Reggio Emilia
Reggio Emilia
Loris Malaguzzi var en av föregångarna av den pedagogiska filosofi som Reggio Emilia står för ”Ett barn har hundra språk, men berövas nittionio”
Reggio Emilia bygger på en stark tro på alla människans möjligheter en djup respekt för barnet en stark övertygelse om att alla föds intelligenta med en stark drift att utforska världen.
”Den tredje pedagogen” En viktig del i Reggio Emilias arbetssätt är miljön som kallas för den tredje pedagogen Den borde vara i ständig utveckling och process, där pedagogerna utgår från barnet, ålder, deras intressen och behov.
Miljön i förskolan ska vara så pedagogisk upplagd som möjligt
Miljön ska vara tydlig och lättillgänglig Barnen skall på egen hand och på sina egna villkor kunna använda sig av det material som finns på förskolan
Rummen är indelade i olika ”stationer” dvs. olika verksamhetshörnor t Rummen är indelade i olika ”stationer” dvs. olika verksamhetshörnor t.ex. för lugna leker…
…byggnad
Vi som jobbar på förskolan vill göra om vår miljö enligt Reggio Emilias pedagogik Vi vill att olika material står tillgängligt för barnen, vilket ger barnen impulser i deras tänkande, handlande och kreativitet. Miljön på förskolan ska ha spännande atmosfär som inbjuder till nyfikenhet hos barn
Så här ser det ut idag
Välkomna tillbaka att se förändringen Hälsningar Pedagogerna