Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

En förskola att förundras i!
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Läroplan för förskolan (Reviderad 2010)
Föräldramöte 12 september 2011
ATT UTVECKLA KOMPETENS I VAD SOM SKA BEDÖMAS OCH HUR Martina Lundström universitetsadjunkt LTU och pedagogista i Piteå kommun.
Exempel utifrån ett antal målområden
Närvaro!!.
Bemötande o etiskt förhållningssätt med utgångspunkt i lagstiftning
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Nu har våren kommit till Pollux
Kvalitetsäkring , avd. Holmen, Tullens förskola, Tema: Matematik i vardagen Varför matematik? Matematik används dagligen i många olika situationer.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
En reviderad läroplan för förskolan
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Naturvetenskap och teknik i förskolan
Betyg och förmågor.
FÄRGER Verksamheten ska utgå från barnens erfarenhetsvärld, intressen, motivation och drivkraft att söka kunskaper. Barn söker och erövrar kunskap genom.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013
Ett temainriktat arbetssätt
Förändringarna av förskolans läroplan och den nya skollagen
Vi upptäcker matematik på vägen...! Det vi gör med kroppen sätter sig i knoppen! Vi cyklar över bron, undrar vad som finns under bron.
Läroplan för förskolan Victoria Blom Solna 5 maj 2011
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Välkommen till Skogsduvans föräldramöte!
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Språkutvecklande förhållningssätt
Läroplansnätverk förskola
Kommunikation och samspel
Språk och lärande hänger oupplösligt samman liksom språk och identitetsutveckling. Förskolan skall lägga stor vikt vid att stimulera varje barns språkutveckling.
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
The Big 5 ANALYSFÖRMÅGA KOMMUNIKATIV FÖRMÅGA METAKOGNITIV FÖRMÅGA
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Välkomna till Edboskolan
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Norrmalm stadsdel.
Diskussionstillfälle 4
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
Ifous Små barns lärande APT 22 april 2015
Det vi vet Barn utvecklar språk; talat-, skrift-, kropps- och teckenspråk i samspel med sin omgivning och möten med den andre.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Naturkunskap i förskoleklass
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Förskoleklassen Jonstorpsskolan Förskoleklassens verksamhet Förskoleklassverksamhetens syfte är att ge barnen en trygg övergång mellan förskola och grundskola.
Engelbrektskolans fritidshem Blå, Gul, Grön, Grå & Röd avdelning Årskurs F- 6.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
VÄLKOMNA TILL MYGGANS FÖRÄLDRAMÖTE
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Skarpnäck stadsdel.
Välkommen!! Förskoleklass hösten 2017.
Lära för livet!.
Funktionell kvalitet VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE OCH PEDAGOGISKA PROCESSER.
Föräldramöte Välkomna!.
Psykologi Introduktion.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Verksamhetsbeskrivning
Helhet och allsidighet
”Ester Arg och Daisy Galej” och Babblarna
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Utveckling och lärande
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010 Vi vill att varje barn i våra förskolor i Avesta kommun får möjlighet att… ...utveckla social kompetens - skapa och vidareutveckla goda relationer - tillämpa lekreglerna - visa sympati, empati och omsorg om andra - samspela och kommunicera med andra visa tillit till sig själv och andra försöka förstå andras perspektiv respektera andra oavsett kön, modersmål, kultur, sexuell läggning eller fysiskt handikapp … utveckla kunskaper - om sig själv och sin omgivning - om sitt eget tänkande - motorisk förmåga, fin och grov - matematiska färdigheter (se nästa sida) naturvetenskap, teknik och miljö (se nästa sida) språk och kommunikation (se nästa sida) ...använda sina kunskaper - klara sitt vardagsliv - delta i högtider och traditioner - visa miljömedvetenhet och trivas i naturen dela med sig, hjälpa andra och bjuda in andra undersöka och utforska sin omvärld utvidga sin kommunikativa förmåga omfattas av ett demokratiskt förhållningssätt må bra och värna sin hälsa ...visa tillit till sig själv och andra - ha idéer, vara påhittig, frågvis och visa nyfikenhet ha en god självbild och utstråla livsglädje visa självkänsla och självförtroende - uttrycka sina känslor - respektera sig själv och andra - framföra egna åsikter och lyssna på andras - reflektera och se sitt eget lärande Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010

Vår tolkning av Förskolans Läroplanen fastställd december 2010 Vi vill att varje barn i våra förskolor i Avesta kommun får möjlighet att… ...utveckla social kompetens - skapa och vidareutveckla goda relationer - tillämpa lekreglerna - visa sympati, empati och omsorg om andra - samspela och kommunicera med andra visa tillit till sig själv och andra försöka förstå andras perspektiv respektera andra oavsett kön, modersmål, kultur, sexuell läggning eller fysiskt handikapp … utveckla kunskaper - om sig själv och sin omgivning - om sitt eget tänkande - motorisk förmåga, fin och grov - matematiska färdigheter (se nästa sida) naturvetenskap, teknik och miljö (se nästa sida) språk och kommunikation (se nästa sida) ...använda sina kunskaper - klara sitt vardagsliv - delta i högtider och traditioner - visa miljömedvetenhet och trivas i naturen dela med sig, hjälpa andra och bjuda in andra undersöka och utforska sin omvärld utvidga sin kommunikativa förmåga omfattas av ett demokratiskt förhållningssätt må bra och värna sin hälsa ...visa tillit till sig själv och andra - ha idéer, vara påhittig, frågvis och visa nyfikenhet ha en god självbild och utstråla livsglädje visa självkänsla och självförtroende - uttrycka sina känslor - respektera sig själv och andra - framföra egna åsikter och lyssna på andras - reflektera och se sitt eget lärande Vår tolkning av Förskolans Läroplanen fastställd december 2010

Vår tolkning av Förskolans Läroplanen fastställd december 2010 Vi vill att varje barn i våra förskolor i Avesta kommun får möjlighet att… …utveckla kunskaper - om sig själv och sin omgivning - sitt eget tänkande - motorisk förmåga, fin och grov - matematiska färdigheter naturvetenskap, teknik och miljö - språk och kommunikation Matematiska färdigheter föra och följa matematiska resonemang och förändringar använda matematiska begrepp avseende lägen/positioner, antal, mängd, riktning, tal utveckla taluppfattning, rums- och tidsuppfattning utveckla tanke- och problemlösningsförmåga, räkna, lokalisera, mäta, väga, kommunicera, leka och förklara - göra jämförelser och se skillnader och likheter använda matematiska färdigheter för att hantera vardagliga situationer urskilja matematiska begrepp Naturvetenskap, teknik och miljö se och förstå samband mellan människan och miljön utveckla kunskaper inom naturvetenskap, teknik och kemi finna svar genom att undersöka och reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar, forskande förhållningssätt undersöka, experimentera, dra slutsatser, dokumentera delta i samtal om naturvetenskap och teknik visa förståelse för kretslopp i naturen och dra slutsatser förstå och följa naturens förändringar och växlingar, dygnsrytm, årstider och väder respektera djur, växter och natur, visa miljömedvetenhet utveckla kunskap om hur verktyg, material och hjälpmedel i vardagen fungerar förstå nyttan av teknik i vardagen och använda tekniska hjälpmedel och redskap konstruera och hantera olika material Språk och kommunikation tolka, kommunicera, resonera, uttrycka sig med hjälp av ord och meningar, bilder, rörelser, ställa frågor, lyssna och argumentera dokumentera delta aktivt i dialoger utveckla intresse för bilder, texter, symboler (skriftspråk), olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och förstå dessa samspela och kommunicera med andra på sitt modersmål och svenska använda många olika språk, bild, drama, musik och skapande, fantisera och leka uttrycka egna åsikter och se allas idéer som en tillgång Vår tolkning av Förskolans Läroplanen fastställd december 2010

Vår tolkning av Förskolans Läroplanen fastställd december 2010 Vi vill att varje barn i våra förskolor i Avesta kommun får möjlighet att… …utveckla kunskaper - om sig själv och sin omgivning - sitt eget tänkande - motorisk förmåga, fin och grov - matematiska färdigheter naturvetenskap, teknik och miljö - språk och kommunikation Matematiska färdigheter föra och följa matematiska resonemang och förändringar använda matematiska begrepp avseende lägen/positioner, antal, mängd, riktning, tal utveckla taluppfattning, rums- och tidsuppfattning utveckla tanke- och problemlösningsförmåga, räkna, lokalisera, mäta, väga, kommunicera, leka och förklara - göra jämförelser och se skillnader och likheter använda matematiska färdigheter för att hantera vardagliga situationer urskilja matematiska begrepp Naturvetenskap, teknik och miljö se och förstå samband mellan människan och miljön utveckla kunskaper inom naturvetenskap, teknik och kemi finna svar genom att undersöka och reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar, forskande förhållningssätt undersöka, experimentera, dra slutsatser, dokumentera delta i samtal om naturvetenskap och teknik visa förståelse för kretslopp i naturen och dra slutsatser förstå och följa naturens förändringar och växlingar, dygnsrytm, årstider och väder respektera djur, växter och natur, visa miljömedvetenhet utveckla kunskap om hur verktyg, material och hjälpmedel i vardagen fungerar förstå nyttan av teknik i vardagen och använda tekniska hjälpmedel och redskap konstruera och hantera olika material Språk och kommunikation tolka, kommunicera, resonera, uttrycka sig med hjälp av ord och meningar, bilder, rörelser, ställa frågor, lyssna och argumentera dokumentera delta aktivt i dialoger utveckla intresse för bilder, texter, symboler (skriftspråk), olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och förstå dessa samspela och kommunicera med andra på sitt modersmål och svenska använda många olika språk, bild, drama, musik och skapande, fantisera och leka uttrycka egna åsikter och se allas idéer som en tillgång Vår tolkning av Förskolans Läroplanen fastställd december 2010