Talsituationen Talare - sändare Lyssnare - mottagare Tidpunkt Plats

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Elisabeth Beijer, FoU i Väst/GR Karin Olsson, RFHL-Oberoende Göteborg
Advertisements

Pragmatik Funktionellt perspektiv - studiet av språket i kontexten
Det första du bör göra är att rita horisonten
Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Att förstå anonymiteten (översättning från
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
… som skulle arrangera en löptävling.
Referat En sammanfattning.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
Ödehuset Måndag Det var en gång en familj. En pappa som hette Peter och en mamma som hette Mia. De hade två barn som hette Max och Tilda. En dag hade Max.
X-mas algebra Är du redo? Klicka!!.
Pronomen.
SÄTTA MÅL.
Välkommen till Ungdomssamling!
Härnöstudier.
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
Les meilleures photos de
Välkommen till Bönemöte
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
ÄR DET BÄTTRE ATT VARA SINGEL ELLER VARA GIFT?
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Alla har inneboende.
Positiva tecken - de som funderar över olika existentiella frågor har ökat från 20% till 30%. - de som ägnar sig åt korta stunder av kontemplation och.
Innehåll  Introduktion av Al – Khushoo’  33 Sätt att Utveckla Al – Khushoo’  1:a – 6:e sättet  7:e – 12:e sättet  13:e –
- Konsten att ge feed-back
God Kharma! Detta är en kort men trevlig läsning. Njut! Det här är vad Dalai Lama har att säga inför Allt tar bara några få sekunder att läsa och.
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Patients' experience of important factors in the healthcare environment in oncology care. Browall M, Koinberg I, Falk H, Wijk H.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Samma fast olika eller olika fast samma?
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Pragmatik VT 04 Staffan Larsson
En PowerPoint om PowerPoint
Relationer skapas, upprätthålls och avbryts genom tal
Presupposition gemensam kunskap som inte behöver påstås eller förklaras förutsatt information - bakgrundsantaganden konventionaliserade bärare av implicit.
SVENSKA.
Vad är du för typ av person?
Vi karlar får alltid höra om “reglerna” som gäller från våra kvinnor. Här följer nu några regler från oss karlar.
BO OCH LEVA. Jag ska resa ett halvår och tänkte slå två flugor i en smäll – min kompis behöver en lägenhet och jag slipper betala hyra, så jag hyr ut.
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
SEX och relationer Del 2. SEX och relationer Del 2.
Att övertyga ! Disposition och mall.
Vad vår hjärna kan lura oss!
Music: Nightengale Serenade
Debattera.
omniensen i monoteismen
Etik Moral Filosofi.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Argumenterande text.
Översikt  Vad lärde vi oss sist?  Rättelse inte en miljon  Profetens ömhet och mildhet (rifq) – 6 exempel  Polisen – Burqa – Den bästa av.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Samhällsvetenskapliga metoder
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Diskussionstillfälle 4
-att förstå bildspråk liknelser, metaforer, idiom och ordspråk
1 Semantik – introduktion Semantik = läran om mening Tvärvetenskapligt filosofi lingvistik psykologi AI Lingvistik motsägelser mångtydighet metaforer Filosofi.
NOVELL En novell är en kort berättelse. Det kan vara en djupdykning i en persons tankar under en kort tid, eller en spännande återgivning av en enda händelse,
Formellt, skarpt och snyggt
LIVET Skruva upp volumen och klicka för att komma igång.
Regler för citatteknik
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Att referera och ange källa!
Presentationens avskrift:

Talsituationen Talare - sändare Lyssnare - mottagare Tidpunkt Plats Kontext Yttranden - som innehåller vad?

Implikatur Distinktionen mellan den bokstavliga betydelsen och det som menas IMPLIKERA - man menar något ”annat” än det man säger IMPLIKATUR - lyssnarens slutsats - (inferens - baserad på antagandet att sändaren iakttar samarbetsprincipen) A: Ska vi äta? B: Jag åt för en halvtimme sedan

Implikatur

Grice´s samarbetsprincip ”the co-operative principle”  ”gör ditt bidrag så som krävs i det sammanhang där det förekommer, givet den inriktning eller det syfte som samtalet har” stöds av 4 samtalsmaximer grund för rationellt samarbete inte språkregler

Samarbete Ömsesidigt hänsynstagande - Gemensamt mål 1. rationella agenter 2. vill frivilligt nå samma mål 3. tar etisk och kognitiv hänsyn till varandra 4. litar och tror att den andre beter sig i enlighet med 1 och 2 (ur Allwood, 1976 Linguistic Communication as Action and Cooperation)

Implikaturer uppstår huvudsakligen på två sätt Lyssnaren förutsätter att talaren följer maximerna  ”standardimplikaturer” Lyssnaren inser att talaren hånar/exploaterar maximerna  ”floutings”

Kvantitetsmaximen Ge lagom mycket information, varken för mycket eller för lite! ”What is not said is not the case” ”Karin har 13 barn” +> Karin har bara 13 barn, inte fler ”Kaklet i köket är grönt” +> Kaklet är bara grönt ”Kalle slog Karin” +> Kalle dödade inte Karin genom att slå henne

Kvalitetsmaximen Säg bara sådant som du vet är sant och undvik sådant som inte är tillräckligt underbyggt! ”Karin har tre katter” ”När är middagen klar?” ”Jag hämtar på dagis”

Relations/relevansmaximen Var relevant! En vanlig och viktig samarbetsmaxim - vi förutsätter att andras yttranden är relevanta ”Skicka mjölken” +> skicka mjölken nu och inte någon annan gång A: ”Ska vi gå och bada?” B: ”Det regnar”

Maximen för uttryckssätt Uttryck dig så klart och otvetydigt som möjligt och följ den kronologiska ordningen! Om talaren väljer ett mer ”komplext” uttryckssätt så förutsätts detaljerna vara väsentliga ”Han dammsög och tvättade golvet” ”Först byxorna, sedan skorna” ordning

Floutings - Att håna maximerna exploaterar i kommunikativa syften Visar samarbetsprincipens styrka! Om talaren avviker från maximerna så tolkas yttrandet, så långt som är möjligt, fortfarande som i grunden samarbetsinriktat Kvalitet: ironier, metaforer, absurditeter Kvantitet: tautologier (”slut är slut”, ”var det gott eller gott?”) Relevans: ”han är knäpp” - ”na na na na” Uttryckssätt: ”producerade ljud” vs. ”sjöng”

Ulrika: ”Jag är en man” +> ??? Hånar kvalitetsmaximen Martin: ”Jag är en man” Hånar kvantitetsmaximen

Hur går det till egentligen? 1. T har sagt att p 2. Det finns ingen anledning att tro att T inte följer maximerna eller åtminstone samarbetsprincipen 3. För T att säga att p, och följa maximer eller samarbetsprincip, så måste T tro att q 4. T måste veta att det är gemensam kunskap att q måste antas om T ska förutsättas vara samarbetande 5. T har inte gjort något för att stoppa mig som lyssnare att tro att q 6. Därför avser T att jag ska tro att q och har genom att säga att p implikerat q

Implikaturer är: Beräkningsbara Upphävbara - kan tas bort eller försvinna Beror på semantiskt innehåll, ej av form Ej beroende av bokstavlig betydelse Kontextkänsliga

Implikaturen kan upphävas eller försvinna ”Jag har 15 000 kr” +> har 15 000 kr men inte mer ”Jag har 15 000 kr, faktiskt 20 000 kr” - upphävd Kontext: För att vara med iett visst spel måste man kunna lägga en deposition på 15 000 kr A: ”Har du 15 000 kr” B: ”Jag har 15 000 kr” +> ??? - försvinner

Bokstavlig och implikerad betydelse ”Jag springer 60 m på 9,2 sek [inte mer än 9,2], faktiskt på 9,4 sek Bokstavliga betydelser kan inte upphävas utan att skapa en kontradiktion ”Jag springer 60 m på 9,2 sek [inte mindre än 9,2], faktiskt på 9,1 sek Implikaturer är slutsatser som dras av lyssnaren och dessa kan upphävas

Olika typer av kommunikativt innehåll

Olika typer av kommunikativt innehåll

Olika implikaturer 1. Konversationell implikatur Maxim- och samarbetsrelaterad  Generaliserad - oberoende av kontext Kvantitativ skalbunden implikatur (Gazdar) Kvantitativ satsimplikatur (Gazdar)  Partikulär - beror på kontext 2. Konventionell implikatur Betydelsen ligger i orden - implikaturen uppstår inte genom maximerna - är genom konvention förenad med orden

Generaliserad implikatur ”Jag gick in i ett hus” +> huset var inte mitt eget ”Jag har 1000 kr på banken” +> jag har precis 1000 kr, inte mer ”En del människor tror på gud” +> inte alla

Kvantitativa skalbundna implikaturer Generaliserad kvantitetsimplikatur En lingvistisk skala förutsätts bestå av kontrastiva element inom en och samma grammatiska kategori som kan arrangeras i linjär ordning beroende på grad av informationsinnehåll eller semantisk styrka Det finns regler för hur kvantitetsimplikaturerna uppstår Om T använder ett ”ord” som ligger långt ner på skalan så implikerar T samtidigt att det som ligger högre på skalan inte gäller

Skalbundna implikaturer <alla, några> <säkert, trolig, möjlig> <utmärkt, bra> <alltid, ofta, ibland> ”Alla kossor gick in i hagen” ”Några kossor gick in i hagen”

Kvantitativ satsimplikatur Satsbyggnad - val av formulering 1. ”Jag tror att han kommer” 2. ”Jag vet att han kommer” Genom att säga 1 så implikerar jag, utifrån vad jag vet, att det är möjligt att han inte kommer. Annars hade jag sagt 2.

Satsimplikatur 1. ”Annika eller Anders ska göra det” Bokstavlig betydelse: Annika eller Anders ska göra det Implikerad betydelse: det är möjligt att Annika ska göra det och det är möjligt att Annika inte ska göra det, vad jag vet Implikaturen uppstår p g a att jag valt 1 istället för 2 som innebär att jag vet att Annika ska göra det 2. ”Annika och Anders ska göra det”

Partikulär implikatur De flesta hånanden Alla implikaturer som uppstår via relevansmaximen eftersom yttranden är relevanta endast i förhållande till kontexten ”gjort är gjort” ”AIK vann” +> om de brukar vinna - inget speciellt, om de aldrig annars vinner - fantastiskt (kontext och omvärldskunskap)

Konventionell implikatur Står i kontrast till de konversationella på de flesta punkter ”Han är från Stockholm, men är ganska trevlig” (bokst. konjunktion, impl. kontrast) ”I answered their questions truthfully, including questions about my private life, questions no American citizen would ever want to answer. Still, I must take full responsibility for all my actions” Bokstavlig betydelse - nu och framåt Konventionell implikatur - trots vad som sagts tidigare så finns det nu ytterligare en situation att beakta

Markörer Uttrycker hur säker man är på sitt yttrande En indirekt kommentar på betydelsen och innehållet av eget yttrande Intensifiers - en hänvisning om i vilken utsträckning man följer maximerna Hedges - garderar sig ”Jag tror att…”, ”De säger att…”, ”…om du förstår”, ”Det är säkert …”