Försörjningsvillkor och inkomstfördelning Bostadssegregation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Målvakter Detta talar för Tre Kronor Detta talar för Tre Kronor Detta talar emot Tre Kronor Detta talar emot Tre Kronor Performance-analyserIndividuella.
Advertisements

PTS Bredbandskartläggning
Folkhälsan i Sverige: Årsrapport 2012
Arbetsmarknaden i samband med finanskrisen
Folkbildningspolitikers attityder till studieförbunden 2013
Ulvik 2007.
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Demografikonsulten 2005 Den demografiska utvecklingen i Norrtälje med utblick mot 2020 Demografikonsulten Åke Nilsson Edsvägen 2C Upplands.
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
PROJEKT TRAPPSTEGET Bilaga 1 PROJEKT TRAPPSTEGET
Att beskriva och utvärdera sin egen verksamhet
Det allmänna ekonomiska läget
Konstföreningen Dragning På sista sidan finns konstnärerna för respektive tavla.
Molndal.se. Befolkning (1) • Tredje folkrikaste kommunen i Västra Götalands län • Landyta: 145,84 km² • Befolkningstäthet: 425 invånare/km² • invånare.
Presskonferens 12 december 2013 Arbetsmarknadsutsikterna Hösten 2013 Tord Strannefors.
Kundundersökning mars 2010
Hela Sverige ska leva Totalrapport. Regeringens bidrag har medverkat till kunskapsförmedling?
Projektföljeforskning
Redovisning av drogvaneundersökning åk 7-9 Strömsunds kommun 2010
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Mottagandet av flyktingar och ensamkommande barn – en resurs i Västernorrland
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
Presskonferens 5 december 2012 Arbetsmarknadsutsikterna Hösten 2012 Tord Strannefors.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Skånedatabasen & Region Skånes tillgänglighetsmodell
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
NyföretagarCentrums resultat 2013 NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT 2013.
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
| Trycksår Kommun/Områdes-skillnader (inklusive könsdimensionen) Dennis Nordvall Statistiker/Datamanager,
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Tillämpning av Svensk Kod för Bolagsstyrning under Maj 2009.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Avståndets betydelse för luft- föroreningshalter vid vägar och tunnelmynningar - Jämförelser mellan mätta och beräknade halter av kväveoxider (NO x )
Sveriges utrikeshandel (Andelar i procent) ImportExport EU (25) EFTA NAFTA Central- och Östeuropa Asien - Japan - Kina Övriga 59,9.
Finländarnas uppfattningar om äldrevården Kirsi Markkanen Utvecklingschef Tehy rf.
1 Vänsterskolan Debattartiklar. 2 Aktuell krok 3 Aktuella krokar 1. Direkt krok.
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Konsumenter om Svanen och EU Ecolabel Om undersökningen Utförd av: Response Analys, Oslo i dec 2010 Cirka personer från respektive land Totalt.
Social hållbarhet -processägarskapet
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Sveriges utrikeshandel mars Källa: WTO; International Trade Statistics 2009.
Europeiska socialfonden
Hittarps IK Kartläggningspresentation år 3.
1 Individ Kompetens 60%66%67% Motivation 59%64%60% Ansvar & Initiativ 77%74%68% Befogenheter 82%69%61% Organisation Samarbete 52%66%68% Organisatorisk.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Ekonomirapporten. April 2014
NGO for the Safe Final Storage of Radioactive Waste Kenneth Gunnarsson Kenneth Gunnarsson – Höstträffen, Skellefteå 30 Sept 2012.
Försäkringskassans regleringsbrev för 2013
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
Helhet Händelse Agerande Kunskap om vardagsverksamheten Förståelse av vardagsverksamheten.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Varumärket Luleå kommun
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
När min dotter Christina föddes år 1971 fanns det 24 personer i yrkesverksam ålder per 80-åring och äldre. 1.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
Smittspårarutbildning
Fråga 1: Om ledamöter i ALF- kommittén har haft personlig fördel avs kommitténs bedömning av deras ansökningar? Fråga 2: Om kvinnliga & manliga ledamöter.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Presentationens avskrift:

Försörjningsvillkor och inkomstfördelning Bostadssegregation Rapporten: Befolkningsrörelser, försörjningsvillkor och bostadssegregation. En sociodynamisk analys av Malmö Tapio Salonen, MAH och kommissionär Tre empiriska delar: Befolkningsdynamik Försörjningsvillkor och inkomstfördelning Bostadssegregation HÄLSA OCH SAMHÄLLE

Utgångspunkter för studien Se HELA staden Bortom förenklade bilder och föreställningar Fokus på grundläggande förutsättningar för en social hållbar stad Förändringar över tid – rörelse och förändring istället för statiska data Vidgade perspektiv – kombinera mikro-makro, inifrån-utifrån, historiska och rumsliga jämförelser Dra slutsatser – ange förändringspotential HÄLSA OCH SAMHÄLLE

Del 1: Befolkningsdynamik Vilka människor är det vi pratar om? Befolkningsflöden in och ut ur Malmö 1990-2008 Bruttobefolkning: närmare en halv miljon personer Av 1990-populationen finns 48 % kvar 2008 Av 2008-populationen har 39 % bott samtliga år från 1990 HÄLSA OCH SAMHÄLLE

Malmö – en av Europas snabbast växande städer HÄLSA OCH SAMHÄLLE

Ökad långväga inflyttning Andel inflyttade personer till Malmö fördelat efter inrikes- resp. utrikesinflyttning 1968 – 2011. I procent av befolkningen respektive år. Utrikes in- och utflyttning Malmö 1968- 2011. I antal personer. HÄLSA OCH SAMHÄLLE

Befolkningssammansättning i Malmö och riket 1971, 1991 och 2011. Ålder   1971 Malmö Riket Diff. 1991 Malmö Riket Diff. 2011 0-17 år 18-29 år 30-64 år 65 år – 21,1 24,8 - 3,7 20,2 18,8 + 1,4 45,2 42,4 + 2,8 13,5 14,1 - 0,6 17,3 22,0 - 4,7 17,9 16,8 + 1,1 43,3 43,5 - 0,2 21,5 17,7 + 3,8 18,6 20,2 - 1,6 19,9 15,9 + 4,0 45,8 45,1 + 0,7 15,7 18,1 - 2,4 Totalt 100,0 100,0 100,0 100,0 HÄLSA OCH SAMHÄLLE

Andel utrikes födda av Malmös befolkning 1960 – 2012. HÄLSA OCH SAMHÄLLE

Invånare i Malmö efter härkomst 1995 och 2012.   1995 N % 2012 N % Differens N % Född i Sverige Utländsk bakgrund varav: Utrikes född Född i Sverige och båda föräldrar utrikes födda 182 437 75,2 60 269 24,8 48 233 19,9 12 036 5,0 179 304 59,2 123 835 40,8 92 228 30,5 31 303 10,3 -3 133 - 1,7 + 63 262 + 105,0 + 43 995 + 91,2 + 19 267 + 160,1 Totalt 242 706 100,0 302 835 100,0 + 60 129 + 24,8 HÄLSA OCH SAMHÄLLE

Specifika befolkningsmönster Danmark tur och retur? EBO Återutvandring Slutsats: kunskapen låg kring flyttmönster över tid HÄLSA OCH SAMHÄLLE

NEET – varken i arbete eller studier Del 2: Inkomster och försörjning Hur ser försörjningsvillkoren ut för stadens befolkning? Förvärvsgrad NEET – varken i arbete eller studier Det dolda Malmö – saknar helt inkomster Inkomstfördelning Inkomstfattigdom och försörjningsstöd HÄLSA OCH SAMHÄLLE

Förvärvsgrad i Malmö. Förvärvsgrad 20-64 år i Malmö och riket 2000 – 2010. Förvärvsgrad 20-64 år i Malmö födda i Sverige eller utlandsfödda 2000-2010.

Andel 18-64 år i Malmö efter sysselsättningsstatus och inkomst Problem med data om sysselsättning och inkomster: Papperslösa Hur många i Malmö? 0,5, 1 eller 2 % (1500,3000 el. 6000) Gränspendling (Mö  DK) 2000 – 1 300 (0,8 %) 2005 – 5 100 (3,0 %) 2008 – 11 300 (6,1 %) Hushållsbegreppet Familjeenheter/kosthushåll Variation och föränderlighet Ökat växelvis boende för barn 12.2 17,3 17,8 86,1 79,5 75,7 Antal: 1990 – 142 292 2000 – 160 510 2008 – 186 082 00/90 + 18 218 08/00 + 25 572 08/90 + 43 790 + 30,8 % Källa: Bearbetning av SCB:s LISA-register. HÄLSA OCH SAMHÄLLE

Vuxna 18 -64 år varken i arbete/studier och som helt saknar inkomster Malmö: 1990 – 2 437 (1,7 %) 2000 – 4 676 (2,9 %) 2008 – 12 022 (6,5 %) Var 15:e Malmöbo i arbetsför ålder Dessa exkluderas vanligtvis från analyser om inkomster etc. På nationell nivå varit kring 1 procent. Vilka rör det sig om 2008? Män 7 091 59 % / Kv. 4 931 41 % Mellan 20-29 år: 4 981 41 % Utländsk bakgrund: 10 968 91 % Högst 4 år i Sv: 8 507 78 % Norden: 4 113 34 % Mellanöstern: 1 724 16 % Östra Europa: 1 578 14 % Asien: 1 138 10 % Barnhushåll: 1 809 15 % Källa: Bearbetning av SCB:s LISA-register. HÄLSA OCH SAMHÄLLE

Perspektiv på sysselsättning och studier i arbetsför ålder i Malmö Ifall andelen som varken är i arbete eller studier 2008 varit oförändrad från 1990; 86, 1%? Skillnad på närmare 20 000 personer Faktiskt antal 2008: 45 196 personer Oförändrad nivå: 25 865 personer HÄLSA OCH SAMHÄLLE

Uppskattning av gränspendlingen över sundet Ålder 18-64 år boende i Malmö 2008: Huvudarbetsgivare i Danmark 10 906 av 186 000 5,9 % varav noll inkomst i Sv.: 5 693 3,1 % 20-24 år 868 4,1 % 25-29 år 1 554 5,5 % 30-34 år 1 379 4,8 % 35-39 år 690 3,4 % Motsvarar drygt hälften av pendlarna Motsvarar 40 procent av alla med noll inkomst Källa: Space-Time Research, Region Skåne Sysselsättning HÄLSA OCH SAMHÄLLE

Inkomstojämlikhet i Malmö och riket 1990-2008/9 Inkomstojämlikhet i Malmö och riket 1990-2008/9. Ginikoefficient 18-64 år med disponibel inkomst. Förändring av inkomstfördelning: Riket (90-09) från 0,22 till 0,32 45 % ökning Malmö (90-08 ) från 022 till 0,35 57 % ökning Malmö avviker i synnerhet från 2005 och framåt. Differens 2008: Riket 0,314 Malmö 0,352 Diff: 0, 038 + 12 % Observera att personer med noll eller negativ disponibel ink. inte är medräknade i Malmömaterialet. HÄLSA OCH SAMHÄLLE

Inkomstutvecklingen i Malmö 1990-2008 Inkomstutvecklingen i Malmö 1990-2008. Disponibel inkomst för personer 18-64 år efter medelvärden för decil 1,5 och 10. Diff: 1990 2000 2008 10/50 0,63 0,61 0,47 90/50 1,61 1,84 1,93 90/10 2,57 3,02 4,06 IN ADJUSTED 2008 PRICES HÄLSA OCH SAMHÄLLE Källa: Bearbetning av SCB:s LISA-register.

Förändring i disponibel inkomst per k. e Förändring i disponibel inkomst per k.e. efter deciler i Malmö 1991, 2000 och 2008. I 2008 års priser. decil 10/decil 1: 1991 - 5,45 2000 - 7,35 2008 - 12,14 HÄLSA OCH SAMHÄLLE

Effekt av offentliga transfereringar Effekt av offentliga transfereringar* för GINI-koefficienten i Malmö 1990-2008. *Beräknat på såväl skatter som summan av samtliga offentliga överföringar till hushållen. Ginikoefficient i Malmö 1990-2008 efter marknadsinkomster och disponibel inkomst. Reduktionseffekt 1990-1998 ca 60 % 1999-2005 ca 53 % 2006-2008 ca 42 % Not: Personer med noll eller negativ disponibel inkomst exkluderade. HÄLSA OCH SAMHÄLLE

Disponibel inkomst under Disponibel inkomst minst Sysselsättningsstatus och inkomstfattigdom i Malmö 2008. Arbetsför ålder 18-64 år.   Disponibel inkomst under 60 % av medianinkomst Disponibel inkomst minst Totalt Saknar inkomster från arbete och studier 20 565 11,8 % 12 609 7,2 % 33 174 19,1 % Inkomster från arbete och studier 29 730 17,1% 111 156 63,9 % 140 886 80,9 % Summa 50 295 28,9 % 123 765 71,1 % 174 060 100,0 % Andel EU-fattiga: Riket: 1990 7,4 2000 9,3 2008 13,2 Malmö: 1990 32,7 / 34,4 2000 23,8 / 26,7 2008 28,9 / 33,5 Not: Personer med varken arbete/studier eller noll inkomst exkluderade (n= 12 022 år 2008) Skulle dessa inkluderats hade andelen EU-fattiga (”risk-of-poverty”) varit 62 317 eller 33,5 % Källa: Bearbetning av SCB:s LISA-register. HÄLSA OCH SAMHÄLLE

Del 3: Bostadssegregation Hur har stadens sociogeografi utvecklats under senare år? Malmös särpräglade stadsstruktur; kompakt bebyggelse, hög befolkningstäthet Analys på mindre grannskap – SAMS-områden Färganalys kombinerar socioekonomisk och etnisk bakgrund HÄLSA OCH SAMHÄLLE

Analyser av inkomst och försörjning i stadsdelar och SAMS-områden i Malmö. 370 områden varav med minst 100 hushåll – 251 områden Genomsnitt antal hushåll: 643

Andel utlandsfödda utanför Segregationsindex Ekonomisk Andel låg inkomst (20 %) / Andel hög inkomst (20 %) 1. Mycket resursrika > 0,25 2. Resursrika 0,25-0,49 3. Integrerade resursrika 0,50-0,79 4. Integrerade 0,80-1,24 5. Integrerade/eftersatta 1,25-1,99 6. Eftersatta 2,00-3,99 7. Resursfattiga 4,00-9,99 8. Mycket resursfattiga 10,00 – Etnisk Andel utlandsfödda utanför Norden & Västeuropa / Andel svenskfödda 1. Mycket homogen sv. befolkning > 0,25 2. Homogen svensk befolkning 0,25-0,49 3. Integrerade, svensk prägel 0,50-0,79 4. Integrerade 0,80-1,24 5. Integrerade, prägel av inv. 1,25-1,99 6. Koncentration av inv. 2,00-3,99 7. Stor koncentration av inv. 4,00-9,99 8. Mycket stor koncentration av inv. 10,00-

Segregationsanalys för hela städer Gula områden = socioekonomiskt rika (- 0,49) och homogen svensk befolkning ((- 0,49) Gröna områden= socioek. och etniskt blandade områden Blå områden = socioekonomiskt fattiga (2,00 -) och Koncentration av synliga invandrargrupper (2,00 -)

SAMS-områden i Malmö efter socioekonomisk och etnisk profil 1990 och 2008. Gult: resursstarka/svenskdominerade områden Grönt: blandade områden Blå: resursfattiga/utrikesdominerade områden

Malmös befolkning efter bostadsområdens ekonomiska och etniska status 1990 och 2008. HÄLSA OCH SAMHÄLLE

Malmös befolkning efter bostadsområdens ekonomiska och etniska status 1990 och 2008. Differens 08/90 N %   Gul Grön Blå Övriga 4 686 2,0 144 059 62,0 81 095 34,9 2 620 1,1 5 700 2,0 129 384 45,6 148 279 52,3 265 0,1 + 1 014 0,0 -14 675 -16,4 +67 184 +17,2 -2 355 -1,0 Summa 232 460 100,0 283 628 100,0 +51 168 0,0 Källa: Bearbetning av SCB:s LISA-register. Jämförelse 54 största städer (> 40 000 inv.): Gul 15 % Grön 66 % Blå 17 % HÄLSA OCH SAMHÄLLE

Balansmått mellan gula och blå områden i Sveriges 54 största städer 2008. HÄLSA OCH SAMHÄLLE Balans = andel invånare i gula omr./andel invånare i blå omr.

Bostadssegregationens fördelning i utvalda städer 2008. I procent. Kommun Områden Gula Gröna Blå Stockholm Göteborg Malmö Botkyrka Södertälje Lund Helsingborg Kristianstad Trelleborg Landskrona   4,6 77,4 18,0 15,5 57,8 26,6 2,0 45,6 52,3 3,5 40,7 48,0 9,0 61,7 28,5 11,2 76,6 10,7 11,1 62,5 26,3 13,5 66,4 14,4 10,0 83,6 6,4 19,3 39,4 40,5 Summa 54 större städer 13,5 66,4 14,4 HÄLSA OCH SAMHÄLLE

Samband mellan inkomstojämlikhet och bostadssegregation Skilja mellan bostadssegregationens bakomliggande orsaker och olika konsekvenser, s.k. grannskapseffekter Det är den generella ökningen av inkomstojämlikheten som förklarar merparten av den ökade bostadssegregationen Vi bor numera med folk som liknar oss själva Social sammanhållning – skilja mellan ”bonding” och ”bridging” HÄLSA OCH SAMHÄLLE

Avslutande analys och rekommendationer Social smältdegel, lager på lager Det dolda Malmö Ökade ekonomiska skillnader bland hushållen Bor alltmer åtskilda, många resursfattiga områden HÄLSA OCH SAMHÄLLE

Problem och åtgärder i en social hållbarhetsstrategi för Malmö på 2010-talet. (1)   Åtgärd Befolkningsrörligheten: olika slags strömmar läggs som lager på lager. Får som oönskad konsekvens en ökad grad av oetablerade och osynligjorda människor. Ökad okunskap om vilka som egentligen bor och verkar i staden – ett dolt Malmö breder ut sig. Synliggör alla Malmöbors levnadsförhållanden och underlätta för människor att få sin ställning och rättigheter tillgodosedda i enlighet med gällande lagar och konventioner. Förvärvsgraden är alarmerande låg i den arbetsföra befolkningen. Mer än en fjärdedel av befolkningen i åldern 20-64 har varken arbete eller är i studier. Detta ger näring åt oreglerade marknader och sociala spänningar. Sysselsättningsnivån måste höjas i den arbetsföra befolkningen. En rimlig målsättning är att den höjs successivt till 70 procent år 2020 och nå upp till riksnivå senast år 2030. Fördelning av arbeten och resurser utformas socialt hållbart för såväl den enskilde som samhället i stort. HÄLSA OCH SAMHÄLLE

Problem och åtgärder i en social hållbarhetsstrategi för Malmö på 2010-talet. (2)   Åtgärd   Markant ökning av inkomstojämlikheten bland Malmöhushållen. Denna ekonomiska ojämlikhet leder till ökade skillnader i hushållens levnadsvillkor som i sin tur påverkar bl.a. ojämlikhet i hälsa. Såväl kommun som den nationella nivån har ett ansvar att minska skillnader i ekonomiska livsvillkor bland hushållen. Den lokala nivån kan bidra genom en inkluderande och utjämnande policy inom många policyområden. En ökad bostadssegregation förstärker ojämlikhetsmönster i staden. Skapar större skillnader i förutsättning i hushållens vardagsliv och i den lokala välfärdsorganiseringen. En långsiktig handlingsplan antas för en inkluderande stadsutveckling med mål att drastiskt minska bostadssegregation och åtskillnad mellan grupper och områden. Utanförskapets konsekvenser är ekonomiskt kostsamma och socialt belastande. Offentliga styr- och uppföljningssystem är splittrade och kortsiktiga. En social investeringspolitik med en integrerad modell för sysselsättning- och välfärdsfrågor bör övervägas. Malmö stad bör utreda en integrerad modell med nationella (FK, AF, Migrationsverk etc.) och lokala (socialtjänst m.fl.) instanser. HÄLSA OCH SAMHÄLLE