Upphandling av avfallshämtning

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Klimatsmart upphandling av fordon och transporter ”Ställ miljökrav”
Advertisements

Uppföljning av återbesök inom planerad specialiserad vård modell för registrering, uppföljning och redovisning till den nationella väntetidsdatabasen.
Resenärsgrupper med särskilda behov Hjälpmedel och trafiksäkerhet…
En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Vad är Envi-Card? - Ett effektivt intranetverktyg som underlättar
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Avvikelsehantering våren 2013 av företagen som erhållit avvikelser
Vårdprevention- ett långsiktigt förbättringsarbete
Att samverka i arbetsmiljöarbete
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Årsuppföljning LSO.
Information om det nya kravet på yrkesförarkompetens
Systematiskt arbetsmiljöarbete
Miljosamverkanvasterbotten.se Miljösamverkan Västerbotten och Egenkontroll med fokus på riskbedömning Umeå, 20 februari 2013 Lisa Redin Projektledare Miljösamverkan.
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
!! Risker med arbetsmaskiner och ställningar
Trafiksäkerhet är en arbetsmiljöfråga! (en avgörande utgångspunkt)
Vems ansvar? vad kan vi göra?
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
§ 41 Räddningstjänstlagen
TRAFIKSÄKERHET I LÄNETS UTVECKLING Ambitioner och resultat AVSIKTSFÖRKLARING Fokusering på trafiksäkerhetsaspekter i vårt arbete i länet Säkra egna transporter.
Kompetensfrågorna en del av kvaliteten
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Landstingets miljöarbete
Svenska Kraftnät Arbetsmiljö
Uppsökande och förebyggande arbete
Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Arbetsmiljöns regelverk – låg hippfaktor eller…
Tillsammans för världens säkraste vård
Säkerheten främst.
Lars Asteborg, Medicinteknisk samordnare Tillsynsavdelningen
Effektivare tillsyn mot underhållsverksamhet. Transportstyrelsens uppdrag Redovisa hur tillsynen mot järnvägsföretagens och infrastrukturförvaltarnas.
Regional samling Maria Jonasson Disposition Trafiksäkerhetsarbete idag Pågående arbeten Samarbetsavtal med Vägverket Trafiksäkerhet avsiktsförklaring.
Anders Bergström Läkemedelsstrateg BILD 1 Vad innebär Läkemedelsservice ?
Nya föreskrifter och allmänna råd
SafeRider SafeRider är vridbar vilket ger extra plats för rullstolen att passera.
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
Steg 4 - Mötet FÖLJA UPP OCH UTVÄRDERA VÅRT ARBETSMILJÖARBETE
Arbetsmiljöverkets SAM - Status.
Hej och välkommen! Presentation av projektledare, ansvarig chef och alla i projektgruppen Namn, funktion och exempel på vad som är roligt med jobbet Praktiska.
AFS 2001:1 Systematisk Arbetsmiljöarbete, SAM
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
Arbetsmiljö vid inköp av ekipage Ett material för entreprenörer och förare.
Arbetsmiljölagen och det systematiska arbetsmiljöarbetet.
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Välkomna!. Aktuellt just nu Ny föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö träder ikraft 31 mars 2016 Sanktionsavgifter istället för böter Arbetsolyckorna.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön 1§ Dessa föreskrifter gäller arbete där det kan finnas risk för våld eller hot om våld. Risken för att utsättas.
Annika Davidsson Avdelningen för Redovisning och Intern revision 1 Intern styrning och kontroll i den svenska statsförvaltningen Annika Davidsson.
Kvalitet i särskilt boende
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Samverkan.
Konkurrensverkets upphandlingstillsyn 2016
Tillsyn av förändringar i funktionella system – Säkerhetsgranskning
Presentation av ledningssystemet
Kännetecknande för det goda arbetet
AFS 1993:2 Våld och hot i arbetsmiljön
Syftet med avvikelserapportering?
Rylanders Kontorsvägen Lysekil Epost
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Systematiskt hälso- och arbetsmiljöarbete (SHAM)
Kvalitetsarbete Verksamhetsstöd
Ibruktagande besiktning
Vårt första IA-år – Utfall och analys.
Presentationens avskrift:

Upphandling av avfallshämtning Martin Lidow Reko Sundsvall

Utrustning Samtliga tunga fordon ska vara försedda med: Backningskamera och monitor Backningsvarnare Varningslykta Godkända bilbälten Alkolås Hastighetsanpassningssystem, t.ex. ISA-system

Fordonen ska även ha följande lös utrustning: Mobiltelefon Brandsläckare Skyddsvästar med god synbarhet Handlampa Saneringsutrustning för eventuellt oljeläckage Förbandsutrustning

Service och underhåll Tunga fordon ska genomgå godkända bromskontroller var sjätte månad hos Svensk Bilprovning eller ackrediterad verkstad.

För att höja kvalitet, säkerhet och service ska följande krav gälla: System för rapportering av avvikelser och mottagning av reklamationer samt redovisning av dessa ska finnas. Entreprenören ska svara för att personalen ges fortlöpande och adekvat utbildning för sitt arbete. Det ska omfatta körteknik, trafiksäkerhet, arbetsmiljö, service och miljökunskap. Arbetstiden ska nyttjas fullt ut för att minska stress, risken för olyckor och skador samt höja servicegrad och kvalitén på arbetet. Eventuella olyckor/tillbud ska snarast meddelas beställaren. BESTÄLLAREN OCH ENTREPRENÖREN SKA SAMARBETA!

Miljö Entreprenörens personal ska vara utbildade i sparsam körning, motsvararande Eco Driving eller Heavy Eco Driving.

Arbetsmiljö Tillgång till företagshälsovård eller liknande. Genomföra analyser och riskbedömningar av arbetsmiljön. Åtgärds och handlingsplaner för att förbättra arbetsmiljön ska utformas. Hämtningspersonalen ska vara delaktiga i arbetet. Identifiera brister vid hämtningstillfällen och ha rutiner för att påtala bristerna. Tillräckligt långa raster.

Trafiksäkerhet Entreprenören ska bedriva ett aktivt trafiksäkerhetsarbete. Trafiksäkerhetspolicy samt alkohol- och drogpolicy ska finnas och följas upp en gång per år. Särskild vikt ska läggas vid hämtningsförhållanden där backning förekommer.

För att öka trafiksäkerheten ska följande krav gälla: Fordon ska alltid framföras och ställas upp med största möjliga hänsyn till medtrafikanter och boende. Entreprenören ska genomföra körkortskontroller genom utdrag ur körkortsresgistret två gånger per år. Vågsedlar ska kontrolleras regelbundet för att beivra körning med överlast. Vid transport av vitvaror, el-burar och liknande löst avfall ska kunskap och rutiner finnas för lastsäkring. Godkända bilbälten ska användas. Rutiner ska finnas för att säkerställa användningen.

Krav på trafiksäkerhet forts. Varningslykta och orangegult blinkande sken och varselkläder, typ CE-certifierad reflexväst, ska användas vid arbete på eller invid trafikerad väg. Entreprenören ska ha rutiner för att säkerställa att alkohol och droger inte förekommer i samband med arbetet. Åtgärdsprogram och rehabiliteringsplan ska finnas. Användningen av ISA eller andra hastighetsanpassningssystem ska dokumenteras och följas upp.

Krav på reservfordon Fordon som bara används i reserv då ordinarie fordon inte kan användas behöver inte uppfylla samtliga krav som ställs, utöver lagkrav. Reservfordon får inte användas mer än 100 timmar per år. Användningen ska journalföras och rapporteras till beställaren varje vecka. Överskrides antalet driftstimmar kommer beställaren att göra avdrag på entreprenörsarvodet med 500 kr per driftstimma.

Hastigheter TRAFIKSÄKERHET Ja Nej Anmärkning 2.1.1   Ja Nej Anmärkning Hastigheter 2.1.1 Har leverantören trafiksäkerhetspolicy där det fram- går att hastigheten är den enskilt viktigaste faktorn för trafiksäkerheten? 2.1.2 Har leverantören dokumenterade riktlinjer/rutiner där det framgår att hastigheten alltid ska anpassas till rådande förhållanden? 2.1.3 Har leverantören rutiner för och kontinuerligt genomför, minst en gång per kvartal, kontroller av hastigheter på samtliga fordon? 2.1.4 Dokumenterar leverantören hastighetsavvikelser? 2.1.5 Har leverantören kommunikation mellan ledning och aktuella förare gällande hastighetsavvikelser? 2.1.6 Har leverantören ett åtgärdsprogram som sätts in i de fall en förare har överskridit gällande hastighets- gränser eller inte anpassat hastigheten efter rådande förhållanden? 2.1.7 Har leverantören utrustat samtliga fordon med stöd- system för att eliminera hastighetsöverträdelser? Krav på aktuella fordon i entreprenaden  

Säkra fordon Ja Nej Anmärkning 2.2.1 Har leverantören riktlinjer/rutiner för att säkerställa att däck har minst lagstadgat mönsterdjup, rätt luft- tryck och inte är skadade? 2.2.2 Genomför leverantören godkända bromskontroller var sjätte månad hos ASB eller ackrediterad verkstad? 2.2.3 Är leverantörens samtliga nyttjade fordon utrustade med godkända säkerhetsbälten? 2.2.4 Är leverantören väl förtrogen med och uppdaterar kontinuerligt de regelverk som avser överlast och lastsäkring? 2.2.5 Har leverantörens förare utbildning i de regelverk som avser överlast och lastsäkring? 2.2.6 Har leverantören rutiner för att säkerställa att säkerhetsbälten alltid används? 2.2.7 Har leverantören rutiner för och tillämpar kontinuerlig tillsyn av fordon? 2.2.8 Dokumenterar leverantören skador, tillsyn, underhåll och service av fordon? 2.2.9 Är leverantörens fordon utrustade med stödsystem (mätinstrument) för att kunna kontrollera lastvikt? 2.2.10 Är leverantörens fordon utrustade med bältes-påminnare som har ljud- och ljussignal? 2.2.11 Har leverantörens fordon underkörningsskydd runt om?

Alkohol och droger TRAFIKSÄKERHET Ja Nej Anmärkning 2.3.1   Ja Nej Anmärkning Alkohol och droger 2.3.1 Har leverantören en alkohol- och drogpolicy? 2.3.2 Har leverantören ett åtgärdsprogram och en rehabiliteringsplan? 2.3.3 Genomför leverantören drogtester på den personal som ska anställas? 2.3.4 Har leverantören rutiner för att säkerställa att alkohol inte förekommer i samband med arbetet? 2.3.5 Är alla av organisationens fordon utrustade med alkolås som kan lagra data? 2.3.6 Arkiveras all data från alkolåsen i minst ett år? 2.3.7 Är leverantörens samtliga fordon för uppdraget utrustade med tekniska stödsystem (alkolås) som kan lagra data?

Hur sker uppföljning? Entreprenörens rutiner, riktlinjer och genomförda egenkontroller ska redovisas för beställaren.