Vattnet i växtriket Solrosfest på hela förskolan: Tidigt på våren delas solrosfröer ut till alla avdelningar. Varje avdelning, barn och vuxna, diskuterar hur arbetsgången ska se ut. Fröerna sätts på olika sätt (ex förkultiveras inne, ute i rabatten, i stor kruka ute). Solrosorna sköts om med vatten och mycket kärlek tills det är dags för den stora solrosfesten någon gång på hösten. Tävlingen kan innebära olika saker som tex vem har störst blomma, vilken planta är högst, vilken har flest blad. Vinnaren planerar nästa års fest och utdelning av fröer. Sätta, så, odla, sköta om och skörda olika grönsaker mm. Samtal runt vad som får en växt eller ett frö att leva och växa. Damejeanne för ett slutet kretslopp. Barnen var med från planeringsstadiet och fram tills vi konstaterade att växterna var döda. Barnen funderade på många olika förklaringar till varför det blev så. Till sist kom vi fram till att den stått alldeles för mörkt.
Vatten i vår vardag Vi ska lära oss om vatten genom teknik, experiment och matematik. Varje avdelning har utgått ifrån barnens intresse, erfarenheter och avdelningens förutsättningar samt årstidens växlingar. Vi har alla utgått från upplevelser tillsammans med barnen. Pedagogerna har ställt utmanande frågor till barnen för att hålla kvar och utveckla fokus på ämnet. Då vi ser att intresset har svalnat tillför vi ytterligare utmaningar genom tex nytt material. * Experimentera i matematik genom att ösa och hälla. Vaskar, vattenbord, slangar, baljor, rör, dl-mått, PET-flaskor, matskedar, mätrör, sprutor mm är material som barnen har fått använda. * Experiment med flyta/sjunka. kork, sten, barkbåtar, apelsiner.... * Vatten i olika former. Flytande vatten, fruset vatten, snö, vattenånga. * Barnen upptäcker att de åker snabbt i rutschkanan om de häller vatten från vattenpölen därpå. De upptäcker att de åker sakta då det bara är grus kvar. - Vad hände med vattnet? Bildandet av ett "delta" nere vid rutschbanan skapade nya vinklingar i diskussionen och vi hittade härliga bilder på nätet. Olika teorier diskuteras och friktion blev ett naturvetenskapligt begrepp som diskuterades ett antal dagar efteråt. * Möjligheten att förflytta saker på/i vatten/is/snö.
Vattnets roll i djur och människors liv Detta har vi gjort inom detta utvecklingsområde: Genom samarbete med Naturskolan knutet till Naturum i Kristianstad. Olika experiment med mat, odling, slutet kretslopp mm Tex har en avdelning ställt frågan "Finns det vatten i mat?" Livet på stranden/skogen/gården Snäckbo. Ett barn hittade en snäcka som vi tog med oss in och hittade ett bo till. Några barn valde att följa snäckorna under året på deras naturliga boplats i skogen. De fick även vara med om snäckornas förvandling under sommar, höst, vinter, vår. För att sköta snäckor inomhus måste man ha mycket information om bland annat vad de kan äta. Vi fick söka i böcker, på internet och genom att intervjua andra med erfarenhet. Det var dags att lämna tillbaka snäckorna till naturen innan sommaren och då var det inte en utan ett tiotal snäckor.