Nya Programmet 2010-12-03. Sammanfattning Syfte: Omforma/omstöpa AE-programmet – Möjligheter Valbarhet inom ramen för programmet Än bättre profilering.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Centrala innehåll och kunskapskrav
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Ingeniørutdanning Klækken Svensk ingenjörsutbildning i förändring Bert Luvö Chalmers tekniska högskola, Göteborg.
Alla här vet kanske inte vilka Locum är
ENA Samverkan skola och samhälle, lokalt och regionalt
Regionalt resurscentrum för jämställd tillväxt
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Valinformation Inför åk 3
Policy för miljö och hållbar utveckling
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Karriäruppföljning 2011 Sara Nyberg Per-Anders Östling.
Bildning / personlig utveckling
1 Gruundutbildningen på EE Ny högskoleproposition Ny mastersutbildning Påverkan på civilingenjörsutbildningen Förändringar av E programmet.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Genomströmning i Sveriges ingenjörsutbildningar - studentperspektivet Skill Emma Eriksson & Lena Miranda.
Internationella språkprogrammet
Ämneskonferensen i datavetenskap Karlstad aug 2008 Tankar om den nya gymnasiereformen Kontakter med skolan Anders Haraldsson Linköpings universitet.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
SP Tvär Mikael Svensson och Ann-Marie Skarrie
Lantmästarutbildningen
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Ekonomihögskolan -ekonomer växer här
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Mål- och resultatstyrning
Huvudområde offentlig förvaltning
Personal i omsorg och vård för äldre undersköterskor och vårdbiträden Utgör 85 procent av personalen i omsorg och vård för äldre 4,4 procent av.
Kvällens program: Kort information om Eksjö Gymnasium och programmen. Fördjupad information av programmen i respektive sal: kl kl kl
Utvärdering av Boråsmodellen Syfte: undersöka hur modellen fungerat utifrån intentionerna ur bibliotekets och utbildningarnas perspektiv Rektor beslutade.
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Projektledning.
Sveriges förenade studentkårer SFS Robin Moberg Vice ordförande SFS SFS 10 september 2009.
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Strategisk plan för området Hälsa och samhälle inom Malmö högskola.
Förvaltningshögskolan GU Lärare: Iwona Sobis, Doc. Fil.dr
Hvad vilja Biblioteken? Arbetsgivarnas krav och förväntningar på en förändrad B&I-utbildning Jakob Harnesk / Harnesk Information Mötesplats för framtiden.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Kandidatprogrammet i matematik Pågående utvecklingsarbete EF-nämndens möte
Den största Högskolereformen sedan 1977
Benkt Wiklund Enheten för näringsliv och samhälle.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Transport Management ”Transport Management är att kombinera flera transportrelaterade forskningsområden för att vetenskapligt kunna analysera transporternas.
Mälardalens högskola som kompetensförsörjare Åsa Lundkvist 28/9 1.
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
1 Validering Regional arbetsgrupp
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Transport Management ”Transport Management är att kombinera flera transportrelaterade forskningsområden för att vetenskapligt kunna analysera transporternas.
Förordningstext Speciallärarexamen
E-government – utbildningarna Blekinge Tekniska Högskola.
Arbetsförmedlingens projekt och stöd För att nyanlända arbetssökande snabbare ska kunna etablera sig på arbetsmarknaden Anna Ålund
Välkommen till fördjupningsvalsinformation. Agenda för detta pass Genomgång av nya webbsidorna för ”Val av kurser inom program” - Examina -Civilekonomtiteln.
Marknadföring som huvudämne Coolaste ämnet på Hanken Åke Finne © Åke Finne 2016.
Centrum för byggeffektivitet Tina Karrbom Gustavsson.
Fastighet och finans Fastighetsutveckling med fastighetsförmedling
Teknikutveckling i ett hållbart perspektiv
Vilka åtgärder för att stärka arbetslivsrelevansen i utbildningarna ger rapporten ”ett år efter examen” anledning till för fakulteterna? Fakulteternas.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK ELLER EDGYMNASIET.SE
Aktuella utlysningar “En jämställd och inkluderande arbetsmarknad”
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Fastighetsbranschen behöver dig!
VFU i CL-programmet
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Nya Programmet

Sammanfattning Syfte: Omforma/omstöpa AE-programmet – Möjligheter Valbarhet inom ramen för programmet Än bättre profilering Öka programmets attraktivitet Fördjupade kunskaper i juridik, ex. arbetsmiljölagstiftning Ingenjörspår? Tillse att samtliga kurser har en tydligt bygg-/fastighetfokus Skapa tydligare röda trådar i programmet Tydligare miljö-/hållbarhetskopplingar både tekniska och beteende/socioekonomiska aspekter Undvika alltför stort overlap mellan kurser – Risker AE-programmet är nu “inarbetat” i näringslivet Ingenjörspår riskerar att tunna ut programmets profil Ändrade behörighetskrav? Kollisioner med DCPM

Analys av nuvarande program Nyligen genomförd alumniundersökning visade att: – En stor majoritet är anställda och jobbar inom bygg-/fastighetsbranschen – Studenterna är överlag nöjda med utbildningen Näringslivsperspektiv – Arbetsgivare i stor mycket nöjda med AE-studenterna när kommer ut i arbetslivet Teknologie kandidatexamen: – Innebär avsaknad av ingenjörsexamen ett problem för studenterna? Näringslivsrepresentanter såväl som tidigare AE-studenter menar att detta inte är något problem – Redan nu föreligger en möjlighet att komplettera med kurser för en BI-examen Studentunderlag: – I nuläget har ca. 30% av studenterna samhällsvetenskaplig gymnasiebakgrund. Kan säkerligen öka. Kurser: – En översyn bör göras. Vad saknas? Var finns bygg/fastighetfokus i kurserna? Redundanta kurser? Ordningen av kurser? Avsaknad av introduktionskurs? Valbarhet? Behörighet: – Kartläggning över behörighet till mastersprogram på och utanför Chalmers.

Konceptförslag Programsyfte Programmål Programidé Programplan

Programsyfte Utbildningen syftar till att till att ge teknologie kandidaten (högskoleingenjören) breda kunskaper inom byggteknik, arkitektur och management i syfte att kunna arbeta inom det byggtekniska området såväl som inom fastighetsförvaltning och fastighetsutveckling. Utbildningen syfta vidare till att lägga grunden till ett gott affärsmannaskap, dvs. en förmåga att se utvecklingsmöjligheteroch skapa värde. Det finns vidare en uttalat efterfrågan på bredakunskaper inom både näringsliv och offentlig förvaltning. Utbildningen antas locka bredare studentgrupper, både med avseende på studiebakgrund och kön, än de mer traditionellt tekniska utbildningarna. I en tid då hållbarhetsfrågorna blir allt mer aktuella så erbjuder utbildningen ett vidare perspektiv på dessa då den vid sidan av det tekniska aspekterna även sätter ett stort fokus på sociala, etiska och beteendevetenskapliga aspekter på dessa frågor Utbildningen ska också möjligöra en specialisering mot en av flera möjliga inriktningar

Programmål Kunskap – Matematik /Statistik – Ha goda kunskaper inom grundläggande.. Byggnadskonstruktion Samhällsplanering Miljöteknik Arkitektur – Ha goda kunskaper inom ekonomi och management Affärs- och projektutveckling Förvaltningsprocessen (möjlighet till specialisering i åk3) Ekonomistyrning Marknadsföring Juridik (möjlighet till specialisering i åk3) Bedömningar, beslutsfattande, förhandling – Ha goda kunskaper om hållbarhetsfrågor Tekniska aspekter Socioekonomiska aspekter Beteendevetenskapliga (Miljöpsykologiska) aspekter

Programmål Färdigheter – Utveckla och förvalta fastigheter – Utforma affärsplaner – Planera, genomföra och analysera datainsamlingar (t.ex. marknadsundersökningar) – Grundläggande färdigheter i att planera och leda bygg- och fastighetsprojekt – Breda kunskaper om relevanta juridiska aspekter – Identifiera och analysera hållbarhetsfrågor ur ett multidisciplinärt perspektiv – Kommunicera resultat och kunskap till likväl branschfolk som till andra intressenter – Förmåga att leda och arbeta inom team

Programmål Värderingsförmåga och förhållningssätt – Ett kritiskt och problemlösningsorienterat förhållningssätt – En förmåga till etiska hänsynstaganden vid beslutsfattande – En förmåga till att se utvecklingsmöjligheter – En förmåga till perspektivtagande

Programidé Övergripande principer – Mål Ett integrerat synsätt där samhällsvetenskapliga kunskaper kombineras med tekniska kunskaper med ett fokus på bygg- och fastighetsrelaterad verksamhet – År 1-2 Tydlig blockindelning av kurserna Projekt som länkar samman kurser med en tydlig progression (CDIO) – Valbarhet År 3 Möjlighet till val/specialisering under år 3 – Inriktning mot förvaltningsprocessen » Förvaltning/Facilities management – Juridik » Arbetsmiljölagstiftning (borde vara av intresse för fler än AE) – Produktion? » Ev i samarbete med BI-programmet Ingenjörsspår?

Programidé Övergripande principer – Genomtänkt integration mellan språk/kommunikationskurser och övriga kurser – Hållbar utveckling Tydlig integration av hållbarhetsperspektiv (etik, samhälle, miljö) i samtliga kurser – Näringslivskoppling Tydliga näringslivskopplingar / gästlärare – Forskningsnära Tydlig och stark koppling mellan Construction management forskningen som bedrivs vid Chalmers och programmet. – Pedagogik Integration mellan matematik med övriga kurser En balans mellan projekt och läskurser

Programplan Åk1 – Introduktionskurs där programmets innehåll sätts i ett sammanhang. Hur hänger olika kurser ihop? – Byggteknik / Byggnadsplanering /Ekonomi /Matematik/kommunikation / inomhusmiljö inkl beteendevetenskapliga aspekter/ ledarskap och samarbete Åk2 – Byggteknik/ Miljö /Miljöpsykologi / Beslutsfattande/ CAD /fastighetsutveckling /Samhällsplanering /språk- och kommunikation /Managmentinriktade kurser inkl affärsjuridik Åk3 – Obligatoriska kurser: ? – Specialisering/valbara kurser arbetsmiljölagstiftning Förvaltning / FM Produktion

Diskussion och Konsekvensanalys Viktigt att samordna mellan AE och DCPM – Kartlägga intresset för masterstudier hos AE-studenter – Overlap? – Öka attraktiviteten – Platsgaranti? Vilka kurser ska vara obligatoriska respektive valbara under åk3 Hur kan vi besätta eventuella valbara fördjupningskurser, t.ex. arbetsmiljölagstiftning Pga av pensionsavgångar krävs en rad nya kursansvariga