Retorik -konsten att övertyga! Eller…

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad är retorik? ”Inget är så otroligt att väl valda ord inte kan göra det acceptabelt.” (Cicero)
Advertisements

Retorik – läran om talekonsten
Historien om Antiken i Grekland.
Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Innehåll Argumenterande tal Högtidstal Att skriva talet
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Högtidstal Retorik.
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
Mål och betygskriterier
Vältalighet Talarkonst
Formellt, skarpt och snyggt
KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK
Konsten att leda sig själv
Riktlinjer för presentationer
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Retorik och argumentation
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Kunskap och kommunikation Föreläsning 2 Retorikens argumenttyper och disciplinära sammanhang Elin Wihlborg, professor Statsvetenskap Grundläggande:
Hur är ett argumenterande tal uppbyggt?
Ett arbetsområde om poesi
En övning i att analysera ett tal
Reportage Något som bärs eller förs tillbaka!
Vad är du för typ av person?
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Retorik – vältalighet Retorik handlar om att övertyga
Retorik för politiker Om konsten att fånga väljarens intresse Seminarium med: Jonas Vikman Moderator: Marie Litholm.
Att övertyga ! Disposition och mall.
”Jag vill vara konstruktiv i debatten”. ”Jag vill inte vara en papegoja och upprepa vad andra sagt i syfte att höra min egen röst…även fast den är trevlig.
Debattera.
Retorik – introduktion Argumentation – repetition(?)
Etik Moral Filosofi.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Bygg ett argumenterande tal
Hur gör man en debattartikel?
Den retoriska arbetsprocessen
Retorik – Läran om konsten att övertyga
REToRIk.
Retorik Från Aristoteles till Timbuktu
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
Muntlig presentationsteknik Översikt
Retorikens grunder.
Retorikens ”tre musketörer”
Den retoriska arbetsprocessen
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
MAKTLEKAR.
Retoriska arbetsprocessen
Formellt, skarpt och snyggt
Den viktiga konsten att tala
Retorik - vad är det?.
Argumenterande tal.
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Så bygger du ett argumenterande tal
RETORIK KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK. REDAN DE GAMLA GREKERNA... Konsten att tala till publik utvecklades redan under antiken, ca 400 f.Kr. Den grekiska.
Argumenterande text Retorik Arbetsgång Modell Stilfigurer.
Retorik Vad är retorik? ”Konsten att tala”. Retorik Vad är retorik?  ”konsten att tala”  Konsten att få andra att lyssna på det man säger (inte bara.
RETORIK Att förbereda ett tal. Intellectio – analys av talsituationen SYFTE: Varför ska du tala och hur vill du att lyssnarna ska reagera? ÄMNE: Vad ska.
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Svenska som andraspråk 3
Kommer från grekiska och betyder att sjunga till lyra
Om konsten att övertyga (i tal och skrift...)
Retorik.
Novellanalys.
Genomgång - påminnelse Eget arbete
Retorik.
KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Retorik -konsten att övertyga! Eller… -konsten att slippa påverkas och konsten att fatta rätt beslut under andras försök till påverkan

Ett målande språk BILDSPRÅK: - liknelse: jämför med hjälp av orden ”som” eller ”likt” - metafor: också en slags jämförelse, men utan ”jämförelseord”. Istället används ord från ett område i överförd betydelse till ett annat, t ex: ”Bergets fot” ”Från den orättfärdiga rasismens kvicksand till broderskapets trygga klippa” (Marthin Luther King) - besjälning: man talar om döda ting som om de var levande

RETORISKA FIGURER: - allitteration: upprepning av samma ljud i början av ord. ”Ta en toy” - assonans: ”inrim”, vokal- eller konsonantljud inne i ord eller i ordslut som liknar varandra ”sist men inte minst” - allusion: anspelning på verkliga eller fiktiva ting. ”Det blev hans Waterloo” - antites: ställer två satser mot varandra. ”Du följer ditt parti, jag leder mitt” (Tony Blair) - hyperbol: överdrift - litotes: underdrift - ironi: säger en sak men menar något annat - upprepning - retorisk fråga: man drar gärna in åhörarna som delaktiga, och ställer en fråga som de kan besvara inom sig, ingen egentlig fråga. ”Vill vi att våra barn ska växa upp i ett rasistiskt samhälle?”

Stora retorikpriset Stora retorikpriset instiftades 2008 av Barbro Fällman, VD för Retorikcentrum i Sverige AB. Priset ska delas ut en gång om året, andra torsdagen i mars, till en person som enligt statuterna ”med sitt uttryck har gjort intryck”. Priset avser att höja uppmärksamheten på ämnet retorik i allmänhet och återinföra ämnet retorik i grundskolan i synnerhet. Pristagaren 2012: ”En person som med unik och uttrycksfull talang lägger pusselbitar med ord och rytm, som får eftertanke och känsla att vibrera i samma takt.”

Varför retorik? ”Det bästa sättet att lära sig tala väl är att iaktta goda talare och försöka efterlikna dem.” Aristoteles (Född 384 f Kr, grekisk vetenskapsman och filosof) Många ungdomar känner en stark motivation att bli bättre talare och samtidigt bli goda, kritiska lyssnare som behärskar hela kommunikationsprocessen. Att kunna argumentera och påverka, välja information och lyssna med urskiljning är en viktig väg till deltagande i det demokratiska samhället. Det är viktigt att vi, med bland annat retorikens hjälp, lär oss att kommunicera bättre; men också att kritiskt granska offentligt tal och genomskåda förtäckta budskap i reklam och propaganda. Fler och fler inser vilken fördel vi har av den här kunskapen i vårt moderna samhälle.

Retorikens början Hur vi idag skriver och talar har rötter i den klassiska retoriken; och den klassiska retorikens idé om att studera modeller och förebilder, både vad gäller tal och text, är en bra metod att bygga kunskap på än idag. Redan för 2400 år sedan var retoriken ett erkänt ämne av stor betydelse. Aristoteles, en av dem som betytt mest för tillkomsten av ämnet retorik, gjorde följande definition: ”Retorik är konsten att finna vad det än gäller det som är bäst ägnat att övertyga.” Den som härskar över språket har också makten i samhället – på gott och ont – och historiskt sett var talekonsten oerhört viktig. Antikens Grekland sägs vara den västerländska demokratins vagga. På platser med grekisk befolkning, till exempel Syracusa på Sicilien, flyttades på 500-talet f Kr makten från envåldshärskare till församlingar av fria män, som nu skulle få återta jorden. I domstol förde var och en sin egen talan. Den som var duktig på att tala för sig, att övertyga, blev tilldömd mark. Korax och Tisias, var bland de första att lyssna och anteckna det de hörde och de skrev system av råd och regler. Så föddes retoriken som ämne och förmågan att hantera språket blev en maktfaktor. Demokrati och ämnet retorik sattes i system samtidigt, de var avhängiga av varandra.

Platons elev Aristoteles (†322 f Kr) var en av de första riktiga retoriklärarna. Hans lektionsplaneringar samlades och gavs ut i boken Ars Rhetorica, som kom att bli den första systematiska läroboken i retorik. Aristoteles systematiserade och urskilde tre typer av tal: det politiska talet rättegångstalet festtalet. Vidare menade han att talaren för att lyckas övertyga måste använda de tre medlen i den så kallade triaden: - ethos som visar talarens personlighet och förtroendeingivande karaktär, hänvisar till egna erfarenheter - logos som visar hans förnuft, tanke och kunskap, fakta - pathos som är de känslor han väcker/spela på publikens känslor – med symboler, eller personliga berättelser som väcker hopp och engagemang

Retoriken allt viktigare… Från Aten spreds retoriken till Rom, där det blev ett riktigt skolämne. Cicero (†43 f Kr) var mästare i romersk talekonst. Han lämnade efter sig viktiga retoriska handböcker och hans mästerliga tal användes som mönster i århundraden. Han står bakom retorikens mest grundläggande pedagogiska konstruktion, den så kallade ”partesmodellen”. ”Partesmodellen” är en arbetsgång i fem punkter som fungerar i förberedelserna inför olika talsituationer: • inventio – att finna lämpliga ämnen och stoff • dispositio – att strukturera stoffet • elocutio – att klä materialet i ord • memoria – att lära sig innehållet och skriva manus • actio – att framföra

Senare har denna fempunktsplan utökats med ett nytt förstasteg: • intellectio – att analysera den retoriska situationen och • emendatio– att utvärdera och förbättra.

Retoriken i vår tid! ”Den som inte äger ett språk, har inte en chans mot dem som har makten”. (Jonas Gardell) Så gott som alla yrkesgrupper använder språket som verktyg i det dagliga arbetet och behovet av att kunna kommunicera väl och hålla presentationer ökar. Idag kan vi med hjälp av modern teknik och massmedia kommunicera med ”hela världen” och fokus har mer och mer flyttats över på lyssnaren/mottagaren. Man kan säga att kommunikationen sker på mottagarens villkor.

Det är alltså viktigt att veta vad man vill att åhörarna ska tänka, när man talat färdigt – och planera talet med det syftet för ögonen. Idag, liksom under antiken, använder vi samma retoriska verktyg, partesmodellen, ethos-logos-pathos med flera, som skapades under 400-talet fKr. Alla epoker har använt dessa retoriska verktyg och anpassat dem efter sin tids ideal och intressen. ”Problemet i vår tid är inte de onda människornas brutalitet, utan de goda människornas tystnad.” (Martin Luther King Jr, född 15 januari 1929 i Atlanta i Georgia, död 4 april 1968 i Memphis i Tennessee, var en amerikansk pastor, aktivist och framstående ledare inom afroamerikanska medborgarrättsrörelsen. )

Övning 1 – diskutera Vad är det som gör att vissa tal upplevs som bättre än andra? Här är några förutsättningar som alla är mer eller mindre viktiga för att ett tal ska tas emot väl av publiken. Men vad är egentligen det viktigaste? Vad tycker du? Rangordna exemplen! Placera det viktigaste först! A) att språket är anpassat efter situationen och publiken B) att talaren bjuder på sig själv och är personlig C) att talaren har ett engagerat kroppsspråk D) att talet är väl uppbyggt och har en tydlig röd tråd E) att talet innehåller minst ett par riktigt starka formuleringar som alla minns efteråt.