Introduktion till Sagornas Värld. V38-41

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Meningsbyggnad.
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Engelska.
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Referat En sammanfattning.
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Vetenskaplig Metod.
Mål och betygskriterier
Formellt, skarpt och snyggt
Om du vill att dina barn ska bli kloka, läs sagor för dem Om du vill att dina barn ska bli kloka, läs sagor för dem. Om du vill att de ska bli.
Sagor, myter, legender & sägner
Svenska p Svenska p.
Olika typer av sagor.
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Ett arbetsområde om poesi
Varför finns ondskan? Text: Olov Fahlander
SVENSKA.
Ta ställning och handla!
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Vad tycker du om att läsa?
Hur gör du för att förstå en text?
SAGOTEMA.
Muntliga berättelser En genomgång av vad myter, legender, sagor, fabler och sägner är för slags berättelser.
FOLKSAGA.
Skriva noveller.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
En guide för arbeten i SO
Typiskt för saga Handling Personer Hjälpare och ”stjälpare” Miljöer
Innehåll Form (Svenska Impulser från s 198)
Sagoanalys 1. Läs din saga.
Singular [shanger] Plural [shangrer]
om företaget där du gör din praktik!
Litteratur.
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
…något som sägs muntligen.. Ett arbetsområde som väcker fantasin…
En introduktion till Sagornas Värld
Det var en gång… Så börjar många sagor. Många sagor är mycket gamla Många har berättat den. Många har hört den. Många berättar den för sina barn. Så lever.
Det var en gång....
Vad blir bedömt? Läsa Läsa Visa läsförståelse, göra sammanfattningar, diskutera budskap och se kopplingar till samtid. Skriva Skriva Skriva olika texter.
Sagor.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Att återge och sammanfatta vad någon sagt eller skrivit
Olika texter du behöver känna till
Nationer, ideologier och folkmord genom
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Läslyft – läskompetens i styrdokument och undervisning.
Litteraturhistoria Presentation
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Välkommen till svenska 1
Källkritik 101.
Litteraturhistoria Presentation
Svenska som andraspråk 3
Konsten att läsa skönlitteratur
Resonerande text Använd din elevbok!
En introduktion till Sagornas Värld
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Bild/Svenska – HT 2017 Klass 3B Björktjära Skola
Sagor.
I sagans värld.
Argumenterande text.
En introduktion till Sagornas Värld
Vad tycker du om boken Stjärnlösa nätter?
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Folksagan i 2000-talets Sverige
Astrid Lindgren.
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Introduktion till Sagornas Värld. V38-41 Det var en gång… Introduktion till Sagornas Värld. V38-41

För betyget E Läsa skönlitteratur och andra texter med flyt. (…) Göra enkla sammanfattningar av texters innehåll med viss koppling till tid, orsak och samband med andra texter. Visar därigenom grundläggande läsförståelse. Föra enkla resonemang om tydliga budskap i olika verk Före enkla resonemang om ett verks kopplingar till dess upphovsman Till viss del dra slutsatser om de historiska och kulturella sammanhang som påverkat ett verk. Samtala och diskutera varierande ämnen (…)

Sagor nu? Vår tids sagoberättare är: Teater, Böcker Tidningar. Radio, Tv. Film.

Vad är typiskt för sagor? Klassiska huvudpersoner (barn) Kamp mellan ont och gott Det goda vinner över det onda Övernaturliga inslag (jättar, troll osv) Något magiskt (trollspö, flygande matta) Magiska tal (3 och 7)

Folksagor Börjar ofta med ”Det var en gång…” Spridits muntligt mellan generationer Kan handla om rätt och fel… Har ofta sensmoral. Speglar sin tid.

Konstsagor Har alltid en författare Skrivits under senaste 200åren. H.C Andersen Astrid Lindgren

Sägner En sägen sägs vara sann. Baseras ofta på verklighet.

Legender Uppstod på medeltiden. Ska stärka den kristna tron. Handlar om helgon

Fabler Handlar alltid om djur. Vill lära ut något (har sensmoral) Aisopos

Några kända sagor Askungen Mästerkatten i stövlarna Den fula ankungen Flickan med svavelstickorna Törnrosa Kråkan och räven Wilhelm Tell Ronja Rövardotter Tusen och en natt

Kännetecken på en saga Obestämd tid och plats Huvudpersonerna Motsats mellan ont och gott Det goda vinner över det onda Övernaturliga inslag Något magiskt Magiska tal (3 och 7) Lyckligt slut Återkomst till ursprunget

Vad ska vi göra nu? Arbeta i läroboken om sagor. s4-23. Besvara ”Innehållet” frågorna och fundera kring ”Samtala-skriv”. Läsa, skriva och diskutera olika sagor. Se utdrag ur ”Shrek”, sedan diskutera likheter och skillnader med andra kända sagor. Vi arbetar med sagor v38 till v41. Prov Fredag v 41.