Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Sampers användardag Christian Nilsson

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Sampers användardag Christian Nilsson"— Presentationens avskrift:

1 Sampers användardag 2016-09-20 Christian Nilsson
Östlig förbindelse, analys och kvalitetssäkring Eller en vår och sommar tillsammans med Sampers.

2 Valideringsarbete Kontroller Östlig förbindelse Är Sampers för enkelt att använda?

3 Kort tillbakablick ”Så var det tänkt”
Analyser av: Östlig förbindelse Huvudstaleden Tvärförbindelse Södertörn 1 april 2015 2016 Övergripande validering Nya basprognoser görs tillgängliga

4 Kort tillbakablick ”Så var det tänkt”
Analyser av: Östlig förbindelse Huvudstaleden Tvärförbindelse Södertörn 1 april 2015 2016 Övergripande validering Nya basprognoser görs tillgängliga Version färdig att användas?

5 Stora modelljusteringar
Prognosår 2040 Markanvändning och socioekonomiska data. Ändrat bilinnehav. Trafiknät Ny områdesindelning, ändrad skaftning. Uppdaterade yrkesmatriser och justerade lastbilsmatriser Nya VD-funktioner Ny Sampersverion Förändrad ekonomisk utveckling Uppdaterade körkostnader, kollektivtrafiktaxor och trängselskatter Ändringar av… Kort sagt – många förändringar, och i flera fall stora förändringar.

6 Kort tillbakablick ”Vi måste förstå modellen innan den används”
Analyser av: Östlig förbindelse Huvudstaleden Tvärförbindelse Södertörn 1 april 2015 2016 Övergripande validering Nya basprognoser görs tillgängliga Vi måste förstå modellen innan den används Version färdig att användas?

7 Kort tillbakablick ”Vi får justera tidplanen”
Analyser av: Östlig förbindelse Huvudstaleden Tvärförbindelse Södertörn Mer omfattande tester 1 april 2015 2016 Övergripande validering Nya basprognoser görs tillgängliga

8 Mer omfattande tester Trafikverket region Stockholm
Trafikverket expertcenter WSP Kontroller av… Indata Modellresultat Jämförelse mot historisk utveckling och tidigare prognoser. Inte bara korrigera felaktigheter, utan även för att förstå varför modellen levererar dessa resultat. Konstruktivt arbete som hela tiden syftade framåt! Vi hittade också mycket som var bra!

9 Vad blev utfallet…? Kalibreringsparametrar från Stockholmsriggningen. I ursprungsversionen användes fel parametrar för kalibreringen över Saltsjö-Mälarsnittet. En effekt av detta var bl.a. för lågt resande över snittet. Justerat bilinnehav. I vissa prognosområden justerades bilinnehavsvariablerna i 2040-databasen. Justerad lastbilsmatris. Utanför Stockholm var överenstämmelsen god mellan lastbilsflöden och mätningar. I centrala delar av länet var dock andelarna för höga i 1 april-versionen. Detta löstes genom att justera berörda relationer i matrisen för lastbil utan släp. Korrigerade vägnätskodningar. Kodningsfel upptäcktes på Centralbron, Västerbron och Stocksundsbron. Felen innebar att kapaciteten var för låg med orimligt höga restider som följd. Korrigerade betalstationer. Placeringen av betalstationerna vid Hjorthagen har blivit korrigerad för 2040. Alternativ riggning för analyser med hög trängsel. I de ursprungliga Sampers-/Samkalkriggningarna (från 1 april 2016) används restider och resavstånd som är framtagna utan hänsyn till trängsel vid beräkning av konsumentöverskottseffekter för lastbilar. Detta ger korrekt beräknade KÖ- effekter vid analyser utan särskilt stor trängsel i vägnätet. I områden med hög trängsel blir effekterna dock missvisande och istället bör samma restider/resavstånd som för personbilstrafiken användas vid konsumentöverskottsberäkningen för lastbilar. Därför skapades en alternativ riggning som ska användas vid objektsanalyser med hög trängsel. Men, framför allt – vi kände oss mer trygga med de resultat modellen producerar. Hade inte detta valideringsarbete genomförts hade vi fått göra om samtliga analyser.

10 ”Intet nytt under solen…”
Från Sampers användardag 13 december 2011: ”En mer förfinad, uttestad och kvalitetssäkrad modell hade sannolikt inte gjort att vi dragit några andra slutsatser [i arbetet med att utvärdera förändrad trängselskatt till följd av Norra länken]… …. men det hade gått mycket snabbare! ” Från Sampers användardag 14 december 2015: Utvärdera innan produktion Utveckla gärna, men glöm inte bort att göra rimlighetskontroller och testa. … och testa… … innan de nya funktionerna tas i drift!

11 Det var INTE bättre förr! Mycket (allt?) har blivit bättre!
Men, för framtida basprognoser… Avsätt ännu mer tid och resurser för valideringsarbete! Standardisera valideringsarbetet Jämförelse mot historisk utveckling. Jämförelse mot tidigare basprognoser. Gör ett antal fullskaletester. Diskutera och analysera!

12 Lita inte blint på modellresultaten
Lita inte blint på modellresultaten! Exempel från arbete med Östlig förbindelse

13 Jämför mot tidigare analyser
Exempelsiffror!

14 Arbeta med kartor Externa effekter
Trafikolyckor Partiklar

15 Arbeta med kartor Fördelning av restidsnyttor, personbilar, per resa

16 Är Sampers-systemet för enkelt att använda?

17 Underlätta kontroller

18 Vi använder modellerna för att utvärdera nyttan av olika åtgärder…
…. men jag undrar…

19 Vi använder modellerna för att utvärdera nyttan av olika åtgärder…
…. men jag undrar… Vilken NNK får vi av modelltester och underlätta rimlighetskontroller?

20 Tack för er uppmärksamhet!


Ladda ner ppt "Sampers användardag Christian Nilsson"

Liknande presentationer


Google-annonser