2003-11-05 TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T-24501 Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Undersökning om svenskarnas brottsbenägenhet på Internet.
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
TEMO Organisationsindex 2004 Riksförbundet BRIS T
Kärnkraftsopinionen november 2006 T Analysgruppen vid KSU:Hans Ehdwall Synovate Temo: Arne Modig, John Almering Datum:
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del B)
Allmänheten om inköp av hjälp till hemmet T Målaremästarna:Tina Thorsell Synovate Temo: Arne Modig Datum:
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
TIMBRO 17 december 2012 TIMBRO Timbro Landsbygd, politik och reformer.
Svenskarnas shoppingmotiv – förnuft eller glädje? Ingela Gabrielsson, privatekonom 1.
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
Restauranger och service Våren 2005 T SHR: Leif Holmström Temo: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Idrottslärare om astma
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Allmänheten om Allergier
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Tre attitydkomponenter som påverkar våra bilder av äldre
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Novus Boende i Västra Götaland om frivilligt arbete November 2010 Västra Götaland Arne Modig 2046.
Markör Marknad och Kommunikation AB
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
Projektföljeforskning
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Novus Allmänheten om psykisk hälsa September
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Tranebergs Å-Hem, Bromma.
1 Allmänheten om bonus och vinstdelning Rapport från opinionsundersökning 9 april 2009 Arne Modig Viktor Wemminger.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
U N G D O M S S T Y R E L S E N Demokrati och mänskliga rättigheter Svenska folkets kunskaper och värderingar.
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
Sydsvenska Industri- och Handelskammaren - Infrastruktur i Skåne Februari 2014 Toivo Sjörén Freja Blomdahl.
Fakta om undersökningen
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
“Pejling Dalarna” Hur ser befolkningen i Dalarna på Dalarna? Beställd av REGION DALARNA LÄNSSTYRELSEN Genomförd av:TEMO AB Redovisad i november 2005.
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Attitydundersökning – Myrorna 2010
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
© RESEARCH INTERNATIONAL SWEDEN ABPROJEKTNAMN / PROJEKTNUMMER 1.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Rapport Förbifart Stockholm Uppföljning efter beslut Bil Sweden & MRF.
Bilden av Östersund Östersunds befolkning oktober 2008.
STs Arbetsmiljörapport 2010
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014 Stödboende Södermalm stadsdel.
Allmänheten om julens mat och dryck S Spendrups: Synovate Temo: David Ahlin Datum:
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Novus Boende i Dalarna och Gävleborg om frivilligt arbete November 2010 Dalarna och Gävleborg Arne Modig 2046.
Lidingö Stad Medborgarundersökning Genomförande - Fjärde medborgarundersökningen – tidigare 2007, 2009 och Totalt genomfördes telefonintervjuer.
Undersökning om åldersgränser i arbetslivet September 2015 Dan Adolphson, Trygghetsekonom AMF,
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
Sida 1 Så oroas svensken inför förändringar En nordisk studie genom Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund Privatekonom Nordea SNR
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Företagare om momsinbetalningar T Svenskt Näringsliv: Anders Ydstedt Temo AB: Arne Modig, David Ahlin Datum:
Allhelgonaundersökning
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Presentationens avskrift:

TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten

Sida 2 © Temo AB 2003 – Hushållens bild av Dalarna - Oktober 2003 Om genomförandet Metod –Undersökningen har genomförts som en telefonundersökning i ”Temo Direkt” –”Temo Direkt” är Temo:s omnibus där vi genomför 1000 intervjuer per vecka med svenska folket Omfattning & målgrupp –Målgrupp för undersökningen har varit allmänheten över 16 år –Totalt har intervjuer genomförts Fältarbetstid –Undersökningen har genomförts mellan den 30 september - 6 oktober. Felmarginaler –Alla undersökningar har felmarginaler. I denna undersökning varierar felmarginalen, på totalnivå, mellan 1,4% - 3,2%, på 100-intervjuers nivån mellan 4,4% - 10% Antal

Resultat

Sida 4 © Temo AB 2003 – Hushållens bild av Dalarna - Oktober 2003 En av sex har haft ”flyttankar” under de senaste 5 åren Bas: % av samtliga 1) ”Har du bytt, eller funderat på att byta, bostadsort under de senaste 5 åren?” Om man betänker att vi har pratat med hela svenska folket är det ganska många som någon gång funderat på att byta bostadsort. Det finns ca 7,2 miljon svenskar över 16 år. Det betyder att nästan 1,2 miljoner svenskar har haft dessa funderingar de senaste 5 åren. Om man betänker att vi har pratat med hela svenska folket är det ganska många som någon gång funderat på att byta bostadsort. Det finns ca 7,2 miljon svenskar över 16 år. Det betyder att nästan 1,2 miljoner svenskar har haft dessa funderingar de senaste 5 åren.

Sida 5 © Temo AB 2003 – Hushållens bild av Dalarna - Oktober procent har flyttat till Dalarna Bas: % av de som har flyttat 2)…följdfråga…... ”Vart har du flyttat?” De som har flyttat har framförallt flyttat inom den egna regionen. Även storstadsregionerna får uppenbarligen ta emot svenskar från andra regioner

Sida 6 © Temo AB 2003 – Hushållens bild av Dalarna - Oktober 2003 Bas: % av de som funderat på att flytta 3) ….följdfråga…..”Var har du funderat på att flytta någonstans?” Flyttfunderingarna går ofta inte längre än den egna regionen Om vi jämför frågorna ”..har flyttat…” och ”…funderar på att flytta…” så kan vi konstatera att den egna regionen är ännu starkare i funderingarna än i den faktiska handlingen. ”Annat område” har en svagare ställning i funderingarna än i den faktiska handlingen.

Sida 7 © Temo AB 2003 – Hushållens bild av Dalarna - Oktober 2003 Dalahästar är det man framförallt förknippar med Dalarna (topp 8) Bas: % av samtliga 4) ”Vad kommer du först att tänka på när jag säger Dalarna?” Spontana svar, totalt

Sida 8 © Temo AB 2003 – Hushållens bild av Dalarna - Oktober 2003 Efter en sammanslagning till kategorier, ser vi att Natur/Turism framförallt förknippas med Dalarna Bas: % av samtliga 4) ”Vad kommer du först att tänka på när jag säger Dalarna?”

Sida 9 © Temo AB 2003 – Hushållens bild av Dalarna - Oktober 2003 Vilka associationer får olika grupper till Dalarna? Vi har sett att man framförallt förknippar Dalarna med Dalahästar och Vacker natur/turism och liknande. Vi tittar nu närmare på hur olika grupper ser på Dalarna. Vilka grupper associerar till vad? –Dalahästar: år, gymnasium, hushåll med 3 personer eller mer, hushållsinkomst kr/år eller mer, boende i Södra Sverige –Fin natur, vackert landskap: Kvinnor, 60 år och äldre, grundskoleutbildade, 2-personers hushåll, pensionärer –Traditioner (Dalmas/-kulla, folkdans/-dräkt, fäbodar, traditioner): år, 1-personers hushåll., TCO-anslutna –Vinter/Natur/Turism: Tjänstemän, TCO-anslutna, boende i Västra Sverige, –Kultur (Anders Zorn, Carl Larsson, Dalamålningar, Dalhalla, Kultur, Musik/-festival) 60 år och äldre, hushållsinkomst kr/år, pensionärer, boende i bostadsrätt –Mat (Knäckebröd, Falukorv) boende i Södra Sverige/Skåne –Midsommar år –Orter (Borlänge, Leksand, Rättvik) år

Attityder

Sida 11 © Temo AB 2003 – Hushållens bild av Dalarna - Oktober av 10 har en positiv bild av Dalarna 5) ”Instämmer du eller instämmer du inte i följande påstående om Dalarna? Jag har en övervägande positiv bild av Dalarna” Bas: % av samtliga

Sida 12 © Temo AB 2003 – Hushållens bild av Dalarna - Oktober av 10 skulle kunna tänka sig att bo och leva i Dalarna 5) ”Instämmer du eller instämmer du inte i följande påstående om Dalarna? Jag skulle kunna tänka mig leva och bo i Dalarna” Bas: % av samtliga

Sida 13 © Temo AB 2003 – Hushållens bild av Dalarna - Oktober 2003 Kommentar Det är helt uppenbart att en majoritet av svenska folket har en övervägande positiv syn på Dalarna. Hela 81 procent uttrycker detta. Över hälften, 55 procent, instämmer helt i detta påstående. Endast 4 procent uttrycker en direkt negativ inställning till Dalarna. –Kvinnorna är mer positiva än männen, och de äldre är mer positiva än de yngre. Det enda ”problemområde” vi ser är personer mellan år. Dock är hela 68 procent positiva även i denna grupp. På den mer konkreta frågan ”leva och bo i Dalarna” ser vi att var fjärde svensk (28 procent) skulle kunna tänka sig att leva och bo i Dalarna. Det betyder i absoluta tal c:a 2 miljoner svenskar. En fantastisk siffra! –17 procent, eller 1,2 miljoner svenskar, instämmer helt i att de kan tänka sig att leva och bo i Dalarna. –Av männen kan 31 procent tänka sig att leva och bo i Dalarna och bland de som är 60 år eller äldre, kan hela 38 procent tänka sig detta. I den grupp som vi kan förmoda har barn, år, är det 24 procent som kan tänka sig att leva och bo i Dalarna. Det är denna grupp och de mellan som i minst utsträckning instämmer i denna fråga (24 respektive 23 procent)

TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten