Eva de Fine Licht 100427 Konsultationsinternat Ulricehamn 27-28 april 201008.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Året var 2004, I en liten stad vid namn Laholm
Advertisements

Olof Sundin, Fil dr Informationsstrategier och yrkesidentiteter - en studie av sjuksköterskors relation till fackinformation.
Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Samtala om böcker.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
A survey with a focus on periodontology.
Elektroniskt expert-stöd, EES Kundfall
- en positiv och realistisk självbild
Kristinedalskolan F-9 skola i Stenungsund 600 elever 19 språk.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Barnanpassad utredning
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Ledarutveckling över gränserna 2012/2013
Läsfrämjande inom studieförbunden Kultur i Väst
Les meilleures photos de
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Att lära på mottagarens villkor
Mål och betygskriterier
Samtalet På Arbetsplatsen.
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Självvärdering 13 november 2013 Henrik Svensson.
- Konsten att ge feed-back
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Mindfulness – en hjälp på vägen
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Konsultationens tre ”F” en uppdatering En workshop om och i konsultation Charlotte Hedberg Conny Svensson.
Att samtala med ungdomar om tobak
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Läroplansträff Välkomna.
Workshop inför Projektet
Aktivt lyssnade.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Lönesamtalet.
Ingrid Lindberg, Elin Carlson och Stefan Frisk Medicinkliniken Eksjö
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Diskussionstillfälle 4
Debattartikel.
K VALITETSREGISTRETS MÄTETAL OCH PATIENTENS AGENDA. ( ELLER KANSKE TVÄRTOM ?) Conny Svensson Boo vårdcentral.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ge och ta konstruktiv, förstärkande och utvecklande feedback
Attraktiv Hemtjänst Deluppdrag Införa välfärdsteknologi Max Domaradzki.
Socialpsykologi.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Exempel på skriftligt omdöme
Handledarutbildning för Läslyftet ht15-vt16 Handledning – Ewa Wictor
Att jobba språkutvecklande
STUDIETEKNIK.
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Eva de Fine Licht Konsultationsinternat Ulricehamn april

Eva de Fine Licht Konsultationen Det goda samtalet mellan läkare och patient Det goda samtalet mellan läkare och patient En gemensam arena för diagnosprocessen En gemensam arena för diagnosprocessen En förutsättning för ett hållbart behandlingskontrakt En förutsättning för ett hållbart behandlingskontrakt Grunden för en god complience Grunden för en god complience

Eva de Fine Licht Konsultationens delar Läkarens del Gemensam del Patientens del

Eva de Fine Licht Patientens del FÖRE- vad har hänt innan detta besök? FÖRE- vad har hänt innan detta besök? FÖRHÅLLANDET- Låt patienten tala och ge ”kvitto”. ”Jag hör dig, jag tror dig och skall försöka hjälpa dig” - skapa en förtroendefull relation FÖRHÅLLANDET- Låt patienten tala och ge ”kvitto”. ”Jag hör dig, jag tror dig och skall försöka hjälpa dig” - skapa en förtroendefull relation FÖRESTÄLLNINGAR FÖRESTÄLLNINGAR FARHÅGOR FARHÅGOR FÖRVÄNTNINGAR FÖRVÄNTNINGAR

Eva de Fine Licht Läkarens del FÖRSTÅELSE- sammanfattning (Om jag förstår rätt så….) FÖRSTÅELSE- sammanfattning (Om jag förstår rätt så….) Kompletterande anamnes ( fortfarande öppna frågor, upprepa patientens ord…) Kompletterande anamnes ( fortfarande öppna frågor, upprepa patientens ord…) Klinisk undersökning Klinisk undersökning FÖRKLARING av fynd, tankemodeller, anatomi, sannolikhetsresonemang och slutsats FÖRKLARING av fynd, tankemodeller, anatomi, sannolikhetsresonemang och slutsats

Eva de Fine Licht Gemensam del FÖRHANDLING (läkaren/patienten föreslår utredning/behandling/tidsplan, hur löser vi problemet tillsammans- den fortsatta diskussionen avgör fortsatt handläggning) FÖRHANDLING (läkaren/patienten föreslår utredning/behandling/tidsplan, hur löser vi problemet tillsammans- den fortsatta diskussionen avgör fortsatt handläggning) FÖRHINDRA/FRÄMJA (Få patienten att berätta vad i hans/hennes vardag som kan hindra eller främja vår gemensamma plan för hälsa. Mobilisera positiv kraft) FÖRHINDRA/FRÄMJA (Få patienten att berätta vad i hans/hennes vardag som kan hindra eller främja vår gemensamma plan för hälsa. Mobilisera positiv kraft)

Eva de Fine Licht Gemensam del FÖLJA UPP- Säkerhetsnät & complience, nytt besök, telefonkontakt etc. En plan. FÖLJA UPP- Säkerhetsnät & complience, nytt besök, telefonkontakt etc. En plan. FARVÄL FARVÄL

Eva de Fine Licht Våra dagar i Ulricehamn 8 grupper 8 grupper 4 ”erfarna” grupper –har med video 4 ”erfarna” grupper –har med video 4 nya grupper som spelar rollspel, spelar in på video och tittar tillsammans 4 nya grupper som spelar rollspel, spelar in på video och tittar tillsammans ”Fönstermodellen” ”Fönstermodellen” Reflexion, eftertanke, grogrund… Reflexion, eftertanke, grogrund…

Eva de Fine Licht Våra handledare Wilma Martinez Wilma Martinez Eva de Fine Licht Eva de Fine Licht Anna Aggeryd Anna Aggeryd Lisa Blide Lisa Blide Eva Johansson Eva Johansson Kenth Martinsson Kenth Martinsson Martin Svensson Martin Svensson Kristina Nilson Kristina Nilson

Eva de Fine Licht Fönstermodellen Läkaren som är inspelad: Vad känner du nu? Vad känner du nu? Vad tycker du gick bra? Vad tycker du gick bra? Vad skulle du vilja gjort annorlunda?? Vad skulle du vilja gjort annorlunda?? Vad har du lärt av detta? Vad har du lärt av detta? Vad känner du nu?? Vad känner du nu?? Kollegorna som tittar på Vad känner du som kollega? Vad känner du som kollega? Vad tycker du gick bra? Vad tycker du gick bra? Finns det något man kunde gjort annorlunda?? Finns det något man kunde gjort annorlunda?? Vad har du lärt dig av den här konsultationen? Vad har du lärt dig av den här konsultationen? Vad känner du nu?? Vad känner du nu??

Eva de Fine Licht Hur gör vi rent praktiskt?? I de nya grupperna som spelar rollspel I gruppen utser vi en ”patient” som spelar upp sin sökorsak I gruppen utser vi en ”patient” som spelar upp sin sökorsak Vi utser en läkare som sköter patienten och konsultationen Vi utser en läkare som sköter patienten och konsultationen En person får i uppgift att sköta kameran En person får i uppgift att sköta kameran Övriga är aktiva iakttagare och tänker över vad man upplever, vad som är bra, vad man kanske hade gjort annorlunda och vad man lärt av situationen Övriga är aktiva iakttagare och tänker över vad man upplever, vad som är bra, vad man kanske hade gjort annorlunda och vad man lärt av situationen Vi spelar in konsultationen på video och spelar sen upp den i sin helhet. Vi spelar in konsultationen på video och spelar sen upp den i sin helhet. Vi tittar på konsultationen enligt fönstermodellen, först talar alltid ”läkare”, sen övriga deltagare och sist handledaren. Vi tittar på konsultationen enligt fönstermodellen, först talar alltid ”läkare”, sen övriga deltagare och sist handledaren. Vi avslutar med att summera vad vi lärt av konsultationen. Vi avslutar med att summera vad vi lärt av konsultationen.

Eva de Fine Licht I de mer erfarna grupperna Personen som visar sin video får om hon/han vill beskriva bakgrunden till patientens besök Personen som visar sin video får om hon/han vill beskriva bakgrunden till patientens besök Man visar videon utan avbrott, övriga deltagare antecknar för att kunna kommentera Man visar videon utan avbrott, övriga deltagare antecknar för att kunna kommentera Analyserar filmen med fönstermodellen Avslutar med an analys av vad man lärt av konsultationen Analyserar filmen med fönstermodellen Avslutar med an analys av vad man lärt av konsultationen

Eva de Fine Licht Lite praktiska tips Börja med ”öppen invitation” Börja med ”öppen invitation” Lyssna så länge det finns något att lyssna till Lyssna så länge det finns något att lyssna till Tänk aldrig på vad du själv skall säga när patienten lyssnar (svårt) Tänk aldrig på vad du själv skall säga när patienten lyssnar (svårt) Lyssna och reagera på affektiva budskap Lyssna och reagera på affektiva budskap Börja lyssna från början Börja lyssna från början Lär dig tålamod och värdera tystnad Lär dig tålamod och värdera tystnad Ge ”kvitto” Ge ”kvitto”

Eva de Fine Licht ”Litteratur” Boken Allmänmedicin Boken Allmänmedicin ”Konsultationsprocessen” – JHL&co ”Konsultationsprocessen” – JHL&co Tillit - om att säga : Jag skall hjälpa dig! Tillit - om att säga : Jag skall hjälpa dig!

Eva de Fine Licht Planer framöver Konsultationsinternat vartannat år Konsultationsinternat vartannat år 1-2 halvdagar per termin med konsultationsövningar- kanske kan man göra det som ett återkommande inslag under basgrupperna en gång per termin 1-2 halvdagar per termin med konsultationsövningar- kanske kan man göra det som ett återkommande inslag under basgrupperna en gång per termin Konsultationsgrupper på vårdcentralerna Konsultationsgrupper på vårdcentralerna Ett internat+ 6 övningstillfällen uppfyller kraven i målbeskrivningen. Dokumentera Ett internat+ 6 övningstillfällen uppfyller kraven i målbeskrivningen. Dokumentera Möjlighet till externa kurser, ex Kalymnos kvarstår Möjlighet till externa kurser, ex Kalymnos kvarstår För grupper som vill jobba vidare kan vi gå vidare med ”reflekterande team” som är mycket lämpligt som FQ inslag. För grupper som vill jobba vidare kan vi gå vidare med ”reflekterande team” som är mycket lämpligt som FQ inslag.