Matematikutveckling i Olofströms kommun 2003-2012 Mikael Gustafsson & Camilla Stridh.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetssätt som stöder äldres funktionsförmåga
Advertisements

PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Protokoll föräldraråd Plats: Bjälbotullsförskola Tid: 17,30 •Tankar efter mötet med våra politiker. Finns det politiska frågor som vill lyfta.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Resultat Det som framkom i mätningarna var att aktiviteter som är omtyckta (bl.a. musik, gymnastik) av boende gör att fler stannar kvar i salongen och.
- En gemensam plattform för lärande för Katrineholms kommuns förskolor, grundskolor och gymnasieskolor.
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Solanderskolan presenterar
Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
Carina Bergqvist Torvallaskolan
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Idrottslärare om astma
Att söka till högskolan
Att välja till gymnasieskolan ………är en process som pågår……
Vad ledde fram till en bättre skola? En utveckling över åtta år
Ungas frågor om alkohol och droger
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Nationella Nätverket NATIONELLA NÄTVERKET NAVIGATORCENTRUM • april 2010 Nationella Nätverket Med bidrag från Ungdomsstyrelsen 2008,
Vetenskap och beprövad erfarenhet
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
På gång 2010 ….
Mattebron.se Surfa Vad görs? Framtiden? Surfa Vad görs? Framtiden?
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Förskolelyftet Förskolans potential har inte utnyttjats fullt ut. Ett lekfullt lärande i förskolan kan bidra till att fler lyckas i skolan. Fortbildningen.
en mil öster om Linköping
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Lärarlyftet II Haparanda Lärarlyftet Lärarlyftet LärarfortbildningenVALForskarskolor.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Matematiklyftet - didaktisk fortbildning för alla matematiklärare - Anders Palm Projektledare Tel: 08 – E-post:
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Inkluderande intensivundervisning matematik åk 1
Elevers lärande i matematik Rektorsträff
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Verksamhetsförlagd utbildning - VFU
Välkomna till uppstartsmöte i Lundalands ungdomsprojekt
Att välja till gymnasieskolan Är en process som håller på……
Att tillsammans påverka!
Humlans förskola öppnades någon gång på 70 talet. Fyra avdelningar som hette: Granen, Enen, Tallen och Kotten. Det har varit fritids, späd och syskon avdelningar.
Skolutveckling via digitala medier
Delaktighet.
Att besöka skolor Camilla Bergvall, ordförande Djurens Rätt Helsingborg & Hanna Eriksson, vice ordförande Djurens Rätt Helsingborg
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Entreprenörskap + Studie- och yrkesvägledning
BUN DAGAR Resultat- och Kvalitetsuppföljning
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Nationellt Centrum för Matematikutbildning NCM HSV.
Matematiksatsning Orsa kommun. Berörda skolor Bergetskolan Digerbergets skola Kyrkbyns skola Samtliga skolor är f-6-skolor Projektet berör åk.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
RUC En mötesplats för förskolan/skolan i norrbotten och lärarutbildningen vid LTU.
URsmart Innehåll och tankar Attila Szabo Utbildningsförvaltningen Stockholms stad Digitala akademin 12 maj.
Utvecklingskraft för svensk livsmedelsindustri. Ett av KK-stiftelsens expertkompetensprogram Styrelsen hämtad från näringslivet Mötesplats för kunskapsutveckling.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Matematikutveckling i Olofströms kommun Mikael Gustafsson & Camilla Stridh ”Ett nätverk att räkna med!”
PBS så här långt Föreställningskarta
Varför har vi bjudit in dig? Vi vill berätta vad ett länsbibliotek är och gör och varför det finns. Vi vill ge dig möjlighet att träffa andra som är rätt.
Uppdragsredovisning. Samverkan kommun och Arbetsförmedlingen  Dialog pågår. Nytt möte planerat till september Ensamkommande barn  Erbjuder tjänster.
Matematiklyftet
STUDENTREKRYTERING.
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
Analys/bakgrund Problembild Mål/syfte Ansvar Tid Utvärdering
Resultat : Under baslinjemätningen blev det extra tydligt för oss att det är många av våra gäster som inte äter den lagade maten (de gula stolparna). Det.
Kompetensutveckling 2008 uppföljning N-G Jonasson Områdeschef As-/Åbyområdet.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Dialogmöte förskoleklass
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Matematikutveckling i Olofströms kommun Mikael Gustafsson & Camilla Stridh

Olofströms kommun

En av fem Blekingekommuner

Skog och sjö

13500 invånare industrikommun Volvo största arbetsgivaren

7 låg- och mellanstadieenheter ett högstadium en gymnasieskola med 10 program 1400 elever i grundskolan 600 elever på gymnasiet

Starten V åren 2003 fick förvaltningschefen Utbildningsnämndens uppdrag att vidta åtgärder för att förbättra resultaten på de nationella proven i matematik En lärargrupp bestående av representanter för olika stadier och enheter sammankallades Gruppens uppgift blev att utarbeta en plan för utveckling av matematiken i Olofströms skolor

Först försökte man skjuta budbäraren, d.v.s. resultaten från de nationella proven kollades ur flera olika perspektiv Skolverkets rapport: Lusten att lära med fokus på matematik studerades noga Man kom fram till att lärarens roll var mycket viktig, och man enades om att satsa på fortbildning av lärarna Under åren genomfördes ett tiotal sammanträden där riktlinjerna för fortbildningen drogs upp Under arbetets gång ordnades lärarträffar ute på skolorna där lärare gavs möjlighet att komma med önskemål om den kommande fortbildningen

Man enades om att det var viktigt med en samsyn och röd tråd genom alla stadier, och planerade därför en gemensam fortbildning för alla lärare som undervisar i matematik En speciell satsning på lärare som undervisar på lägre stadier och saknar tillräcklig matematisk kompetens planerades också Vägen var mycket krokig, och matematikgruppen besökte inledningsvis Matematikbiennalen i Malmö för att få tips på föreläsare mm.

Gruppen började inse att det var vi själva som satt inne med de bästa idéerna Flera högskolor kontaktades i syfte att hitta en lämplig kurs, 5p kostar mycket (ca kr) NCM kontaktades och Elisabeth Rystedt kom ner till Olofström för ett arbetsmöte. NCM kunde inte hjälpa till med fortbildning, men kunde ev. vara ett bollplank och förmedla kontakter. Vi fick många tips och idéer

Planen formas Nu började vi få så mycket ”input” att vi kände oss redo att göra upp en plan för fortbildning mm. Man enades om en gemensam föreläsningsserie för alla som undervisar i matematik (förskola till gymnasium) Serien skall inledas med en ”Kick-Off”- halvdag, där all personal deltar (från barnskötare till språklärare på gymnasiet)

Vi ville erbjuda en fortbildningskurs för lärare på de lägre stadierna Vi ville att det skulle finnas särskilda ”matteledare” ute på skolorna Vi beslutade att inleda föreläsningarna våren 2005 med Ulla Öberg Malmö Högskola på temat ”Sluta räkna-börja se”. Karlstads Universitet anlitades som kursanordnare för en nätbaserad utbildning som motsvarar 5 poäng (poängen registreras inte som högskolepoäng)

Karlstadskursen genomfördes våren 2005 med 39 deltagare Förutom den ursprungliga målgruppen deltog även ett antal lärare som ville bli inspirerade till att pröva nya grepp i matematikundervisningen Matteledare utsågs under hösten 2005 och deltog våren 2006 i de inspirationsdagar i Sunne som arrangerades av Karlstads Universitet Bengt Johansson, NCM föreläste en heldag för BUN + mattegruppen om Nationella prov och NCM samt mattedelegationens arbete

Föreläsningar jan-05: Ulla Öberg, Malmö ”Sluta räkna - börja se!” mars-05: Ronny Ahlström ”Aldrig mer algoritmräkning” + Sune Jonasson ”Lärobokens dominerande roll” aug-05: Eva-Stina Källgården + Margaretha Wallebäck ”Problemlösning” mars-06: Ann-Louise Ljungblad ”Elever i matematiksvårigheter”

Utvärdering 95% av de deltagande lärarna svarade att de är nöjda eller mycket nöjda med föreläsningarna 87% av föreläsningsdeltagarna svarade att deras intresse för matematik har ökat enkätsvaren från deltagarna i Karlstadskursen visade att de var mycket nöjda resultat…

Nat. Prov år 5 (2009) OmrådeAndel som nått kravnivån Olofström93% Ronneby90% Karlshamn88 % Karlskrona89 % Sölvesborg89 % Riket87%

Nat prov år 9 (2009) OmrådeAndel som ej nått kravnivån Olofström7 % Ronneby17 % Karlshamn14 % Karlskrona14 % Sölvesborg13 % Riket13 %

Uppdraget idag? Matteledarna fortsätter att träffas regelbundet (några veckor efter varje nummer av Nämnaren kommit ut) ”Extrauppdrag” med extra tid… Gruppen har tagit fram riktlinjer för kommunens IUP-arbete Inget formellt uppdrag utan vi väljer väg själva.

Uppdraget idag? Mikael har precis fått 10% nedsättning. Hela mattegruppen (10 st.) får träffas 2 heldagar/termin med vikarieersättare När Mikael åker på något kan alltid en från mattegruppen följa med vid t.ex. nätverksträffar i Växjö, NCM- aktiviteter, biennaler osv. Camilla idag!

Matematikutvecklarnätverket kopplat till RUC Växjö 2 träffar/termin. En i Växjö och en ute hos någon av utvecklarna

Matematikutvecklarnätverket kopplat till RUC Växjö ”Triangelmatte” är ett learning/lesson- studyprojekt

Projekt högstadiet i Olofström ”…ge elever med extra fallenhet för matematik möjlighet att utvecklas” ”…ge en inblick i ämnets bredd genom bl.a. möten med personer som ger en bild av ämnets tillämpning, t.ex. forskare från BTH” ”…utveckla nya metoder och möjligheter att förnya pedagogiken” ”….attrahera fler elever att välja spetsutbildning i matematik på gymnasiet”

Projekt högstadiet i Olofström Spetsutbildningen/BTH (47 elever)

Projekt högstadiet i Olofström Sunne (lärare)

Projekt högstadiet i Olofström Utvärdering av Constanta (Linnéuniversitetet) matterummet (under uppbyggnad) ”Matteyrket” (planerad temadag) Studiebesök Borgarskolan, Malmö (elever)