Anknytning och familjehemsföräldraskap. Karin Lundén, FD karinlunden@comhem.se Karin Lundén, 2010
Viktiga företeelser Barn utvecklas i relation Barns hjärna utvecklas i relation Barn läker i relation Det tar många år innan en felutveckling hos små barn blir synlig Beteenden i sig säger inte någonting Föräldrar har en aktiv del i barns utveckling Familjehemsföräldrar har en aktiv del i barns utveckling Karin Lundén, 2010
Föräldrars utvecklingsstöjdande uppgifter Neurala processer Kognitiv utveckling Socio-emotionell utveckling Karin Lundén, 2010
Varför anknytningstänkande? En metateori Förklarar människans utveckling i väsentliga avseenden Förklarar också hur utvecklingen går i en icke önskvärd riktning Har stabil forskningsgrund att stå på Karin Lundén, 2010
Anknytning Beteendesystem Strategier för att få tillgång till förälder Anknytningssystem Explorativt system Omsorgssystem Strategier för att få tillgång till förälder Organiserade mönster Desorganiserade mönster Inre representationer - inre arbetsmodeller Sitt eget och andras beteende Sig själv som älskansvärd, värdefull och accepterad Andras känslomässiga tillgänglighet, intresse och villighet att skydda Karin Lundén, 2010
Anknytningsprocessen Föranknytning Anknytning i vardande Klar anknytning Målinriktat partnerskap Karin Lundén, 2010
Omvårdnads/omsorgssystem Lyhört för barns signaler – villkorslös Begränsad lyhördhet för barns signaler - villkorad omvårdnad Skrämd/skrämmande omvårdnad Karin Lundén, 2010
Viktiga egenskaper hos föräldrar Utgöra en trygg bas Känslomässig tillgänglighet Reflexiv förmåga Karin Lundén, 2010
Förelöpare till desorganiserad anknytning Omsorgssvikt Tonårsföräldraskap Alkoholmissbruk Psykisk sjukdom inklusive depression Karin Lundén, 2010
Omsorgssvikt Föräldrarna eller de, som har omsorgen om barnet, skadar det fysiskt o/e psykiskt eller försummar det så att barnets hälsa och utveckling är i fara Karin Lundén, 2010
Omsorgssvikten består av En allvarlig dysfunktion i föräldraförmågan Och en väsentlig störning i föräldra - barn relationen Karin Lundén, 2010
Familjehemsplacerade barn och anknytning Umbäranden, omsorgssvikt och anknytningsproblem Desorganiserad anknytning Kognitiva svårigheter Läkningsprocess i relation Karin Lundén, 2010
Anknytning - viktiga erfarenheter Vuxnas anknytning har visat sig kunna förutsäga barns anknytning Familjehemsföräldrars anknytning har betydelse för till vilken grad barns anknytning kan förändras Även barn som har haft en desorganiserad anknytning kan utveckla en tryggare anknytning om familjehemsföräldrarna ”tillåter” det Karin Lundén, 2010
Familjehemsföräldrars förmåga och familjehemsplacerade barn Anknytningsperson - trygg bas Erbjuda tillgänglighet Bidra till reflexiv förmåga Öka självkänsla och självbild Bidra till autonomi Bidra till känslan av familjetillhörighet Karin Lundén, 2010
Familjehemsföräldraskap - process Urval Matchning Stöd Karin Lundén, 2010
Intervju om anknytningsstil (IAS) mäter Kvaliteten på det äktenskapliga/samboför-hållandet Kvaliteten på stödet i nära relationer Förmåga att skapa och vidmakthålla stödjande relationer Trygga, ambivalenta och undvikande förhållningssätt till relationer Övergripande anknytningsstil och påverkan på relationer Karin Lundén, 2010
Att fatta beslut - betydelsefulla faktorer Kvaliteten på kunskapsinhämtandet Alternativens språkliga bruk Besluten först - skälen sedan Karin Lundén, 2010
Referenser i korthet Broberg, A., Granqvist, P.,Ivarsson, T. & Risholm Mothander, P. (2006). Anknytningsteori . Betydelsen av nära relationer. Cassidy, J. & Shaver, P. R. (2008). Handbook of Attachment. Theory, Research and Clinical applications.Second Edition. Fonagy, P. & Target, M. (1997). Attachment and reflective funciton: Their role in self-organization. Development and Psychopathology, nr. 9, s. 679-700. Killén, K. (2009). Barndomen varar i generationer. Om förebyggande arbete med utsatta familjer. Lundén, K. (2004). Att identifiera omsorgssvikt hos förskolebarn. Oppenheimer, D. & Goldsmith, D., F. (2007). Attachment Theory in Clinical Work with Children. Bridging the Gap between Research and Practice. Siegel, (1999). The Developing Mind. Towards a Neurobiology of Interpersonal Experiences Schofield, G. & Beek, M. (2006). Attachment handbook for foster care and adoption. London: BAAF Karin Lundén, 2010