Gastronomy – An Empirical Analysis of Value Creation in German Quality Restaurants

Superstar effect – top performers dominerar marknaden Inga direkta substitut Fungerar det även på Nichmarknader? Superstar = Kocken Guide Michellin & Gault Millau

Innebär hög kvalité också höga marginaler? Känslighet mellan pris och image Är det mer lönsamt att investera i huvudproduktens kvalité eller skall man satsa på self-marketing?

Michelinguiden – ett annat sätt att se på relationer Superstars-effekten Prestige och varumärkesskapande – lönsamhet i andra hand

Hur ser relationerna ut?  kund – michelinguiden  kund – restaurang Relationernas styrka och kopplingar påverkas av antalet stjärnor. Stjärnorna bidrar starkt till retaurangens image, vilken lockar kunder. Få stjärnor ger svagare bindningar till Michelineguiden, flera stjärnor ger starkare bindning.

Analys Adler 1969; “ the more you know the more you enjoy” relation Guide Michellin Kunder Besök Lyckat – god word of mouth Misslyckat – försiktig spridning av missnöje En god relation ger större utrymme för fel !

Inte bara i Tyskland Edsbacka krog stänger. DN ”Den 27 februari 2010 kommer Edsbacka krog att stänga. Edsbacka är den första restaurangen i Sverige med två stjärnor i Guide Michelin.” ” - Vi vill avsluta med flaggan i topp. Den rådande konjunkturen gör att vi inte ser någon långsiktighet i det vi gör. På lång sikt bedömer vi att det inte finns utrymme för den här typen av finkrog, säger krögare Christer Lingström.” ”- Vi tittar bland annat på en bistro i Strängnäs och undrar om småstäderna är mogna för riktig hemlagad mat, säger Lingström.” ”Någon ny restaurangverksamhet kommer troligen inte att öppna i Edsbacka krogs lokaler. Fastigheten ska säljas. Edsbacka Bistro, som ligger tvärs över gatan, kommer att fortsätta som vanligt.” Kan michelinstjärnorna fungerna som en etableringsbas för att senare öppna en bistro? Artikeln nämner t.ex. att lönsamheten är 10 gånger högre hos en bistro jämfört med en lyxkrog i Michelinguiden. Kan relationerna som skapas mellan företag och kund följa med till bistroverksamheten?

Avslutning Kan denna speciella relation som Michelinguiden har till sina kunder också appliceras på andra områden? Pricerunner? Prisjakt? Reseguider? Privata hotell som ingår i vissa samarbeten (Best Western?) Vilka har vi egentligen en relation till?