Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Sveriges bagare och konditorer

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Sveriges bagare och konditorer"— Presentationens avskrift:

1 Sveriges bagare och konditorer
Grundkurs i nationalekonomi, hösten 2014, Jonas Lagerström 7. Vad ska ditt företag producera? Högre brödpris gör att antalet bagerier nu ökar för första gången på decennier. Sveriges bagare och konditorer

2

3 Varför ser utbudskurvan ut som den gör?
Så hur tänker en producent? Maximerar sin vinst där MR=MC Nationalekonomer antar att företag försöker maximera sin ekonomiska vinst, alltså skillnaden mellan intäkter och kostnader. Alla företagare tänker inte alltid på det här sättet, men rimlig förenkling. Eller? Vinsten blir alltid maximalt stor genom att man producerar där marginalintäkten (MR) är lika stor som marginalkostnaden (MC). Vi skissar nu en förenklad modell för hur det här går till. Låt oss börja med kostnaderna! Varför ser utbudskurvan ut som den gör? Vad händer i företaget?

4 Produktionsfunktionen
Hur går produktionen till? Produktionsfunktionen Hur mycket ett företag producerar (output) beror på hur mycket insatsvaror vi sätter in (inputs). Svarta lådan Antal skjortor = f (arbetare, maskiner) Produktionsfunktionen

5 Hur går produktionen till?
Avtagande marginalprodukt På kort sikt kan vi anställa fler arbetare (rörlig faktor) men vi kan inte köpa in fler maskiner (fast faktor). Hur tror du rent teoretiskt att förhållandet ser ut? Antal skjortor Totala produktionen Antal maskiner arbetare skjortor 1 5 2 8 3 10 4 11 Antal arbetare På kort sikt till slut allt svårare att öka produktionen (avtagande marginalprodukt) ty allt trängre i fabriken runt maskinen.

6 Så hur ser kostnaderna ut?
Vi vill ju maximera totala intäkter minus totala kostnader Att det blir allt svårare att öka produktionen av skjortor bör innebära att kostnaderna stiger allt snabbare ju fler skjortor vi producerar i fabriken (givet att vi har en viss mängd maskiner). Totala kostnader Antal skjortor Totala produktionen Totala kostnaderna FC Antal arbetare Antal skjortor Om vi inte producerar någon skjorta alls måste vi ändå betala för maskinen; en fast kostnad (FC) för den fasta faktorn.

7 Marginal- och snittkostnader
Guidar oss till rätt mängd och nedläggning eller inte? MC ökar ty avtagande avkastning i produktionen (allt trängre i fabriken). ATC minskar först ty fasta kostnaderna sprids ut på fler skjortor, men ökar när kostnaden för att tillverka ytterligare är mycket hög. MC skär ATC i dess minimun (bebisar in i klassrummet; Selännes poäng); här är snittkostnaden som allra lägst. Kostnader 3.25 Marginalkostnaden (MC) är kostnaden för att producera ytterligare en skjorta. 3.00 2.75 2.50 2.25 MC 2.00 1.75 1.50 ATC 1.25 1.00 0.75 Snittkostnaden (ATC) är den genomsnittliga kostnaden för att producera en skjorta. 0.50 0.25 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Antal skjortor Copyright © South-Western 7

8 Fullständig konkurrens Monopolistisk konkurrens
Olika slags marknader Eller: Bör Roger bränna upp Fredriks skörd? Fullständig konkurrens kräver 1) många aktörer som var och en bara har en liten del av marknaden och 2) varan upplevs som identisk (standardiserad), och ofta också 3) fritt in- och utträde på lång sikt. Givet fullständig konkurrens är marknaden effektiv; finns inget sätt att göra det bättre för någon utan att försämra för någon annan. Vad, hur, åt vem? Effektiv mängd som produceras till lägsta möjliga kostnad åt människor med högst betalningsvilja. Fullständig konkurrens Oligopol Monopolistisk konkurrens Monopol Vete? Starksprit?

9 Intäkterna i fullständig konkurrens
Sälja ytterligare ett kilo vete ökar intäkterna med P Vetebönder är pristagare och säljer alltid till marknadspriset. För varje enhet extra som du säljer så ökar dina totala intäkter med priset P. MR=P i fullständig konkurrens. En bonde maximerar alltså sin vinst om hon producerar vid mängden där MR=P=MC. Om MR>MC så ger ökad mängd större vinst. Om MR<MC så ger minskad mängd större vinst. Men går du med vinst när du gör ditt allra bästa? Vete (Q) Pris (P) Total intäkt (TR) Marginal- intäkt (MR) 1 4 2 8 3 12 16 5 20 6 24

10 Hur mycket bör Fredrik producera?
Givet fullständig konkurrens på marknaden Pris ATC MC Vinst ATC q P P = MR Mängd Copyright © South-Western 10

11 Svar

12 Hur mycket bör Roger producera?
Givet fullständig konkurrens på marknaden Pris MC ATC ATC q Förlust P = MR Men på kort sikt är det värt att fortsätta så länge priset täcker de genomsnittliga rörliga kostnaderna (AVC). Mängd Copyright © South-Western 12

13 Långsiktig dynamik Varför blir platt-tv först jättedyrt och sedan billigt igen? (a) Ursprungligt läge Företaget Marknaden Pris Pris ATC MC Utbud S1 Efterfråga D1 1 Q A P 1 P 1 q1 Mängd (företaget) Mängd (marknaden) Utbud och efterfrågan bestämmer totala mängden platt-tv och priset på platt-tv. Ditt företag måste hålla samma pris som alla andra. Varje företag producerar alltid där MC=MR. I fullständig konkurrens gäller att P=MR. Alltså producerar varje företag där P=MC. 13

14 Långsiktig dynamik Varför blir platt-tv först jättedyrt och sedan billigt igen? (b) Föränding på kort sikt Pris Företaget Marknaden Pris D 2 ATC MC Vinst S 1 Q 2 P B P 2 D 1 Q 1 A P 1 P 1 q2 Mängd (företaget) Mängd (marknad) Plötsligt vill många fler ha platt-tv: efterfrågan ökar, vilket höjer priset. Alla företag sätter ny mängd där MC=MR. I fullständig konkurrens alltså MC=P. Här gör vi en ekonomisk vinst på kort sikt, men producerar inte längre där snittkostnaderna är som lägst. Copyright © South-Western 14

15 Långsiktig dynamik Varför blir platt-tv först jättedyrt och sedan billigt igen? (c) Förändring på lång sikt Företaget Marknaden Pris Pris D 2 S MC ATC 1 S 2 B P 2 A Q 3 C P 1 P 1 D 1 q1 Mängd (företaget) Q Q Mängd (marknaden) 1 2 Vinsterna i branschen lockar in nya företag som också vill tjäna pengar. Utbudet ökar, vilket sänker priset igen. Vinsten var bara kortsiktig, den försvann när nya företag drogs in på vår marknad och pressade ner priset. Varje företag producerar återigen till minimal snittkostnad. Copyright © South-Western 15

16 Så fungerar producenterna
Centrala lärdomar Företag maximerar sin vinst genom att producera där intäkten för sista enheten (MR) är lika stor som kostnaden för sista enheten (MC). Företag lägger ner om MR här är lägre än snittkostnaden (ATC). På kort sikt kan företag göra vinst och producera onödigt dyrt men på lång sikt är ekonomiska vinsten noll och varan tillverkas till lägsta kostnad. Marknadens utbud är ofta mer priskänsligt på lång sikt än på kort. Noll ekonomisk vinst? OPEC:s prischock lockar in Norge


Ladda ner ppt "Sveriges bagare och konditorer"

Liknande presentationer


Google-annonser