Aspergers syndrom – Vad är det ?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
om företaget där du gör din praktik!
Advertisements

AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
VARDAGSSTÖD SOM GÖR SKILLNAD
Hur vet vi att detta är ett bra familjehem för just detta barnet?
Barnanpassad utredning
Neuropsykiatriska diagnoser Kristina Darfeldt leg. psykolog kristina
Södertälje Parallellprocesser i arbetet med familjehemssekreterare och barnsekreterare.
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Aspergers syndrom och kommunikation
22q11 deletionssyndrom hos vuxna - kognitiva och psykiska symtom Kunskapscentrum för ovanliga genetiska sjukdomar Informationsdag om 22q11 Rolf Luft.
Else Waaler Leg.psykolog, Neuropsykiatriska enheten för vuxna,
Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Dept. of Design Sciences, Lund University
OM ASPERGER SYNDROM/AUTISM
Mål och betygskriterier
STRESS Stress är ett allmännt fenomen i vardagen, som påverkar på människans välmående. Stressen uppstår i människans inre men den är oftast en reaktion.
Heléne Stern leg psykolog
Hanterbar Meningsfull SENSE OF COHERENCE – KÄNSLA AV SAMMANHANG
Neuropsykiatrisk funktionshinder
JOHANNA BJÖRK
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
Kompletterande stöd vid Aspergercenter
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
© Steve Wretman & Helena Moreau
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Egenskaper som värderas högt och som anses som viktiga av samhället: social kompetens: samarbetsförmåga, fungera tillsammans med.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Nivåer i relationsutvecklingen Samvaro Samspel Samförstånd Samtal Sammanhang.
Hantera en kronisk sjukdom
Fantastisk litteratur: skräck och den gotiska berättelsen
Kommunikation och samspel
Autism och autismliknande tillstånd Autismspektrum
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Dolda funktionsnedsättningar
Kognitivt perspektiv.
Kap 9: Kognitiv psykologi ( )
Missbruk/beroendet Neuropsykiatriska störningar
PLIKTBARN LUSTBARN.
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Form Hurdant är det? Funktion Hur fungerar det? Orsak Varför är det som det är? Förändring Hur förändras det? Samband Hur är det i samband med annat? Perspektiv.
Utveckla skrivandet.
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Autism och Asbergers Syndrom
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
Kognition och teknik Beata Terzis
KONFLIKTER.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Bemötande och förhållningsätt
Egen styrka-projektet
Autism spektrum Autism Aspergers syndrom. Ett spektrum!! IQ 70 asperger ”högfungerande autism” 80% av barn med autism autism.
Lena Nylander och utvecklingsstörning (ASD och IDD) hos vuxna 19 mars 2015 Lena Nylander, psykiater, med dr Lund.
Barns delaktighet och inflytande hjälpmedelskonsulenterna Jenny Lerström & Hanna Slott Öjenhed leg arbetsterapeut och leg logoped.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Att skriva en resonerande text
Psykiskt funktionsnedsättning
Föreningen kognitivt stöd
Funktionsvariationer
Vilka är vi? Utbildningscenter Autism ägs av Autism- och Aspergerförbundet. Vi bedriver utbildningar och sprider kunskap om autism, Aspergers syndrom.
Vad är motivation? Vad är motivation? Drivkraften att förändra ett beteende.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Kognitivt perspektiv.
Autism Tre symtomkomplex socialt samspel språk/kommunikation beteende.
Presentationens avskrift:

Aspergers syndrom – Vad är det ? Föreläsare Lillemor Franson, konsulent/socionom, Aspergercenter, 2008-11-28

Dubbeltriaden/Aspergers syndrom Minne Begåvning Socialt samspel Kommunikation Central Coherence Sammanhang Samband Mening Exekutiva funktioner Beteende Känslor Sinnesintryck Motorik Fantasi Föreställning

Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28 Historik 1926 - första gången nämnt i vetenskaplig litteratur 1944 - Hans Asperger beskrev syndromet mer ingående 1980-talet - namnet Aspergers syndrom myntas av forskaren Lorna Wing 1990-talet - Aspergers syndrom blir en internationellt accepterad diagnos Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28 Orsaker Ärftlighet 80-90% vid neuropsykiatrisk förekomst i släkten Avvikelser på gener eller kromosomer Infektion hos modern under graviditet Förlossningskomplikationer Hjärninflammation eller hjärnhinneinflammation hos barnet under de första levnadsåren. Förekomst Aspergers syndrom 2 - 4 på 1000 personer 3-6 män/ 1 kvinna Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

Aspergers syndrom – En kognitiv funktionsnedsättning Hjärnan Ett flertal områden i hjärnan fungerar på ett annorlunda sätt ( = en genomgripande störning i utvecklingen) Miljöfaktorer påverkar, positivt eller negativt. De kognitiva funktionerna Helhetsförståelse/detaljseende Socialt samspel/kommunikation Planering/Organisationsförmåga Fantasi/föreställningsförmåga Minne/begåvning mm Personlighet Temperament/Begåvning Utåtriktad/Inbunden Impulsiv/Långsam Gladynt/Depressiv etc 1-Orsak Biologisk 2 –Vilka funktioner påverkas? 3-Beteendenivå Individuella faktorer Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28 KOGNITION tolka, uppfatta och ”förstå” Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

Personer med AS har en Central Kognitiv Dysfunktion Ett annorlunda sätt att ta in och bearbeta information/signaler från omgivningen. En annorlunda hjärnfunktion Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

Autismspektrumtillstånd Autistiska drag Atypisk autism Genomgripande störning i utvecklingen, utan närmare specifikation (UNS) Aspergers syndrom/ Högfungerande autism/HFA Infantil autism Kanners syndrom Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

NEUROPSYKIATRISK INFLUENS Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

En tolkning av autistiskt tänkande Personer med AS bearbetar signaler från omgivningen på ett annorlunda sätt. De har en annorlunda hjärnfunktion. Det medför en tankeprocesstörning. (Central kognitiv dysfunktion) en konsekvens av det blir då… nedsatt förmåga att skapa, förstå och tolka sammanhang, samband och helhet. Styrkan kan istället bli ett detaljseende/detaljstyrning. (nedsatt central coherence) Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28 Olika tankemönster Helhetstänkande Sammanhängande tankar -sammanhang - samband - orsak/verkan NT - mening/syfte Osammanhängande tankar/tankeprocesstörning Detaljseende AS - detaljstyrd Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

Svag central coherence Nedsatt förmåga att förstå sammanhang, samband och mening medför att man misstolkar verkligheten pga att man bla har svårigheter att generalisera förlorar sig i detaljer … men detta kan vara en styrka och tillgång i vissa situationer. God Central Coherence (= tankemässigt sammanhängande) Detta innebär: -förmåga att skapa samt förstå och tolka sammanhang och mening -förstå det väsentliga i sammanhanget se sambandet/orsak-verkan Personer med Aspergers syndrom har en nedsatt förmåga till central coherence. De uppfattar omgivningen på ett annorlunda sätt pga en annorlunda hjärnfunktion. Det är ett helt rätt för dem, men inte i överensstämmelse med hur personer utan AS uppfattar omgivningen. Att förstå den här skillnaden är viktig! Svårigheter Svag central coherence medför en fragmenterad uppfattning av omvärlden - och av det egna jaget? Innebär tendens att fixera detaljer på bekostnad av helheten. ” Man ser inte skogen för bara träd!” Ger bristande förmåga att fylla i det som fattas, att skapa mening utifrån sammanhang. Förstår man inte meningen kan det lätt bli ångestskapande. De måste skapa ett sammanhang, en mening. Styrkor Innebör sekventiell, systematisk strategi för informationsbearbetning. Man sekvenserar. Styrka och tillgång tex. matematiker, forskare, översättare, IT-programmerare. Många kan bli framgångsrika – mindre ”fältberoende”. Jämför – Svag central coherence = inte tankemässigt sammanhängande över tiden och Central kognitiv dysfunktion = tankeprocesstörning Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

Tankemässigt osammanhängande eller detaljstyrd Nackdelar Tappar tråden Läser bok, tittar på film, i samtal framförallt med flera personer Inte alltid förstå orsaken (Vad hände i mötet?”) Inte alltid förstå syftet (Vad menade de?”) Inte alltid förstå konsekvensen av ett beslut (”Varför blev det så här?”) Fastnar i detaljer, inte se hela sammanhanget Svårt skilja ut det väsentliga från det oväsentliga i tex en text, ett samtal etc.) Fördelar Systematiserat och logiskt tänkande Förmåga att upptäcka bearbeta, återge och minnas detaljer. Kreativitet , nytänkande och nyskapande Unikt perspektivtagande Följer regler, ordning Noggrannhet Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

För att vi ska må psykiskt bra behövs att vi lever i ett begripligt sammanhang med lagom anpassade krav och med möjlighet att påverka vår situation Aron Antonowski Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28 Kommunikation Verbal Icke verbal Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

Begränsad social förmåga Svårighet att förstå sociala umgängesregler. Svårighet att få kontakt med jämnåriga Likgiltighet inför att få kontakt med jämnåriga Socialt och emotionellt opassande beteende Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28 Gillberg & Gillberg, 1989

Svårigheter vid socialt samspel att… … förstå att andra har ett eget inre liv och hur ...kunna anta vad andra vet och inte vet … dra slutsatser om andras tankar och känslor ...dra slutsatser om andras avsikter utifrån deras beteende … ljuga och luras Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

God mentaliseringsförmåga (Theory of Mind) … att förstå att det är olika… Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28 Språket Bokstavlig tolkning Pedantiskt språk ”Ordmästare” Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

God exekutiv funktion … att ha ”en VD i huvudet” Arbetsminne Planering Organisering Igångsättning Flexibilitet Skifta uppmärksamhet ”Flyt”, jämnhet Impulskontroll ”Feed-back”system Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

Nedsatt exekutiv funktion Medför främst svårigheter att: ha ett målinriktat, flexibelt beteende planera/organisera ett handlande hantera och bedöma tid flexibilitet i uppmärksamhet anpassningsförmåga Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

Sociala konsekvenser av nedsatt exekutiv förmåga Svårt att lösa konflikter och ändra icke önskvärda beteenden, trots att man har den teoretiska kunskapen (”glappet” i tankekedjan) Hamnar ofta i olösliga situationer pga oförmåga att anpassa sig, utvärdera sitt handlande och förändra beteendet i förhållande till situationen. Svårighet att bryta invanda sociala mönster Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28 Fantasi Nytänkande Originalitet i tänkandet, fritt från sociala och kulturella konventioner Målande konkretiserade omskrivningar av ord och företeelser Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28 Föreställningsförmåga Behov av struktur och tydlighet: - om ordningen rubbas, kan man få svårigheter - svårighet att på egen hand skapa ordning - behov av tydliggörande från omgivningen - man lär sig världen ”utantill” - känner trygghet, när ordningen består Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28 Beteende Rigiditet Stereotypi Ritualer Ältande Perseveration (”fastnar”) Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

När kan beteendeproblem uppstå? vid starka känslor vid oförberedda förändringar vid för stora krav i förhållande till vad personen just då klarar av då det uppstår tomrum, ostrukturerad paus Allt detta kan skapa stressreaktioner! Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28 Känslor Ofta svårigheter att: uttrycka uppfatta reflektera över använda känslor ibland starka känslomässiga reaktioner, ibland ingen reaktion alls Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28 Minnet Långtidsminne Visuellt minne Bra Detaljminne Korttidsminne/ Mindre arbetsminne bra Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

Ojämn begåvningsprofil Man kan vara mycket kompetent inom ett område, men ha svårigheter inom ett annat, som för andra kan förefalla enkelt. Den ojämna begåvningsprofilen är typisk för personer med Aspergers syndrom Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

Sinnesintryck (perception) Överkänslighet/okänslighet: hörsel känsel syn lukt smak Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28 Motorik kroppsrörelser/ balans handstil händighet rytm svårt med bollsporter imiterar rörelser mekaniskt Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

Aspergers syndrom hos kvinnor Svenny Kopp mfl Symptombilden annorlunda: Något större social förmåga Mer omvårdande Vänder oftare sin frustration inåt Eko-beteende (kameleontbeteende) Har ”beskyddare” Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

Komorbiditet/tilläggsdiagnoser Personer med autismspektrumtillstånd kan drabbas av vilka psykiska eller kroppsliga sjukdomar som helst. Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28 Kan vara starka sidor Begåvning Specialkunskaper Minne – utantill, fotografiskt Uthållighet Noggrannhet Ärlighet, lojalitet pålitlighet Originellt och kreativt tänkande Lillemor Franson, Aspergercenter 2008-11-28

Dubbeltriaden/Aspergers syndrom Minne Begåvning Socialt samspel Kommunikation Central Coherence Sammanhang Samband Mening Exekutiva funktioner Beteende Känslor Sinnesintryck Motorik Fantasi Föreställning