Fenomenologi Av grupp 4: Linnéa Johansson, Wilhelmina Horn, Elin Wahlberg, Nina Haraldson och Johanna Lindman.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

De eviga frågorna behöver ett svar
”Jag är vinden som blåser”
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Livsåskådning och religion
Liberalism Konservatism
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Konstruktivismens syn på krig och konfliktorsaker
Föräldramöte 12 september 2011
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
En av de främsta samhällsteoretikerna.
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
”Existensen föregår essensen!”
Geografi År 1-2 År 3-4 År 5 År 6 Kartan: Känner till närmiljön
En reviderad läroplan för förskolan
AU Digital samverkan LO Process
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Det finns många bildspråk !
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Undervisning utifrån studenters lärande: Är det möjligt?
Vetenskapligt arbete Eva Friman, HUB 2010.
Människan – x:et i skapelsens ekvation Människan är genetiskt relativt oprogrammerad i jämförelse med andra arter. Människan är genetiskt relativt oprogrammerad.
Några av antropologins karaktärsdrag
Lokal Pedagogisk Planering
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Kunskap 3: Rationalism och Empirism
Om konsten att bedöma trovärdigheten hos det du ser, hör och läser
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
Diskutera denna hamburgare som om du vore Platon.
Lässtrategier Att använda lässtrategier innebär att få mentala verktyg för att förstå en text. Lässtrategier är riktade handlingar som utförs medvetet.
Nöjda brukare? Ingalill Stefansson Mikael Vallström.
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Psykologins historiska framväxt
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Konsten att intervjua – och sedan tolka
Vetenskap & Religion.
Design & Utvärdering, 5 poäng Designern Torsdagen den 23/3 Informatik A.3.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Formellt, skarpt och snyggt
Hermeneutik Hermeneutik – kommer från grekiskan och betyder ”utläggningskonst” eller ”förklarningskonst”
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Feedback Detta kommer du att utöva i olika former i framtida utbildning och yrkesliv.
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
VERKTYG FÖR BEDÖMNING AV FÖRSKOLANS MÅLUPPFYLLELSE Funktionell kvalitet.
Vardagsrasism Inklusive etnocentrism. Etnocentrism betyder att man bedömer främmande kulturer med sin egen måttstock och att man placerar de egna kulturella.
Livsåskådning Wilhelm Kardemark doktorand. Livsåskådningsvetenskap Vad studerar man inom den vetenskapen? Vad folk tror på Samtida religiösa uttryck Hur.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Davos 1929 Ernst Cassirer Martin Heidegger Varat och tiden
Hegel Fichte, Schelling.
Presentation av Sociologi och Socialpsykologi
Vetenskap & Religion.
Wilhelm Kardemark Doktorand, religionsvetenskap
Psykologins historiska framväxt
Kunskapsteori och ontologi
Vetenskap = fakta, teorier, metoder
En kort introduktion Göran Brante
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Att utmana normer kring hur vi förväntas se ut
Hur bör vetenskaplig forskning bedrivas?
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Religion och vetenskap
Presentationens avskrift:

Fenomenologi Av grupp 4: Linnéa Johansson, Wilhelmina Horn, Elin Wahlberg, Nina Haraldson och Johanna Lindman

Inledning Kännetecknande för fenomenologin är att man så ingående som möjligt och från så många håll som möjligt försöker beskriva ett fenomen man är intresserad av. Växte fram som en motreaktion mot naturvetenskapens ideal. Individen som aktiv aktör snarare än strukturens offer.

Inriktningar Deskriptiv fenomenologi - Husserl Hermeneutisk fenomenologi - Heidegger, Gadamer, Ricoeur Existentiell hermeneutisk fenomenologi - Heidegger, Sartre, De Beauvoir, Merleau-Ponty

Husserl Från början matematiker men upplevde matematiken som för flummig Grundade fenomenologin Ville hitta den absoluta sanningen, och trodde att man kunde finna den genom att studera hur kunskap skapas.

Fenomenologisk reduktion Kallas på engelska för ”bracketing”, vilket betyder att sätta inom parentes Det som ska sättas inom parentes är existentiella frågor, exempelvis ”Finns jag?” ”Är det en bil jag ser?” De frågorna omformuleras till ”Vad får mig att tro att det är en bil jag ser?” FR togs fram av Husserl som en metod för att komma närmre sanningen och studera uppkomsten av kunskap

Typifieringar Skapas genom individens erfarenheter. Man lär sig vissa ”typer” och vad de betyder. Exempelvis känner man igen en ambulans på dess utseende. Med det igenkännandet följer vissa tankescheman. Kör man bil blir man medveten om att man bör hålla sig undan osv. Typifieringsbegreppet skapades av Schutz, som var Husserls lärjunge och tog över efter honom.

Livsvärlden Ett återkommande begrepp inom fenomenologin. Utvecklad av Husserl. Avser den värld som vi känner till genom våra levda erfarenheter och fungerar som referensram för hur vi förstår den. Heidegger utvecklade begreppet (livsvärlden praktisk till sin natur). Objekten i världen får sin mening utifrån sitt användningsvärde i vårt omedelbara sätt att närma sig (Granskär).

Intentionalitet/riktadhet Innebär att medvetandet alltid är riktat mot något. Vad vi riktar vår uppmärksamhet mot uttrycker alltså vår förståelse av världen och levda erfarenheter.

Etnometodologi Är en fenomenologiskt inspirerad metodriktning inom sociologin som intresserar sig av vardagslivets verklighet. Termen lanserades av amerikanen Harold Garfinkel på 1960-talet. Etnometodologin uppstod i och med Garfinkels kritik av Parsons strukturfunktionalism. Garfinkel såg individen som en aktiv aktör till skillnad från Parson som ansåg människan vara styrd av strukturella normer.

Fortsättning Etnometodologin har sin utgångspunkten i det som tas förgivet på ett oreflekterat sätt. Främst inriktad på hur vi tolkar och förstår omvärlden i vardagliga interaktioner samt hur den vetenskapliga förståelsen förhåller sig till vardagskunskapen.

Fenomenologi som kvalitativ forskningsansats Används till att försöka se på tillvaron ur den undersöktes perspektiv Djupintervju vanlig metod Undersöker vardagssituationer för att kunna sätta sig in i personens livsvärld Höga krav på forskaren

Den fenomenologiska forskningsprocessen Frågeformulering/syfte Strategiskt urval Datainsamling Transkribering Analys Intuitiv fas Bilda meningsbärande enheter Bilda innebördskategorier (kluster) Beskriv variationen och identifiera essensen Resultatredovisning