IHOP Sampers med bättre modellering av trängsel i storstäder CTS-dagen Borlänge 2013-11-26.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Visual Basic - Genomgång
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Hur arbetar vi med passagerarprognoser för en Öresundsmetro? Karin Brundell-Freij, WSP Halvtidskonferens
Talföljder formler och summor
En Dag i Ramadan Ramadan
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Vattenkemiska data Workshop, maj 2014 Claudia von Brömssen, SLU.
Planeringssamverkan, klippt ur verksamhetsplanen I Samtrafikens verksamhet ingår att genom planeringssamverkan samordna bytestider och skapa bra förutsättningar.
Bedömning av professionell kompetens
Lagledaren ansvarar för att alla i laget tagit till sig detta.
Välkomna på information om gymnasievalet!.  Valet görs på  I januari får alla elever i åk 9 inloggningsuppgifter.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Next previous XP: varför fungerar det? Något om tentan. Innehåll Introduktion till eXtreme Programming (XP) Varför fungerar XP? Något om tentan Vad ska.
Projektföljeforskning
1 Hur sårbart är vägnätet för utbredda avbrott? Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys Inst. för transporter och samhällsekonomi KTH.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
1 Felrapporter från AGB Nov febr Problem med Tele2 Telenätet krånglar 8/12, låg hastighet på överföringen Felsökning pågår hos tele2 samt.
Stora additionstabellen
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Programmering B PHP Lektion 2
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Fakta om undersökningen
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 28 juni 2006.
Preliminär rapport delas i slutet av maj till alla som deltagit i seminarieserien Tid för synpunkter till midsommar Förslag till slutlig rapport i augusti.
Mattis Bergquist
Programmering B PHP Lektion 3
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Fakta om undersökningen
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kvalitetsutveckling fastighet. 2 En del av de personer inom lantmäteriet som arbetar förfullt med kvalitetshöjning!!
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Planbesked Möjlighet för enskilda Öka förutsägbarheten
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Kartminne En serie bilder som ger övning av ”rutinen” Tänk på: –Vart är jag på väg? –Varifrån är kontrollen lättast att ta? –Vilken är sista säkra? –Förenkla.
Kartläggning av inköpsprocessen
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
Sampers användardag 20 september 2016
Sampers användardag Christian Nilsson
Presentationens avskrift:

IHOP Sampers med bättre modellering av trängsel i storstäder CTS-dagen Borlänge

Syftet med IHOP  Göra prognoser och samhällsekonomiska analyser av åtgärder som påverkar trängsel i vägnätet mer tillförlitliga  Testa att byta statisk utbudsmodell i Sampers mot dynamisk  Varför?  Påverkan av trafikflödena på restider vid trängsel återspeglas inte tillfredställande i statiska utbudsmodeller 2

Nuvarande modellsystem Efterfråge- modell Statiska resekostnader I ”trängsel”- utredningar För låg känslighet av restider mot bilvolymer Fel prognos av förändringar I efterfrågan Resultat inte tillförlitliga vid hög trängsel Inkonsistensen omöjliggör SEK EMME Efterfrågematriser Traversal matrix factorized to 15 min intervals CONTRAM/ DYNAMEQ Dynamiska resekostnader Traversal matrix factorized to 15 min intervals Traversala matriser per 15 min intervall 3

Målet i IHOP Efterfråge- modell Dynamiska Resekostnader Korrekt känslighet av restiderna mot bilvolymerna Rätt prognos av förändringar I efterfrågan Tillförlitliga resultat Trovärdiga SEK Dynamisk utbudsmodell Dynamiska OD- Matriser 4

Omfattning av IHOP  Testa att integrera 2-3 dynamiska utbudsmodeller (DTA) med (en version av) Sampers  Beskriva Sampers integrerat med DTA  Rekommendation till TrV:  Ska Emme bytas mot DTA i Sampers?  Om ja, vilket DTA ska användas i integrationen 5

Projektorganisation  WSP, SWECO, KTH  Referensgrupp: forskare, konsulter, Trafikverket  2 workshops: alla intressenter  Februari februari

Innan workshop 1  Marknaden för DTA: 3 typer DTA, 14 utvecklare  Enkät 90 frågor, svar om 16 program  7 kan fungera i loopen med efterfrågemodell  Semidynamiska  Transcad DTA,  VISUM ICA,  Omnitrans STAQ  Analytiska dynamiska  Omnitrans Madam  VISUM DUE  Simulering  AIMSUN  Transmodeler 7

Frågor lösta vid Workshop  Vilket område ska omfattas?  Statiska regionala modeller (inkl. SAMM) kvar i Sampers, bygga dynamisk AB-län integrerat med EF- modell  Hämta saknade matriser (gods, kollutbud) från SAMM-modellen  Vilka program (av 7) för dynamisk utbudsberäkning ska testas?  Genuint dynamiska mesomodeller:  en analytisk modell (Omnitrans eller VISUM DUE) och  en simuleringsmodell (AIMSUN eller Transmodeler) 8

Efter workshopen  Bestämma DTA programmet  Transmodeler  Visum DUE  WSP jobbar med Transmodeler  SWECO jobbar med Visum DUE  Testa läsa/skriva matriser  Kodning vägnät Transmodeler  Kodning vägnät VISUM  Integrering med efterfrågemodell  Efterfrågemodellen  Regent: Individbaserad version av Lutrans 9

Efterfrågemodellen REGENT  Utvecklat av Daniel Jonsson för ett annat projekt  Individbaserat, syntetisk befolkning  Programmerad i C#  Logitmodeller som i Lutrans  Mycket snabb (2 min arbetsresor för SAMM)  Ej val av tidpunkt 10

Kodning vägnät  Databehov förutom Emme  Svängfickor  Tillåtna sväng körfält-till-körfält  Trafiksignaler  För Transmodeler  Korsningsgeometri  Nätet från Dynameq duger inte  NVDB, körfält från Dynameq och Emme, trafiksignaler från Dynameq  För VISUM  Från Dynameq+Emme 11

Nätkodning Urval från NVDB Geometrier Hastighet Riktning Ramp, rondell Klassning Dynameq Antal KF Trafiksignaler Handkodning Svåra fall Samt vid dålig kodning Kvalitet på NVDB varierar mellan kommuner Transmodeler 12

Trafiksignaler Utnyttjat import från Dynameq Koda om noden Signalen ligger efter vädersträck Skiljer mellan korsningskodning i Dynameq nät och NVDB  Generalisering av NVDB Data i Dynameq av begränsat värde Två signalreglerade korsningar på Södermalm en på Kungsholmen osv… 13

Nätverkskodning i VISUM  Grundnätet: Dynameq skarvat med Emme för resten av länet  PTV har tagit fram ett VB-script i excel för att översätta korsningskodning i Dynameq till VISUM.  Överföring av nät har fungerat men ännu med oklar kvalitet  Vissa initiala problem 14

Hur blir restiderna?  Vi har gjort preliminära jämförelser med data från floating car och modellberäknade tider för Dynameq  Transmodeler (okalibrerad): I vart fall inte sämre än Dynameq, men i regel kortare restider än FC.  VISUM: Inga resultat ännu, kötid saknas förnärvarande. 15

Matrisöverföring Inget problem i något av programmen Handlar om sekunder Test med en 8000*8000 matris  4 sekunder för inläsning till program i C#  1240*1240 läsa 6 mat. tar 0.3 sekunder  Skriva 6 matriser tar 2 sekunder 16

Integration Regent - Transmodeler:  Fungerande koppling till efterfrågamodell Regent  Regent ger resultat liknande LuTrans  Bilmatriser fördelas per 15 minuter mellan 6.45 och 8.15  Använder alla resor som startat efter 7.00 och som når destination före 8.15 TransModeler Regent Ny restid och avstånd Ny efterfrågan matriser Tilläggsmatris Utbud kollektivtrafik Tullmatris Tilläggsmatris Utbud kollektivtrafik Tullmatris Markanvändning Individdatabank Emme LuSIM Bilinnehav LuTRANS Population synthetizer 17

Integrering Transmodeler med Regent  Går inte att anropa Transmodeler från ett annat program.  Anropa Regent från Transmodeler efter varje DTA  Skimning görs nu för en vald kvart (med dynamiska tider)  Arbete pågår för att göra dynamiskt  Körtid med halvbra dator och 3 iterationer utbud – efterfrågan 24 timmar  Vi tror: Körtid med riktigt bra dator och 7 iterationer utbud – efterfrågan 24 timmar 18

Integrering VISUM med Regent Det är möjligt att anropa VISUM från Regent Loopen mellan efterfrågan och utbud fungerar I nuläget inga tider med köer från VISUM PTV jobbar på problemet Oklara restider Vet ej om det konvergerar ännu Oklara körtider än så länge 19

Nästa steg och problem  Restider Transmodeler till regent  Lite osmidigt  Kodning VISUM DUE  Går trögt?  Hur lång tid tar det till konvergens? (<=3h x tidsperioder x DUE_iterationer x EF/Utbud_iterationer x replikationer)  Testa trängselskatt  Tolka resultat  Testa prognos (2030?)  Behövs val av tidpunkt?  Praktiska frågor  Förvaltning av nät och modellen  Utbildning 20

Konceptuellt enkelt men många praktiska frågor Komplexitet Dataförsörjning Mer jobb med kalibrering och underhåll Längre beräkningstider Större datamängder Svårare att tolka resultat Utbildning 21

Organisationsförändringar IHOP från årsskiftet  Leonid Engelson nuvarande PL går till TrV  Deltar fortfarande från sin tjänst på KTH, men mindre  Svante Berglund (WSP) blir PL 22