Motorcyklisters attityder och beteende En enkätundersökning i samarbete mellan SMC och NTF Maria Nordqvist och Nils Petter Gregersen
Motorcyklisters attityder och beteende Målgrupp: SMC:s medlemmar våren 2010 Utskick: via e-post till 2000 slumpvis utvalda Antal svar: cirka 700 inklusive en påminnelse (35%) Medelålder: 49 år (SMC: 49 år Sverige: 50 år) Andel kvinnor: 9 % (SMC: 14 %, Sverige 11 %) Finansiering: Trafikverket, NTF och SMC Genomförd av: SMC och NTF
Det kommer aldrig att bli riskfritt att köra motorcykel… … men det betyder inte att motor-cyklister inte är säkerhetsmedvetna. Detta är ett kort sammandrag av några frågor i undersökningen. Resten hoppas vi kunna publicera före årsskiftet!
Typ av motorcykel som används mest Andel av dödsolyckor 2005-2008 enligt djupstudier: 3% 19% 6% 12% 11% 36% (9%) 4% Scooter har fortsättningsvis lagts ihop med ”Annan”
Ålder på förare och år på motorcykel Om sambandet skulle vara starkt mellan ålder och år man kört skulle alla ligga längs diagonalen. Många är äldre men har kört mindre än tio år.
Användande av personlig skyddsutrustning Användning av personlig skyddsutrustning är hög! Procent som alltid använder…
ABS idag och i framtiden Andelen MC-ägare med ABS är hög, 27% (7% totalt av MC-beståndet). Drygt 80% kommer att välja ABS på sin nästa mc. Nuvarande mc Nästa MC
Deltagande i frivillig fortbildning Nästan 60 % har deltagit i någon typ av fortbildning. Bilden visar fördelningen på olika kurstyper. Andelen som gått SMC:s nyare kurser på bana är hög. Procent som deltagit
Uppmärksamhet och synbarhet Över hälften har en eller flera gånger varit nära att krocka med annat fordon det senaste året där motparten inte sett motorcykeln. Procent
Attityd till hastighet och alkohol utifrån MC-typ Attitydindex för hastighet och alkohol (medelvärde) Bäst hastig-hetsattiyder Medelvärde Sämst hastig-hetsattiyder
Sänka hastighetsgränser för att öka trafiksäkerheten Procent Bilister: 24%
Straffet för rattfylleri bör vara hårdare Bilister: 80% Procent
Din normalhastighet vid 90 km/h, lite trafik och du själv kan välja fart? Procent Bilister: 42% svarar 90 eller lägre
Alkohol och droger; andel som en eller flera gånger det senaste året har… Bilister: 37% Procent Bilister: 14% Bilister: 4% Bilister: 8%
Åsikter om åtgärder; medelvärde på 5-gradig skala
Mitträcke av vajertyp - vettig åtgärd för att minska kollisioner utifrån fordon; MC eller bil
Mitträcken är bra åtgärd om de är utformade och placerade med tanke på MC Mitträcken anpassade och installerade utifrån motorcyklisternas behov är en majoritet positiva till. Procent
Är löst grus på asfalt ett problem? Två tredjedelar säger att löst grus på asfaltvägar är ett problem man upplever ofta. Procent
Varselväst gör att jag syns bättre Över hälften anser att varselväst är bra för ökad synbarhet Procent
Informations/utbildningskällor som betytt mest för ditt säkerhetstänkande som motorcyklist Elva av de tolv högst rankade säkerhetskällorna är inom MC-kollektivet Procent
Andra åtgärder som varit bäst för din säkerhet som motorcyklist Personlig skydds- utrustning rankad högt, sänkta fartgränser lägst Procent
Slutsatser så här långt… Det finns en stor medvetenhet om säkerhet bland motorcyklister MC-kollektivet är den källa som rankas högst för det egna säkerhetsmedvetandet Användningen av personlig skyddsutrustning är hög Majoriteten tänker skaffa ABS på nästa mc Attityd till nykterhet är bättre jämfört med bilister Attityd till hastighetsefterlevnad är sämre jämfört med bilister
Mera slutsatser Anser att vajerräcken är bra för bilister men inte för motorcyklister Majoriteten är positiva till mitträcken utformade och placerade utifrån ett MC-perspektiv Många har varit nära att krocka med ett annat fordon som inte sett motorcyklisten Ser inte sänkt hastighet som viktig åtgärd för ökad säkerhet Framhåller andra åtgärder, t ex uppmärksamhets-kampanjer och vägunderhåll
Tack för ordet! Maria Nordqvist, SMC maria.nordqvist@svmc.se Nils Petter Gregersen, NTF nils.petter.gregersen@ntf.se