Nivåer i relationsutvecklingen Samvaro Samspel Samförstånd Samtal Sammanhang.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sylteskolan F-6 Förskoleklass Nyckelpigan Getingen.
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Men det här är väl ingenting nytt?
Barn och bibliotek Britta Olsson Samordnare/bibliotekarie
Järva förskoleenhet Ljus på kvalitet Järva förskoleenhet
. Att minska stress hos modern under graviditeten har en klart förebyggande effekt för postpartum depression Vilket vi vet påverkar relationen o anknytningen.
Vad innebär det för små barn att växa upp i en våldsbenägen familj?
Tillgänglighetskonferens Örebro
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Södertälje Parallellprocesser i arbetet med familjehemssekreterare och barnsekreterare.
Föräldramöte 12 september 2011
Kompetensombudsträff
Familjehem och föräldraskap
Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU)
JOHANNA BJÖRK Konsulent
Föräldrastöd inom barnhälsovården individuellt och i grupp ICDP som en del av flera i föräldrastödet inom barnhälsovården International Child Development.
Är din triangel rättvänd? (Den enklaste förklaringen)
Vi härstammar från nomadiserande primater som burit barnen
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Bedömning av föräldraförmåga med fokus på barnets behov
Hur tänka och göra som processtödjare
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
NEUROPSYKIATRISK COACH
Eva-Kristina Salameh Logkurs 5p
Förskoleklassen på Södermalms skola
Psykiska konsekvenser av missnöje med utseendet
Barnet föds med förväntan att andra ska ta hand om dess reaktioner
Livskunskap för de allra yngsta
Personalmötet april 2014 – Hanna Gadd
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Samverkan i partnerskap vid psykisk ohälsa !? 27 januari 2012 Birgitta Johansson Huuva Psykiatridirektör.
Pappa, därför är du viktig!!! Anknytning – ett band för livet
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Språkutvecklande förhållningssätt
Lag om stöd och skydd för barn och unga (LBU)
och anknytningsteorier i bakhuvudet!
KÄNSLOR OCH SOCIALA FÄRDIGHETER – FÖRÄLDERN SOM VÄGLEDARE
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Kommunikation och samspel
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Barns relationer – en förutsättning för utveckling och lärande
En arena för lek och kompisskap
PLIKTBARN LUSTBARN.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Ledarkraft Systematisk kompetensutveckling för
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Autism och Asbergers Syndrom
4 årtal Från lydnadskultur till ansvarskultur
KONFLIKTER.
Rudboda skolas fritidshem och fritidsklubb
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
Vestlin Vår värdegrund Vi utgår ifrån följande tankar och begrepp Alla människors lika värde Värdigt åldrande Respekt, självbestämmande, integritet,
MOTIV… = den psykiska drivkraften bakom en handling
Introduktionsförskola i Rinkeby
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Mentaliseringsbaserad terapi
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Nivåer i relationsutvecklingen Samvaro Samspel Samförstånd Samtal Sammanhang

Samspel 0-2 mån Sensitivitet för signaler Etablerande av rytm-avspänning Reglering av sömn och mat-cykler State-reglering Ögonkontakt en face Reglering av uppmärksamhet Hjälp till koncentration Tröst genom kroppskontakt/rytm

Maternal sensitivity Uppmärksamma signalen Tolka signalen Ge adekvat svar på signalen Ge svar i rätt tid Ge svar kontinuerligt över tid

Samspel 2-7 månader Imitation Dialog Reglering av stimulans och vila Lek-turtagning-synkroni Reglering av affekter Glädje Tydligare signaler Ömsesidigt initiativtagande

Samspel 7-15 månader Intoning;Social referencing reglering av nyfikenhet Dela upplevelser i yttervärlden Rörelseglädje; gå o komma gränssättning Kontakt på avstånd Visuell tankning Dela intentioner Humor-vi-psykisk intimitet

Samspel månader Skapande av gemensam mening Språkbygge -gemensamma symboler Gränssättning-förhandling-konflikt Styrning via språket utveckling av uppmuntra fantasi Utvidgad lek och rollek

Samspel 35 mån- Termometer på tidigare utvecklingsperioder Reglering av upplevelser genom skapandet av berättelser Förståelse av orsak-verkan Sekventiellt tänkande Narrativ struktur vid tröst, konflikt

Föräldraförmåga Omvårdnads förmåga Känslomässig tillgänglighet Ta vuxen- ansvar Stödja barnets utveckling

För att barnet ska bli tryggt krävs att det finns i en annan människas tankar men också i en annans hjärta Det behövs både affektiv och kognitiv holding

Behandlingsstrategier Bygga föreställningar o tankar Bygga samspel

F-B samspel F- tankar -B tankar

samspel Iscensätta o bekräfta möten Uppmärksamma o tolka signaler Spegling/ intoning Affekt reglering / tröst Dialog / öka intensiteten/ gränssättning Skapa rum för fler affektiva upplevleser Initiera lek ömsesidighet /glädje komma- och- gå/ kontakt på avstånd

Föreställningar/reflektioner om barnet Vem är hon/han ( 5 adjektiv) (en minnesvärd episod) Fantasier Utveckling ( viktiga milstenar) Kompetens/ starka o svaga sidor Temperament Lik o olik familjen / andra barn Vanor, egenheter, rutiner over dygnet