”Vägen mot e-samhället” E-tjänster E-förvaltning E-faktura E-post E-handel E-legitimation E-möten E-hälsa E-arkiv
SKL:s ”Strategi för e-samhället” (april 2011) MÅL Enklare vardag för privatpersoner och företag Smartare och öppnare förvaltning stödjer innovation och delaktighet Högre kvalitet och effektivitet i verksamheten
Plus och minus + Medborgarnas förväntningar, det offentliga måste kunna leverera tjänster på ungefär samma sätt som andra Nyttjandet av modern teknik är en förutsättning för effektiv offentlig verksamhet i framtiden - Kostnader för utveckling, driftsättning och drift Behov av (hög) kompetens på delvis nya områden. Stort personberoende kan äventyra tillgängligheten = Samverkan kan bli en del av lösningen
VISION Tillsammans med landstinget Gävleborg och kommunerna i länet skall Region Gävleborg göra länet till landets ledande region för samarbete inom IT-området och därmed uppnå SKL:s strategi för e-samhället.