Del 1: Naturvetenskap s. 6-7

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Naturvetenskap.
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Vad är naturvetenskap i förskolan?
Föräldramöte 12 september 2011
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Livets uppkomst.
KURS ht-11 Välkommen! Ann-Sofie, Anette, Curta, Håkan, Karin
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Rapportskrivning – rep.
Våren 2009 Beskriv ett land Mathias Ahrn Jan-Eije Hammaräng.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Naturkunskap 1a
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
Ledning och förståelse
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Från vardagskunskap till vetenskap
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Kunskapskrav och matriser
Kemins grunder 1 Kemi förr och nu.
Ett naturvetenskapligt arbetssätt
Etik Moral Filosofi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Förmågor och centralt innehåll
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Källkritik - kontrollera fakta
Argumenterande text.
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Vetenskapsfilosofi En traditionell indelning av vetenskap som ofta används på universitet och högskoler är följande: Naturvetenskap (Exempelvis: Fysik,
Introduktion & Säkerhet del 1
Vetenskap & Religion.
NO Med Sanna.
Sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa
ASTRONOMI.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Hållbar utveckling - förmåga 1 i biologi.
Vår syn på Universum Universum kan inte vara oändligt stort & oändligt gammalt! - Då skulle det inte vara mörkt på natten….
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Metod i samhällsvetenskap
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Han delade på 1700-talet in alla levande varelser i olika grupper. Då utgick han från två huvudgrupper som han kallade RIKEN.  Växtriket  Djurriket.
 a) Elevsvar 1 (E)  ”Vi blev mer bofasta eftersom vi skulle skörda maten som vi sått var vi tvungna att stanna kvar där eller komma tillbaks.”  Kommentar:
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Kulturantropologi A1 VT 2015 Föreläsning 7 Antropologisk metod och arbetssätt + Gästföreläsning med Charlotta Widmark.
Metod i samhällsvetenskap. Analysmodell: Letar kausala samband OrsakFöreteelseKonsekvens Åtgärd.
KÄLLKRITIK Då man bedömer källor är det viktigt att man är källkritisk. Det blir allt viktigare ju mer information som samlas i molnet, i internet.
Kemins karaktär och arbetssätt
Vetenskap & Religion.
Sociologi Introduktion.
Att göra en vetenskaplig undersökning Bollnäs Folkhögskola – Svenska 3
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
Resonerande text Använd din elevbok!
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Att skriva uppsats Metodfrågor.
Skapelsen.
Presentationens avskrift:

Del 1: Naturvetenskap s. 6-7 Att beskriva världen Del 1: Naturvetenskap s. 6-7

Naturvetenskap – vad är det? Naturvetenskap är den vetenskap som studerar de materiella delarna av världen, alltså hur världen är uppbyggd. Biologi: livets processer och utveckling. Fysik: naturens krafter och hur de kan beskrivas. Kemi: ämnenas sammansättning, egenskaper och förändring. Geologi: jordklotets byggnad och rörelser.

Den naturvetenskapliga metoden Den naturvetenskapliga metoden (arbetssättet) handlar bland annat om att: göra mätningar, hitta spår och mönster i det man iakttar, påvisa samband mellan händelser, se efter hur saker hänger ihop (orsak och verkan) skapa teorier och modeller.

Är vetenskapen objektiv? Objektiv betyder motsatsen till subjektiv, och med det menas ett ställningstagande som är helt opartiskt. Objektiv vetenskap ska alltså vara helt oberoende av forskarens egna föreställningar och åsikter. Forskaren har alltid ett syfte med sina studier och vare sig han/hon vill det eller inte så kommer forskarens syfte och föreställningar påverka vad forskningen visar. Naturvetenskaplig forskning ska dock försöka vara så objektiv det bara går!

Förnuft Som med allt annat så gäller det att se naturvetenskapen med sitt sunda förnuft. Ibland finns det forskare som medvetet försöker påverka resultatet åt ett visst håll. Det vi vet om världen just nu är inte heller nödvändigtvis sant. Vår världsbild har som vi vet förändrats markant med tiden och de föreställningar som vi tror är helt sanna idag, kanske om 50 eller 100 år visar sig vara felaktiga. Exempel kan vara att vi tidigare trodde att jorden var universums centrum och att mannens spermier innehöll ett färdigt litet barn som bara hade att växa till sin storlek i kvinnans livmoder.

Naturkunskap Naturkunskap är inte samma sak som naturvetenskap. Men… naturkunskapen vilar tungt på naturvetenskapen! Ämnet naturkunskap är inriktat på att skapa förståelse för hur saker hänger samman med varandra och på hur vi kan använda kunskaperna för att hantera vardagen. Kunskaper i naturkunskap är en rättighet som behövs för att kunna ta ställning och påverka många viktiga samhällsfrågor!

Centralt innehåll i kursen Naturkunskap 1a1 Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft. Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet. Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion kring normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa. Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet. Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning. Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritiskt pröva ovetenskapligt grundade påståenden.

Dina uppgifter Läs igenom texten på s 6-7 i häftet. Läs igenom målen och betygskriterierna, samt innehållsförteckningen i en av naturkunskapsböckerna (finns kopierad längst bak i häftet). Beskriv kort hur du vill visa dina kunskaper i kursen. Exempel kan vara skriftliga prov, muntliga redovisningar, uppsatser, debattartiklar, mm. Koppla gärna dessa examineringsformer till olika områden som du ser i innehållsförteckningen.

Del 2

Kritiskt förhållningssätt Alltid när man möter information om olika saker är det viktigt att ha ett kritiskt förhållningssätt. Ofta kan det vara nödvändigt att ta viss information med en nypa salt, för att det kanske helt enkelt inte stämmer. Ofta säger dessutom forskningen olika: ”Det är bra att dricka vin” ”Det är dåligt att dricka vin”. Var kritisk! (Behöver inte betyda negativ!)

Ovetenskap eller pseudovetenskap Alternativa uppfattningar som inte är vetenskapliga, men som ibland framställs som att de är vetenskapliga! Ex. Astrologi

Äkta samband och skensamband ”Sov på golvet och lev längre!”