Vad har barn och ungdomar för behov förutom att äta och sova?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Spelarutbildningsplan Östergötlands FF
F ÖRÄLDRAMÖTE F04:7. B OO FF’ S VÄRDEGRUND Fotboll är en lagsport Respekt Socialt ansvar Stolthet Delaktighet.
Träningslära 1 Träningslära kan ses som läran om människokroppens
Tränings och Tävlingslära
Svenska Fotbollsakademin
Hälsa och Kondition.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
SET Social Emotionell Träning
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Konsten att leda sig själv
Tränarskap och ledarskap
Mental träning Mål & Motivation
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Bedömningsinstrument
IUP Individuell UtvecklingsPlan
 I denna bilaga ger vi en kortfattad presentation inom olika områden gällande träning och hälsa som vi erbjuder på Forma träningscenter.  Kontakta gärna.
Vad är en ide´?.
ETU, Utvecklingstrappor 8/ Inspiration och motivation.
Koordination Definition:.
Värmlands Handbollsförbund
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Lyckad träning Hur?.
Fotbollsverksamheten
NIU åk 1 Välkomna!Idrottspsykologi. Dagens innehåll: 1. Introduktion i ämnet Idrottspsykologi 2. Karriärsutveckling och övergångar 3. Verktyg/Praktisk.
Mål med dagen Ökad förståelse och kompetens i att analysera, planera och leda kvalitativ och systematisk träning.
Mental Träning Värmlandslagen
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Coaching.
Handbollsspelet Vad vet vi idag om spelet? Vad vet vi i framtiden ? Utveckling Varför sker en utveckling? Vilka tekniker kommer att utvecklas?
Motivation, Målsättningar & Gruppdynamik
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Kroppsideal & idrott Idrott, träning och kroppsuppfattning
IDROTTSPSYKOLOGI Träningslära 1.
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Ledarmöte Innehållsförteckning 1.Övergripande – Vår policy i stort 2.Att vara ledare inom SGoIF 3.Barnfotboll, upp till 12 år 4.Ungdomsfotboll,
Hälsa och Kondition.
Barns utveckling Kort introduktion.
Världens bästa idrottsförälder
Individuell Spelarutveckling. Mål och resultat Långsiktiga mål Att utvärdera sig själv Ta fram vad som är prioriterat i närtid o Kortsiktiga mål = utvecklingsmål.
Föräldramöte F 08/09 30 September Policy, spelarutbildningsplan; hur jobbar BK Höllviken med flickfotbollen? 2.Höstens planering: Tjejcupen,
Peter Brusvik Fotbollsavdelningen Barn & ungdomsfotboll - filosofi - förhållningssätt - spelarutbildning - tränarutbildning Futsal Beach soccer Tel
Värmlands Handbollsförbunds Lägerstege. Hur får vi våra spelare att utvecklas och prestera resultat? Må bra! Människoperspektivet Tränings och spelidé.
Förälder och ny som ledare. Svensk Idrotts värdegrund Glädje och gemenskap Demokrati och delaktighet Allas rätt att vara med Rent spel.
Spelförståelse Steg 3 Vad är spelförståelse? ”Förmågan att omsätta det man uppfattar i någon typ av snabb kognitiv bearbetning, d v s att man har en bild.
KURSDAG – 09.00Inledning – Reflektioner från Kursdag – 10.30Teori 3 – Fotbollsfys – fysisk träning inom ungdomsfotbollen – 11.00Fika.
Svensk Innebandys Utvecklingsmodell ”SIU” Så många som möjligt, så länge som möjligt.
Värmdö IF P-00 Spelidé. VIF P00 - Spelidé 1.Formation 2.Speluppbyggnad & etablering 3.Anfallsspel 4.Anfallsvapen 5.Försvarsspel ”Gott omdöme får man av.
- En filosofi, vår filosofi.. FILOSOFI -. ett sätt att tänka att tänka Inte bara ännu en plan att sätta i hyllan. Ett verktyg för förändring inom vår.
Sunderby SK - en värdefull förening -. SISU Idrottsutbildarna – Sunderby SK Lilla Sundis Cup 2012 (fotboll) SSK:s styrelse Sprids till övriga sektioner.
Verksamhetsidé för Kalix Handboll Varför finns vi? För vems skull finns vi? Vad erbjuder vi? Vilka värden skapar vi? Verksamhetsidé Kalix HK är en förening.
Träningsupplägg och säsongsmål Sandåkern Innebandy - Pojkar 08
Coaching.
GOIF A och U lag 2010/2011.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Föräldramöte IF Lejonet U12
AVSLUTNING 2016 BP 07-5.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Fotboll Fristad Goif F10 Ledare: Magnus Kamsula, Leif Andersson, Anton Björnberg och Niklas Rydell.
Informerar föräldrar om Barn- och Ungdomsverksamheten
Hur skapar man ett bra samhälle med hjälp av civilsamhället?
Förälder och ny som ledare
VÄRDEGRUND/ SÄKERHET/ BEMÖTANDE
Spelarutbildningsplan
NOLLTOLERANS I UPPLAND
Välkomna till denna presentation av projektet Idrott för alla.
MASTERPLAN FOTBOLL
Presentationens avskrift:

Vad har barn och ungdomar för behov förutom att äta och sova? Bli sedda/vara delaktiga Att få vara aktiv och i rörelse Få utmaningar Lära sig saker Få kärlek/omtanke Att få lyckas Prova nya saker Tävla Känna meningsfullhet Känna glädje Ha kul

Lust/Kul

Hur får vi våra spelare att utvecklas och prestera resultat? Må bra! Människoperspektivet. Kroppen ditt viktigaste redskap. Tränings och spelidé ” Se stegen” Helheter ”Triaden” Te/Ta – Fysiken - Mentala Sociala ”Prestationstriangeln Träning – Kost - Vila Filosofi. ”Ett tänk” Tanke – Känsla - Handling Kombinationen ”Må bra och samtidigt prestera, utvecklas visa resultat” KASAM = meningsfullt, hanterbart och begripligt Vad kännetecknar prestationsorganisationer? Se Holmberg/Tjolle Se talangutveckling-

Utvecklingspyramiden mental / fysisk / taktisk / teknisk träning kommunikation familj / skola / förening motivationsklimat / miljö inlärningsmiljö föreningens / idrottens kultur socialt stöd / trygghet Optimal utveckling VÄXTHUSET mental / fysisk / taktisk / teknisk träning kommunikation familj / skola / förening motivationsklimat / miljö inlärningsmiljö föreningens / idrottens kultur socialt stöd / trygghet (Fallby, 2006) Förening Vad har vi för perspektiv? När ska vi vara som bäst? Vilka är våra styrkor? Vilka är våra svagheter?

Nyckelord för spelidén i ”Lägerstegen” INITIATIV – våga, individ/lag, RÖRELSE – alla riktningar, timing/balans KREATIVITET – påhittig, våga GLÄDJE – motivation. GUL – glädje, utvecklande och lärande TEMPOVÄXLINGAR – ”kvicket” tanke – känsla - handling STOR INDIVIDUELL TEKNIK – ”brett register” – Spelaren måste ha verktygen för att kunna utföra rätt spelhandling

Idrottsrörelsens uppdrag Behovet av en utvecklingsmodell för idrottsutövare märks på alla nivåer inom vår idrott. Det gäller att inte bara utveckla duktiga handbollsspelare, utan framförallt utveckla och utbilda idrottare genom en allsidig och individualiserad träning. På lång sikt handlar det om att skapa samhällsmedborgare med en hälsosam livsstil och ett livslång intresse för idrott. Detta är det absolut viktigaste uppdraget för idrottsrörelsen

FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR SPELFÖRSTÅELSE 1. ARV SPELFÖRSTÅELSE TRÄNING/RETNING -mängd -kvalité -typ av träning SPELINTELLIGENS SPELUPPFATTNING SOCIAL SPELFÖRSTÅELSE INTELLEKTUELL FÖRMÅGA PERCEPTUELL FÖRMÅGA FYSISKA KVALITÉER Motorisk skicklighet Kognition Roll Relation Spelförtroende Split vision Styrka Spänst Snabbhet Uthållighet Rörlighet Kroppsdim Arv Kognitiv och Perceptuell psykologi Mottag av stimuli Hämt av stimuli Minnes processer Position Uppgift Ansvar Trivsel Empati Emotioner Känslor Tankeprocesser Utv.Principer -cephalo kaudala -proximodestala Scanning Focusering ERFARENHET Inlärning Igenkänning MOTIVATION Oberoende av boll - teknik Oberoende av kropp -kraft -kropp -tid -rum Vi tränar förutsättningarna för spelförståelse! Se Triaden Associera Fantisera Drömma Kreativitet Upfattnings förmåga Mönster- igenkänningsteknik Lirare Sociala roller Hierarki Konsekvenser Problemlösnings förmåga Dra slutsater Resonera Analysera Reflektera Automatisering Generalisering Koordinativa kval -proprioception -anpassning -kombinations -öga-hand -öga-fot öga-kropp -reaktion -balans Trygghet Kompetens Självtillit Sinnen -syn -hörsel -lukt -smak -känsel Självklarheter Kommunikation FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR SPELFÖRSTÅELSE

Idrotten Vill Idrottsrörelsen har satt upp fyra saker som är extra värdefulla i vår verksamhet Glädje och gemenskap Demokrati och delaktighet Allas rätt att vara med Rent spel

En ny utvecklingsmodell för unga idrottare ”LTAD” Begreppet Long Term Athlete Development (LTAD) syftar till behovet av att skapa tydliga vägar för unga människor att utvecklas inom den valda idrotten, i vårt fall: handboll

Utvecklingsmodell LTAD är ingeting nytt eller en ”patentlösning” … men det är: byggt på konsensus av vetenskaplig forskning reflekterade & tillämpade kunskaper samt erfarenheter av coacher från hela världen komplexa faser i människans utveckling paketerat till en enkel och flexibel modell Grundar sig även på flera styrdokument t.ex. Idrotten Vill, RF.s portalparagrafer. SHF.s policy dokument, IF Helltons policy, Kompassen

Utvecklingsmodell Ett antal idrottsforskare har påvisat att det finns kritiska perioder under en ung persons uppväxt i vilken effekterna av träning kan maximeras. Detta har lett till att unga människor bör utsättas för vissa typer av träning under perioder av snabb tillväxt och att en annan typ av träning bör tillämpas under normal tillväxt period. Detta faktum har använts av Dr. Istvan Balyi till att forma LTAD utifrån följande sju steg:

Utvecklingsmodell Ett antal idrottsforskare har påvisat att det finns kritiska perioder under en ung persons uppväxt i vilken effekterna av träning kan maximeras. Detta har lett till att unga människor bör utsättas för vissa typer av träning under perioder av snabb tillväxt och att en annan typ av träning bör tillämpas under normal tillväxt period. Detta faktum har använts av Dr. Istvan Balyi till att forma LTAD utifrån följande sju steg:

Begreppet Long Term Athlete Development (LTAD) syftar till behovet av att skapa tydliga vägar för unga människor att utvecklas inom den valda idrotten, i vårt fall: handboll LTAD är ingeting nytt eller en ”patentlösning” … men det är: byggt på konsensus av vetenskaplig forskning reflekterade & tillämpade kunskaper samt erfarenheter av coacher från hela världen komplexa faser i människans utveckling paketerat till en enkel och flexibel modell Ett antal idrottsforskare har påvisat att det finns kritiska perioder under en ung persons uppväxt i vilken effekterna av träning kan maximeras. Detta har lett till att unga människor bör utsättas för vissa typer av träning under perioder av snabb tillväxt och att en annan typ av träning bör tillämpas under normal tillväxt period. Detta faktum har använts av Dr. Istvan Balyi till att forma LTAD utifrån följande sju steg:

LTAD – modellens sju steg Active Start (0-6 år) – Aktiv Start FUNdamentals (6-9 år) – Rörelseglädje Learning to Train (9-12 år) – Lära för att träna Training to Train (12-16 år) – Träna för att träna Training to Compete (16-23 år) – Träna för att tävla Training to Win (19+ år) – Träna för att vinna Active for Life (alla åldrar) – Aktiv hela livet

Må Bra Människan Atleten Handbolls- spelaren

Utvecklingsmodell /LTAD

Vad har barn/ungdomar för behov förutom att äta & sova Bli sedda/delaktiga Känna trygghet Att få vara aktiv och i rörelse Känna meningsfullhet Få utmaningar Känna glädje Få kärlek Ha roligt Lyckas Prova nya saker, tävla Svenska Handbollsförbundet

Progressionen - teknikmoment Känna till – ex. skottfint Förstå - ex. skottfint Kan – ex. skottfint Gör – ex. skottfint Gör i fullfart – ex. skottfint Använder i match – ex-skottfint

TEKNISK/TAKTISK PROGRESSIONSMODELL: MÖNSTER (totalt samarbete av hela laget, men med stor individuell frihet) GRUNDER ANFALL - FÖRSVAR (samarbete 2 och 2 eller flera, utveckling av individuell teknik vid samarbete)   INDIVIDUELL TEKNIK (individens handbollsspecifika teknik) GRUNDTEKNIK (individens handbollsspecifika grundteknik) KOORDINATIVA EGENSKAPER (individens generella teknik)

         

Svenska Handbollsförbundet SHF - POLICY BARNHANDBOLL UNGDOMSHANDBOLL BARNENS VILLKOR INTE SMÅ VUXNA LEK, BOLLEK KOORDINATIONS-/REDSKAPSBANOR B-OLLKONTAKTSGRAD R-OLIGHETSGRAD A-KTIVITETSGRAD OFFENSIVT FÖRSVAR B-R-A ATTITYDSGRAD INDIVIDUELLA UTVECKLINGSMÅL ELITVERKSAMHET (bli så bra som möjligt) BREDDVERKSAMHET INDIVIDUELL TEKNIK GRUNDER – MÖNSTER OFFENSIVT FÖRSVAR Svenska Handbollsförbundet

Policy ”Lägerstegen” Barnhandboll/Ledord Barnhandboll/Ledord Barnens villkor Optimal utvecklingsålder Lekens betydelse Lärande/Lära rätt från början /VAK Koordinationsbanor Oberoende av kropp Oberoendeav boll Offensivt försvar BRA (bollkontaktsgrad,rolighetsgrad, aktivitetsgrad ALM (ansträngning, lärande, misstag) GUL (glädje, utmaning, lärande) KOL – Ledare(konsekvent, orubblig, lugn) M.M.M mål, metod, medel KASAM( meniningsfullhet, begriplighet, hanterbarhet FFU (förbättra, förändra utveckla)

Policy ”Lägerstegen” Ungdomshandboll Ungdomshandboll Optimal utvecklingsålder Ungdomars villkor Tekniktränig (Handbollens ABC) Individuella mål Mål att bli så bra som möjligt

Varifrån kommer energin/kraften ifrån? Energin och glädjen kommer urmöjligheten att tillsammans forma förbundets verksamhet. Energin och glädjen kommer också ur tävlingens nerv och tillfredställelsen att nå uppsatta mål. Den energi och glädje finns hos alla som spelar handboll. Alla vill utvecklas. Alla vill lyckas Se vägen till landslasget

Utvecklingsmodell Finns det en modell som gör det möjligt för alla att utvecklas och lyckas?

KASAM Helhet Lägerstegen mål / attityd taktik psykologi teknik kost fysiologi (

Träningstriaden Tekniken/ Taktiken Fysiken KASAM = känsla av För att lyckas krävs en mycket bra individuell teknik, bra fysik, god spelförståelse och rätt mental inställning KASAM = känsla av sammanhang Meningsfullt Hanterbart Begripligt Mentala/ Sociala

Prestationstriangeln KASAM

Prestationsutveckling Det handlar om att man ska ha begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet över den situation man befinner sig i för att klara av uppgiften på ett bra sätt och med en känsla av sammanhang. Prestationsutveckling Resultatutveckling

En medveten modell Kunskap kräver: Information + bearbetning Förståelse kräver: Information + bearbetning + sammanhang Färdighet kräver: Information + praktisk övning Förändring kräver: Mål + metoder + resurser

Nyckelorden På och utanför planen Begriplighet Hanterbarhet Meningsfullhet På och utanför planen

Vår filosofi/vision i ”Lägerstegen” Spelaren skall äga sin träning Spelaren skall äga sitt spel Spelarna skall äga sitt liv = KASAM MÅ BRA

LTAD LTAD beskriver en långsiktig modell för idrottsutövande/handbollsspelare, med träning, tävling och återhämtning , baserat på utvecklingsfaser kopplat till biologisk ålder snarare än kronologisk ålder. Idrottsutövare som går igenom modellen upplever träning och tävling som tar hänsyntill deras individuella utveckling Målet är inte en maximering utan en optimering på varje stadium. Modellen bygger på LTAD.s principer

Nivå 1 JAG – min kropp ”Kroppskontroll”

Nivå 2 JAG – bollen ”Handbollsteknik”

Nivå 3 Vi och bollen ”Spelförståelse” + ” synkroniserad teknik”

Nivå 3 Vi och bollen ”Spelförståelse” + ” synkroniserad teknik”

Nivå 4 Vi dom och bollen ”Spelförståelse + synkroniserad teknik”

Spelförståelse Handbollsteknik Spelförståelse Kroppskontroll

Progressionen i Lägerstegen

Lägerstegen Är baserad på fysisk, emotionell och kognitiv utveckling hos barn och ungdomar. (Se Fysisk/Kognitiv/Emotionell utveckling Den ska säkerhetsställa utveckling av allsidiga motoriska färdigheter hos barn och ungdomar. En allsidig motorisk färdighet ligger alltid som grund för att uppnå maximal prestationsförmåga. Se progressionsmodellen Det ska alltid finnas planering och program för träning, tävling och återhämtning Det ska finnas en integrering mellan barn, ungdom, bred, elit och motion Kompassen bygger på Svensk idrotts riktlinjer och värderingar Den förordar en hälsosam livsstil och ett livslångt idrottande och en känsla av sammanhang ”KASAM” Se Policy dokument

Spetskompetens Spel- system Spelaren Atleten Människan

Människan Atleten Handbolls- spelaren

Rörelseglädje 0 – 6år All träning bygger på att man ska ha kul Grundläggande motoriska färdigheter Kognitiv och emotionell utveckling Allsidig styrketräning Introducera handbollens enklaste spelregler Ingen periodisering ,men strukturerade och välplanerade program Daglig fysisk aktivitet(60 min/dag)

Rörelseglädje 6 – 9 år Huvudmoment Människan Atleten/Idrottaren Spelaren Övrigt/Tillägg/Pusselbitar

Rörelseglädje 6 – 9 år Huvudmoment Människan ”BRA ” Bollaktivitetsgrad, Rolighetsgrad, Aktivitetsgrad = Glädje Självkänsla/Självförtroende Positiv coaching (jobba med frågecoaching” Positiv feedback Värdegrund (våra normer och värdringar i laget

Rörelseglädje 6 – 9 år Huvudmoment Atleten Motoriken/Koordinationen ”Rörelsebanken” ”Oberoendet av kroppen” Snabbheten Rörligheten

Rörelseglädje 6 – 9 år Huvudmoment Handbollsspelaren Bollbehandlingen ”känslan/rytmen” Oberoendet av bollen Teknik ”specifik koordination” passning, dribbling, skott och finter Offensivt försvar Spelförståelsen (vi jobbar med förutsättningar för spelförståelsen) ”Oberoendet av bollen” Alla prövar att stå i mål

Rörelseglädje 6 – 9 år Pusselbitar Människan Vi jobbar med ALM (ansträngning, lärande, misstag ) stor tolerans för misstag KASAM – Känsla Av Sammanhang ”Meningsfullt, Hanterbarhet och Begriplighet” Frågecoaching ” Sex trogna tjänare – uppmuntra alltid frågor Hur behandlar man sina lagkamrater? Språkets betydelse, speciellt kroppsspråket Lagom med aktiviteter ” Föräldraansvar” Se glädjen – Skapa glädjen ”GUL” Att vi är lika innebär att vi är olika Att duga, vara bra = Att göra sitt bästa = Att lyckas ALM, GUL,

Lära sig träna 9 – 12år Utveckla generella idrottsfärdigheter Grundläggande atletiska färdigheter ”Idrottens ABC Grundläggande tekniska färdigheter Mentalträning Kognitiv och emotionell utveckling Allsidig styrketräning Utöva och prova på många idrotter Enkel periodisering Daglig fysisk aktivitet

Lära sig träna 9 – 12 år Huvudmoment Människan Motivationen inre/yttre. ”Glädje” ”KASAM” Självkänsla/självförtroende Positiv feedack ” Beröm, Beröm, Beröm” Press och stress. Hur hanterar jag dessa situationer? Vem är jag? Hur kommenterar jag andra? Kommunikation. Språket verbalt/kroppslig. Uppmuntra barnen att ställa frågor

Träna för att träna 12 – 16 år Utveckla handbollsspecifika färdigheter Handbollsspelaren Utveckla handbollsspecifika färdigheter Optimalutveckling av styrka och aeroba kvalitéer med hänsyn till tillväxtkurvan Introducera systematisk styrketräningsteknik Utveckla mental förberedelse Kognitiv och emotionell utveckling Enkel periodisering

Lära sig träna 9 – 12 år Huvudmoment Atleten Konditionsträningen. ”Hög aktivitet på träningen” Motorik och koordination ”Guldåldern” och ”Rörelsebanken” Snabbheten Styrketräning Kroppens ABC Det gäller att ”Må bra” och undvika skador”

Lära sig träna 9 – 12 år Huvudmoment Handbollsspelaren Teknikträning ”Lära rätt från början” Kampmoment och hela tiden jobba med offensivt försvar Målvakter .Det är den viktigaste positionen! Låt många pröva den. Handbollsspelaren

Lära sig träna 9 – 12 år Pusselbitar Människan Spelförståelse på och utanför planen. Hur beter man sig i ett lag? Hur ser jag på andra? Uppmuntrar jag mina lagkamrater? Vilken är min plats i laget? På planen och utanför Vad måste jag göra för att lyckas? Må bra och vara nöjd med mig själv Må bra är en förutsättning för att prestera! KASAM Vi ska skapa människor med god självkänsla och bra självförtroende

Lära sig träna 9 – 12 år Pusselbitar Människan Hur visar jag vilja, attityd och inställning? Vad innebär det att visa tålamod? Lära sig jobba med uppmärksamhet och koncentration Positiv feedback både från ledare och kompisar. Lära sig se andras goda prestationer och uttrycka detta Hur hanterar jag medgång och motgång? Lära sig hantera press. Lära sig att hantera känslor på ett bra sätt. Motståndare, medspelare och domare

Träna för att tävla 16 - 21 Bygga handbollsspelaren Optimera handbollsspecifik fysisk prestationsförmåga Optimera tekniska taktiska färdigheter Kognitiv och emotionell utveckling Avancerad mental förberedels

Träna för att vinna Bibehålla och förbättra fysisk kapacitet Vidarutveckla tekniska och taktiska färdigheter Modellera träning och prestation Maximeraprestationsförmågan mentalt/fysiskt

Bredd och motionsidrott alla åldrar 60 min moderat eller 30 min intensiv träning varje dag för vuxna 60 min medel eller intensiv träning varje dag Varierat idrottsutövande Gå från tävlingsidrottande till hälsofrämjande aktiviteter Övergå till funktionär eller ledaruppdrag Det finns bättre förutsättningar att hålla på med motionsidrott och livslångt idrottande om den fysiska grunden skapas före Träna för att träna nivån

Idrottsrörelsens uppdrag Behovet av en utvecklingsmodell för idrottsutövare märks på alla nivåer inom vår idrott. Det gäller att inte bara utveckla duktiga handbollsspelare, utan framförallt utveckla och utbilda idrottare genom en allsidig och individualiserad träning. På lång sikt handlar det om att skapa samhällsmedborgare med en hälsosam livsstil och ett livslång intresse för idrott. Detta är det absolut viktigaste uppdraget för idrottsrörelsen