Vad är BRUK? … ett verktyg som Skolverket ställer till förfogande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Kvalitetsgranskning gymnasial lärlingsutbildning6/22/2014 Kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning.
Kvalitet i förskolan Regeringens förskoleproposition
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Handlingsplan för matematikutveckling
BRUK En introduktion.
Årsuppföljning LSO.
Vardaglig observationer
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Utvärdering, varför då? hur då?
Pedagogiskt ledarskap
 Kvalitetsarbete i svensk folkbildning Folkbildningsrådets perspektiv.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Systematiskt kvalitetsarbete
Olika metoder för ett systematiskt kvalitetsarbete
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Hej och välkomna!.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Möte beträffande kvalitetsgranskning
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Mål- och resultatstyrning
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
- Parterna ser det som naturligt att en ändrad arbetsorganisation som leder till förbättrade resultat och ökad måluppfyllelse, oavsett skolform, ska ge.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Disposition och utgångspunkter
Utvärdering – av vad, för vem och varför? SPARC-konferens 16 maj 2014
Gymnasie & Vuxenutbildning
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
Aktionsforskning en del av kvalitetsarbetet i Falköping
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Regional.
Generella synpunkter Tydlig och mer lättöverskådlig struktur Bra med gemensam reglering för verksamhetsformer och huvudmän Bra att förskolan blir egen.
Agneta Kristensson
Kvalitetsarbete i skollagen och i praktiken
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Hur väl verksamheten uppfyller nationella mål
Verksamhetsplan Regional utbildningsstrategi Utvecklingsledargruppen
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
Skolkompassen Ett verktyg för skolutveckling
Kamratutvärdering Lerum
Bättre skola Södra Berget Sundsvall Lars Thorin
1 Jag tänker berätta om vår förändringsresa… Från en relationsorienterad kultur till en resultatorienterad kultur… och om de styrmedel vi använt.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
I Gymnasieförvaltningen Mölndals stad I I Kvalitetsredovisningar i dagsläget Ett led i den.
Hur kan vi förstå begreppet?
Nytt kvalitetsutvärderingssystem - under utveckling Pär Brännström Utredare, Högskoleverket NU2010, 13 oktober 2010.
Ansvar gentemot vem/vilka?
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Jämställdhetsintegrering inom förskola och skola
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Förskoleklass, grundskoleutbildning och skolbarnsomsorg Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och.
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Öppna jämförelser inom socialtjänsten 2016 Krisberedskap
Gemensam APT Förskolorna i Svedala
Rätten till kunskap En granskning av hur skolan kan lyfta alla elever
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Presentationens avskrift:

Vad är BRUK? … ett verktyg som Skolverket ställer till förfogande … kan granska, bedöma och utveckla kvalitet i skola och förskola … kan användas tillsammans med eller som alternativ till andra kvalitetssystem … kan användas som inspiration till enkäter … kan användas som underlag för uppföljning och utvärdering av den lokala arbetsplanen och lokala kursplaner

Varför finns BRUK? … många kommuner brast i uppföljning och styrning … regeringen ansåg att kvalitet och likvärdighet inte hade prioriterats tillräckligt i skolan … Skolverket fick uppdraget att utveckla nationella indikatorer och kvalitetsmått … krav på skolor att upprätta skriftliga kvalitetsredovisningar … krav på att statliga utbildningsinspektörer skulle genomföra kvalitetsgranskningar

Tre huvudområden …Inom området Process - pekar indikatorerna på förhållningssättet till verksamheten, hur man arbetar och hur utveckling och lärande går till. …Inom Måluppfyllelse visas resultaten av verksamheten. …De Bakgrundsfaktorer som har tagits med är sådana som bedömts kunna påverka verksamheten i någon riktning.