Sokratiska samtal och läsning Böcker ska blänka som solar och gnistra som tomtebloss. Medan vi läser böckerna läser böckerna oss. Kan böckerna läsa människor?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det goda samtalet Lena Fritzén 21 maj 2013
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Samtala om böcker.
Historien om Antiken i Grekland.
Brukarfokus i biståndshandläggning
Muntliga nationella prov i svenska
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Att skriva sig till läsning
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Lärande nätverk och innovativ kompetensutveckling
Relationskompetens Förmågan att ”se” det enskilda barnet på dess
Swedish mekteb Skärholmen.
Mål och betygskriterier
Formellt, skarpt och snyggt
Antikens teorier – Vitruvius m.m.
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Romantiken 1760 – 1840.
Varför tror människor.
äldre forskning med en inriktning mot mediekonsumtionens sociala former; etnografiskt orienterat, inte minst James Lull och teve- studier ”Television.
Svenska p Svenska p.
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Etik- Modet att välja!.
Aktivt lyssnade.
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Tänkande och språk Våga Visa
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
1 Mål och betyg. Samhällets målsättning och lärarens målsättning.
Etik Religionskunskap, åk 9.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Outline för dagens övning
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Läroplansträff Välkomna!.
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Hur gör man en debattartikel?
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Dygdeetikens frågor Vilken karaktär bör jag ha? Vilket slags människa bör jag vara? Hur bör jag leva?
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Sokratiska samtal Stockholms stadsbibliotek
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
”Böckernas bok” ”Den heliga skrift” ”Guds ord”
Franska Revolutionen Med Elin och Filippa.
Integrations- och jämställdhetsdepartementet Dialog om värdegrund.
Aristoteles ( f.kr) Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
Vuxenutbildningens historia och filosofi Vuxenutbildningens historia och filosofi BILDER FRÅN ELLEN KEYS ”STRAND”
”strid” med ord, meningsbyte
Leda och planera sokratiska samtal
pedagogisk dokumentation
Litteraturvetenskapliga metoder
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Formellt, skarpt och snyggt
ANVÄNDARUNDERSÖKNING OM STUDENTER OCH TALBÖCKER Pia Hasselrot.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Motiverande samtal (MI). Vad är MI? Samtalsmetod Väcka och stärka motivation till förändring eller utveckling.
Skapa medvetenhet Att öka kunskap och förståelse genom att dela med sig av information eller erfarenhet 1 Utbildning för distriktets jubileumskoordinator.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
From Great To Excellent
Barnkonventionen i förskolan
Svenska som andraspråk 3
Spontana boksamtal Om att arbeta läsfrämjande under bemannad tid på ett meröppet bibliotek.
Att skriva en resonerande text
Torsdag 26 november.
Mål v 7 Tala: Du kan delta i samtal och diskussioner och fråga efter kompisarnas tankar och kunskaper. Du kan uttrycka dina åsikter och bemöta andras åsikter.
Måndag den 5 februari 2018.
Leda och planera sokratiska samtal
Presentationens avskrift:

Sokratiska samtal och läsning Böcker ska blänka som solar och gnistra som tomtebloss. Medan vi läser böckerna läser böckerna oss. Kan böckerna läsa människor? De kan de förstås! Hur skulle de annars veta allting om oss? Lennart Hellsing ann.pihlgren@isd.su.se anns.pihlgren@norrtalje.se www.kunskapskallan.com

Eftertänksam dialog Fokus på samtalskultur OCH intellektuellt utforskande Det mänskliga samtalet genom tiderna Texten, författaren och karaktärerna som samtalspartners om de allmänmänskliga idéerna

Samtalen är inspirerade av Sokrates majevtik Tidig svensk folkbildning med Hans Larsson, Oscar Olsson och Ellen Key Mortimer J Adlers och Robert M Hutchins Great Books samt Adlers Paideia Program www.paideia.org www.greatbooks.org Närliggande metoder/program: P4C, PwC, Gareth B Mathew, Leonard Nelson, Deliberativa samtal m fl.

Sokrates fyra huvudkrav Var och en talar utifrån egen övertygelse istället för att luta sig mot auktoriteter eller allmänna föreställningar Deltagarna i samtalet måste vara ”kongruenta” Deltagarna måste kunna ta exempel ut vardagslivet, snarare än att tala om hur det borde vara Deltagarna måste kunna utreda vad som avses med nyckeltermer i samtalet

”Seminarieregler” Ett gemensamt utforskande genom eftertänksam dialog Flera möjliga svar Lyssna Var beredd att ompröva och kanske ändra din åsikt

Samtalets uppbyggnad FÖRSEMINARIUM SOKRATISKT SEMINARIUM: Individuellt mål och gruppmål SOKRATISKT SEMINARIUM: Inledande fråga som alla kan svara på Analys (tolkningsfrågor) ”Sokratisk fråga” (värderingsfråga) POSTSEMINARIUM Utvärdering av seminariet, nåddes målet? Frågor som återstår?

Lära sig tänka i seminariet Lärandet är interaktivt och kontextuellt: Vanor blir intellektuella och dialogiska dygder och längre fram intellektuell och moralisk karaktär/praktisk visdom ”Multiple proximal zones” Intellektuella dygder: undersöka kritiskt och ”förkasta” Dialogiska dygder: samarbeta för att göra detta

Forskningsresultat Språk Kritiskt tänkande, analyserande, logik Social kompetens ”Karaktärsdaning”, personlig utveckling

Ett liv utan undersökning och självprövning är icke värt att leva för en människa Sokrates försvarstal av Platon