Projektet FUNKTION FÖR ALLA

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Lena Liljebäck Arbetsförmedlingen Generationsväxlingen
Att förstå anonymiteten (översättning från
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Tyresö – en del av Storstockholm
Nödvändiga perspektivskiften
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Indikatorerna Undvikbar slutenvård Återinskrivningar inom 30 dagar - 65 år och äldre 2009 till 2013 kvartal 2 Sammanställning av indikatorerna per kvartal.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
1 Kommunens kvalitet i korthet - resultat 2010 Är gräset grönare hos grann- kommunen?
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Vision 2025 Bilder: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är.
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Veolia Transport Sverige AB Trafikslag: Buss Sträcka: Härnösand - Långsele.
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Resmål och resvägar Val av transport.
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Morgonrock Fredag 30 november på Stadshotellet i Luleå Trender inom svensk och internationell flygmarknad – hur påverkas vår region? HENRIK LITTORIN, omvärldsanalytiker.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
1 Vilket stöd kan lärosätena få i införandet av Ladok3? »NUAK »Lars Cronfalk »Ladok3 / Införandestöd.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH. SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Presentation Jämte, Estland, Västerbotten, Stockholm.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: NextJet AB Trafikslag: Flyg Sträcka: Sveg - Arlanda.
1 Version Version Dialogseminarium - grundläggande eHälsa Välkommen!
Regionala Godstransportrådet i SmålandOH 1 Presentation av Det Regionala Godstransportrådet i Småland.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Tillväxtverket 1 Ny myndighet – nya möjligheter.
Årsbokslut för svensk turism 2013
ASTRa WEB enkät - kundnöjdhet.
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Skörda frukterna! Socialfondens växthus för kompetensutveckling.
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Utvärdering + uppföljning = resultat
Bakgrund Fem underlag o Kulturens utmaningar och tendenser 2011 o Kommunernas kulturstrategiska arbete 2013 o Kulturplaner i Västra Götaland
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2009 April 2009 Project #:
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2010 Juni 2010 Project #:
Fakta om undersökningen
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Val av transport till resmålet.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
1 Anneli Juhlin FP
Öppna jämförelser kollektivtrafik Diagram för år 2013.
Kartläggning av inköpsprocessen
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Föreningen Svenskt Flyg Föreningen Svenskt Flyg kommunicerar idéer, åsikter och kunskap om det kommersiella flyget och flygindustrin i Sverige. Syftet.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Värmlandstrafik AB Trafikslag: Tåg Sträcka: Karlstad - Charlottenberg.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Merresor Trafikslag: Tåg Sträcka: Nässjö – Värnamo – Halmstad.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Vad står vi inför i hälso- och sjukvården? Förändringar på kort och lång sikt.
Tillgänglig turism – nya möjligheter för Åland Branschträff 3 mars 2016.
Presentationens avskrift:

Projektet FUNKTION FÖR ALLA Trafikverket 24 september 2014 Karin Larsson-Tängdén

Funktion för alla Helhetssyn Kunskapsresa Komplext och enkelt Bra för alla Stolt

Hållbar utveckling och gemensamma mål 2014 - 2017 83 % resenärsnöjdhet 2017 80 % resenärsnöjdhet 2014 83 % medarbetarnöjdhet 2017 80 % medarbetarnöjdhet 2014 Swedavias styrelse beslutade nyligen (26 april) om den strategiska hållbarhetsplan som vi på Swedavia har arbetat fram under våren. Planen har en delvis ny benämning - begreppet hållbarhet finns nu med i namnet just för att betona att vi vill styra vårt företag på ett långsiktigt hållbart sätt kopplat till lönsamheten. För oss innebär hållbarheten att vi väger samman fyra olika perspektiv som vi styr emot; kund – social utveckling – ekonomi – miljöhänsyn. De mål som vi nu styr emot är 80 procents resenärsnöjdhet 2014, 80 procents medarbetarnöjdhet 2014, 9 procents avkastning på eget kapital över en konjunkturcykel samt noll procents utsläpp av fossil koldioxid 2020. [För mer konkreta mål för 2013, se gemensam affärsplan samt lokala affärsplaner]   Planen stakar ut huvudinriktningen för Swedavia med betoning på utmaningar och möjligheter fram till 2017, även om den också innehåller en inriktning fram till 2043. Den är utgångspunkt inför det affärsplanearbete som vi snart går in i när vi prioriterar vad som är viktgast under 2014 för att styra mot målen. 9 % avkastning på eget kapital Minska till 3200 ton CO2 2017 Nollutsläpp av fossilt CO2 2020

Bra ska göras bättre – hög ambition Swedavia har i många år arbetat med ledsagning enligt gällande EU-förordning Daglig verksamhet ger bred erfarenhet 140.000 assistanser per år inom Swedavia 10.000 ledsagningar samt 2.800 ensamåkande barn i juni 2014 på Arlanda Arlandas resenärsundersökning visar 94% nöjdhet

”Funktion för alla” projektets syfte och mål Genomlysa alla områden som berör funktionsnedsatta och deras resande med flyg. Nulägesbeskrivning Underlätta och stimulera flygandet för resenärer med funktionsnedsättning. Öka antalet resenärer vilket innebär ökande intäkter för Swedavia. Leverera förslag till fortsatt strukturerat arbete med tillgänglighetsfrågor inom Swedavia.   

Varför så stor satsning? En viktig del i Swedavias hållbarhetsarbete. Hög ambitionsnivå. Ägarnas intentioner: ”Transportsystemet ska utformas så att det är användbart för personer med funktionsnedsättning” Fler upptäcker möjligheten att flyga och vi stimulerar till högre tillgänglighet Vi får fler resenärer till våra flygplatser vilket ger en bättre affär

Två utmaningar Förbättra möjligheterna för funktionsnedsatta att flyga själva Så många som möjligt känner till möjligheten att flyga med assistens

Stor målgrupp 1,7 miljoner är äldre än 65 år en starkt ökande grupp 2030 är var femte svensk 65+ 1,7 miljoner anser sig ha en funktionsnedsättning Funktionsnedsättning Antal (uppskattat) Andel (procent) Nedsatt rörelseförmåga 561 000 7,2 I hög grad nedsatt rörelseförmåga 336 000 4,3 Nedsatt hörsel 1 351 000 17,3 Nedsatt syn 296 000 3,8 Tabell 1 Personer med olika typer av funktionsnedsättning, 2010–2011 Källa: Trafikanalys, 2013a och SCB:s undersökningar av levnadsförhållanden (2013) som samlas in genom telefonintervjuer med ett urval av Sveriges befolkning, 16 år och äldre.

Många olika funktionsnedsättningar Rörelsehindrade och synskadade vanligast i assistans Ca 40 olika funktionsnedsättnings-organisationer. Anpassning är mångfacetterad och komplicerad

Hur har vi arbetat? Strukturerat projektet / många dialoger / process / kunskapsinhämtning Identifierat Swedavias utvecklingsområden Testat och greppat ”lågt hängande frukter”; käpphållare vid diskar, kabinstolar, hörselslingor, trappklättrare Samarbetat och förankrat arbetet internt Referensgrupp från alla Swedavias flygplatser. Regelbunden uppföljning

Vad är gjort? Inventerat flygplatsernas arbete med assistans Inventerat alla terminaler Inventerat web och app Samarbetat med Jämtland- Härjedalens Turism angående en tillgänglig region (Tillgänglighetsdatabasen Västra Götaland)

Samarbeten Projektarbete tillsammans med Designhögskolan i Umeå

Assistans-verksamheten Inventering av flygplatserna Hjälpmedel och fordon Utbildning Pick up points Bytespunkter

Att utveckla Samordning av inköp av hjälpmedel och fordon för assistans. Kvalitetsäkring och igenkänning Lyft av resenärer i trapp ska endast ske i absoluta undantagsfall. Fokusera på förbättrad arbetsmiljö speciellt i kabin

Att utveckla Dialog med flygbolag och handlingbolag för att få en ömsesidig förståelse för resenärernas behov. Dialog med flygbolag och resenärer med syfte att höja andelen föranmälningar av assistans. Grundläggande utbildning om resenärer med funktionsnedsättning för alla medarbetare.

Tydliggöra ansvaret vid bytespunkter genom samverkan med olika trafikslag som tex tåg, buss och färdtjänst.

Terminalinventering Swedavia utarbetar ”Planeringsförutsättningar för god tillgänglighet” Flygplatserna upprättar en åtgärdsplan som är kort- och långsiktig med tillgänglighetsgranskningen som grund Standardisering av olika rum införs i byggprocessen med hänsyn taget till tillgänglighet

Hjälpmedel som taktila stråk, hörslingor m m får en Swedaviastandard så igenkänning kan ske på alla flygplatser Tillgänglighetsperspektivet infogas i Byggprocessen Designmanual Grafisk manual Terminalutvecklings- handboken.

Information och kommunikation - det viktigaste av allt Tillgänglighetsgranskning av Swedavias webbplats och appar (278 sidor) Prova på seminarium

Webplatsen tillgänglighetscertifieras Förbättra informationen på web angående service till resenärer med särskilda behov Utarbeta information angående resenärers rättighet till assistans

Kommersiella affären En unik person i en grupp kan vara utgångspunkten för valet av konsumtion, resmål och transportsätt för en hel gruppen.   Gruppen äldre ökar snabbt. Har tid, har pengar, vill resa, van med flyg och Kommer att kräva anpassning när de väljer konsumtion, resmål och transportsätt. År 2030 är var femte svensk, 2060 var fjärde Har företag idag råd att inte jobba med tillgänglighetfrågor?

Sammanfattning Vi har fått mer kunskap Med kunskap och nulägesbeskrivningar kan vi ta medvetna beslut Vi kan planera på kort sikt, lite längre och i framtidsprojekt EU-projekt med Funka nu AB Tillgänglighet ska in i den dagliga verksamheten Resan har bara startat