Tre sidor som övertygar branschen om nyttan med min forskning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetssätt som stöder äldres funktionsförmåga
Advertisements

Mål med samverksanssystemet
Coachande ledarskap som mentor
Att identifiera och utveckla ledare
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
Enköpingshälsan och Håbohälsans ledarfrukost
Metodstöd.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Minnesanteckningar från förtroendevaldsträff 15/
SÄTTA MÅL.
Aktör / Struktur.
Problemsnack eller bygga lösningar.
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
De nordiska reglerings- myndigheternas arbete med att införa en gemensam nordisk slutmarknad Marielle Liikanen.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun!
7 monumentala självklarheter om kommunikation och samverkan Se till att vi blir bekanta.
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Självförvaltningsfärdigheter
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Nya studera.nu Målgrupper och struktur. Målgrupper Potentiella studenter Studenter i systemet Forskarstudenter Andel av besökarna per målgrupp? Prioritering.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Kommunikationsplanens delar
Vad är du för typ av person?
1 MÅL & ÅTGÄRDER Detta är ett arbetshäfte där en strategi/handlingsplan skapas för varje specifik arbetsgrupp, kring hur uppsatta mål ska nås samt när.
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Att gå från magkänsla till faktabaserad utveckling Stöd för förskolor och skolor som vill ordna analysgrupp Metoden har utvecklats och prövats i Eu-projektet.
FYRA VÄGAR TILL MEDBORGARMAKT. Brukarinflytandets olika nivåer: ■ INDIVIDNIVÅ När du som individ själv deltar i planering och val av vård (lagstadgat.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Att arbeta med människor Erfarenheter från mina olika ledarroller Uddevalla den 25 januari 2012 Karl-Erik Nilsson.
Delaktighet.
Arbete för ett fortsatt Greppa Näringen Ett fortsatt nära samarbete med LRF är viktigt Projektet ska nå fler än målgruppen för rådgivning God kontakt med.
Samordnad Individuell Plan
Bara Bra Möten Ekot Surahammar
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
+ Projektledarens lilla blå
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Dålig kvalitet - isberget
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Socialpsykologi.
Införa välfärdsteknologi Åsa Ericson. 2 HÅLLBAR STAD – ÖPPEN FÖR VÄRLDEN Kunskapen om och användandet av tjänster via teknik som kan bidra till ökad trygghet,
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Delat beslutsfattande  Delat beslutsfattande är en evidensbaserad metod vilket innebär att den har funnits ha vetenskapligt stöd  Metoden har visat ge;
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
LEDSTJÄRNOR HSL-ENHETEN
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
UMEÅ Vad behöver göras? Vad kan vi börja med redan nu? 3. Beskriv det smarta och hållbara Umeå år Hur är det? Hur ser det ut? Vad har hänt.
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Action Learning.
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Förbättra klubbkvalitet
Tips för bättre kommunikation
? ? ? ! 3 min (30 min ex prat) 35 min Nu ska vi tala om dilemman. Ett äkta dilemma är en svår situation som inte förefaller ha någon.
Presentationens avskrift:

Tre sidor som övertygar branschen om nyttan med min forskning Anders Esselin Man & Nature

smarta och roliga lösningar KAOS ORDNING/STRUKTUR KREATIVITET smarta och roliga lösningar

Upp-följning och ut-värdering Vision och mål Planer Adaptiv förvaltning handlar om att planera, göra, följa upp, försöka förstå och förändra i en medveten, upprepad och lärande process Kunskap om systemet Insatser Upp-följning och ut-värdering

Kunskap om systemet Forskningsfinansiärens idé och krav Forskningsmodellen – ”Kunskapskedjan”. Stiftelsen ska i första hand finansiera projekt som handlar om tillämpad forskning, konceptualisering och demonstration.

Kunskap om systemet Forskningsfinansiärens idé och krav Omfattning steg 1, idéskiss Max 3 sidor populärvetenskaplig projektbeskrivning Nytta för näringen!!!! Den forskning som finansieras ska komma till nytta för lantbrukarna. Projektkonstellation Representanter från branschen ska vara involverade redan från starten av en projektidé, inte bara som referensgrupp utan helst som medsökande part. Resultatförmedling Beskrivning av vilka aktörer längre upp i kunskapskedjan som bör vara mottagare av kommande resultat och förädling till nästa steg av kunskapskedjan. Rambudget Lena Strålsjö Tänk Vinnova snarare än Formas Varför? Vad? Hur?

Avnämarnas situation och behov Kunskap om systemet VARFÖR? Avnämarnas situation och behov Här pratar ni om klimatförändringar i ett 100-årsperspektiv, MEN ni måste förstå att min mandatperiod är fyra år. (kommunalråd i Bergs kommun) ”Forskning i och om villkoren i fjällvärlden vill vi veta om. Se till att vi blir bekanta. Låt oss tycka till, inbilla oss att vi gör något tillsammans, gör oss delaktiga även om vi inte ingår i själva forskningen. Då tror man på resultaten, man tar till sig vad som kommer fram.” (Karin Baer, ordf. Vilhelmina norra sameby)

Då spelar det ingen roll vilken väg du väljer! Vision och mål VAD? Alice i Underlandet: Vilken väg ska jag gå? Katten: Var ska du? Alice: Vet inte. Då spelar det ingen roll vilken väg du väljer! kolla bilden.

Kännetecken på en effektiv vision Vision och mål Kännetecken på en effektiv vision Tänkbar: Förmedlar en bild av hur framtiden kommer att se ut Attraktiv: Tilltalande för alla som har ett intresse i frågan Fokuserad: Är tillräckligt tydlig för att ge vägledning i beslutsfattande Flexibel: Är allmän nog att tillåta enskilda initiativ och alternativa svar i ljuset av ändrade villkor Kommunicerbar: Kan framgångsrikt förklaras på fem minuter ”Landing a man on the Moon and returning him safely to the Earth" President John F. Kennedy, 25 maj 1961

Vision och mål SMARTa mål Specifikt - ska vara konkret och tydligt. Mätbart - ska kunna mätas. Accepterat - ska vara accepterat av människor i organisationen. Realistiskt - ska kunna nås. Tidsbundet - ska tala om när målet ska nås.

Luck favors the prepared Planer HUR? Luck favors the prepared (Louis Pasteur) Plans are nothing, planning is everything”. (Dwight Eisenhower) Planering är en onaturlig process. Att göra något är mycket roligare. Det fina med att inte planera är att misslyckanden kommer som en fullständig överraskning, snarare än att föregås av en period av oro och depression. (Sir Jon Harvey-Jones)

Planer Målgrupp och deltagandenivå Vilka behöver vi kommunicera och samverka med för att nå våra mål? Och vilken funktion ska de olika målgruppen ha i beslutsprocessen? Kommunikationsmål Vad måste de olika målgrupperna VETA, KÄNNA och GÖRA för att vi ska kunna nå våra mål? Aktivitet – vad, vem, när? Vad behöver vi göra för att nå kommunikationsmål? När ska aktiviteten utföras/vara klar? Vem är ansvarig?

Planer Deltagandenivå Syfte Information Inbjudna aktörer informeras om beslut som redan fattats. Konsultation Inbjudna aktörer får information och har möjlighet att framföra synpunkter, vanligen sent i beslutsprocessen. Kommunikation Inbjudna aktörer får information och ger information. Deras kunskap börjar tas tillvara i beslutsprocessen. Samråd Inbjudna aktörer får information och ger information. De har en rådgivande funktion i beslutsprocessen. Samverkan Inbjudna aktörer får information och ger information. De deltar i utveckling och implementering av planer, men deras inflytande vid beslut är begränsat. Samarbete Parterna upprättar gemensamma mål och fattar gemensamma beslut där den inbjudande parten finner det lämpligt. Partnerskap Parterna är jämlika och fattar beslut gemensamt.

Sjung med när du lyssnar på musik i freestyle! Planer Sjung med när du lyssnar på musik i freestyle! Ha olika färg på strumporna! Börja med efterrätten! Var flexibla och innovativa – ha kul och var inte rädda för att misslyckas: Bra omdöme kommer av erfarenhet. Erfarenhet kommer av dåligt omdöme. En god planering ger trygghet vilket är en bra grund för att våga prova sig fram, att leka, att tänka stort och att göra annorlunda. Var flexibla och innovativa – och ha kul!

Mål: Målgrupp Vilka behöver vi kommunicera och samverka med för att nå våra mål? Och vilken funktion ska de olika målgruppen ha i beslutsprocessen? Kommunikationsmål Vad bör målgrupperna VETA, KÄNNA och GÖRA för att vi ska nå våra mål? Aktivitet – vad, vem, när? Vad behöver vi göra för att nå kommunikationsmål? När ska aktiviteten utföras/vara klar? Vem är ansvarig? Målgrupp 1 VETA KÄNNA GÖRA Ex: Seminarium (130624, Åke Svensson) Målgrupp 2 Målgrupp 3

Man & Nature Anders Esselin anders@mannature.se www.mannature.se Twitter: @AndersEsselin