Jämförelse mellan Ag:s förslag och tjänstemännens (Tk) Rött är Tk:s tillägg och ändringar Gult är AG:s text som Tk strukit eller ändrat.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Undersökningstillstånd (Minerallagen) •innebär ensamrätt på mineraltillgången •gäller 3 år •kan förlängas år.
En översyn av riksintressen pågår
Policy för miljö och hållbar utveckling
Skogsgödsling En översikt Folke Pettersson.
KOMMUNALAVA-PLANER Kjell Jonsson Anna Myhr.
Beskriva den kommunala markanvisningsprocessen
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Kulturmiljöfrågor i PBL
Utvecklingsplan – Korta lärarprogrammet AUO 60 p Göteborgs universitet
DEFINITIONER AV DE 16 SVENSKA MILJÖKVALITETSMÅLEN
Lokalt omhändertagande av dagvatten (LOD)
Energi Ylva Anger, Energiingenjör Teknisk förvaltning Fastighet.
Strandskydd och miljöpolitik
Kvarnholmsförbindelsen
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Många möjliga mål Morgan Johansson Skara kommun. Kommunen har ett brett ansvar Dagvatten Dricksvatten Avloppsvatten Vattendrag Sjöar Vattendirektivet.
Behov av habilitering och rehabilitering
Ramverk för patientmedverkan
Personal i omsorg och vård för äldre undersköterskor och vårdbiträden Utgör 85 procent av personalen i omsorg och vård för äldre 4,4 procent av.
Information från godkända utförare inom familjerådgivning i Ekerö kommun Psykoterapimottagningen Samtalshuset i Mälardalen AB Kontaktinformation: Jane.
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
Jordbrukspolitikens stöd till anläggning och restaurering av våtmarker
ECAR Vi får inte grepp om hela problembilden om vi inte frågar invånarna om deras erfarenheter - En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka.
1. Begränsad klimatpåverkan
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Ny strandskyddslagstiftning
Får jag lov? Om planering och byggande
MKB-processen i infrastrukturprojekt
Landstingsfullmäktiges program för mål, uppföljning och insyn för verksamhet som utförs av privata vårdgivare Syfte med programmet är att lyfta frågorna.
1 3 viktiga anpassningar, specifikt för arbetgrupperna: 1. Anpassa riktlinjer och utbildningar utifrån målbilderna. Hänsynskrävande biotoper, kantzoner.
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Miljömålen och förorenade områden
ÖP-läget i kommunerna. Den 21 juni tog riksdagen beslut om en ny plan- och bygglag som börjar gälla den 2 maj I och med förändringen stärks översiktsplanens.
Kompensationsåtgärder för natur och rekreation
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Översiktsplan 2011 Översiktplanen är obligatorisk Översiktplanen är inte bindande Översiktsplanen ska ange inriktningen för den långsiktiga utvecklingen.
Översyn av naturreservatens föreskrifter. Naturvårdsverket: ”Varje naturreservat är unikt och har därför egna föreskrifter för att bevara naturvärdena.”
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Generellt biotopskydd Britta Johansson
Nämndplan 2015.
1 Träd i stadsmiljö Välkomna!. 2 Skyddsvärda träd Uppdrag från Naturvårdsverket → ett instrument för att uppnå miljömålen Hotad miljö (upphörd hävd, igenväxning.
KOSTPOLICY VUXENNÄMNDEN I ESKILSTUNA KOMMUN ANTAGEN AV VUXENNÄMNDEN
LEVANDE SKOGAR Om skogsindustrins arbete med biologisk mångfald.
Målkonflikter om skogens sociala värden? Politiska målsättningar Skogen och skogsmarken ska utnyttjas effektivt och ansvarsfullt så att de ger en uthålligt.
Inrätta tätortsnära, kommunala naturreservat!
Ramverk för patientmedverkan
Kvalitet i särskilt boende
Vuxennämnden i eskilstuna kommun
Miljö Ekonomiska Sociala
- En analys av processen med ECAR-forskarcirklarna i Botkyrka
Rylanders Kontorsvägen Lysekil Epost
Introduktion till processen för balanserad styrning
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Vi tar ansvar i skogen SVENSKA PEFC.
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
METOD Strategisk kompetensförsörjning
KPR
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
Undersökningstillstånd (Minerallagen)
Inriktnings- och samordningsfunktion på lokal nivå
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Presentationens avskrift:

Jämförelse mellan Ag:s förslag och tjänstemännens (Tk) Rött är Tk:s tillägg och ändringar Gult är AG:s text som Tk strukit eller ändrat

Inledningen Jönköpings kommun har ca ha skog bestående av 50 % lövskog och 50 % barrskog ha av skogsmarken är naturreservat och sköts enligt fastställda skötselplaner. Den kommunala skogsmarken återfinns till största delen i nära anslutning till tätorterna, både innanför och utanför detaljplanelagda områden. Detta program omfattar kommunens skogsmark utanför detaljplanegränsen, dvs. inte kvartersmark, parkmark, naturmark eller gatumark. Skogsinnehavet har höga natur-, kultur- och rekreationsvärden samtidigt som det representerar en förnyelsebar ekonomisk resurs. Detta skogsprogram syftar till att samla de intentioner angående skog som redan formulerats i andra kommunala styrdokument, bland andra Naturvårdsprogrammet, Översikts- och Grönstrukturplanen, till en samlad skrivning. Den skall också ytterligare förtydliga och ange inriktning för en långsiktig förvaltning.

Riktlinjer AG Antas av kommunfullmäktige Tk Antas av tekniska nämnden

Basinstruktion kortfattad generell instruktion som delges alla som utför åtgärder på kommunal mark AG Antas av Tekniska nämnden Tk Är ett levande dokument som beslutas av tjänstemännen. Ändringar meddelas Tekniska nämnden

Skogsskötselplan AG anger och beskriver långsiktiga mål och åtgärder för enskilda områden, revideras tillsammans med översikts- och grönstrukturplaner. Planen är det operativa redskapet för att förverkliga skogsprogrammets intentioner. Antas av Tekniska nämnden. De långsiktiga målen antas av Stadsbyggnadsnämnden för att säkerställa koppling till översikts- naturvårds- och grönstrukturplaner Tk anger och beskriver mål respektive åtgärder för enskilda områden, revideras tillsammans med översikts- och grönstrukturplaner. Planen är det operativa redskapet för att förverkliga skogsprogrammets intentioner. Tekniska nämnden godkänner de typbestånd som arbetas fram i kommande riktlinjer

Skriftliga detaljinstruktioner för enskilda uppdrag AG beslutas av skogsförvaltaren eller vid behov av naturvårdsrådet Tk beslutas av skogsförvaltaren eller vid behov av naturvårdsrådet och samverkas med parkförvaltningen, Stadsbyggnadskontoret, Miljökontoret, Fritidsförvaltningen, Kommundelsråd, Naturvårdsgruppen, Länsstyrelsen, etc

Informationsskrift AG En informationsskrift med fakta angående kommunens skogs- och trädinnehav, samt förklaring av begrepp och termer tas fram och uppdateras vid behov (utgör också ett politiskt beslutsunderlag ) Tk En information med fakta angående kommunens skogs- och trädinnehav, samt förklaring av begrepp och termer tas fram och uppdateras vid behov

Mål för skogsägandet Markreserv AG En del trädklädda marker och skogar med låga värden för rekreativa och biologiska mål utgör markreserv som kan användas antingen för framtida exploatering; som bytesmark när privatägd mark behöver tas i anspråk, eller kunna bytas mot mark med högre natur/rekreationsvärden. På dessa områden bedrivs ett skogsbruk med höga ekonomiska och miljömässiga mål. Tk Markreserven utgör egentligen all mark utom naturreservaten. En del trädklädda marker och skogar med låga värden för rekreativa och biologiska mål utgör markreserv som kan användas antingen för framtida exploatering; som bytesmark när privatägd mark behöver tas i anspråk, eller kunna bytas mot mark med högre natur/rekreationsvärden. På dessa områden bedrivs ett skogsbruk med höga ekonomiska och miljömässiga mål i enlighet med kommunens skogscertifiering.

Sammanfattning skillnad Inledning och Mål AG Programmet gäller för alla skogar och all trädbärande mark som kommunen äger TK Utesluter detaljplanelagd mark (ca ha) Lägger övrig mark utom NR i markreserv (ca ha) utan mål för skötseln Återstår NR för mål om rekreation och bi mångfald och 500 ha med produktionsmål

Sociala/rekreativa värden Tk Attraktiv boendemiljö ska skapas och upprätthållas genom att tillgodose dagsljusinsläpp och viss utblick

Kultur AG Kulturmarker med värdefulla träd- och buskmiljöer ska skötas så att naturvärdena upprätthålls Tk Kulturmarker med värdefulla träd- och buskmiljöer ska där det inte krockar med säkerheten skötas så att naturvärdena upprätthålls

Skyddsvärda träd AG Gamla och grova träd är viktiga inslag i alla grönområden, såväl naturområden som parker. Kommunen ska sträva efter att öka antalet fristående träd, särskilt gamla ädellövträd och tallar. Beskärning ska alltid övervägas som ett första alternativ till avverkning där säkerhets eller andra skäl påkallar åtgärder. Tk Gamla och grova träd är viktiga inslag i alla skogar. Kommunen ska sträva efter att öka antalet fristående träd, särskilt gamla ädellövträd och tallar. Beskärning kan vara ett första alternativ till avverkning där säkerhets eller andra skäl påkallar åtgärder.

Vatten och våtmarker i skog Tk I vattendrag som ingår i kommunens dagvatten ska funktionen säkerställas

Skötselprinciper AG Schablonartade åtgärder ska i största möjliga utsträckning undvikas Tk Eventuell föryngring sker med tidsenliga metoder

Skötselprinciper AG Uttag av virke kan göras för att nå syftet med skötseln. Virkesintäkterna ska i detta sammanhang ses som ett sekundärt mål och högst ge en kostnadstäckning för de åtgärder som utförs Tk Uttag av virke ska anpassas till syftet för respektive område

Skötselprinciper AG Kommande skötselbehov, exempelvis återkommande slyröjning, ska alltid beaktas innan åtgärder utförs. Tk Kommande skötselbehov, exempelvis återkommande slyröjning, ska beaktas innan åtgärder utförs.

Skötselprinciper AG Kommunen avser att bidra till en hållbar utveckling av skogsnäringen. Därför bör anläggning av bestånd för lövskogsproduktion och alternativa skogsbruksmetoder såsom luckhuggning, kanthuggning och blädning (hyggesfria metoder) utvecklas inom markreserven. Trädslagsrena bestånd ska inte anläggas på kommunal mark. Tk Alternativa skogsbruksmetoder såsom luckhuggning, kanthuggning och blädning ska utvecklas inom tätortsnära områden

Skötselprinciper AG Kommunen ska vara ett föredöme i lövskogsskötsel, såväl tätortsnära som inom markreserven Tk Kommunen ska vara ett föredöme i skogsskötsel, såväl tätortsnära som inom markreserven.

Skötselprinciper AG Kommunens certifiering ska vara fristående från virkesköpande- eller åtgärdsutförande organisationer. Tk Kommunens FSC- certifiering ska vara fristående från virkesköpande- eller åtgärdsutförande organisationer.

Skötselprinciper AG Vid upphandling av entreprenörer ska adekvat utbildning, dokumenterad erfarenhet med goda resultat (s.k. ”gott renommé”) värderas högre än ersättningens nivå (dvs. åtgärdskostnader) (OBS ”Grönt kort” kommer i båda versionerna under ”Utvärdering och ökad kunskap”) Tk Vid upphandling av entreprenörer krävs att de har s.k. grönt kort och erfarenhet av liknande jobb.

Skötselprinciper Tk I skogsskötselåtgärderna krävs att mycket god hänsyn tas till utpekade rekreationsvärden, biologiska värden samt kulturella värden. Där sådana värden saknas ska skogen skötas för god ekonomisk avkastning

Skötselprinciper AG Den personal kommunen anlitar för att utföra eller planera skogliga åtgärder ska vara fristående från virkesköpande organisationer och tjänsterna upphandlas separerat från virkesförsäljningen

Skötselprinciper AG Skogsbruksåtgärder ska endast utföras vid bra markförhållanden för att undvika markskador. Tk Skogsbruksåtgärder ska i första hand utföras vid bra markförhållanden för att undvika markskador.

Rekreativa aspekter AG Skötseln ska inriktas mot en bitvis lättframkomlig skog med stor variationsrikedom och upplevelserikedom, som bara förändras långsamt. Tk Skötseln ska inriktas mot en bitvis lättframkomlig skog med stor variationsrikedom och upplevelserikedom. Vid skötseln ska naturen formas om långsamt för större acceptans.

Samråd och dialog Tk I husnära lägen, inom en trädlängd, skall boendes önskemål beaktas i skötseln. Se vidare i dokumentet - Rutiner gällande enskilda träd

Utvärdering och ökad kunskap AG Ny kunskap ska ständigt tas fram, dels genom att följa forskningsutvecklingen, dels genom inventeringar inom kommunen och fortbildning av berörda tjänstemän Tk Kommunen ska följa kunskapsutvecklingen och följa forskningsutvecklingen, dels genom inventeringar inom kommunen och fortbildning av berörda tjänstemän.

Utvärdering och ökad kunskap AG Kommunen ska fortlöpande bevaka möjligheter till förvärv av tätortsnära fastigheter för att trygga expansion och utveckling samt skapa förutsättningar för biologiska värden, friluftsaktiviteter och rekreation för kommuninvånarna. Kommunens markinnehav skall kontinuerligt ifrågasättas och överväganden göras om försäljning av mark som inte bidrar till uppfyllande av målen för kommunens skogsinnehav