Linköping 9 december 2013 Britt Uddegård Områdeschef och rektor Projektledare Vinna!
Jämtland
Linköping 9 december 2013 Vinna-projektet Bakgrund Metoder Hur gör vi?
Innovationsprojekt Östersund Samverkanspartners; Jämtlands Gymnasieförbund, näringslivet, kommunerna, ideella sektorn och akademin Nya testade metoder har implementerats Flexiblare gymnasieskola Bättre samverkan mellan alla parter
VINNA! ESF-projekt till i bidrag per år + samma summa i medfinansiering i form av löner för anställda Totalt alltså per år
Mål med Vinna! Minska avhoppen Testa minst 10 nya metoder Minst 1oo ungdomar ska delta
Jämtlands Gymnasieförbund Fyra kommuner ingår; Bräcke, Krokom, Ragunda och Östersund Sju olika skolor, varav tre i Östersund JGY Fyrvalla i Östersund Alla 16 nationella program + IM Ca gymnasieelever
Fyrvalla
JGY Fyrvalla El- och Energiprogrammet Fordon- och Transportprogrammet Industritekniska programmet VVS- och Fastighetsprogrammet Ca 400 elever, 12 % flickor 65 personal
Metoder Fokus på frågan! Gör det besvärligt att avbryta Bemötande Individanpassning – individuell studieplan Lugn och ro i lärmiljön Stöd – olika former Trygghet Samarbete med näringslivet
Fokus på frågan EHT-personalen viktig Rektor ännu viktigare! Medvetandegöra personal om Elevens framtidsmöjligheter Sammanhang Ekonomi
Bemötande Utbildning av arbetslag Kunskap Mentorsutbildning Många inackorderade elever Mentors-dag inför höstterminens start
Individanpassa studieplanen Ej avhopp Behåll eleven i ”systemet” Samma rektor, syv mm Samarbete mentor-syv Fullfölj del av utbildningen Läsa klart kurser Kombinera med praktik eller APL Vem har ansvaret att följa eleven?
Lugn och ro i lärmiljön Elevenkät lyfte detta Förslag via elevrådet Studiebesök vid Mossbourne Academy i London Genomgång med all personal Ordningsregler finns i alla klassrum
Välkommen till lektion! Vi vill att du gör följande innan lektionen börjar: 1.Du har rätt material och en penna med dig. 2.Du har stängt av din mobiltelefon. 3.Du är inställd på att ha lektion när du går in. 4.Om du är försenad, knacka innan du går in.
På Fyrvalla behandlar vi alla med respekt! Det innebär bland annat att vi : 1.Respekterar allas rätt till arbetsro. 2.Tilltalar varandra med förnamn. 3.Lyssnar och lär oss av varandra. 4.Respekterar allas rätt till sin åsikt. 5.Begär ordet genom att påkalla lärarens uppmärksamhet så att läraren kan fördela ordet. 6.Är försiktiga med våra lokaler och läromedel. 7.Plockar ihop våra saker så att klassrummet är i ordning inför nästa lektion.
Stöd i olika former Kartläggning F-betyg Sommarkurs i Ma för kommande TE/NA-elever ”Vinna-verkstad” med en lärare Struktur Bemötande, ”ser dem”, Studiegård med karaktärslärare och lärare i gymnasiegemensamma ämnen
Trygghet Aktivt arbete med Lika-behandling Omedelbar reaktion Språkbruk Wide, lämna förslag via webben Mentorsutbildning Ex.v. Bemötande, basgrupper, värdegrunds-övningar
Samarbete med näringslivet Tidigare år många avhopp i åk 2 För lite kunskap om kommande yrkesområde Studiebesök ht i åk 1 Föreläsningar av chefer, till exempel inom verkstadsföretag Frukostmöten
Resultat inom tre enheter Läsåret tom dec 13 Jämförelse mellan läsår Personalen blivit mera flexibla och tänker mera på att hitta lösningar för elevens bästa Vinna kom igång mars 12 Avslut- ingen skola
Övrigt Forskare följer Vinna, Kontigo Implementering viktigt! Parallellprocesser Påverkan på struktur