Ett skolutvecklingsprogram blir till Politiken vill - enas om ett program 2012-2015 SKL 8 framgångskriterier Budget Överlämnar till verksamheten
Vem jag är? Johan Adler Verksamhetschef Bakgrund
Det blir en box, en #sigbox Avgränsa och fokusera Förpacka och kommunicera McKinsey, Fullan, Hattie, ESO 2011, Williams Lärarna En förändrad undervisning BFL-IKT-SUA 21 CLS
Måluppfyllelse över tid FLER NÅR SKOLMÅLEN – meritvärde, måluppfyllelse gymnasiebehörighet. kvitto på att Sigtunas skolutvecklingsprogram har varit framgångsrikt både när det gäller bredd och spets. – Inspirerande och motiverade lärare är en nyckelfaktor för att det ska fungera i skolan och i Sigtuna kommun har vi de lärare vi behöver för att bli en av Sveriges bästa skolkommuner. Förändringen börjar i klassrummet och läraren är förändringsagenten. Rektor, förvaltning och politik har en uppgift – att ge läraren de bästa förutsättningarna. – Skolutvecklingsprogrammet har också satt målet att kommunen ska vara en attraktiv arbetsgivare. Vi har därför tagit fram nya lönekriterier för rektorer och lärare, så kopplingen mellan mål, resultat och lärarnas löner blir tydlig.
Kunskapande för framtiden - att se sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
SIGTUNABOXEN BFL+IKT+ SUA + 21 Century learning skills = SANT! ”Alla elever ska stimuleras att nå eller överträffa sina kunskapsmål i alla ämnen utifrån höga förväntningar och egna individuella möjligheter ”. Skolutvecklingsprogram för framtidens skola http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
Stora effekter För hög måluppfyllelse Förskoleaktiviteter 0,48 Motivation 0,48 Utomhuspedagogik 0,52 Kamrathandledning 0,55 Ord- och lästräningsprogram 0,67 Störst effekt Självskattning 1,44 Bedömning för lärande BFL 0,90 Videoanalys av undervisningen 0,88 Lärares tydlighet i undervisningen 0,75 Förtroendefull relation lärare-elev 0,72 För hög måluppfyllelse enligt John Hattie, Synligt lärande
Lärande kan bara ske. - om eleverna förstår vad de lärt sig Lärande kan bara ske - om eleverna förstår vad de lärt sig - utgå från eleverna ! Kunskapande för framtiden är att: hjälpa eleven att träna upp sin förmåga i att se sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess och ta kontroll över den. Att tillsammans med IKT-uppgifter som stimulerar till att producera och SYNLIGÖRA kunskap istället för att ”bara” konsumera får man en oslagbar kombination! Dylan William http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
BFL = Bedömning för lärande förhållningssättet IKT = Informations- och kommunikationsteknik verktyget SUA = Språkutvecklande arbetssätt förutsättningen http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
Bedömning för lärande - Vad ska jag kunna, kunna göra, kunna visa? Formativ bedömning / feed forward för elevens lärande Summativ bedömning av elevens lärande Den skicklige lärarens undervisning # Lyckas med barn- och elevperspektivet för lärandet - gör demokratisk skola. # Synliggör och gör målen förståeliga. # Korrigerar undervisningen så alla är med # Ger bedömning för lärande. - http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
SUA - språkutvecklande arbetssätt Undervisningen är planerad utifrån ämnes- och språkmål Balans mellan tala, lyssna, läsa och skriva Ämnesinnehåll kopplas till tidigare kunskaper och erfarenheter En rik klassrumsinteraktion Kontextrik undervisning Eleverna ges stöttning Källa: Pauline Gibbons och Maaike Hajer http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
Digitala Lärmiljöer i Sigtuna kommun http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
Digitala Lärmiljöer i Sigtuna kommun http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
Hur hänger det ihop! BFL IKT- 21 Century learning skills SUA Förhållningssätt Verktyg Förutsättning Undervisningen är planerad utifrån ämnes-och språkmål Balans mellan tala, lyssna, läsa och skriva Ämnesinnehåll kopplas till tidigare kunskaper och färdigheter Eleverna ges stöttning En rik klassrumsinteraktion Kontexrik undervisning Tydliggöra mål och kunskapskrav Aktivera eleven som ägare av sin egen lärprocess Skapa aktiviteter som synliggör lärandet Återkoppling som för lärandet framåt Aktivera eleverna som lärresurser för varandra Kunskapsbyggande Självreglering Användning av IKT i lärande Effektiv kommunikation Kollaboration Innovation och problemlösning
FRITIDSHEMMEN & SIGTUNABOXEN Fritidshemmets uppdrag Skollagen, Läroplanen och Allmänna råd Komplettera skolan (Utifrån sin kompetens) Stimulera elevernas utveckling och lärande Erbjuda en meningsfull fritid och rekreation Utgå från en helhetssyn på eleven och elevens behov
Hur kan fritidshemmen komplettera skolan i att utveckla elevernas kunskaper och förmågor?
Pedagogisk planering Vilket lärande/vilka förmågor ska utvecklas? Varför ska detta utvecklas? Detta ska kopplas till Lgr 11 och utvecklingsprogrammet Vad vill vi uppnå? Vilka aktiviteter ska vi använda oss av? När ska vi utföra aktiviteten/utvecklingsområdet? Hur ska vi utvärdera resultatet? Vilket lärande har vi sett? Hur ska vi dokumentera arbetet?
Att förändra skolkulturer Särbokultur Familjär kultur Professionellt samarbetande kultur (Blossing, Scherp, Ekholm m.fl) http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
LÄRANDE ORGANISATION för Systematiskt kollegialt lärande Den organisation som skapar goda förutsättningar för medarbetarnas lärande tillvaratar detta lärande nyttiggör detta lärande i organisationens strävan att påverka och anpassa sig till omvärlden. (Granberg, Ohlsson 2000) http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
a & o FÖRANKRING + delaktighet POLITIK - Skolpolitiskt program mars 2012 FÖRVALTNING – 2 projektledare REKTORER 100 % delaktighet i att forma och leda processen http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
HUR GÖR MAN DÅ ? ”Spray and Pray” Vanliga klassiska kurser, om man jämför, ger obetydliga förbättringar av undervisningen http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
HUR GÖR MAN DÅ ? Modern skolforskning visar att kompetensutveckling blir effektiv när - den egna undervisningen systematiskt förbättras utifrån de faktiska behoven eleverna har, - genomförs genom kollegialt lärande på den egna skolan med en förbättringsagent - utmanar praktiken utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet garanterar stödprocesser i minst 5 år (Timperley, D Wiliam, U Blossing, m.fl) http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
Kunskapande för framtiden - att se sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att se och förstå sin egen undervisning. http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
Samtliga kommunala grundskolor organiserat för kollegialt lärande, för utveckling av undervisningen i s.k. samtalsgrupper, minst var 4:e vecka, minst 1,5 h. Boråsutbildare IKT-utbildare SUA-utbildare Samtalsledare Lärare Elever http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
Sigtunaboxen + + BFL + IKT + SUA = SANT! Samtalsledare Lärare Samtalsledare leder samtalsgrupper, 8-12 personer/grupp på egen skola med start vt 12 Moment 1 - februari Arbetsuppgifter Dela Reflektera Analysera Moment 2 – mars Moment 3 - april Moment 4 – maj + Samtalsledare Moment 1 – v.13 Arbetsuppgifter Dela Reflektera Analysera Moment 2 Moment 3 Boråsutbildare IKT-utbildare Samtalsledare + Lärare http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
Formativ utvecklingsplan för lärare För utveckling och synliggörande av lärares undervisning http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
Nyckelstrategi 2 ur utvecklingsplanen Tydliggör mål och kunskapskrav Till viss del Utvecklat Väl utvecklat Läraren har en LPP med tydlig koppling till Lgr11 och där det som ska bedömas är tydligt och förståeligt, aligment Läraren tydliggör mål, kunskapskrav och det som ska bedömas är integrerat i undervisningen, analogt såväl som digitalt, Läraren kan tydliggöra och synliggöra ”the big 5”-förmågorna: 1 Begreppslig 2 Hantering av information 3 Kommunikativ 4 Analytisk 5 Metakognitiv Eleven vet, förstår och kan beskriva olika kunskapskrav och kvalitéer. Läraren involverar eleven i planeringsprocessen för att nå målen. Läraren behärskar många formativa bedömningstekniker. http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
Paradigmskifte http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
Förbättringsarbete tar tid! http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
En samtalsledares tankar och synpunkter Johanna Olsson Norrbackaskolan Vad har Sigtunaboxen betytt för mig och min undervisning? ex elevdelaktighet, resultat. Vad har Sigtunaboxen betytt för mig och samarbetet med kollegor? Fokus på undervisning? Min skolas nästa utmaning?
SIGTUNABOXEN #sigbox SIGTUNABOXEN http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox http://www.sigtuna.se/Barn--Utbildning/Skolutveckling-/Sigtunaboxen/ #sigbox
Varför Sigtunaboxen, jo….. Ger alla elever skickliga lärare Ger alla elever framtidens kunskaper och förmågor Ger alla elever möjligheter till att äga sitt lärande och få mycket goda kunskaper Ger högre kunskaper i alla ämnen Möjliggör bättre inkludering av elever i behov av särskilt stöd
INBJUDAN STUDIEDAG 22/9 8.30 -12.00 DYLAN WILIAM 13.30-14.15 Sharing & caring – parallella lärarseminarier 14.15-14.45 Kaffepaus 15.00-15.45 Sharing & caring – parallella lärarseminarier 15.55- 16.40 Sharing & caring – parallella lärarseminarier 16.40-17.00 Gemensam avslutning i aulan
ANMÄL DITT/ERT SEMINARIUM Minst 3 bidrag /skola , max 5 45 min/seminarium SENAST TO 5 SEPT till Lasse Sundberg Hur jag/ vi gör Sigtunaboxen i undervisningen. Dilemma – detta tycker jag är knepigt. Hjälp? Ta gärna med elever