Förstudie Roslagspilen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Advertisements

Projektet och syftet med upphandlingen 1. 2 GIS är ett av flera verktyg för stöd i och utveckling av den kommunala verksamheten.
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Finska intentionsavtal – något för Sverige?
Nya transportpolitiska mål 2009
Målorienterade strategiska processer
Regional växtvärk och växande utmaningar Dags för nya lösningar och strukturer Björn Hasselgren, 5 juli 2013, Almedalen Arkitektur och samhällsbyggnad.
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Goda kommunikationer med omvärlden
Framtida regionaltågstrafik i Mälardalen
Satsningar för ett starkt och hållbart transportsystem
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
Tekniska Verken och Linköpings universitet som regional motor för en hållbar utveckling
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Kollektivtrafiken Maria Linder Förvaltningschef.
Godsflöden i Östra Mellansverige Godsflöden Östra Mellansverige.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Stockholm Nordost! – en vision om regionen år 2030
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
Västsvenska paketet.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
(1) Landstinget Kronoberg 2009 – 2015.
SATSA II Regional cykelstrategi. Vi arbetar tillsammans för att öka cyklandet i Stockholms län. Vi vill skapa snabba och effektiva stråk för cykelpendling.
Att få rätt saker att hända
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Dagordning  Välkomna  Regional plan – förutsättningar  Nationell plan – förutsättningar  Påbörjade och bundna objekt  Åtgärdspaket/potter  Fortsatta.
Välkomna till en dag om eArkiv
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Inriktningsplanering för
miljömål.se Miljömålens syfte: - Strukturerat miljöarbete
Attraktiv kust - Norra Bohuslän - Förutsättningar och strategier.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Det öppna Skåne 2030 Skånes regionala utvecklingsstrategi
Agenda myndighetsmötet 21 mars
Från RUP till RUS Möjligheter nära dig Styr regionala utvecklingsarbetet Grund för regionala program med betydelse för hållbar.
Vilka utmaningar står vi inför inom transportsektorn?
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Remiss 2 april – 18 maj Västtrafik och kommunerna ska höras
Niklas Lundin Näringsdepartementet
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Infrastrukturplanering
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Förstudie Spårväg syd
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Strategisk inriktning för Trafikverket
LH inleder: Välkomna! Syfte med dagen Lst´s roll
Färdplan 2050 – ett Sverige utan klimatutsläpp. Nationell färdplan till 2050 Klimatvisionen Sverige ska ha en hållbar och resurseffektiv energiförsörjning.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Regional infrastrukturdag Örebro Varför bildades Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv.
Trafikverket startar den 1 april Varför bildas Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv Stärkt regional förankring.
Inrättande av Trafikverket 1 Info kring Trafikverkets organisation GNA
Götalandsbanan Borås-Göteborg inv Norge/Vänerbanan Vänersborg- Göteborg inv Västra Stambanan Alingsås-Göteborg inv Västkustbanan.
Fokus vård och omsorg Kompetensförsörjning inom välfärdssektorn
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
En stärkt Skånebana binder samman Skåne
LRF Dalarna Livsmedelsstrategi och Samverkan i matkedjan
Miljömålen består av tre slags mål
Design i kollektivtrafiken
I dag saknas det en nationell vision för utveckling av transportsystemet. När Regeringen presenterade den Nationella planen för transportsystemet
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Miljömålen består av tre slags mål
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Regional vattenförsörjningsplan för Stockholms län
Upphandling av färjetrafik till Gotland Samverkansmöte i Visby
Presentationens avskrift:

Förstudie Roslagspilen Anna Haapaniemi Sektionschef Strategisk planering Banverket Östra banregionen

Järnvägen skapar möjligheter Tågtrafiken möjliggör resurssnåla och säkra transporter Låg energiförbrukning och marginella utsläpp Effektiv och säker godstrafik som minskar belastningen på vägnätet Järnvägen är en del av samhällsutvecklingen Utbyggd regional tågtrafik ökar tillgängligheten på arbetsmarknaden Snabbtågsnät binder samman de stora regionerna

Östra banregionen Berätta att vår region motsvarar den funktionella regionen rätt bra Och att tåget utgör transportslaget för storregional pendling (eller är det självklart?)

Linköping-Åtvidaberg Framtidsplan 2004-2015 Uppsala bangårdsombyggnad Uppsala-Avesta Stockholm-Uppsala bangårdsombyggnad Kolbäck bangårdsombyggnad Södertälje-Eskilstuna ökad kapacitet Hallsbergs bangård modernisering Hallsberg- Mjölby dubbelspår Linköping-Åtvidaberg upprustning Ostlänken Flen Gnesta regionaltågstation Stockholm-Kallhäll Ökad kapacitet Järna-Hallsberg Ökad kapacitet Laxå Statsbidrag Tvärbanor mm Citybanan och Stockholm Södertälje Dubbelspår Västerhaninge-Nynäshamn Ökad kapacitet

Behov av samspel mellan ”Marknad” & ”Samhälle” ”Kund” Effektivt Lönsamt Prisvärt Affärsmässigt ”Politik” Jämställt Regional utveckling Miljö Tillgänglighet Samhälle Kund &Marknad Behov & Förväntningar Leverans Analysera Planera/Utreda Genomföra 30 År 10 År 5-3 År 0-1 År

Planeringsprocessen enligt lagen om byggande av järnväg

FS Roslagspilen Till Kollektivtrafikstruktur Nordost sektor Från Idéstudie Arningebanan

Projektet Roslagspilen ska bidra till En positiv regional utveckling enligt UNO-kommunernas vision - fler invånare och fler arbetsplatser Förbättrad tillgänglighet till kollektivtrafiksystemet till målpunkterna inom Nordostsektorn och till centrala arbetsplatsområden Ökad säkerhet, god miljö och jämställt transportsystem genom effektivare kollektivtrafiksystem, som blir ett alternativ till bilen

Målet med förstudien – svara på frågan Vad kännetecknar ett effektivt kollektivtrafiksystem inom nordost-sektorn? Restidsmål Bytesmöjligheter Flexibilitet På vilket sätt och till vilken kostnad kan järnvägen fylla behoven om effektivare kollektivtrafiksystem? Sträckning Utformning Komplement eller ersättning

Förstudiens övergripande tidplan Föreberedelser och projektplanering (ca 3 månader) Inventering av tidigare studier Utredningstrategi tas fram Upphandling Uppstart med konsult Genomförande (ca 4-5 månader) Utredningsarbete Samrådsprocess med allmänheten, myndigheter, statliga verk, intresseorganisationer Avslutande (ca 4 månader) Intern kvalitetsgranskning Extern remiss till kommunerna, Vägverket, SL, RTK, länsstyrelsen m.fl. Banverkets ställningstagande till utredningsalternativen och fortsatt arbete

Utredningsmetodik förstudie Nuläges- och problembeskrivning Efterfrågan/resandeunderlag Behov Trafikeringsantaganden (lokal/regional/interregional/nationell) Restider Turtäthet Trafik Bytespunkter Järnväg Övrig kollektivtrafik Infrastruktur

Förstudie Roslagspilen Förslag Organisation Förstudie Roslagspilen

För att förbättra möjligheterna till en statlig finansiering av projektet (inför nästa framtidsplan)…. Motiven till och behoven av investeringen/projektet måste vara tydligt. Konsekvenser om investeringen inte görs måste tydliggöras/beskrivas. Realistiska kostnadsbedömningar måste tas fram. Nyttan med investeringen måste kunna visas.

”Utredningsstrategi” Förstudiens utredningsalternativ ska kunna utvärderas/bedömas utifrån de transportpolitiska målen och visionen. Förstudien ska få en sådan kvalité att den blir ett bra underlag till kommande investeringsplanering. Tillsammans utreder vi om Roslagspilen säkerställer en samhällsekonomiskt effektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning för medborgarna och näringslivet i nordostregionen.

(Järn-) Vägen till framgång En gemensam vision och målbild Trafikering och infrastruktur hänger ihop En gemensam bild av framtida trafikbehov/efterfrågan Ett bra samarbete i planeringsprocessen Gemensamma prioriteringar Ett lokalt engagemang kopplat till planering och genomförande

SLUT!!!