F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Dolda kunskaper avslutande möte
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Så här jobbar vi på smaragden
Varför fokus på nyanlända just nu
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
En reviderad läroplan för förskolan
Världens bästa skola Linda Norberg.
Dagordning föräldraråd 2/6
Kvalitetsredovisning 1 ÖSTERÄNGENS REKTORSENHET. kvalitetsredovisning 2.
17 december Dolda kunskaper 17 december
Läroplansträff Välkomna!.
Välkomna till Färila skola läsåret 14/15
Hej och välkomna!.
Lokal Pedagogisk Planering
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Kunskaper Mål: Öka eleverna läs- och skrivförmåga Elever som lätt når kunskapskraven som minst ska uppnås upplever att de får ledning och stimulans att.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Föräldraråd
Föräldraråd
Information inför skolstart år 6 HT-2013
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Läroplansträff fritidshem
Planering och genomförande av undervisningen
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!.
Samverkan kring likabehandlingsarbetet samt information om kommande läsårs organisation Råtorps skolor
Kunskapande för framtiden - att ELEVEN ser sin egen kunskapsutveckling och sin lärandeprocess SIGTUNABOXEN
Disposition och utgångspunkter
Läroplansträff fritidshem
Välkommen till Braås skola
Skolutveckling via digitala medier
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Välkomna till Edboskolan
Lars Kaggskolan Prioriterade områden
BFL Bedömning för lärande
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
GFN 11 dec 2014 Mål för mötet Skolverkets allmänna råd fritidshem Intern utbildning fritidshem FFH Systematiskt kvalitetsarbete Skolinspektionen-
Nämndplan 2015.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Föräldramöte den 14 september Centralskolans grundsärskola Ann Jansson rektor.
Att jobba språkutvecklande
Lönekriterier för lärare inom samtliga skolformer inom Utbildning Gävle och Näringsliv & arbetsmarknad Gävle (gäller från och med 2016 års löneöversyn)
Resultatsammanställning Västernorrland Skolpresidiet Lars Thorin.
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Samverkan – att komplettera skolan Hur dokumenterar vi?
Skolinspektionen i Almedalen 2017
Skolors arbete för att motverka kränkningar av elever på nätet
Främjande miljöer för lärande, utveckling och hälsa
Vad är SkolFam? Skolsatsning inom familjehemsvården
Föräldramöte 6 december 2018.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Personen från Skolverket
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14 Skogshaga F-6 och fritidshem/fritidsklubb 2013/14

Förutsättningar Mångkulturell – ca 20% från andra länder Stort engagemang Ökande måluppfyllelse Skolinspektionen säger: En skola med studiero och tillit mellan elever och vuxna Specialpedagoger & elevhälsa Behöriga ämneslärare SvA-undervisning och nyanlända

Skolan F-6

Arbetet i verksamheten Forskning och beprövad erfarenhet: Skolledningen i klassrummen Kompetensutvecklingen utifrån identifierade behov IUP och pedagogiska planeringar Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt – En läsande klass Likabehandlingsplanen och planen mot kränkande behandling. Elevhälsans funktion

Förskoleklass Förskollärare och fritidspedagog ansvarar Språkutvecklande arbetssätt; Bornholm, Trulle och Praxis-alfabetet. Utekul varje vecka – lärande i utemiljö. Här kopplas bokstäver till natur och miljö. Lek och lärande i samspel Förebyggande insatser från elevhälsan, tal- och språk, skolpsykolog och specialpedagog

Arbetet med nyanlända Mottagande i Hjärtat med hel skoldag och undervisning i alla ämnen. Arbete med kartläggning och klassplacering inom någon månad. Successivt ökande deltagande i klassen med modersmålsstöd och studiehandledning. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt

Entreprenöriellt lärande Mål; Att skapa nyfikna och kreativa elever Nuläge: Har vi några darlings to kill? Hur kommer vi till målet? Vilket är vårt nästa steg?

Måluppfyllelse åk 3 & 6 över tid

Måluppfyllelse äp 3 2014

Måluppfyllelse äp 6 2014

Betyg åk 6 vt 2014

Betyg vt 14 fortsättning

Måluppfyllelse Uppåtgående trend som dalar något våren 2014. Framför allt når våra elever inte de höga betygen. De allra flesta elever når målen i alla ämnen men få når de högsta betygen. Fler flickor än pojkar når målen Ämnesproven i åk 3 och 6. I åk 3 missar många elever en uppgift vilket ger lågt resultat. I åk 6 ligger vi högt och i princip alla elever når målen på ämnesproven. Specialpedagogiska insatser/kompensatoriska hjälpmedel Ämneslärarsystem/behöriga lärare Satsning språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt vilket ökat elevernas språkliga förståelse Påbörjat arbete med pedagogiska planeringar och formativ undervisning Arbete med IUP och omdömen ger information om elevens kunskapsutveckling.

Analys Insatser har gett resultat, bland annat iPads och andra kompensatoriska hjälpmedel – fler elever når målen. Ett ökat fokus på måluppfyllelse leder till ett bättre och lugnare arbetsklimat Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt har gett positiva effekter i flera ämnen Formativ undervisning med tydliga mål och återkoppling ger positiva resultat i klassrummet, både kunskapsmässigt och socialt. Elever som lär och som möts av höga förväntningar lyckas bättre och blir tryggare i skolan. Vi behöver särskilt ha pojkarna i fokus. Elevhälsans förebyggande arbete har gett resultat i elevernas lärande.

Fortsatt arbete – strategier & åtgärder Formativ bedömning/undervisning kopplat till våra pedagogiska planeringar med tydlighet mot syfte – centralt innehåll och kunskapskrav där elever och vårdnadshavare vet vad som förväntas, hur de ska visa vad de kan och där de kan påverka arbetssätt, arbetsformer och innehåll. Samverkan Norra Staden kring Bedömning för lärande – Dylan Wiliams Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt Att skriva sig till läsning – satsning på de yngre eleverna Fokus på pojkarnas lärande – ett utvecklingsområde som vi tänker vidare kring. Fortsatt utvecklingsarbete med iPads genom fortbildning Fokus lärande på konferenser och samtal med vårdnadshavare. Höga förväntningar leder till ökad måluppfyllelse enligt forskning. Möjlighet att besöka kollegor och förstelärare Fortsätta utveckla vårt elevhälsoarbete med tydliga ledstänger.

Våra fritidshem och vår fritidsklubb Fritidshemmet Våra fritidshem och vår fritidsklubb

Måluppfyllelse De samtal med vårdnadshavare och elever som genomförs visar på en hög trivsel och nöjda barn/vårdnadshavare. Rastverksamhet som ger eleverna en ökad kvalitet på rasterna och minimerar konflikter. Styrd verksamhet på fritids och på klubben som erbjuder eleverna att pröva på nya saker Kompetensutvecklingsinsats kring föräldrasamtal under våren har varit positivt. Samverkan skola och fritidshem behöver utvecklas

Analys Bättre samverkan skola – fritidshem för att kunna vara ett komplement till skolan behövs. Elevhälsan behöver tydliggöras i fritidshemmet – en naturlig och tydlig funktion även här. Utvärdering av verksamheten måste förändras – hur vill vi göra? Bra att arbeta med föräldrasamtal. Fritidshemmets uppdrag – nya allmänna råd är välkommet

Fortsatt arbete, strategier & åtgärder Samverkan skola och fritidshem genom en tydligare koppling mellan pedagogerna i skola och fritidshem. Gemensamma träffar för samtliga pedagoger med styrt innehåll skola – fritidshem så att fritids kan bli ett komplement till skolan. Utveckla elevhälsans arbete – mer förebyggande och främjande Deltagande i kommunens dialogdagar för att utveckla samverkan fritids - skola Allmänna rådet – kompetensutveckling under 2014/15 Planerade aktiviteter på fritids varje eftermiddag så att eleverna vet vad som förväntas

Likabehandlingsplanen Kritik från Skolinspektionen. Vårt fortsatta arbete: ”Skolans plan mot kränkande behandling anger inte vilka åtgärder som behövs för att förebygga och förhindra kränkande behandling samt vilka av dessa åtgärder som ska genomföras under året och hur tidigare års planerade åtgärder har genomförts.”

Likabehandlingsplanen – analys för vårt fortsatta arbete: Utvärdera tidigare års arbete. Identifiera utvecklingsområden tillsammans med eleverna i skolan och på fritidshem/fritidsklubb. Inhämta pedagogers och vårdnadshavares synpunkter – Detta behöver åtgärdas, när, hur ska utvärdering ske och så här gör vi. Teckna ner dessa i vår plan som ska förankras hos elever, medarbetare och vårdnadshavare Se till att arbetet blir systematiskt hos oss. Elevhälsan har ett särskilt ansvar kring detta. Planen revideras under hösten 2014. Delaktighet är viktigt för oss.