Community Readiness Baseras på teorier om Community Developement -Organisationsteori -Psykologiteorier Har använts inom alkohol och drogmissbruk, våld.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
FREDA – bedömningsmetoder i arbetet mot våld i nära relationer
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Kvalitet i förskolan Erfarenheter från Kungälvs kommun
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Brukarnas medverkan i kunskapsprocessen – Från egen erfarenhet till inflytande – Delaktighet och kunskapsutveckling David Rosenberg.
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Planering.
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Syftet med en personlig handlingsplan
Våga vara chef - en trestegsutbildning för chefer och ledare
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Patientsäkerhetsronder
MEDELVÄRDE, MEDIAN & TYPVÄRDE
Lokal Pedagogisk Planering
Hannu Aalto LG06.  Grundat 1997  Ca 900 medlemmar  Uppgifter dikteras av yrkeshögskolelagen  Begränsad autonomi  Lagstadgade uppgifter:  Studerandes.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Utveckla din organisation - ska du anställa? -. Fundera kring Vad vill du ha hjälp med? Hur kan du beskriva det du behöver så att det lockar rätt kompetens?
1 Landstinget Blekinge - en behovsstyrd hälso- och sjukvård - Allt vi gör har sin utgångspunkt i hälso- och sjukvårdslagen och tandvårdslagen Målet för.
PerUllaIngaEgon 1.Skriv in de tävlandes namn. 2. Per börjar slå med två tjugosidiga tärningar. Han får 15 och 5. Gränsvärdet för första höjden är =10,
1. Uppgiften presenteras
Kunskapskrav och matriser
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Muntlig presentation.
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Haparanda Stad Medarbetarundersökning hösten 2012 Socialförvaltningen.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
NSFG möte 3 maj, 2013.
”Hur samverkar vi kring tidig upptäckt av demens?
Haparanda Stad Medarbetarundersökning hösten 2011 Chef/Medarbetare.
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
En guide för arbeten i SO
Naturvetenskaplig undersökning
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Föreningskonferens Kvällens innehåll Bakgrund Idrottslyftet Idrottens stödorganisation till föreningar Er förenings utveckling.
Case – Sjukfrånvaro Vimmerby kommun
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
En teoretisk resa genom naturen
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
(B) Lokal samverkan. Frågans lydelse: ’Har kommunen en lokal överenskommelse (LÖK) med Arbetsförmedlingen för 2014 om insatser för nyanlända som omfattas.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Förebyggande arbete och smarta samarbeten
Lära för livet!.
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Kreativa verktyg och metoder
Det är insidan som räknas!
Metodstöd Att arbeta med MUSK-resultatet
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Din lön och din utveckling
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Community Readiness Baseras på teorier om Community Developement -Organisationsteori -Psykologiteorier Har använts inom alkohol och drogmissbruk, våld i hemmet, missförhållanden för barn, ökad kultur kompetens, klimatfrågor, djurskyddskontroll mm. Fungerar också som evalueringsinstrument* Ett sätt att ta reda på var en organisation befinner sig i sin utveckling * bedömning om sociala instruments förmåga att fungera på önskat sätt

Steg 1 Börja med att bestämma ämnesområde – vilket ämne vill vi veta mer om? Viktigt att frågeställningen inte blir för spretig eller för smal.

Steg 2 Definiera Community eller den/de delar av organisationen det gäller För att sedan ställa frågor om hur pass kunnig man är inom ett visst område Rikta frågan till de berörda aktörerna

Steg 3 Hitta nyckelpersonerna Mellan 4-6 st. De ska ha helikopterperspektiv och veta lite om vad andra aktörer gör inom området Dessa bokas in för intervju

Dimensioner A – ger svar på nuvarande insatser? B – organisationens kännedom om nuvarande insatser? C – Ledarskap, vem är drivande? D – Arbetsmiljö, bra samarbete inom och mellan aktörerna? E – Kunskap om ämnesområdet, vet man hur pusselbitarna hänger ihop? F – Resurser?

Inom dessa dimensioner ställs några frågor. Totalt mellan 21 – 36 frågor. Tidsåtgång – ca ½ timme. Intervjuerna sker per telefon och spelas in. Bisittare lyssnar och kommer med reflektioner efteråt. Intervjuare och bisittare bedömer intervjun var för sig enligt ett formulär.

Bedömningen Svaren bedöms efter en skala mellan 1–9 utifrån en särskild mall. Varje svar i de sex olika dimensionerna bedöms. Fem nyckelpersoner är intervjuade och har genererat fem olika svar på varje dimension, svaren går inte att härleda. Ett medelvärde räknas fram som motsvarar en viss nivå i en trappa om nio steg.

De nio trappstegen 1 – inte hört talas om den insatsen som görs ex. begränsa tillgängligheten till alkohol 2 – har hört talas om att något görs 3 – de flesta vet om det 4 – det pratas om insatsen på lunchen/fikarummet 5 – nu vaknar chefen – vi borde också göra något …

6 och 7 – här vet organisationen ganska väl och man kan börja jobba med frågan, börja utbilda mm. 8 och 9 – här finns en väl fungerande organisation som planerar, tar in i styrdokument etc.

Den eller de som befinner sig på lägsta trappsteget sätter ribban för var man ska börja klättringen uppåt. Rätt verktyg krävs för att ta sig uppåt. Verktygen för hur man ska gå vidare finns med i ”Lämpliga mål och strategier” och diskuteras vid återkopplingen. I den ges förslag på hur man kan jobba vidare.

Resultatet ska inte ses som ett betyg. Ska ge en bild av var på skalan man befinner sig för att lättare identifiera vilket verktyg som krävs för att gå vidare.

Återkoppling sker med nyckelpersonerna för varje dimension och den siffra som sattes. Uppföljning görs efter ca 1 år