HaschAvvänjningsProgram

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Men det här är väl ingenting nytt?
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
- en positiv och realistisk självbild
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Frågor som underlättar för ungdomar att testa sitt cannabisberoende/missbruk och sitt missbruksmönster.
Bedöma kroniskt tillstånd
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Cannabis- drogens egenskaper och effekter
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
VIKTIGT! TAG DETTA BUDSKAP PÅ ALLVAR!
© Berth Danermark Syfte Att belysa situationen i arbetslivet för personer med hörselnedsättning Att diskutera vad samtal är Att ge förslag.
Kända berättande verk samt ord och begrepp som används i analys.
NEUROPSYKIATRISK COACH
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Lokal pedagogisk planering
för Dig som vill sluta med Hasch och Marijuana Rådgivningsbyrån i
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Partitur Lundqvist & Ericssons modell för behandling av
Erfarenhetsutbyte - dag 1 Hur vanlig är kombinationen, missbruk av cannabis/ecstacy bland era klienter? Upplever ni att dessa klienter är annorlunda/har.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
Kriser.
Att samtala med ungdomar om tobak
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Vad är du för typ av person?
Ta ställning och handla!
EVA OCH CLAES – En berättelse om våld och brott i nära relationer.
Hantera en kronisk sjukdom
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Stöd i vardagen till psykiskt funktionshindrade - utgångspunkter
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
NIU åk 1 Välkomna!Idrottspsykologi. Dagens innehåll: 1. Introduktion i ämnet Idrottspsykologi 2. Karriärsutveckling och övergångar 3. Verktyg/Praktisk.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
En gång per vecka Tolv gånger Ca 20 patienter kallade från väntelistan (är under utredning, nyss börjat i behandling) Alla i teamet deltar vid olika tillfällen.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Självbild, självkänsla & Självförtroende
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Delaktighet.
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
”-Med kunskap och engagemang mot dina mål !” IGU – Idrottsliga Gymnasieutbildningar, Uppland Åk 2 Elit Välkomna! Idrottspsykologi IGU tillfälle 1.
Bild 1 NIU åk 1 Välkomna! Idrottspsykologi 1.
Idrottspsykologi.
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Identitet Vad formar oss till oss?.
Hur du tar hand om din kunskap
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
- möten med barn som misstänks vara utsatta för människohandel eller sexuell exploatering - Åsa Landberg, Linda Jonsson, Carl Göran Svedin.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Individer och grupper Samhällskunskap åk 5 ht 2015.
STUDIETEKNIK.
Lära för livet!.
STUDIETEKNIK.
Träff 11 Välkomna!.
Behandling av cannabismissbruk Thomas Lundqvist Dan Ericsson
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Presentationens avskrift:

HaschAvvänjningsProgram HAP Vid kroniskt tillstånd

Cannabis påverkar Inputprocessen (hypocampus) Outputprocessen -koncentration -uppmärksamhet -förmågan att lagra och bearbeta ny information Outputprocessen -förmåga att hantera komplex information -oförmåga att planera, att ha ett tidsperspektiv -svårigheter att tolka andras motiv och åsikter -nästan ingen självkritik, känslomässig ytlighet

Programmets olika faser THC 100 % 50 % Steg 3 Socialt fokus Steg 2 Psykologiskt fokus ångest Steg 1 Medicinskt fokus Veckor 1 2 3 4 5 6

Steg 1 innebär Identifiering och bearbetning av ångest- och flyktreaktioner som missbruket förorsakat Att träna upp den bristande tankeförmågan så att den kompenserar den dåligt utvecklade inlärningsförmågan Att för klienten avslöja dennes Cannabismönster

Tema under steg 1 Hur påverkar haschet klienten jämfört med andra haschrökare han/hon känner? Hur använder klienten haschet (missbruksmönster)? Hur upplever klienten begreppet tid? Hur beskriver klienten sitt haschsug? Hur beskriver klienten sin omgivning? Hur har det varit vid tidigare ”avtändnings-tillfällen”? Vad är anledningen till att han/hon vill sluta nu? Vilka negativa/positiva effekter ser klienten i haschrökandet? Diskutera klientens avtändningssymtom. Diskutera klientens syn på hur konflikter uppkommer runt honom.

Steg 2 innebär Att klienten måste kunna se skillnaden mellan vad han är nu och vad han skulle kunna vara – för att hitta en motivation till att fortsätta arbetet med att hitta sig själv Att klienten måste bli negativ till det han är nu, dvs han måste förstå att det sätt han nu fungerar på är otillfredställande och att det är cannabis som förorsakar det Att klienten måste få positiva förställningar om framtiden

Tema under steg 2 Hur upplever klienten hemsituationen? Kan klienten se någon förändring i sitt sätt att fungera? Hur vill klienten att hans liv ska se ut? Vilka känslor gör så att klienten mår bra? Vilka känslor gör så att klienten mår dåligt? Diskutera aktuella känslor Kan klienten beskriva ”hur dimman lättar” ? Diskutera flyktbeteende Hur upplever klienten ensamheten och isoleringen jämfört med den s k gemenskapen han hade tidigare?

Steg 3 innebär Att hjälpa klienten med att förstå beståndsdelarna i en utvecklingsprocess Att utreda varför klienten missbrukar Att belysa hur det är att byta identitet – från missbrukare till ”medelsvensson”

Tema under steg 3 Tycker klienten att han hör hemma i detta samhälle (rotlöshet)? Tycker klienten att han fungerar i det dagliga livet utan det försvar som haschet ger? Hur handskas klienten med den ökande känsligheten? Kan klienten titta på TV med behållning? Kan klienten läsa en bok/tidsskrift med behållning? Be klienten jämföra de föreställningar om ett s k normalt liv som han hade under haschperioden med hur han ser på det nu? Hur ser klienten på hur han levt sitt liv? Vad tror klienten är anledningen till att han började missbruka?