Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En lektion om de mänskliga rättigheterna
Advertisements

MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Kultur för alla – gäller det mig
Exempel utifrån ett antal målområden
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Nuläges Analys - utse en bordsvärd - utse en tidshållare - utse en sekreterare Runda Vilka framgångar ser du att ni redan har gjort i i ert projekt? Vilka.
Mänskliga rättigheter i Västra Götaland
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Hur gick FN-granskningen?
Mänskliga Rättigheter - i möte med människan
Mänskliga rättigheter
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Vad innebär ett barnperspektiv
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
1 Medarbetarenkät svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Elevhälsovården Rikskonferens 14 sept 2009
i kommuner, landsting/regioner
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Föräldramöte Ht
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Eva 10 år -Jag vet att det kostar, men hur lång tid kan det ta.
Barn i stan Kritiska punkter för barns delaktighet i planeringen
Lupp - Lokal uppföljning av ungdomspolitiken. Incitament för att ta hänsyn till barn och unga Nationella ungdomspolitiska mål Nationella ungdomspolitiska.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnkonventionens födelsedag 20 november
Statsförvaltningens medborgarforum i Finland Katju Holkeri Finansministeriet – Finland Reykjavik.
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Vägar till en jämlik hälsa
Elizabeth Englundh Socionom, Fil. Dr I PEDAGOGIK
Rektorsområdet 800 barn/elever mellan 1-16 år 150 vuxna Vi talar 42 språk 25% av eleverna bor sitt första år i Sverige.
EFörslag - Haparanda Offentliga rummet 31 maj. Bakgrund & Syfte Värde ord: Demokrati, Dialogen, Nya sätt… Diskuterat olika sätt SKL- Nätverk e-petitioner.
Norrstyrelsen [ ] BILD 1 Norrstyrelsen Ideell förening med uppgift att förbereda bildandet av en sammanhållen norrländsk.
Barnperspektiv inom hälso– och sjukvården
Läroplansträff fritidshem
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Folkhälsoarbete och arbete med social hållbarhet ur ett regionalt och kommunalt perspektiv Nora
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
1 Barnkonventionen - en introduktion Fisksätra
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Rädda Barnen Kommittén för Mänskliga Rättigheter
Mänskliga rättigheter – maktdimension
UNGDOMARS DELAKTIGHET
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Bra initiativ med kalas och en eloge till skåne för detta arrangemang och allt bra som sker i skåne.
Tillgänglighet på Skolverket Förordning (2001:526) om de statliga myndigheternas ansvar för genomförande av funktionshinderspolitiken 1 § Myndigheter.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Gör barn starkare i kommuner, landsting/regioner Vägledning politiker.
Barns rätt till delaktighet FNs barnkonvention: varje barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet. Plan- och bygglagen:
Idrottslyftet – mer och fler Utformning av kommande arbete.
Roland Larsson SPELARUTBILDNINGSPLAN SKÅNES FF. Roland Larsson Introduktion ” Den utvecklande miljön” ”Barnrättsperspektiv” ”Vår förening” Spelarutbildningsplan.
Barns delaktighet Helene Elvstrand, fil dr i pedagogik, Linköpings universitet.
Vem ska rädda världen? Exempel på undervisning för hållbar utveckling
Välkomna till styrd helpdesk
Barnkonventionen i förskolan
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
Presentation Vård och omsorgscollege
Integritet läroplansanalys.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Vad innebär ett mål för lärande eller utveckling
Konventionens innehåll och struktur
Konventionens innehåll och struktur
Alla barn har samma rättigheter och lika värde
Om översynen av stadens råd för funktionshindersfrågor
Barnombudsmannen Fanny Davidsson.
Presentationens avskrift:

Barnrättsperspektiv på inflytande och delaktighet med underrubrik: Om barn och unga i fysisk planering – en fråga om social hållbarhet Gabriella Olofsson

FN:s konvention om barnets rättigheter Några relevanta rättigheter: Utveckling (art 6) Privatliv (art 16) God hälsa (art 24) Levnadsstandard (art 27) Rekreation och kultur (art 31) Statens skyldighet att till det yttersta av tillgängliga resurser säkerställa barnets sociala, ekonomiska och kulturella rättigheter (art 4)

FN:s konvention om barnets rättigheter Huvudprinciper Artikel 12 -Rätten att bli tillfrågad om och respekterad för sin åsikt. Artikel 3 -barnets bästa i "främsta rummet" Artikel 2 -Allas lika värde Artikel 6 -Rätten till liv, överlevnad och utveckling

FN:s konvention om barnets rättigheter Huvudprinciper Icke-diskriminering (art 2) Barnets bästa (art 3) Rätt att bli hördRätt till utveckling (art 12)(art 6)

Tre principer för empowered participatory governance: (Fung & Wright 2003) 1) Samtalsprocessen ska handla om konkreta frågor som kräver konkreta lösningar; 2) Invånare som påverkas av frågorna ska vara delaktiga i processen; 3) Förslag på lösningar ska tas fram genom dialog. Den ideala dialogen: (Young 2000) -Inkluderande – alla som är påverkade av problemet -Politiskt jämlik – frånvaron av dominans

Inkluderande och jämlik Mångfald/pluralism Det finn en mångfald av intressen, övertygelser, livsstilar och förmågor i det offentliga rummet. Barn och unga är en del av mångfalden men syns ej. Barn anses höra till den privata och semi-officiella sfären

Synen på barndom (childhood vs adulthood) (James & Prout 1997; Qvortrup et al 2011) Barn är: beroende irrationella inkompetenta

Synen på barndom (childhood vs adulthood) (James & Prout 1997; Qvortrup et al 2011) ”Becomings””Beings” Barn är: Vuxna är: beroende oberoende/autonoma irrationella rationella inkompetenta kompetenta

Barn och unga ska lära sig demokrati, inte göra demokrati ”Undervisningen ska bedrivas i demokratiska arbetsformer och förbereda eleverna för att aktivt delta i samhällslivet. Den ska utveckla deras förmåga att ta ett personligt ansvar.” (Läroplanen 2011)

Barn och unga i fysisk planering Icke-diskriminering Barnets bästa Rätt att bli hördrätt till utveckling

Tre principer för empowered participatory governance: (Fung & Wright 2003) 1) Samtalsprocessen ska handla om konkreta frågor som kräver konkreta lösningar; 2) Invånare som påverkas av frågorna ska vara delaktiga i processen; 3) Förslag på lösningar ska tas fram genom dialog. Den ideala dialogen: (Young 2000) -Inkluderande – alla som är påverkade av problemet -Politiskt jämlik – frånvaron av dominans

Icke-diskriminering: De barn och unga som var berörda av frågan engagerades. Skolan som mötesplats. Rätt att bli hörd: Barns och ungas kunskap och erfarenhet påverkade besluten (om processen låg rätt i tiden) Rätt till utveckling: Ett ömsesidigt lärande för elever, pedagogisk personal och planerare. För framtiden: Gå från projekt till nya arbets- och beslutsprocesser Koppla barns och ungas delaktighet i fysisk planering till arbetet med medborgarinflytande och social hållbarhet