Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Insamling och gallring
Advertisements

TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Kommunalrådskansliet KAPITEL Stöd till och stärkt samverkan med det civila samhällets aktörer •Vision ” I Örebro finns ett levande vitalt civilt samhälle.
UPPDRAG: •Revidera handlingsprogram om inflytande för barn och ungdomar •Skapa förutsättningar för att införliva barnkonventionen i Borås Stad Inflytande.
VÄSTBAS TIDIGT – TILLSAMMANS Ett sätt att samverka kring barn och unga
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
En guide till SKLs Millenniemålsprojekt (2015)
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Utvärdering, varför då? hur då?
Teman VEGA Verksamhetsutveckling genom eget arbete.
Närvårdssamverkan Kommunikationsplan Csadadas Asdas Ksaldjaksld
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Barnens Polarbibliotek ”Här får barnen göra sin röst hörd!”
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Informationsavdelningen /1 Kommunikationsstöd Mathina Mölstad, informatör.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
APL årsk. 1 BF12AB 2013 v 7 – 12 Alla dagar i veckan.
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Pedagogiska året förskolan solrosen reviderad juli 2013
Välkommen till ESF:s seminarium
Lära Använda Testa 1 september 2013 – 31 augusti 2014 Offentliga tjänster - Lokalt - Regionalt - Nationellt Internetfonden – Regionförbundet Kalmar län.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
marie rahlén-altermark psynkprojektet SKL
Att tillsammans påverka!
Vi blir Region Jönköpings län
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Kultur och fritid 2015 Vänsterpartiet Solna. Vänsterpartiet anser att en offensiv och expansiv kulturpolitik är nödvändig för välfärden, yttrandefriheten.
Mervärden och aha-upplevelser
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 9 oktober 2013 Välkommen!
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Regional Överenskommelse 4/ De sex principerna i den nationella Överenskommelsen Självständighet och oberoende Dialog Kvalitet Långsiktighet Öppenhet.
19 april april 2006 Hållbarhetsrådet 1/ bildades Hållbarhetsrådet Tillhör Boverket, med eget Råd som beslutar om.
Kommunikation SKS-gruppen PSA Regionkansliets Informations-
C/O Liselott Törngren 6 mars 2008 Från kravmaskin till kreativ utmaning.
Teknisk nämnden Nämndutveckling Underlag och utkast till uppläggning.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Elevdemokrati i praktiken
Innovativ sommarjobbssatsning Dag Björklund och Elisabeth Carle.
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Sävja Danmark- vår plats i världen -barns inflytande och delaktighet
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
Välkommen till Baskurs för dig som är ny kommunikationsansvarig på folkhögskola! Folkhögskolornas informationstjänst 2015.
Arbetsterapi i företagshälsovården ett hållbart arbetsliv med.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Mänskliga rättigheter i Västra Götalandsregionen Förvaltning/avdelning/grupp/enhet som dragningen är för Datum:
Timrå – en stark kommun i en växande region. Varför en vision? En vision är en positivt laddad uppfattning om en önskad framtid. Att enas om en gemensam.
Jämställd och jämlik hälsa för ett hållbart Gävleborg
Framtidsbild – VärNa om tio år
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Samrådsförslag.
Välkommen!. Välkommen! Erika Ericsson, eHälsomyndigheten 25 april kl Nuläget för arbetet med gemensamma standarder – eHälsomyndighetens uppdrag.
Team förebygg Samverkan mellan skola och socialtjänst
Dags att inventera tillgängligheten i flerbostadshus!
Effektkarta för extern webbplats
Introduktion till processen för balanserad styrning
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Timrå – en stark kommun i en växande region
Maria Nordin Institutionen för psykologi
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Den kultur- och industrihistoriska satsningen KOMMUNIKATIONS- STRATEGI

Ur Mål och budget: Vårda… Levandegöra… Lyfta fram… Ta fram dokumentation… Inspirera… Samarbeta… Underhålla… Erövra… Förhålla sig till… Ge verktyg… Tränga in i… Göra mer intressant… Få möta… Tillgängliggöra… Leva sig in… Skapa större möjligheter… Fullfölja… Bygga ut kontakter… Generera kunskap… Inventera… Stödja… Sköta om… Utveckla… Medverka till… Förvalta… Kommunicera…

Övergripande mål Nacka kommun ”God livsmiljö och långsiktig hållbar utveckling” Strategiskt mål Kulturnämnden ”Nacka kommuns kulturhistoria ska vårdas och levandegöras”

Nyckeltal 1. Levandegöras ”Andelen medborgare som anser att det är lätt att få kunskap om Nackas kulturhistoria” (70%). 2. Vårdas ”Andelen medborgare som anser att de kulturhistoriska miljöerna är välvårdade” (70%).

Uppdrag Tillgängliggöra Nackas kultur- och industrihistoria (levandegöra och vårda) Vad? Hur? Aktiviteter Kommunikationsstrategi

1. Mål 2. Strategier 3. Budskap 4. Målgrupper 5. Kanaler

1. Mål Att fler får kunskap om Nackas kultur- och industrihistoria Att fler anser att Nackas kultur- och industrihistoriska miljöer är välvårdade Att fler anser att Nackas kultur- och industrihistoria är spännande och intressant

2. Strategier Att i alla aktiviteter och all kommunikation använda ett gemensamt namn (”Upptäck din historia”) Att lyfta fram intressanta platser, berättelser och människor Att samarbeta med externa intressenter Att skapa delaktighet hos Nackabor Att vårda och underhålla den fysiska miljön

3. Budskap Nacka har en spännande historia och många berättelser! Det finns mycket att upptäcka (i din närmiljö). Erövra din historia! Vet man inte var man kommer ifrån så är det svårt att förhålla sig till framtiden. Vår historia är grunden för dagens Nackasamhälle. Nacka kommun vill värna och lyfta fram vår gemensamma historia. Nacka kommun vill underlätta för dig som medborgare att hitta kunskap om Nackas historia. Har du en spännande berättelse att dela med dig av?

4. Målgrupper 1.Barn och unga och deras lärare och pedagoger 2.Barn och unga på fritiden, och deras föräldrar 3.Alla nackamedborgare 4.Intressegrupper, t.ex. kulturhistoriska föreningar 5.Besökare och turister

5. Kanaler Fysisk och digital information i landskapet (skyltning, audioguider) Nackas webbplats nacka.se Andra digitala platser/verktyg, tex platsr.se Lokalpress, annonsering och pressbearbetning. Kulturaktörer, t.ex. biblioteken. Skolor och förskolor Föreningar, t.ex. hembygdsföreningar Nyckelpersoner, t.ex. sakkunniga medborgare, politiker, journalister

Aktiviteter

1.Ansvar och ekonomi 2.Kommunikation 3.Utvärdering

1. Ansvar och ekonomi Inför varje aktivitet ska ansvarsfördelning och ekonomi tydliggöras - gällande nämnder, enheter, kopplingar till andra projekt etc. I varje aktivitet som innefattar ett samarbete/anordnaruppdrag ska ekonomi, roller, ansvar, avtal etc. klargöras.

2. Kommunikation Att inför varje aktivitet alltid börja med att stämma av med alla punkter i kommunikationsstrategin.

3. Utvärdering Att alltid utvärdera aktiviteter utifrån de strategiska målen

Ett gemensamt namn

Exempel: Skylt

Exempel: Skylt

Exempel: Mobilapp

Exempel: Bok för barn