Offentlig säljverksamhet –

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Konkurrensbegränsande Offentlig säljverksamhet Förbud 1 januari 2010
Advertisements

OSUND STRATEGISK ANBUDSGIVNING
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Vad styrs verksamheten utifrån • Lagen om skydd mot olyckor • Handlingsprogram • Kommunal och förvaltningslag • Verksamhetsplaner • Ekonomistyrning • Avtal.
Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Familjeåterförening.
1 Frukostseminarium den 13 februari 2009 Claes Langenius och Joakim Sundbom Den nya konkurrenslagen.
Skadeståndsrätt I och II
Stöd till personer som lämnar sjukförsäkringen
Nya miljöprövningsdelegationer
Granskning av utredningar av vuxna från 18 år med missbruksproblem
Revisionsberättelse Årsredovisning för verksamhetsåret 2010 Marks kommun Föredragning kommunfullmäktige
Rättsväsendet Projektet: Bättre introduktion genom kommunal samverkan
PSI Vad är det? Vad är på gång?
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Huvudkontor, filialer och fasta etableringsställen - Sverige 14 december 2011 Jesper Öberg, Ernst & Young.
Kap.2 Hur domstolarna arbeta
Branschorganisationer och konkurrensreglerna
Bakgrund Grupplivförsäkring för pensionärer har funnits i drygt 25 år och gjort nytta för många kunder. En grupplivförsäkring är en riskförsäkring. En.
Nytt från Sveriges Kommuner och Landsting
Vita Jobb Ett upphandlingsverktyg
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Undergräver Internetspriten alkoholmonopolet? Alkoholpolitiskt forum Seminarium onsdagen den 3 juli 2013 kl EU-advokat Ida Otken Eriksson.
Sociala medier idag – några synpunkter Peter Höglund.
Familjeåterförening varför blev det så här?
E.ONs syn på prisförändringsprövning Hearing om förslag på åtgärder för utvecklade fjärrvärme- marknader till nytta för kunder och restvärmeleverantörer.
PRIVATJURIDIK Att lösa tvister (kap 5).
Riksdagen beslutar  Regeringen / Justitiedepartementet styr
Definition av avfall & när avfall upphör att vara avfall
Legitimation för lärare och förskollärare - Grundskolan
Beslut i Riksdagen Betänkande 2013/14:UbU6 Vissa bestämmelser om legitimation och behörighet för lärare och förskollärare Regeringens proposition.
Legitimation för lärare och förskollärare - Förskolan
1 Rättshjälp i Sverige Konferens om rättshjälp i Norden, Reykjavik den 5 september 2014.
Handläggning enligt SoL
Avtalsrätt.
PROJEKTUPPFÖLJNING Nyanställdaprojektet januari – mars 2009.
Serviceundersökning 2011 Nöjd-Kund-Index undersökning om företagares uppfattning om Lidingö stads service under 2010.
Om energieffektivisering och miljöbalkstillsyn Miljöjurist Dr. Margaretha Svenning.
Det allmännas ansvar för rena förmögenhetsskador
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Skyddsombudets roll.
Pernilla SMITH Stockholm Vice ordförande 5 november 2013.
Regionstyrelseuppdraget enligt kommunallagen
Ramavtal om löner m.m Mellan ST och STP.
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
DEN NYA KAMERALAGEN.
Några reflektioner kring LSS/LASS-verksamheten
Konkurrens och samarbete –
Helen Ekelöf Kartan visar vägen till arkivets skattgömma.
Ledningar i kommunägd mark
Plan-, bygg- och bostadsdagarna Planbesked Meningen med planbeskedet är att alla som har för avsikt att genomföra en åtgärd ska kunna få ett.
Effekterna av av/omreglering inte säkra och måste analyseras marknad för marknad Prisnivå/prisstruktur Produktivitet (intern effektivitet, X-efficiency)
Diskrimineringslagen
Förvaringsfallet igen, hur angriper vi problemet?
§ Fastighetsmäklar- lagen Fastighetsmäklarlagen Gällande lag SFS Ny fastighetsmäklarlag Utredning tillsatt 2005 Förslag våren 2008 Remiss våren.
1 Vindkraft och PBL Svårigheterna i de nya reglerna avseende detaljplan och bygglov.
Riktlinjer för misskötsamhet
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
God man God man enligt 11 kap 4 § föräldrabalken kan förordnas för en person som på grund av sjukdom eller liknande förhållande inte kan bevaka sin rätt,
Byggprocesen –lagar sdfgd. Byggprocesen –lagar sdfgd.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Om Sveriges Domstolar Introbild - välkommen.
Copyswede./. Sony Mobile IMK seminarium Kompensation för privatkopiering – nu och framtiden Stockholm 28 Augusti 2015 Azra Osmancevic.
Principer för utredningar av oegentligheter
Kapitel 28 ”Controlling Market Power. Anti-trust and Regulation” Regleringar av marknader. – Naturliga monopol – Konkurrensbegränsningslagstiftning – Avreglering.
Den arbetsrättsliga processen Båstad Tom Johansson
Konsumententreprenader
”Stärkt ställning för hyresgäster” SOU 2017:33
Sveriges Lagar och domstolar
Presentationens avskrift:

Offentlig säljverksamhet – Förbundsjurist Lena Dalman lena.dalman@skl.se

- vilken ”rättsutveckling” har vi sett? §

Nulägesrapport 2014-08-29 Fem mål har avgjorts. Skelleftebuss i Stockholms tingsrätt (förlust för Skelleftebuss). Räddningstjänstförbundet Dala Mitt (RDM) i Marknadsdomstolen (förlust för RDM). Borås stad (förlust i tingsrätten för Borås, en skiljaktig ledamot). AB Strömstads Badanstalt (förlust i tingsrätten för KKV). Privat aktör mot kommunalförbund angående streamade tjänster – talan ogillad i tingsrätten. Ett mål på väg upp – Växjö (rör fjärrvärme vid tomtköp).

Sammanfattning av lagstiftningen (I) Ändringar i konkurrenslagen (2008:579). Ikraftträdande 1 januari 2010. Reglerna är i första hand konkurrensrättsliga. Kommun, landsting och kommunala företag kan förbjudas att bedriva en viss säljverksamhet om den snedvrider/är ägnad att snedvrida, hämmar eller är ägnad att hämma konkurrensen. Förbud får inte meddelas om verksamheten är förenlig med lag. Kommun, landsting och kommunala företag kan förbjudas att tillämpa ett visst förfarande i en säljverksamhet om detta snedvrider/är ägnat att snedvrida, hämmar eller är ägnat att hämma konkurrensen. Förfarandet får inte förbjudas om det är försvarbart från allmän synpunkt.

Sammanfattning av lagstiftningen (II) Förbud kan förenas med vite. Vitet kan först dömas ut sedan den offentlige aktören överträtt ett meddelat förbud. Förbud meddelas av Stockholms tingsrätt på talan av Konkurrensverket. Tingsrättens beslut överklagas till Marknadsdomstolen som är sista instans. Beslut i förbudsärenden kan utan tidsgräns omprövas under vissa villkor, såväl i fall där förbudstalan bifallits som när den avslagits. SFS 2009:1280; prop. 2008/09:231, 2009/10:NU8

Bevisbörda Konkurrensverket har bevisbördan för att förutsättningar föreligger att förbjuda ett visst förfarande. Konkurrensverket ska styrka sin talan. Att effekterna på konkurrensen bör vara av någon betydelse är en stridsfråga – KKV hävdar att något märkbarhetskrav ej finns. Det framgår dock av propositionen (s. 57) att effekterna bör vara av någon betydelse.

Dala Mitt-målet 2013-01-30 Gällde tillgången till ett övningsfält för räddningstjänst. Ett multinationellt säkerhetsföretag krävde att få hyra fältet för att delta i upphandlingar som MSB gjorde för utbildning av deltidsbrandmän. Tingsrätten ogillade talan. Man konstaterade att inträdeshindren inte var så stora som KKV gjort gällande och att en konkurrenssnedvridning endast kan ske på en marknad och inte på en anläggning. Konkurrensverket överklagade.

Skelleftebussmålet 2013-07-12 Konkurrensverket vann i tingsrätten. Skelleftebuss överklagade inte. Frågan om marknadsavgränsning var inte tvistig i målet. Förenligheten med kommunallagen var tvistig. Tingsrätten ansåg verksamheten icke kompetensenlig. Verksamheten ansågs bedrivas utan påtagliga risker för verksamhetens existens på grund av koncernbidrag (som enligt Skelleftebuss enbart var vinstdispositioner). Därmed var verksamheten konkurrenshämmande.

Dala Mitt-målet MD 2014-01-31 Konkurrensverket vann. Tvist rådde om storleken på inträdeshindren. MD baserade sin dom på att det inte var styrkt att kostnaderna var så höga som 150 000 – 200 000 kr. Bysjön var ”mer utvecklat” och skapade ”mervärden”. Verksamheten var i vart fall ägnad att snedvrida eller hämma konkurrensen. Intresseavvägningen i 3 kap. 27 § KKL tog sikte på att uthyrningen kunde ”planeras i god tid”. Skenmotiveringar i form av rena citat av lagtext. ”Samlad bedömning” vid bedömning av proportionaliteten enligt 2 kap. 15 § RF.

Borås 2014-03-31 (I) Huvudförhandlingen påbörjades den 3 februari 2014, alltså tre dagar efter domen i Dala Mitt-målet. Gällde privata uppdrag som Servicekontoret gjorde inom mark- och anläggningsentreprenader. Konkurrensverket vann, dock en skiljaktig ledamot (ekonomisk expert). Tvist rådde om den geografiska marknaden samt om marknadspåverkan. Tvist rådde också om kompetensenligheten.

Borås (II) Tingsrättens majoritet underkände KKV:s utredning för att kunna dra slutsatsen att Servicekontorets närvaro på marknaden hade som effekt att konkurrensen hämmades eller snedvreds. TR hade också att ta ställning till om verksamheten var ägnad att snedvrida eller hämma konkurrensen. TR konstaterade här att kommunen agerade utanför den kommunala kompetensen, utan det avkastningskrav som gäller för andra aktörer och utan transparent prissättning.

Borås (III) Den skiljaktiga ledamoten fann att konkurrensen var hård på den relevanta marknaden. Han betonade att konkurrensbegräns- ningar ska utvärderas utifrån ett konsumentperspektiv. Han ansåg inte att KKV demonstrerat någon konkurrensbegränsande effekt i målet. Borås kommun har överklagat och fått PT.

Strömstads badanstalt (2014-04-09) Gällde gymverksamhet och dagspa. Tvist rådde om kompetensenligheten och marknadspåverkan. TR ansåg att det inte kunde uteslutas att det fanns ett naturligt samband mellan gymverksamheten och simhallen. Eftersom gymverksamheten inte var av begränsad omfattning, förelåg emellertid inte anknytningskompetens. När det gällde konkurrenspåverkan godtogs inte KKV:s utredning, eftersom konkurrerande gym och span hade etablerats på orten. Förhållandena ansågs i brist på utredning från KKV:s sida inte heller vara ägnade att påverka konkurrensen. KKV har överklagat.

Vad ser vi (I)? Konkurrensfrågan har fått en alltmer framskjuten position. Konkurrensverket har fått ”bakläxa” när det gäller bevisningen om konkurrensbegränsningen när det gäller i samtliga mål i tingsrätten (utom Skellefteå). Borås-domen är märklig; man underkänner bevisningen avseende marknadspåverkan men gör sedan helt om och åberopar en andra gång den kommunala kompetensen, men nu för att avgöra om verksamheten är ”ägnad” att påverka konkurrensen. En ledamot är inte med på detta resonemang. Har man tagit intryck av Dala Mitt-målet och ”gett upp”?

Vad ser vi (II)? Några dagar senare underkänns KKV:s utredning igen (i Strömstads-målet), men nu med motsatt utgång. Samma referent men andra ledamöter i övrigt. Det rör sig om små verksamheter, där konkurrenspåverkan är liten.

Dala Mitt – vad händer? 20 februari 2014 ärende från Kristinehamn som fått brev från Den Nya Välfärden (DNV). Bilaga med DNV:s ledamöter, bl.a. Christer Fallenius och Per Eklund Dessa två dömde i Marknadsdomstolen i Dala Mitt-målet. Ytterligare en ledamot, Anders Stenlund, är anställd på Svenskt Näringsliv. Vi gick igenom domen noggrant och såg många brister. Vi kontaktade RDM och vi har gjort en resningsansökan/klagan över domvilla hos HD. Ansökan gavs in den 18 juni 2014.

Spän-nande

Ansökan till HD Vi har yrkat återförvisning till MD för ny handläggning. Grunder: - 1. grovt rättegångsfel – jäv- som kan antas ha inverkat på målets utgång. Gäller de tre ledamöterna (av sex). - 2. tjänsteförseelse; de lagfarna ledamöterna har ej anmält jäv eller bisyssla. - 3. domen är så oklar att det inte framgår hur domstolen dömt (på sätt som skett vägra ge XX tillträde) (tillämpa förfaranden som till sin effekt har samma verkan som vägran). - 4. rättstillämpningen som ligger till grund för domen strider uppenbart mot lag (domslutet går utöver tillämplig lags ordalydelse och vad som yrkats i målet).

Jävsgrunden På DNV har en tydlig agenda som framgår av hemsidan, www.dnv.se. Kopplingar till Svenskt Näringsliv, som också har en agenda. RDM har inte fått en rättvis rättegång med opartiska, oavhängiga ledamöter. Felet är grovt eftersom det gäller tre ledamöter, i högsta instans och i det första prejudicerande fallet. Domskälen skvallrar om att jävsförhållandet påverkat målets utgång; det verkar som man har bestämt sig från början.

Vad händer nu? Det ligger två mål i MD för avgörande. Vi vet i dagsläget inte om Dala Mitt-målet kommer att återförvisas. Det kan nog antas att prejudikatsvärdet av Dala Mitt-målet redan reducerats genom ingivandet av resningsansökan. Konsekvensen av resningsansökan är att tre ledamöter i MD är ifrågasatta att över huvud taget hantera mål om offentlig säljverksamhet. Detta blir kännbart för MD:s fortsatta arbete; jävsinvändningar kan komma att väntas i andra mål när det gäller dessa ledamöter. MD är en liten organisation.

Några avslutande egna reflektioner Hur har Marknadsdomstolen arbetat med jävsfrågor och bisysslor när sådant här kan hända? Konkurrensverkets handläggning präglas av en stor mängd handlingar och bevispärmar på hundratals sidor, där det inte klart framgår vad saken gäller och vad som ska bevisas. Det förefaller då logiskt att utredningen underkänns.

Fortsättning följer…