IUP Karin Wennbo karin.wennbo@orgryte.goteborg.se www.hjarntorget.nu Bilderna är från flickr www.hjarntorget.nu
Myndigheten för skolutveckling Grundskollärare SO 4-9 Skolutvecklingsfrågor i Göteborgs stad och Örgryte stadsdelsförvaltning Myndigheten för skolutveckling Kursplanerarbete hos Skolverket www.hjarntorget.nu
Göteborgs stad 21 stadsdelar med ansvar för förskola och skola 25 000 barn i förskolan varav 21 000 i kommunal 38 000 elever i kommunal skola och 8 000 i fristående 7 600 förskollärare och lärare Utbildningsförvaltningen med ansvar för gymnasieskola och vuxenutbildning 14 000 elever i kommunala gymnasieskolor 1 200 lärare www.hjarntorget.nu
Inga direktiv på hur arbetet ska gå till eller hur mallen ska se ut Skolplanen för Göteborg anger att alla ska ha en individuell utvecklingsplan, från förskola till gymnasieskola. Skrevs in 2001 Inga direktiv på hur arbetet ska gå till eller hur mallen ska se ut www.hjarntorget.nu
www.hjarntorget.nu
Uppdrag att ta fram ett nytt pedagogiskt it-stöd för förskola, grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning www.hjarntorget.nu
Verktyg Planering, schema, kalender, närvaro/frånvaro Samarbetsytor Informations- och kommunikationsverktyg Elevens lärprocess
Möta den diversifierade verksamheten i Göteborg Stöd för utvecklingssamtal, omdömen och individuella utvecklingsplaner Möta den diversifierade verksamheten i Göteborg www.hjarntorget.nu
www.hjarntorget.nu
www.hjarntorget.nu
Några exempel.... www.hjarntorget.nu http://ugli.pingpong.net/
Utvecklingssamtal 7 kap. 2§ grundskoleförordningen Läraren ska fortlöpande informera eleven och elevens vårdnadshavare om elevens skolgång. Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare ha ett utvecklingssamtal om hur elevens kunskapsutveckling och sociala utveckling bäst kan stödjas. Informationen vid utvecklingssamtalet ska grunda sig på en utvärdering av elevens utveckling i relation till målen i läroplanen och kursplanerna. www.hjarntorget.nu
Utvecklingssamtal 7 kap. 2§ grundskoleförordningen Vid utvecklingssamtalet ska läraren i en skriftlig individuell utvecklingsplan 1 ge omdömen om elevens kunskapsutveckling i relation till målen i varje ämne eleven får undervisning i, och 2 sammanfatta vilka insatser som behövs för att eleven ska nå målen och i övrigt utvecklas så långt som möjligt inom ramen för läroplanen och kursplanerna www.hjarntorget.nu
Utvecklingssamtal 7 kap. 2§ grundskoleförordningen Den individuella utvecklingsplanen kan även innehålla omdömen om elevens skolgång i övrigt inom ramen för läroplanen, om rektor så beslutar det. Överenskommelser mellan läraren, eleven och elevens vårdnadshavare vid utvecklingssamtalet ska alltid dokumenteras i utvecklingsplanen. Rektorn beslutar om utformningen av sådan skriftlig information som ges i utvecklingsplanen. www.hjarntorget.nu
Utgångspunkter för IUP Rektor bör ge skolans lärare förutsättningar att skapa ett gemensamt förhållningssätt till arbetet med IUP Skolans lärare bör Ha gemensamma rutiner och former för dokumentation av elevens kunskapsutveckling och lärande Utveckla och använda ett gemensamt språk i dokumentationen www.hjarntorget.nu
Elevens lärare bör Skapa förutsättningar för att samtalet blir ett trepartssamtal som ger ömsesidig information och leder fram till en plan för hur skolan kan främja elevens fortsatta lärande samt vad eleven själv kan ta ansvar för Skapa förutsättningar för att samtalet präglas av respekt och förtroende Beskriva hur de nationella målen konkretiserats i undervisningen Informera elev och vårdnadshavare om vilka kunskaper och kunskapskvaliteter som ska bedömas www.hjarntorget.nu
Syften med den individuell utvecklingsplanen med skriftliga omdömen Ge tydlig information om kunskapsutvecklingen och om rektor så beslutar, den sociala utvecklingen Innehålla en plan för fortsatt lärande Ge eleven ökade möjligheter att påverka sina studier Konkret beskriva vad skolan ska göra Stärka elevens delaktighet Underlätta kontinuitet i lärande vid byten av lärare, grupp och skola www.hjarntorget.nu
De skriftliga omdömena bör Ge tydlig information om elevens kunskaper i relation till de nationella målen Ge tydlig information om elevens kunskaper i relation till de nationella målen Utformas så att där inte förekommer känsliga uppgifter som kan tänkas omfattas av sekretess Ge tydlig information om elevens kunskaper i relation till de nationella målen www.hjarntorget.nu
Den framåtsyftande planeringen bör Sammanfattande ange vilka kunskaper och förmågor eleven ska utveckla Sammanfattande beskriva skolans insatser för att stödja och stimulera elevens fortsatta kunskapsutveckling Uttrycka positiva förväntningar på eleven Utgå från elevens förmågor, intressen och starka sidor www.hjarntorget.nu
Är ett webbaserat system lösningen? Är ett webbaserat system farligt? Är ett webbaserat system bättre? Gör ett webbaserat system våra utvecklingssamtal bättre? www.hjarntorget.nu
www.google.com www.hjarntorget.nu
Hur ser infrastrukturen ut? Hur är kompetensen bland våra pedagoger? Hur vill vi att vår process runt utvecklingssamtal och omdömen ska se ut? Hur når vi dit? Hur ser infrastrukturen ut? Hur är kompetensen bland våra pedagoger? Ställ krav på leverantören; hur mycket kan vi anpassa, hur ser utvecklingsarbetet ut? www.hjarntorget.nu
I U P Bilden från flickr www.hjarntorget.nu
IUP
www.hjarntorget.nu
www.hjarntorget.nu
www.hjarntorget.nu