Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen till Informationsmöte
Advertisements

Att göra affärer med offentlig sektor
En översikt och introduktion till den nya lagstiftningen Offentlig upphandling och e-affärer Stockholm den 17 januari 2008 Advokat Elisabeth Legnerfält.
Upphandla totalprojekt
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Kostar miljöanpassningar alltid pengar?
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Kapitel 6 Offentlig upphandling
Etiska Rådet – On Tour – Underprissättning.
Hur länge har vi haft vi regler?
Lagen om offentlig upphandling (LOU)
Vita Jobb Ett upphandlingsverktyg
Så går det till att göra affärer med Umeå kommun
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Social hänsyn i offentlig upphandling En modell för Göteborgs Stad
Grundbult 1 Offentlig upphandling syftar till att förse statliga myndigheter, kommuner och landsting med varor och tjänster så att de kan fullgöra sina.
Dokument- och ärendehantering
Att upphandla utvärdering
Definition av avfall & när avfall upphör att vara avfall
Kammarkollegiets upphandlingsstöd Birgitta Nelson ,
Kvarnholmsförbindelsen
Upphandlingsprocessen Svenska Kraftnät
Lagen om offentlig upphandling
Hur stort är utrymmet för sociala hänsyn?
Upphandling av stöd till bredband
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Ramavtal i offentlig upphandling Förbundsjurist Ulf Palm Sveriges Kommuner och Landsting.
Hur fungerar innovationsupphandling med hänsyn till LOU?
Småföretagen och den offentliga upphandlingen 25 augusti 2009 Sundsvall Peter Germer Företagarna Västernorrland.
Renhållarträffen 2010 Essinge Konferenscenter
En vägledning för beställare och upphandlare av vård och omsorg
1 Offentlig upphandling och e-affärer, seminarium den 17 januari 2008 i Stockholm Vilka krav och möjligheter innebär de nya lagarana för upphandlande enheter?
Hållbara offentliga upphandlingar av städtjänster Städbranschen Sverige branschdagar Jönköping Anna Lipkin.
Upphandling Hur gör vi ?
Var det bättre förr eller Är det sämre nu? Mina ”dryga” 30 år som upphandlare Gunnar Stålberg mars 2009.
Idéburet Offentligt Partnerskap
Om upphandling och arbete i EU-rätt och svensk rätt
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, dåliga FFU, ÖP……. Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
Vill du bli Sundsvalls kommuns leverantör?
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Upphandling, inköp och LOU
Avropsprocessen, del 1 Maria Gil, Enheten för IT-upphandling.
Upphandling EPC, december 2005 Upphandling EPC Olika delar i upphandlingen.
Vad är upphandling? • Köp, leasing, hyra eller hyrköp av varor,
Bakgrund&läge idag: Missförstånd, förvirring, otydliga FFU, ÖP Svårigheter att ställa relevanta och uppföljningsbara krav Starkt fokus på djurskyddskrav.
SOI:s årskonferens 1 april 2008 Örebro ”Hur befrämjas konkurrensen av nya LOU?” Ulrica Dyrke Företagarna.
Vill du bli Sundsvalls kommuns leverantör?
Välkomna! Program Vad styr offentlig upphandling?
PROJEKT Projektkurs - DA7075 VT04.
INKÖP/ UPPHANDLING.
Regler för upphandling Med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet för att tilldela ett kontrakt eller ingå ett.
Version 1.0 BÄTTRE OFFENTLIG UPPHANDLING. Version 1.0 Syfte Vi vill skapa förutsättningar för förtroendevalda att vara delaktiga i arbetsgivarens offentliga.
Kommissionen för jämlik hälsa Att sluta hälsoklyftorna i Sverige Magdalena Brasch.
Den Goda affären Madelene Winbo, Upphandlingschef Region Halland
Kommunledningskontoret Myter och legender inom upphandling.
Offentlig marknad En bra affär för alla. Offentlig marknad Politiken Lagstiftning och tillämpning Marknaden 400 miljarder kr per år.
Nu gör vi social upphandling! Motala 4 november 2015 Mohamed Hama Ali Gärde Wesslau Advokatbyrå.
Kontakt anbudsgivare- beställare under upphandlingstiden? ”Får man prata med varann? I så fall när och om vad?” Vad säger reglerna ? Hur hanterar man det.
LOV och LUF.
Upphandlingslagstiftningen
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Upphandling Therese Klaar, inköpschef.
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Regler för upphandling
Välkommen till Inköp Gävleborg Maria Larsson & Henrik Thuresson
Presentation uppstart upphandling
Genomgång inför upphandling
Upphandlingsprocessen
Avrop från ramavtal och Direktupphandling
Presentationens avskrift:

Offentlig upphandling SFÖ-konferensen i Göteborg 20 april 2013

Offentlig upphandling Bakgrund och syftet med lagen om offentlig upphandling Lagstiftarens verktyg för att uppnå syftet med lagen Upphandlingsprocessen Problematiken inom upphandling Hur kan jag som leverantör öka kvalitén i upphandlingarna? Slutsatser Frågor

Reglering upphandling Bakgrund Krig i Europa Kol- och stålunionen Reglering upphandling

Lagens huvudsakliga syfte Förebygga muta och korruption!

Hur ska lagen syfte uppnås? Genom de fem principer i 1 kap 9 § LOU Likabehandling Icke diskriminering Öppenhet och transparens Proportionalitet Ömsesidigt erkännande

Principen om likabehandling Alla leverantörer ska behandlas lika , all information under upphandlingsförfarandet ska lämnas till samtliga leverantörer samtidigt och leverantör som inte uppfyller skall-krav ska uteslutas.

Principen om icke diskriminering Upphandlande myndighet får inte diskriminera leverantörer på grund av deras nationalitet. En upphandlande myndighet får därför inte ställa krav som bara svenska företag kan klara av. Svenskproducerat, kollektivavtal m.m.

Principen om öppenhet och transparens Upphandlingar ska vara offentliga, förfrågningsunderlaget förutsägbart, klart och tydligt formulerat samt innehålla samtliga krav som ställs. Principen om öppenhet (eller transparensprincipen) innebär att upphandlingar ska präglas av öppenhet och förutsebarhet. Uppgifter som gäller upphandlingen får inte hemlighållas, upphandlingen ska annonseras offentligt och de leverantörer som deltagit i anbudsförfarandet ska informeras om resultatet. Upphandlingarna ska vara offentliga och förfrågningsunderlaget ska vara förutsebart, det vill säga klart och tydligt formulerat och innehålla samtliga krav som ställs. Det är ej ok att lägga till utvärderingskriterier i efterhand.

Principen om proportionalitet Krav och villkor i genomförandet av en upphandling ska stå i rimlig proportion till det som upphandlas. Proportionalitetsprincipen innebär att krav och villkor i genomförandet av en upphandling ska stå i rimlig proportion till det som upphandlas. De åtgärder som den upphandlande myndigheten/enheten genomför får inte gå utöver vad som är nödvändigt för den aktuella upphandlingen.

Principen om ömsesidigt erkännande Intyg och certifikat som har utfärdats av en medlemsstats behöriga myndigheter ska gälla också i övriga EU/EES-länder. Principen om ömsesidigt erkännande innebär att intyg och certifikat som har utfärdats av en medlemsstats behöriga myndigheter ska gälla också i övriga EU/EES-länder.

Upphandlingsprocessen Förstudie Arbete med underlag Annonsering Tilldelnings-beslut Uppföljning avtal

Ingen eller dålig avtalsuppföljning och bristfälliga förstudier leder till …

… och/eller att omöjliga krav ställs i upphandlingen …

… oklara svar under annonseringen… Fråga: Kravspecifikation 3.7 "Säljarens metod, arbetssätt och kvalitetsmodell förväntas vara väl anpassade för att uppdraget." Meningen är otydlig, vänligen förtydliga vad som förväntas av säljaren/förmedlingen? Svar: Förväntningarna framgår tydligt av hela förfrågningsunderlaget som består av totalt 9 dokument. Uppdragets Mål och inriktning framgår tydligt av punkten 1 i Kravspecifikationen.

… vilket slutligen leder till ett avtal som fungerar så här!

Bristfällig uppföljningen av avtal skadar branschen Exempel på branscher som anses som anses problematiska: Flytt Städ Översättning? Ensidiga och oproportionella krav i kommande upphandling Seriösa leverantörer tar höjd och förlorar eller avstår från att lämna anbud. Snedvrider konkurrensen Moment 22

Vad har leverantören för möjligheter? Sätta sig in i LOU Ställa frågor under upphandlingen Överpröva upphandlingar Kontakta upphandlande myndighet efter tilldelningsbeslut och under förstudierna Träffa upphandlare i olika forum Följa upp förlorade avtal! Verka för att synliggöra branschen!

Slutsatser LOU kan inte avregleras – i så fall måste vi går ur EU! LOU har ett gott syfte – förebygga muta och korruption! Det är inte LOU det är fel på utan tillämpningen av den! En upphandlare har ca 5-10 upphandlingar per år och hinner inte sätta sig in i varje bransch! Vi leverantörer besitter branschkunskaper och måste dela med oss av den! LOU kräver att alla parter är aktiva! Var ödmjuk – det är inte så lätt!

Tack för mig. Maria Krantz Anbudschef Semantix maria. krantz@semantix Tack för mig! Maria Krantz Anbudschef Semantix maria.krantz@semantix.se