IUP Karin Wennbo karin.wennbo@orgryte.goteborg.se www.hjarntorget.nu Bilderna är från flickr www.hjarntorget.nu.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Skola och arbetsliv i samverkan
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
- En gemensam plattform för lärande för Katrineholms kommuns förskolor, grundskolor och gymnasieskolor.
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Skolstartspaketet Stats: snabbare, per år, pojke/flicka App för U
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Exempel utifrån ett antal målområden
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Teoretiska perspektiv på bedömning
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
Omdömen, bedömning och betyg
Skolwebb 2.0 för vårdnadshavare
Skolwebb 2.0 för vårdnadshavare
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Departementspromemoria:
Hur kan jag säja ord när jag inte ens kan alfabetet ännu?
Hur stärker vi rektors pedagogiska ledarskap
Förskolelyftet Förskolans potential har inte utnyttjats fullt ut. Ett lekfullt lärande i förskolan kan bidra till att fler lyckas i skolan. Fortbildningen.
Hej och välkomna!.
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Skolwebb 2.0 för vårdnadshavare
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
Information till föräldrar Madenskolan Hösten 2014
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Skollagen - innehåll Inledande bestämmelser, kapitel 1
Den individuella utvecklingsplanen
Föräldraråd
VÅR SKOLA I UTVECKLING Båstads kommun Birgitta Rudenius
Hovstaskolans styrdokument
Kontaktpersonsmöte 9/ Nätverket Bedömning med digitala verktyg Kommentarbanker Bedömningsmatriser & LPP Utbildningsförvaltningen, Stockholm.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Grundskoleförordningen
Välkommen till Braås skola
Skärpta krav i SKOLLAGEN fr o m ht-11 Skollagen kap 6 Skyldighet att anmäla, utreda och vidta åtgärder mot kränkande behandling.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
IUP INDIVIDUELLA UTVECKLINGSPLANER.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nämndplan 2015.
© Steve Wretman & Helena Moreau
Arbetet i Munkedal Vad har vi gjort? Arbete med betyg och bedömningsfrågor i samarbete med V8- kommunerna. ”Röda tråden”-träffar terminsvis, sv – ma –
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Lärmöte IT-stöd för Processer Resultatredovisning.
Bedömning och betygsättning
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Skolwebb för vårdnadshavare
Välkommen på föräldraråd
Kunskapsprocessen Spånga Grundskola
Presentationens avskrift:

IUP Karin Wennbo karin.wennbo@orgryte.goteborg.se www.hjarntorget.nu Bilderna är från flickr www.hjarntorget.nu

Myndigheten för skolutveckling Grundskollärare SO 4-9 Skolutvecklingsfrågor i Göteborgs stad och Örgryte stadsdelsförvaltning Myndigheten för skolutveckling Kursplanerarbete hos Skolverket www.hjarntorget.nu

Göteborgs stad 21 stadsdelar med ansvar för förskola och skola 25 000 barn i förskolan varav 21 000 i kommunal 38 000 elever i kommunal skola och 8 000 i fristående 7 600 förskollärare och lärare Utbildningsförvaltningen med ansvar för gymnasieskola och vuxenutbildning 14 000 elever i kommunala gymnasieskolor 1 200 lärare www.hjarntorget.nu

Inga direktiv på hur arbetet ska gå till eller hur mallen ska se ut Skolplanen för Göteborg anger att alla ska ha en individuell utvecklingsplan, från förskola till gymnasieskola. Skrevs in 2001 Inga direktiv på hur arbetet ska gå till eller hur mallen ska se ut www.hjarntorget.nu

www.hjarntorget.nu

Uppdrag att ta fram ett nytt pedagogiskt it-stöd för förskola, grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning www.hjarntorget.nu

Verktyg Planering, schema, kalender, närvaro/frånvaro Samarbetsytor Informations- och kommunikationsverktyg Elevens lärprocess

Möta den diversifierade verksamheten i Göteborg Stöd för utvecklingssamtal, omdömen och individuella utvecklingsplaner Möta den diversifierade verksamheten i Göteborg www.hjarntorget.nu

www.hjarntorget.nu

www.hjarntorget.nu

Några exempel.... www.hjarntorget.nu http://ugli.pingpong.net/

Utvecklingssamtal 7 kap. 2§ grundskoleförordningen Läraren ska fortlöpande informera eleven och elevens vårdnadshavare om elevens skolgång. Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare ha ett utvecklingssamtal om hur elevens kunskapsutveckling och sociala utveckling bäst kan stödjas. Informationen vid utvecklingssamtalet ska grunda sig på en utvärdering av elevens utveckling i relation till målen i läroplanen och kursplanerna. www.hjarntorget.nu

Utvecklingssamtal 7 kap. 2§ grundskoleförordningen Vid utvecklingssamtalet ska läraren i en skriftlig individuell utvecklingsplan 1 ge omdömen om elevens kunskapsutveckling i relation till målen i varje ämne eleven får undervisning i, och 2 sammanfatta vilka insatser som behövs för att eleven ska nå målen och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen och kursplanerna www.hjarntorget.nu

Utvecklingssamtal 7 kap. 2§ grundskoleförordningen Den individuella utvecklingsplanen kan även innehålla omdömen om elevens skolgång i övrigt inom ramen för läroplanen, om rektor så beslutar det. Överenskommelser mellan läraren, eleven och elevens vårdnadshavare vid utvecklingssamtalet ska alltid dokumenteras i utvecklingsplanen. Rektorn beslutar om utformningen av sådan skriftlig information som ges i utvecklingsplanen. www.hjarntorget.nu

Utgångspunkter för IUP Rektor bör ge skolans lärare förutsättningar att skapa ett gemensamt förhållningssätt till arbetet med IUP Skolans lärare bör Ha gemensamma rutiner och former för dokumentation av elevens kunskapsutveckling och lärande Utveckla och använda ett gemensamt språk i dokumentationen www.hjarntorget.nu

Elevens lärare bör Skapa förutsättningar för att samtalet blir ett trepartssamtal som ger ömsesidig information och leder fram till en plan för hur skolan kan främja elevens fortsatta lärande samt vad eleven själv kan ta ansvar för Skapa förutsättningar för att samtalet präglas av respekt och förtroende Beskriva hur de nationella målen konkretiserats i undervisningen Informera elev och vårdnadshavare om vilka kunskaper och kunskapskvaliteter som ska bedömas www.hjarntorget.nu

Syften med den individuell utvecklingsplanen med skriftliga omdömen Ge tydlig information om kunskapsutvecklingen och om rektor så beslutar, den sociala utvecklingen Innehålla en plan för fortsatt lärande Ge eleven ökade möjligheter att påverka sina studier Konkret beskriva vad skolan ska göra Stärka elevens delaktighet Underlätta kontinuitet i lärande vid byten av lärare, grupp och skola www.hjarntorget.nu

De skriftliga omdömena bör Ge tydlig information om elevens kunskaper i relation till de nationella målen Ge tydlig information om elevens kunskaper i relation till de nationella målen Utformas så att där inte förekommer känsliga uppgifter som kan tänkas omfattas av sekretess Ge tydlig information om elevens kunskaper i relation till de nationella målen www.hjarntorget.nu

Den framåtsyftande planeringen bör Sammanfattande ange vilka kunskaper och förmågor eleven ska utveckla Sammanfattande beskriva skolans insatser för att stödja och stimulera elevens fortsatta kunskapsutveckling Uttrycka positiva förväntningar på eleven Utgå från elevens förmågor, intressen och starka sidor www.hjarntorget.nu

Är ett webbaserat system lösningen? Är ett webbaserat system farligt? Är ett webbaserat system bättre? Gör ett webbaserat system våra utvecklingssamtal bättre? www.hjarntorget.nu

www.google.com www.hjarntorget.nu

Hur ser infrastrukturen ut? Hur är kompetensen bland våra pedagoger? Hur vill vi att vår process runt utvecklingssamtal och omdömen ska se ut? Hur når vi dit? Hur ser infrastrukturen ut? Hur är kompetensen bland våra pedagoger? Ställ krav på leverantören; hur mycket kan vi anpassa, hur ser utvecklingsarbetet ut? www.hjarntorget.nu

I U P Bilden från flickr www.hjarntorget.nu

IUP

www.hjarntorget.nu

www.hjarntorget.nu

www.hjarntorget.nu