Examensarbeten och skolutveckling

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Gymnasiearbetet Mål för gymnasiearbetet
Advertisements

Lärcentra- strategiska noder Dagens sanning eller morgondagens utopi? Projekt som finansieras av.
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
En förskola att förundras i!
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Gymnasiearbetet p..
Sveriges Kommunala YrkesREVisorer
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Landstinget Kronoberg Barn- och Ungdomshälsan 6-18 år
Kristina Bäck VFU-handläggare
Utveckla din Praktiska IT
Varför arbeta med interpersonella relationer i handledning?
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Utgångspunkter Skollagen Karriärförslag 2013 Forskningsprop 2013
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi Torsdag 5 december 2013 kl (ca) Lokal: A2 Examensarbete - Information inför kurs 722A35/722A36/722A42 VT 2014.
Peter Gustavsson IEI/Företagsekonomi torsdag 7 okt 2011 kl (ca) Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2012.
Examensarbete - Information inför kursen 722A35 VT 2011
Rektor Malmö Borgarskola
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
PBS i förskolan (Katina Thelin).
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
UPPDRAGET kompetensutveckling av lärare en multimediadator till deltagande lärare e-postadresser till alla lärare och elever förbättra tillgängligheten.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Information Anna Klisinska, inriktningsansvarig Gy
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
VFU inom sjuksköterskeutbildningen en arbetande konferens Jan Florin Rachel Nygren VFU.
VFU Vad är VFU? Bedömning Handledning Samtal Beprövad erfarenhet Skolkultur Ämnesdidaktik Värdegrund.
Aktionsforskningsinspirerat utvecklingsarbete - inriktning barnbiblioteksverksamhet Att använda forskning i biblioteksarbetet Stockholm 15 september 2011.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
VFU-dag LP11 17 september 2013 Progression i studenternas professionsutveckling och bedömning av lärarprofessionen LUN:s ledning – Internationalisering.
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
För utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet RUC - Regionalt utvecklingscentrum Samverkan vid Sektionen för lärarutbildning Högskolan i Halmstad.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Kunskapsskolan Helsingborg Rektor Joakim Andersson
Demokratibegreppet Det offentliga skolväsendet vilar på demokratins grund. Skolans uppgift är att låta varje elev finna sin unika egenart och därigenom.
Examensarbete i Lärarprogrammet Forskningsbaserad skolutveckling En okänd? resurs.
Allmänna Utbildningsområdet Termin 1: Lärarrollen i samhället 10 p ( vfu 3 ) och Lärande och Utveckling 10 p Termin 4: Kulturmöten 5 p, Globala miljö.
Kompetensportfölj - Samverkan för bättre utbildning
1 Dialogkonferens På väg mot en ny lärarutbildning Anders Olsson.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF:s Företagarcoacher.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Välkommen till träff med kommunala kontaktpersoner 25 november 2003.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Förordningstext Speciallärarexamen
Utvärderingssamarbetet inom VÅGA VISA Danderyd, Ekerö, Nacka, Salem, Sollentuna, Tyresö, Upplands Väsby och Värmdö Kundundersökningen omfattar fler kommuner.
Nämndplan 2015.
Skolutveckling genom aktionsforskning
Några exempel på föregångare Växahuset 2001 Modellarbetsplatser 2003, Kravmärkt yrkesroll 2005 Lärande inom Äldreomsorgen 2006 Svenskutbildning med kompletterande.
Övningsskolor och övningsförskolor Vfu i kommunerna Skola.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
I mötet med dig ser jag mig själv Kollegiala observationer Cecilia Bergentz.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Fördjupning och examination av VFU
Valbar VFU 7,5 hp Termin 6, HT17 Syfte med kursen är att ge den studerande möjlighet att fördjupa och utveckla sin kliniska kompetens inom ett valfritt.
Workshop Arbetsplatslärande.
Sara Berglund & Sven persson Partnerskoledagen 5 april 2016
Socialpedagogiska programmet, 180 hp
Vill du vara med och bidra till verksamhetens
VFU i CL-programmet
Vill du göra skillnad på riktigt?
Presentationens avskrift:

Examensarbeten och skolutveckling Om utvecklingen av VFU i Upplands Väsby

Upplands Väsby Mellan Stockholm och Uppsala Ca. 37 000 invånare 29 förskolor, varav 19 enskilda 13 grundskolor, varav 2 enskilda 1 gymnasium/vuxenutbildning Ca. 800 lärare Medverkat i den nya lärarutbildningen sedan hösten 2001

Ett nytt läraruppdrag Tidigare Förmedlar kunskap Läraren förmedlar vad andra bestämt Nu Utformar miljöer för lärande Läraren väljer vad som skall förmedlas ( i syfte att nå målen)

Ett nytt lärarutbildningsuppdrag Från ”idealmetodiker” till professionell, reflekterande praktiker Större teoretiskt djup Bredare praktisk förankring

VFU i Upplands Väsby Avtal mentorer handledning utbildning/utveckling Basgrupper för reflektion och handledning Examensarbete begrepp, teori, erfarenhet (egen o. andras) ”Forskningsbaserad skolutveckling” relatera det egna arbetet till kända teorier och andras erfarenheter

Organisation Lednings- och utvecklingsgrupp (LUG) Kontaktpersoner på alla enheter Personliga mentorer till alla studenter Basgrupper Handledare och garanterad handled-ningstid

Progression i lärarutbildningen efter Matts Mattsson 2006 Professor Mästare Text Handling Examensarbete Slutseminarium Uppsatsgrupp Basgrupp Student Novis P RO G R E S S I O N P RO G R E S S I O N

Samverkan kring examensarbetet Idéfas Genomförandefas Rapportering och bedömning Uppföljning Börjar tidigt i utbildningen Diskutera i arbetslag Kommunens utvecklingsarbete ”Critical friends” Lärare från kommunen deltar i seminarier (Handledare från kommunen) Offentligt slutseminarium i kommunen Utveckling av bedömningskriterier Publicering Rapportseminarium Författarna anlitas som ”experter”

Hur stärka sambandet mellan kommunens kunskapsbas och högskolans?

Funktioner att utveckla och förstärka Breddning av samverkan kring examens-arbetet Fördjupad samverkan kring inriktnings-kurserna - ämnesdidaktik Samverkan kring bedömning av studen-ternas professionsutveckling Basgruppernas organisation och roll Ökat kommuninflytande i högskolans beslutsprocesser

Upplands Väsby erbjuder arbete Sedan 2001 har 276 studenter påbörjat sin lärarutbildning i Upplands Väsby 59 har hittills avlagt lärarexamen 24 har fått läraranställning i kommunen

En ny lärargeneration med större vana att relatera det egna arbetet till kända teorier och andras erfarenheter med större öppenhet att möta olika skolverkligheter med vilja och förmåga att reflektera över de problem de möter och pröva olika lösningar med vilja och förmåga att utveckla sitt lärarskap i samspel med kolleger, elever och föräldrar

Hur kan vi bäst stödja och ta till vara de nya lärarna som en förändrings- och kvalitetsutvecklings-resurs?