Läroplansträff 2013-10-21 Välkomna
Dagens arbete Kort återkoppling från studiedagen Exempel på pedagogisk dokumentation - Reflektion i grupper Fika Gruppövning i analys av pedagogisk dokumentation Planering förskolechef + piloter Avslut 11.30 idag
Om du tänker som du alltid har tänkt så gör du som du alltid har gjort och då blir det som det alltid har varit Okänd
Situationsanpassat lärande Tänker att barn blir olika beroende på vilka aktiviteter och sammanhang de erbjuds Barns förmågor och svårigheter kan förändras beroende på vilka aktiviteter och sammanhang som erbjuds Barns förmågor och svårigheter kan förändras oavsett barnets ryggsäck, hemförhållanden, uppväxt och tidigare erfarenheter
Intressanta tankar…… När man säger något om ett barn säger man samtidigt något om den pedagogiska verksamhet man erbjuder. Ett koncentrerat barn befinner sig i en verksamhet med något att koncentrera sig på. Ett okoncentrerat barn befinner sig i en verksamhet med lite att koncentrera sig på för detta barn. Ett passivt barn befinner sig i en verksamhet med lite att vara aktiv med för detta barn.
Ett exempel på dokumentation….. Gör den här dokumentationen pedagogisk i grupper… Pedagogisk dokumentation 1 Vilket lärande ser ni? Gör en spaltdokumentation enskilt utifrån filmen Berätta för varandra vad ni har reflekterat över i er spaltdokumentation Hur skulle ni planera verksamheten vidare utifrån denna dokumentation?
Gruppuppgift Varje deltagare berättar om sin dokumentation Efter varje person har berättat så analyserar ni och reflekterar i era grupper - Vilket lärande ser ni? - Hur skulle ni gå vidare och planera er verksamhet utifrån resultaten i dokumentationen? Sammanfattande slutsats - Kan detta vara ett sätt för er att arbeta när ni kommer tillbaka till era förskolor?
Dagens sista punkt…… Hur ska vi sprida dagens lärdomar till våra kollegor på förskolan? Vilka aktiviteter ska vi göra och när? Vad gör förskolechefen och vad gör piloterna?