Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Rätt jobb eller jobb snabbt? AEA:s opinionsundersökning 2013.
Advertisements

Om undersökningen Läsanvisningar för resultatdiagrammen
E-handelsidentiteter ökar konverteringsgraden – En studie utförd av HUI Research på uppdrag av.SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) © 2011 HUI RESEARCH.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Samhällsekonomi 2.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Delårsrapport januari-mars 2011
Dagens och framtidens seniorer och deras framtidsförväntningar
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
© 2014 HUI RESEARCH Maj 2014 Servicehandelsindex - Servicehandelns utveckling första kvartalet 2014 HUI Research På uppdrag av Svensk Servicehandel & Fast.
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Trygghetsstiftelsen, TSn Starta-eget-stöd 2011 Projektledare: Stig Holmer och May-Britt Bergström
Ränta och inflation Företagen Ränta Konsumenter
Ränta och inflation Företagen Konsumenter Ränta
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN. KONJUNKTURBAROMETERN 29 okt 2008 ROGER KNUDSEN Innehåll Barometerindikatorn Konjunkturbarometern Företag.
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
Skogsbarometern är en årlig rapport om det ekonomiska läget i familjeskogsbruket 750 skogsägare har av Sifo intervjuats under september månad och undersökningen.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
Fakta om undersökningen
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
KONJUNKTURBAROMETERN 28 april 2011 Klas-Göran Warginger.
Köpsuget – En indikator över hur svenska hushåll planerar att konsumera Augusti 2014.
PROGNOS hösten 2013 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
Key Findings - rekryteringstrender
Fakta om undersökningen
Svensk Handels avtalskrav 2013 Pressträff 24 januari 2013 Dag Klackenberg, vd Mattias Dahl, förhandlingschef.
Prognos över arbetsmarknadsutsikterna i Stockholms län
Köpsuget Svensk Handels indikator över hushållens inköpsplaner November 2014.
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
© 2014 HUI RESEARCH December 2014 Film&TV-Producenternas Branschindex 2014 HUI Research.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Folkhälsoarbetet i Karlskrona kommun
RTS Konjunkturbarometer RTS konjunkturbarometer Presenteras årligen av RTS i samarbete med regionala turistorganisationer Syftar till: att följa.
Har du räknat? -ekonomi i klimatåtgärder Klimatkollen Nässjö 16 oktober 2014.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 18 december 2014 Konjunkturläget, december 2014.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
KONJUNKTURBAROMETERN 24 oktober 2012 ROGER KNUDSEN.
PROGNOS hösten 2014 Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län.
Arbetsmarknadsutsikterna hösten 2014 Prognos för arbetsmarknaden i Jämtlands län 2015 Maria Salomonsson Analysavdelningen
KONJUNKTURBAROMETERN 26 januari 2012 ROGER KNUDSEN.
Utkomststöd 2013 Ari Virtanen Utkomststöd 2013/ Ari Virtanen1.
Förväntningar på Stockholmsregionens ekonomiska tillväxt April 2004 Fastighetsägarna.
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
Oktober 2015 Handelsbarometern Svensk Handels indikator över framtidsförväntningarna bland handelns företag.
Företagarpanelen – Q4, 2010 NOVEMBER 2010 Stockholms län.
Småföretagsbarometern 2016
Servicehandelsindex HUI Research
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Vårdföretagarna Medlemsundersökning December 2007.
Småföretagsbarometern 2016
Företagarpanelen – Q2, 2010 MAJ 2010 Stockholms län.
Handelsbarometern Svensk Handels indikator över framtidsförväntningarna bland handelns företag December 2017.
Småföretagsbarometern 2016
Om Småföretagsbarometern
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Korta fakta om staten som arbetsgivare
Handelsbarometern April 2019.
Handelsbarometern Maj 2019.
Prognospresentation Västernorrland.
Presentationens avskrift:

Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson Oktober 2014

Färre anställda trots ökad försäljning  En majoritet av handlarna i Handelsbarometern, 51 procent, tror på en försäljningsökning under den kommande tremånadersperioden. Framtidsindikatorn, som väger samman handlarnas bild över framtida försäljning och anställningsplaner, ökade något från föregående månads notering på 6 till en notering på 9 i oktober.  Synen på en ökad försäljning är optimistisk bland handlarna men däremot är det fler som tror att man kommer att behöva minska antalet anställda jämfört med de som tror att de kommer att öka antalet anställda och detta håller framtidsindikatorn nere.  Kaxighetsindikatorn, där handlarna svarar på om de tror att deras försäljning kommer att öka mer än detaljhandeln i stort, alltså att de kommer att ta marknadsandelar, ökade svagt från 16 i september till 17 i oktober

Handlarnas framtids- och kaxighetsfaktor – Det är lovande att en majoritet av handlarna tror på ökad försäljning, nu när årets viktigaste kvartal är här. Att handlarna tror att antalet anställda kommer minska kan vara en effekt av regeringens planer på att höja arbetsgivaravgifterna för unga, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel. Jonas Arnberg, Svensk Handel

Svag tro på nyanställningar i handeln Det är fortfarande få handlare, 4 procent, som planerar att anställa de närmaste månaderna medan 16 procent tror att de kommer minska antalet anställda. När handlarna uttalar sig för branschen i stort bedömer 27 procent att antalet anställda kommer att minska. Detta är fem procentenheter fler än i september månad. En möjlig förklaring till denna ökning ligger givetvis i det faktum att den nya regeringen planerar att höja arbetsgivaravgifterna för unga vid årsskiftet.

Starkare tro på försäljningsökning bland dagligvaruhandlarna 51 procent av de tillfrågade handlarna tror på en ökad försäljning i detaljhandeln de kommande tre månaderna. Denna månad har dagligvaru- handlarna en starkare tro på ökad försäljning. Andelen dagligvaruhandlare som tror att försäljningen i den egna butiken kommer att öka under de kommande tre månaderna uppgår nu till 54 procent, vilket är 11 procentenheter högre än i september månad.

Temafrågor Lönsamhet I oktober månad fick handlarna i panelen även svara på frågor om butikens lönsamhetsutveckling. Kommentar: Lägre service och lägre sysselsättning att vänta – Handelns sjunkande lönsamhet bidrar till att många handlare planerar att dra ner på den största kostnaden, personalen. Det är naturligt men tråkigt då det försämrar service, kundupplevelse och därmed butikens konkurrenskraft, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel. – Extra olyckligt är det givetvis att regeringen i detta läge planerar att höja kostnaderna för att anställa personal i handeln. Det kommer att resultera i både sämre service i butikerna och att jobb försvinner, säger Jonas Arnberg.

Flera handlare upplever en försämrad vinstmarginal 4 av 10 handlare (40 procent) upplever att deras vinstmarginal försämrats under det senaste året. Samtidigt upplever en fjärdedel av handlarna (25 procent) att de fått en högre vinstmarginal.

Personalkostnaderna påverkar lönsamheten mest 7 av 10 handlare (72 procent) upplever att personalkostnaderna är viktiga för företagets lönsamhetsutveckling. Även konkurrenssituationen (56 procent) och hushållens konsumtionsvanor (54 procent) upplevs som viktiga påverkande faktorer.

Osäkerhet kring lönsamhetsutvecklingen 28 procent av handlarna tror att lönsamheten kommer att minska under det närmaste året. Något fler (30 procent) tror istället på ökad lönsamhet. Färre dagligvaruhandlare (21 procent) än sällanköpsvaru- handlare (35 procent) tror på en positiv lönsamhetsutveckling.

Kontakt För mer information ring gärna: Jonas Arnberg, chefsekonom, Om Handelsbarometern Handelsbarometern är Svensk Handels månatligen återkommande indikator för optimismen bland medlemsföretagen. Handelsbarometern tas fram i samarbete med HUI Research och ger en inblick i hur branschens företag tror att omsättning och sysselsättning kommer att utvecklas de kommande tre månaderna. Rapporten baseras på en undersökning som varje månad distribueras via webbenkät till en panel bestående av cirka 500 butikschefer och butiksägare. Dessa har blivit rekryterade specifikt för att medverka i panelen för Handelsbarometern och representerar detaljhandeln som helhet. Panelen förnyas löpande då HUI Research rekryterar nya panelmedlemmar varje månad. Svarsfrekvensen för Handelsbarometern uppgår varje månad till cirka 40 procent. Handelsbarometerns Framtidsindikator beräknas som det genomsnittliga nettotalet för fyra frågor som rör butikschefernas framtida förväntningar på försäljning och antalet medarbetare i den egna butiken samt för detaljhandeln i stort under de kommande tre månaderna Handelsbarometerns Kaxighetsindikator beräknas som nettotalet för en fråga om butikschefernas framtida förväntan om sin egen försäljningsutveckling i förhållande till försäljningsutvecklingen för detaljhandeln i stort.