Vad vet vi om henne? Vad söker han? Vad behöver vi?
+ 8,6 procentenheter 2010
”Ungdomsarbetslösheten tycks bottna i något annat än bristen på lämpliga tjänster. Ungdomar är tämligen ointresserade av lönen, men många vet inte hur mycket man egentligen tjänar. Ungdomar vill jobba med någonting de är intresserade av, men de vet inte var man får möjlighet att jobba med sitt intresse. Ungdomar anpassar i hög utsträckning sina studie- /karriärval efter arbetsmarknadens behov, men de vet inte hur behoven ser ut.”
84% av ungdomarna uppger att de loggar in på Facebook en gång om dagen eller oftare och ungefär var femte uppger att de ständigt är inloggade.
Figur 7. Antalet fler sysselsättningstillfällen 2009 om Östergötland hade haft samma branschutveckling respektive samma branschstruktur 1990 som genomsnittet för 7 FA-regioner.
Matchningsproblemet
På frågan “Vad av följande anser du är helt avgörande hos din framtida arbetsgivare?” svarar 73% “Att få arbeta med någonting jag verkligen är intresserad av”.
In och utträde på arbetsmarknaden
Tack för uppmärksamheten!
Östgötsk arbetsmarknad matchning framtida behov
År Omsätting Inköp Varor/Tjänster Förädlingsvärde (FV) Förädlingsgrad30,7%29,7%30,6%29,0%34,1% Personalkostnad (PK) Kapitalkostnad (KK) Förädlingskostnad (FK) Personaleffektivitet0,69 0,650,730,69 Kapitaleffektivitet0,440,400,330,360,25 GRm-index1,131,090,981,090,94 Värdeavstånd Antal anställda
Arbetskraftens rörlighet 1 2