Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Advertisements

Lagstiftning – en översikt
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)
Dagar om lagar, Göteborg
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Vem ansvarar för vad i kommunal vård och omsorg?
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Landstinget i Östergötland
© 2013 ANTROP Resan genom äldrevården och äldreomsorgen i Uppsala län Hur kan vi göra den bättre?
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Juridik och beslutsstöd - vad gäller?
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
…en del av vård och behandling
Frågor och svar Att ta del av, använda och utbyta uppgifter i hälso- och sjukvård och socialtjänst Presentationen ingår i utredningens delredovisning.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
Rätt information till rätt person i rätt tid
Patientmaktsutredningen
Frågor och svar Att ta del av, använda och utbyta uppgifter i hälso- och sjukvård och socialtjänst Presentationen ingår i utredningens delredovisning.
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid SOU 2014:23
Två stora regeringsuppdrag till Socialstyrelsen:
Utredningen om rätt information i vård och omsorg Rätt information i vård och omsorg Patrik Sundström, huvudsekreterare.
Ann Söderström, Hälso- och sjukvårdsdirektör
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
Detta är God Vård.
Om värdigt liv inom äldreomsorgen
Ändra till startrubrik
Patientlagen och information till patienter och närstående
MEDDIX Webbaserat IT-stöd vid samordnad vårdplanering och informationsöverföring mellan huvudmän.
Nya föreskrifter och allmänna råd
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Lex Sarah Lex Sarah är en del i det lagstadgade systematiska kvalitetsarbetet. Gäller för verksamheter inom SoL och LSS. Syftet är att verksamheten ska.
Att vara eller inte vara medicinskt ansvarig sjuksköterska, det är frågan…
Landstingets ledningskontor  Ny Patientlag  Etik, korruption och oegentligheter Jens Larsson, Chefsjurist
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Kunskap till Praktik Patientdatalag (2008:355) Sanna Othman – Landstingsjurist JLL.
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
Yttre och inre sekretess i Stöd och behandling. Behandlarens åtkomst.
Juridik. Jurist inom LiV Handlägger juridiska frågor inom alla områden som förekommer inom landstinget. dokumentation, ansvar, delegering, psykiatrisk.
Utredningen om tvångsvård för barn och unga Utredningen om tvångsvård för barn och unga (2013 – 2015) Håkan Ceder, särskild utredare Sekretariat: Pär Alexandersson.
Yttre och inre sekretess i Stöd och behandling. Behandlarens åtkomst.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Den nationell läkemedelslista – så ser förstudien ut
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Uppdrag E-hälsa och digitalisering
Lagen om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård
Projektets syfte Utvärdera om ett gemensamt och integrerat IT-stöd för hälso- och sjukvården (sammanhållen journalföring) ökar patientsäkerhet, kvalitet.
…en del av vård och behandling
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Patientdatautredningen och kvalitetsregister idag och i framtiden
Nätverket för medicinska sekreterare
Kvalitetsberättelse 2017.
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Patientdatalagen - Frågor och svar
Samordnad utveckling för god och nära vård
Frågor och svar Att ta del av, använda och utbyta uppgifter i hälso- och sjukvård och socialtjänst Presentationen ingår i utredningens delredovisning.
Presentationens avskrift:

Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid Utredningen om rätt information i vård och omsorg

Uppdraget Lämna förslag till en mer ändamålsenlig och sammanhållen informationshantering inom och mellan hälso- och sjukvården och socialtjänsten

Kort om problembilden Lagstiftningens organisatoriska fokus ger ojämlika villkor i olika delar av landet, negativ påverkan på möjligheterna bl.a. att se till att info finns tillgänglig där patienten möter sjukvården kvalitetssäkra processer över vårdgivargränser arbeta förebyggande m.m. (t.ex. aktiv hälsostyrning) ta ansvar för hälso- och sjukvården som huvudman säkra informationstillgång vid verksamhetsövergångar Försvårande möjligheter att bedriva integrerade verksamheter HSL + SoL = risker för individen Risker för personer med nedsatt beslutsförmåga

forts. problembilden Dubbeldokumentation i integrerade verksamheter Dokumentationsosäkerhet; HSL eller SoL? Osäkerhet och okunskap om lagstiftningen Avsaknad av en aktiv tillämpning av lagstiftningen Bristande implementering i IT-system

Leveranser Delbetänkande Juni 2012 – Bättre behörighetskontroll Maj 2013 – Rätt information – Kvalitet och patientsäkerhet för vuxna med nedsatt beslutsförmåga Delredovisning – Tillämpningsstöd för gällande rätt December 2013 – Att ta del av, använda och utbyta uppgifter i hälso- och sjukvård och socialtjänst Slutbetänkande 30 april 2014

Delredovisning med tillämpningsstöd Frågor och svar PM Systematiskt kvalitetsarbete - att följa upp förbättra resultatet för patienterna Studentens möjligheter att ta del av och använda patientuppgifter Att ta del av patientuppgifter i system för sammanhållen journalföring http://www.sou.gov.se/sb/d/18347

Får patienten bidra med uppgifter till journalen t. ex Får patienten bidra med uppgifter till journalen t.ex. genom att fylla i elektroniska formulär? Ja. Vårdgivaren ansvarar för patientjournalens innehåll och utformning. Vårdgivaren kan bestämma att patienten själv kan fylla i vissa uppgifter och under vilka former det ska ske. Vårdgivarens övergripande ansvar Vårdgivaren ansvarar för att det förs journal i enlighet med patientdatalagen och att journalföringen är ändamålsenlig. Om vårdgivaren anser att uppgifter som patienten bidrar med är av värde för vården kan vårdgivaren bestämma om detta. För att elektroniska blanketter ska kunna användas måste även bestämmelser om informationssäkerhet vara uppfyllda. Vårdgivaren kan göra det möjligt för patienten att bidra med information elektroniskt Olika former av hälsodeklarationer som patienter kan fylla i t.ex. inför en kontakt med vården är exempel på sådan informationsinhämtning som kan ske elektroniskt och på ett effektivt sätt bidra till innehållet i patientjournalen. Det kan även handla om att patienter registrerar och elektroniskt rapporterar in olika mätvärden till en vårdgivare. Att patienter med hjälp av den tekniska utvecklingen elektroniskt kan bidra med sådana uppgifter som har betydelse för en god och säker vård innebär dock inte att det är patienten som för journalen. Det bör istället betraktas som att vårdgivaren i sina rutiner för att inhämta den information som behövs för god och säker vård tillhandahåller definierade möjligheter för patienten att bidra med viktig information. Ur ett journalföringsperspektiv är det heller ingen egentlig skillnad mellan en hälsodeklaration som förut inkom på papper och tillfogades journalen och en hälsodeklaration som lämnas in elektroniskt och tas om hand elektroniskt i journalen. Elektronisk kommunikation ställer krav på säkerhet En större del av den elektroniska kommunikationen mellan vårdgivare och patienter sker idag via internet. Av den anledningen är det nödvändigt att vårdgivare som tillhandahåller dessa möjligheter även ser till att vidta de säkerhetsåtgärder som krävs, t.ex. för att skydda uppgifterna från obehörig åtkomst. Såväl ur ett patientsäkerhetsperspektiv som ur integritetshänseende är det även viktigt att patientens identitet säkerställs vid sådan elektronisk kommunikation som går över internet.

Får den som deltagit i vården av en patient gå in i journalen för att följa upp hur det gick? Ja, med stöd av uppdrag och riktlinjer. Det ingår normalt sett i arbetsuppgifterna att följa upp resultatet för patienterna. Vårdgivaren ska närmare beskriva hur det systematiska kvalitetsarbetet ska gå till. I en vårdgivares verksamhet får uppgifter om patienter bl.a. användas för att ”systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra kvaliteten i verksamheten (2 kap. 4 § patientdatalagen). Vidare får den som arbetar hos en vårdgivare ta del av uppgifter om en patient antingen om man deltar i vården av patienten eller om man av ”annat skäl behöver uppgifterna för sitt arbete inom hälso- och sjukvården” (4 kap. 1 § patientdatalagen). Ett exempel på ett sådant skäl är när personal behöver patientuppgifter för att kunna kvalitetssäkra sina insatser och bedömningar. Uppdrag och riktlinjer för ett systematiskt kvalitetsarbete Det innebär att det generellt är tillåtet för personal att ta del av patientuppgifter för att säkra och utveckla kvaliteten i verksamheten. Lagstiftaren har dock i detalj inte reglerat hur det ska göras, vilken personal som ska göra det, vilka uppgifter som behöver användas etc. Här har vårdgivare och hälso- och sjukvårdspersonal ett ansvar för att ta fram uppdrag och verksamhetsnära riktlinjer för hur man arbetar med att systematiskt följa upp resultatet för patienterna. Kvalitetsarbetet kan göras på många olika sätt och på olika nivåer, men det ställs krav på en systematik i arbetet. Att ta del av patientuppgifter för kvalitetssäkring ska ha stöd i medarbetares uppdrag och vårdgivarens riktlinjer. Uppföljning av enskilda fall kan vara en del av det systematiska kvalitetsarbetet Vårdgivare behöver tillsammans med professionerna ta fram verksamhetsnära riktlinjer som på ett systematiskt sätt beskriver hur kvalitetssäkringen ska gå till, vilka uppgifter om vilka patienter som behöver användas och hur kunskap ska återföras till verksamheten. Riktlinjerna bör tydlig ge stöd för personal att följa upp resultatet för patienter de behandlat. Det kan handla om att anestesiläkaren behöver följa upp om bedömningen läkaren gjorde kring en narkos föll väl ut eller om resultatet för patienten blev sämre än förväntat. Det kan handla om att läkaren som opererade ett barns benbrott behöver ta del av röntgenbilder m.m. från återbesöket för att kvalitetssäkra sin insats vid operationen, alldeles oavsett om det är en annan läkare som träffar barnet vid återbesöket. Det kan handla om att akutläkaren som bedömt en patient med diffusa magsmärtor behöver följa upp om bedömningen var korrekt. Vårdgivaren har ett ansvar för att tydliggöra att den typ av återkoppling som hälso- och sjukvårdspersonal har behov av kan vara en del i vårdgivarens arbete med att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra kvaliteten i verksamheten. Som alltid ska personal endast ta del av de personuppgifter som behövs för kvalitetssäkringen.

Slutbetänkandet - våra förslag Två nya lagar; hälso- och sjukvårdsdatalag och socialtjänstdatalag En informationshantering med individen i centrum för jämlik vård och omsorg oavsett organisation som stödjer säkerhet och främjar kvalitetsutveckling som stödjer yrkesutövare i vård och omsorg med modern teknik som säkrar integritetsskyddet

Hälso- och sjukvården, bl.a. Samma förutsättningar för alla vårdgivare som finansieras av samma huvudman Ökade möjligheter för huvudmannen att följa upp m.m. offentligfinansierad hälso- och sjukvård Regler som säkrar informationstillgång vid verksamhetsövergångar Säker tillgång till varningsinformation och uppgifter om ordinerade läkemedel (inga spärrar) Regler för personer med nedsatt beslutsförmåga

Hälso- och sjukvården, forts Möjligheter att använda kvalitetsregister för att säkra och utveckla processer över vårdgivargränser Förtydligade och förenklade regler genomgående t.ex. samtycke till vård = samtycke till informationsinhämtning Förändrat signeringskrav – inget krav på ”kvittens” Tydligare krav på IT-systemens utformning Stärkt ställning för patienten – sekretessen gentemot patienten själv tas bort Patienten kan låta anhöriga ta del av journaler på nätet

Informationsutbyte mellan sjukvården och socialtjänsten Två olika möjligheter tillhandahålls när en person har sammansatta behov av både sjukvård och socialtjänst Direktåtkomst mellan hälso- och sjukvård och socialtjänst Ger t.ex. primärvården möjlighet att titta in i dokumentationen på SÄBO vid läkemedelsutvärderingar En gemensam vård- och omsorgsjournal Ger t.ex. möjligheter i äldreomsorgen att ha en gemensam bild av individens hälsosituation Ersätter patientjournalen och den sociala journalen Ska innehålla både det som ska dokumenteras i en patientjournal och det som ska finnas i en social journal

Socialtjänsten, generella förslag Slopade sekretessgränser mellan nämnder i samma kommun Ökade möjligheter för kommunen att följa upp m.m. all socialtjänst oavsett utförare Bättre möjligheter till kvalitetssäkring

Socialtjänstdatalag, bl.a. En lag som är harmoniserad med sjukvårdens regelverk: Gäller för kärnverksamheten i socialtjänsten Tydligt fokus på tillgänglighet och integritet Krav på informationssystemens utformning Möjlighet till direktåtkomst mellan kommunala nämnder Möjlighet till direktåtkomst mellan utförare – om den enskilde samtycker En tydlig reglering med krav på inre sekretess, behörighetsstyrning, loggkontroll, riskanalyser Möjlighet för enskilda att få ta del av egna uppgifter över Internet och dela dem med anhöriga