Www.kometprogrammet.se Jönköping 2007 11 22 Ulla-Britt Sirkka.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
1 Handelshögskolan i Stockholm 2 Lunds universitet
Advertisements

Generella insatser i skolåldern
Barnanpassad utredning
Effekter & Resultat 10 års förebyggande arbete med föräldrar & barn Thomas Johansson, EPM 2008 Leksandsmodellen i korthet Studier av Leksandsmodellen Forskarstöd.
– en rättighet för ALLA barn?
RFMA Preventionsarbete med tonårsföräldrar
Om risk- och skyddsfaktorer
Välkommen Barnet i rättsprocessen Brottsmål & Vårdnadsmål
Varför ska vi mäta? Spridningsseminarium barn och unga
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Risk, skydd och strukturerad bedömning
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
Barnkonventionen Rätt att utvecklas som person
Att främja psykisk hälsa under förskoleåren
SET Social Emotionell Träning
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
DROPOUTS Det behöver inte vara så. σ Sigma Variation Stigma t-esta.
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
En studie om samhällsvård för barn i Västernorrland
Livskunskap för de allra yngsta
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
KOMMUNLEDNINGSKONTORET Komet för föräldrar Ljungby 2008.
Lisa Carlsson, Socionom
Risk- och skyddsfaktorer Elever med många individuella sårbarhetsfaktorer Snitt 22 %
Fakta om undersökningen
Att tidigt upptäcka barn i behov av särskilt stöd
Fakta om undersökningen
MBSR: Does mindfulness training affect competence based self-esteem and burnout? Masteruppsats Suvi Rajamäki Psykologiska institutionen, Stockholms universitet.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Forskarnas syn på normbrytande beteende Martin Karlberg Uppsala Universitet.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Instrumentell betingning
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Informationsmöte Furulidsskolan VÄLKOMNA! Furulidsskolan - med målet i sikte -
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Ur Fem gånger mer kärlek av Martin Forster
Överenskommelse om samordning kring barn
COPE – föräldrautbildning Erfarenheter från Linköping 1999 – 2003
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
78 svar 73 st för barn boende i Hudiksvalls kommun 5 för barn boende i Nordanstigs kommun Datum för mötet okt nov jan (2) 28.
ART Aggression Replacement training
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Träff med Örebro läns fritidsgårdar 18 maj 2010 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
Föräldrakraft.
Tidiga insatser för psykisk hälsa
Hälsokällan startade som ett Interreg 3A-projekt 2003
Förebyggande arbete i Norrköping 23 november 2011.
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Träff med fritidsgårdar Örebro län 24 nov 2009 Hällefors kommun VÄLKOMNA!
Att vara professionell
Var tredje timme dör en förälder till ett barn under 18 år i Sverige.
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Etik och moral Vad är rätt och fel?.
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Grundskolan år 9 Risk- och skyddsfaktorer 2008 BILD 1 Elever med flera individuella riskfaktorer.
Åsa Heimer, projektledare, vårdutvecklare BHV-Nord, Stockholm
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Föräldrakraft oktober 2006 Föräldrakraft. ”Moderna familjen” – dagens föräldrar har sällan tillgång till andra vuxna.
Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem.
Skolan som arena för psykisk hälsa
Barnkonventionen.
”Med barn i Nordost” - ett utåtriktat och föräldrastödjande projekt i Angered och Bergsjön Amina Abdullahi, Linn Arbeus och Astrid Lindström.
Föräldrastöd PLUS.
Att vara idrottsförälder
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

www.kometprogrammet.se Jönköping 2007 11 22 Ulla-Britt Sirkka

Komet - överblick 2

- För lärare - För föräldrar FöräldraKomet Förstärkt Komet 2017-04-06 - För lärare Skol Komet F-5 & 6-9 (sKomet) FörskoleKomet - För föräldrar (Föräldraverkstan, DVD/TV) FöräldraKomet (fKomet) 3-11 & 12-18 Förstärkt Komet (tidigare iKomet) Komet på institution (sisKomet) 4

Syftet med dagens pass… Orientera om innehåll i gruppledatrutbildning ”Komet för föräldrar till barn 3-11 år” Få svar på frågor och funderingar vad gäller planering av föräldragrupper Få lite praktiska tips vad gäller rekrytering 5

2017-04-06 Fakta 1 Tidiga beteendeproblem är största riskfaktorn för framtida problem T ex Lagerberg & Sundelin (2000) 7

2017-04-06 Fakta 2 Föräldraträning (PMT) är bästa hjälpen för barn med beteendeproblem T ex Nock (2003)eller Carr (2000) 8

2017-04-06 Fakta 3 Föräldraträning ger även tydliga effekter på föräldrarnas psykiska hälsa och minskar risken för barnmisshandel T ex Barlow 2006 och Barlow 2003 9

2017-04-06 Fakta 4 Om föräldraträning kombineras med lärarträning blir effekten ännu bättre T ex Webster-Stratton 2004 10

T ex Wilson, Lipsey & Derzon 2003 eller Stirman m fl 2004 2017-04-06 Fakta 5 Den viktigaste faktorn för framgång med föräldraträning och lärarträning är programtrohet T ex Wilson, Lipsey & Derzon 2003 eller Stirman m fl 2004 11

Kometprojektet i Sverige (31 orter)… - Göteborg - Hallstahammar - Halmstad - Håbo - Jönköping - Kalmar - Kramfors - Kungälv - Lidingö - Lidköping - Linköping - Lund -Stockholm - Mjölby - Sundsvall - Nacka - Södertälje - Nykvarn - Tranås - Nyköping - Uppsala - Sjöbo - Vänersborg - Staffanstorp - Värmdö - Sundbyberg - Älvkarleby - Solna - Örgryte - Sollefteå - Stenungssund 12

Komet på gång i 25 orter till ht 07 =56 Arvika Borlänge Enköping Eskilstuna Forshaga Grums Gällivare Hammarö Karlstad Kil Surahammar Kiruna Tierp Luleå Torsby Nyköping Vallentuna Oxelösund Vemdalen Piteå Västerås Sollentuna Östersund Storfors Sunne 13

JÖNKÖPING vt 08 tors 6 mars mån 17 mars tors 3 april tors 17 april 2017-04-06 JÖNKÖPING vt 08 tors 6 mars mån 17 mars tors 3 april tors 17 april mån 28 april fre 16 maj ? (12/5) - fm föreläsning 9.00-12.00 - em handledning 13.00-16.00 14

Vilka barn är det vi talar om? Martin Karlberg, ILU & FoU-enheten, 2004 Vilka barn är det vi talar om? Barn som uppvisar normbrytande beteende aggressiva, utagerande beteenden mot andra människor och djur t.ex. slå, sparka, hota icke-aggressiva normbrytande beteenden t.ex. bryta mot skolans regler, snatta, stjäla saker, vandalisera, skolka från skolan, klottra 15

Förekomst normbrytande beteende Martin Karlberg, ILU & FoU-enheten, 2004 Förekomst normbrytande beteende Mellan 1 och 10 % i normalpopulationsstudier (t.ex. Espiritu m.fl., 2001; Moffitt m.fl., 2001) 3 till 4 gånger vanligare hos pojkar (t.ex. Moffitt m.fl., 2001) Verkar inte ha ökat nämnvärt under de senaste 20 åren (se t.ex. Espiritu m.fl., 2001) En av de vanligaste sökorsakerna till BUP (Kopp & Gillberg, 2003; Svensk BUP-förening, 2003) 16

Risk- och skyddsfaktorer Martin Karlberg, ILU & FoU-enheten, 2004 Risk- och skyddsfaktorer 17

Skydds- och riskfaktorer… (Loeber & Farrington 2000, 2001) Riskfaktorer hos barnet: -Tidig start av problembeteenden (early starters) - Låg begåvning - Hyperaktivitet, impulsivitet, häftigt temperament - Missbruk Pojke Aggressivitet Riskfaktorer hos familjen: - Bristande uppfostringsfärdigheter - Dålig föräldra - barn relation - Moder med depression - Låg socioekonomisk status - Familjekonflikter, äktenskapsproblem 18

Övriga riskfaktorer: Skydds- och riskfaktorer… (Loeber & Farrington 2000, 2001) Övriga riskfaktorer: - Bli bortvald av kompisar - Dålig skolanknytning - Låg motivation i skolan och låga ambitioner akademiskt - Medlem av gäng och vänner med normbrytande beteende - Närmiljö med stora problem 19

Tonårs- graviditet Risk- och skyddsfaktorer familjen Dålig skol- anpassning Risk- och skyddsfaktorer kamratgruppen Risk- och skyddsfaktorer hos individen Drogbruk Risk- och skyddsfaktorer skolan Psykisk ohälsa Risk- och skyddsfaktorer närmiljön Man brukar traditionellt dela in risk- och skyddsfaktorer i fem grupper. De olika risk- och skyddsfaktorerna påverkar varandra i ett samspel som kan vara svårt att överblicka. Det kan t ex vara svårt att veta om en riskfaktor har lett till en annan eller om det är ytterligare en annan – bakomliggande - riskfaktor som lett till de andra. Risk- och skyddsfaktorerna påverkar varandra och skapar en ansamling av risk- och skyddsfaktorer hos en individ. Den individuella ansamlingen påverkar risken att hamna i senare svårigheter. Notera att det inte finns något lagbundet samband mellan risk- och skyddsfaktorer och senare utfall – det finns bara en statistisk ökad risk som man kan beräkna på gruppnivå. Risk- och skyddsfaktorer samhället Kriminalitet 20

Risk- och skyddsfaktorer Martin Karlberg, ILU & FoU-enheten, 2004 Risk- och skyddsfaktorer En riskfaktor är en faktor som ökar risken för svårigheter senare i livet, exempelvis ökar risken för vuxenkriminalitet om man är aggressiv under barndomen. (Loeber, 1990). Här ser ni Loebers definition av ”riskfaktor”. 21

Risk- och skyddsfaktorer… De mest effektiva interventionerna är de som aktivt engagerar både lärare, föräldrar och barn samt inriktar sig på riskfaktorer och skyddsfaktorer. John B. Reid (Oregon Social Learning Center) 23

För föräldrar till barn 3-11 år 2017-04-06 För föräldrar till barn 3-11 år www.kometprogrammet.se 24

Vad innehåller Kometprogrammen? 2017-04-06 Vad innehåller Kometprogrammen? Fungerar dom? 25

2017-04-06 Vad behöver barn? 26

2017-04-06 27

Komet i ett nötskal Uppmärksamhetsprincipen: 2017-04-06 Komet i ett nötskal Uppmärksamhetsprincipen: Om ett beteende uppmärksammas ökar sannolikheten för att beteendet ska inträffa igen... ...uppmärksamma därför de beteenden du vill se mer av och minska fokus på barnens problembeteenden. 28

2017-04-06 29

Beröm 2017-04-06 30

Checklista för beröm Beröm ditt barn så snart barnet gör något bra. 2017-04-06 Checklista för beröm   Beröm ditt barn så snart barnet gör något bra. Ge beskrivande beröm. Blanda inte beröm och kritik. Variera sättet du uppmuntrar ditt barn på Ge extra mycket uppmärksamhet när barnet tar egna initiativ. Uppmuntra inte bara prestationer. 31

Tjat och skäll… Den stora fällan med tjat och skäll: Det fungerar oftast på kort sikt. 32

2017-04-06 Det är en utmaning att alltid vara en god modell för sina barn. Samtidigt är det en möjlighet att påverka sitt barns beteende eftersom det uppstår många nya inlärningstillfällen på en dag.   Det är en utmaning att alltid vara en god modell för sina barn. Samtidigt är det en möjlighet att påverka sitt barns beteende eftersom det uppstår många nya inlärningstillfällen på en dag.   Det är en utmaning att alltid vara en god modell för sina barn. Samtidigt är det en möjlighet att påverka sitt barns beteende eftersom det uppstår många nya inlärningstillfällen på en dag.   Det är en utmaning att alltid vara en god modell för sina barn. Samtidigt är det en möjlighet att påverka sitt barns beteende eftersom det uppstår många nya inlärnings-tillfällen på en dag.   33

Modellinlärning Imitation och härmning (barn gör inte som vuxna säger utan som vuxna gör) Det effektivaste sättet att lära är genom att se och höra Exempel på färdigheter inlärda genom modellinlärning: språk och sociala beteenden (t ex modetrender) 34

Vad gör föräldern efter? Beteendeanalys Barnets beteende Vad gör barnet? Utlösande händelse Vad gör föräldern innan? Konsekvens Vad gör föräldern efter?

Beteendeanalys Innan Efter Tydliga rutiner Uppmuntran Barnets beteende Tid att avsluta Påminnelser Positiva uppmaningar Efter Uppmuntran Beröm Uppmärksamhet Belöningar

Föräldracirklar - Innehåll 2017-04-06 Föräldracirklar - Innehåll Träff 1. Lek och umgänge Träff 2. Förbereda och Uppmana Träff 3. Förbereda, Uppmana, och Berömma Träff 4. Poängsystemet Ormen Träff 5. Ormen i skolan/förskolan 37

Föräldracirklar - Innehåll 2017-04-06 Föräldracirklar - Innehåll Träff 6. Individuell träff Träff 7. Välja strider Träff 8. Regler Träff 9. Nödbroms Träff 10. Problemlösning och insyn Träff 11. Framtidsplaner 38

2017-04-06 39

Pyramidens bas Arbetet med basen ger oftast stora förändringar. Insättningar på ”förtroendekontot” förutsättning för gränssättning.

L12 F4 41

2017-04-06 42

Lek & umgänge Syftar till att stärka relationen förälder - barn. att öka mängden positiv tid tillsammans.

Förberedelse-Uppmaning-Beröm (FUB) Övergångar är en vanlig problemsituation Att gå från något roligt till mindre roligt kan vara en problemsituation. Till exempel att spela spel till lägga sig 45

Ormen 2017-04-06 46

Belöningssystemet Ormen

Regler och gränser Målet är att: 2017-04-06 Målet är att: 1) Göra regler tydligare och mer förutsägbara. 2) Hjälper föräldrar att hålla sig lugna i konfliktsituationer Rollspel;godistjat 48

Gruppledarutbildningen Deltagarna måste ha en föräldragrupp Åtta heldagar spridda över två terminer (Termin 1: 6 heldagar, Termin 2: 2 heldagar beteendeanalys) Föreläsning på fm Handledning på em Manual med ett avsnitt för varje träff 49

Format Grupp Manualbaserat Hemuppgifter Rollspel Filmer 2017-04-06 Grupp Manualbaserat Hemuppgifter Rollspel Filmer Arbetshäfte till föräldrar 50 50

Format Föräldragrupper 11 träffar 1 träff/vecka 2,5 timmar/träff 2017-04-06 Föräldragrupper 11 träffar 1 träff/vecka 2,5 timmar/träff 2 gruppledare/grupp Föräldrar till ca 6 barn/grupp 51

Rekrytering av familjer 2017-04-06 Rekrytering av familjer Hur annonserar man? Kontaktperson Uttagning av grupp Tid och plats Ramar 52

Ny manual hösten 07 Ny manual med revideringar Nya filmer i samarbete med Folkhälsoinstitutet Utvärderas denna termin, nytryck vår 08 53

Att bli certifierad gruppledare Närvarokrav - 7 av 8 utbildningsdagar (6HT 2007, 2 VT 2008) - 7 av 8 handledningstillfällen Två föräldragrupper Inlämning av instuderingsfrågor på ”KBT i utveckling” av Anna Kåver. Videofilmer i handledningen 54

KBT i utveckling Titel: KBT i utveckling Författare: Kåver, Anna Utgivning: Natur och kultur 2006 Omfång 367 s. Pris: 267:-

Att förstå och påverka beteendeproblem. Titel: Att förstå och påverka beteendeproblem. Författare:Wadström, Olle Utgivning: Linköping : Psykologinsats, 2004 Omfång 273 s.

Parent Management Training Treatment for Oppositional, Aggressive, and Antisocial Behavior in Children and Adolescents (Hardcover) by Alan E. Kazdin "Psychotherapy for children and adolescents” Ca 350 dagar

Fungerar Komet? Vad säger forskningen? Svar på frågeställningarna Har förälderns deltagande i Kometgruppen effekt på: 1. Barnets utåtriktade beteendeproblem? Svar: Ja 2. Barnets sociala kompetens? 3. Har förälderns deltagande i Kometgruppen effekt på förälderns uppfostringsfärdigheter?

Samhällsvinster Komet för föräldrar till barn 3-11 år En individ kostar: 5-15 miljoner kr Komet räddade: 46 barn Samhällsvinst: 230-690 miljoner 59

Kontaktpersoner finns listade på: 2017-04-06 Kontaktpersoner finns listade på: www.kometprogrammet.se Ulla-britt.sirkka@sot.stockholm.se 60

Tack! www.kometprogrammet.se