Projektet FUNKTION FÖR ALLA Trafikverket 24 september 2014 Karin Larsson-Tängdén
Funktion för alla Helhetssyn Kunskapsresa Komplext och enkelt Bra för alla Stolt
Hållbar utveckling och gemensamma mål 2014 - 2017 83 % resenärsnöjdhet 2017 80 % resenärsnöjdhet 2014 83 % medarbetarnöjdhet 2017 80 % medarbetarnöjdhet 2014 Swedavias styrelse beslutade nyligen (26 april) om den strategiska hållbarhetsplan som vi på Swedavia har arbetat fram under våren. Planen har en delvis ny benämning - begreppet hållbarhet finns nu med i namnet just för att betona att vi vill styra vårt företag på ett långsiktigt hållbart sätt kopplat till lönsamheten. För oss innebär hållbarheten att vi väger samman fyra olika perspektiv som vi styr emot; kund – social utveckling – ekonomi – miljöhänsyn. De mål som vi nu styr emot är 80 procents resenärsnöjdhet 2014, 80 procents medarbetarnöjdhet 2014, 9 procents avkastning på eget kapital över en konjunkturcykel samt noll procents utsläpp av fossil koldioxid 2020. [För mer konkreta mål för 2013, se gemensam affärsplan samt lokala affärsplaner] Planen stakar ut huvudinriktningen för Swedavia med betoning på utmaningar och möjligheter fram till 2017, även om den också innehåller en inriktning fram till 2043. Den är utgångspunkt inför det affärsplanearbete som vi snart går in i när vi prioriterar vad som är viktgast under 2014 för att styra mot målen. 9 % avkastning på eget kapital Minska till 3200 ton CO2 2017 Nollutsläpp av fossilt CO2 2020
Bra ska göras bättre – hög ambition Swedavia har i många år arbetat med ledsagning enligt gällande EU-förordning Daglig verksamhet ger bred erfarenhet 140.000 assistanser per år inom Swedavia 10.000 ledsagningar samt 2.800 ensamåkande barn i juni 2014 på Arlanda Arlandas resenärsundersökning visar 94% nöjdhet
”Funktion för alla” projektets syfte och mål Genomlysa alla områden som berör funktionsnedsatta och deras resande med flyg. Nulägesbeskrivning Underlätta och stimulera flygandet för resenärer med funktionsnedsättning. Öka antalet resenärer vilket innebär ökande intäkter för Swedavia. Leverera förslag till fortsatt strukturerat arbete med tillgänglighetsfrågor inom Swedavia.
Varför så stor satsning? En viktig del i Swedavias hållbarhetsarbete. Hög ambitionsnivå. Ägarnas intentioner: ”Transportsystemet ska utformas så att det är användbart för personer med funktionsnedsättning” Fler upptäcker möjligheten att flyga och vi stimulerar till högre tillgänglighet Vi får fler resenärer till våra flygplatser vilket ger en bättre affär
Två utmaningar Förbättra möjligheterna för funktionsnedsatta att flyga själva Så många som möjligt känner till möjligheten att flyga med assistens
Stor målgrupp 1,7 miljoner är äldre än 65 år en starkt ökande grupp 2030 är var femte svensk 65+ 1,7 miljoner anser sig ha en funktionsnedsättning Funktionsnedsättning Antal (uppskattat) Andel (procent) Nedsatt rörelseförmåga 561 000 7,2 I hög grad nedsatt rörelseförmåga 336 000 4,3 Nedsatt hörsel 1 351 000 17,3 Nedsatt syn 296 000 3,8 Tabell 1 Personer med olika typer av funktionsnedsättning, 2010–2011 Källa: Trafikanalys, 2013a och SCB:s undersökningar av levnadsförhållanden (2013) som samlas in genom telefonintervjuer med ett urval av Sveriges befolkning, 16 år och äldre.
Många olika funktionsnedsättningar Rörelsehindrade och synskadade vanligast i assistans Ca 40 olika funktionsnedsättnings-organisationer. Anpassning är mångfacetterad och komplicerad
Hur har vi arbetat? Strukturerat projektet / många dialoger / process / kunskapsinhämtning Identifierat Swedavias utvecklingsområden Testat och greppat ”lågt hängande frukter”; käpphållare vid diskar, kabinstolar, hörselslingor, trappklättrare Samarbetat och förankrat arbetet internt Referensgrupp från alla Swedavias flygplatser. Regelbunden uppföljning
Vad är gjort? Inventerat flygplatsernas arbete med assistans Inventerat alla terminaler Inventerat web och app Samarbetat med Jämtland- Härjedalens Turism angående en tillgänglig region (Tillgänglighetsdatabasen Västra Götaland)
Samarbeten Projektarbete tillsammans med Designhögskolan i Umeå
Assistans-verksamheten Inventering av flygplatserna Hjälpmedel och fordon Utbildning Pick up points Bytespunkter
Att utveckla Samordning av inköp av hjälpmedel och fordon för assistans. Kvalitetsäkring och igenkänning Lyft av resenärer i trapp ska endast ske i absoluta undantagsfall. Fokusera på förbättrad arbetsmiljö speciellt i kabin
Att utveckla Dialog med flygbolag och handlingbolag för att få en ömsesidig förståelse för resenärernas behov. Dialog med flygbolag och resenärer med syfte att höja andelen föranmälningar av assistans. Grundläggande utbildning om resenärer med funktionsnedsättning för alla medarbetare.
Tydliggöra ansvaret vid bytespunkter genom samverkan med olika trafikslag som tex tåg, buss och färdtjänst.
Terminalinventering Swedavia utarbetar ”Planeringsförutsättningar för god tillgänglighet” Flygplatserna upprättar en åtgärdsplan som är kort- och långsiktig med tillgänglighetsgranskningen som grund Standardisering av olika rum införs i byggprocessen med hänsyn taget till tillgänglighet
Hjälpmedel som taktila stråk, hörslingor m m får en Swedaviastandard så igenkänning kan ske på alla flygplatser Tillgänglighetsperspektivet infogas i Byggprocessen Designmanual Grafisk manual Terminalutvecklings- handboken.
Information och kommunikation - det viktigaste av allt Tillgänglighetsgranskning av Swedavias webbplats och appar (278 sidor) Prova på seminarium
Webplatsen tillgänglighetscertifieras Förbättra informationen på web angående service till resenärer med särskilda behov Utarbeta information angående resenärers rättighet till assistans
Kommersiella affären En unik person i en grupp kan vara utgångspunkten för valet av konsumtion, resmål och transportsätt för en hel gruppen. Gruppen äldre ökar snabbt. Har tid, har pengar, vill resa, van med flyg och Kommer att kräva anpassning när de väljer konsumtion, resmål och transportsätt. År 2030 är var femte svensk, 2060 var fjärde Har företag idag råd att inte jobba med tillgänglighetfrågor?
Sammanfattning Vi har fått mer kunskap Med kunskap och nulägesbeskrivningar kan vi ta medvetna beslut Vi kan planera på kort sikt, lite längre och i framtidsprojekt EU-projekt med Funka nu AB Tillgänglighet ska in i den dagliga verksamheten Resan har bara startat