Läroplansträff 2013-10-21 Välkomna.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

Välkomna till Förskolan Lodet
En förskola att förundras i!
Förskolan Körsbäret Handlingsplan Ht-10, Vt-11
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Källbystugans kvalitetsarbete
Kvalitetssäkring 2010/2011 Tullens förskola, avdelning: Kobben
Pedagogisk dokumentation i det systematiska kvalitetsarbetet
Lokal pedagogisk planering i förskolan
Lika Behandlings Plan Verksamhetsåret 2012/2013
Pedagogisk dokumentation
En reviderad läroplan för förskolan
Pedagogiskt ledarskap
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
Läroplansträff Välkomna!.
D = delaktighet I = inflytande A = ansvar
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff förskolan
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Läroplansträff Välkomna.
Nätverk No/Tk 25/ Välkomna!.
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
Socialpedagog och Förskollärare står stadigt på samma grund -
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Pedagogiskt ledarskap och kvalitetsarbete i förskolan - en beskrivning av hur vi jobbar i Ånge kommun Framtidens förskola Lars Thorin.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
IPad-projektet 31 okt Sessionssalen kl 8-16.
Läroplansnätverk förskola
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Välkommen till Kattfots föräldramöte!
Läroplansträff fritidshem
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff Välkomna!.
Läroplansträff fritidshem
Skellefteåmodellen – kompetensutveckling med Nämnaren
Att följa lärande Kap 3 Dylan Williams
Förskoleklassen Torpshammar
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE I FÖRSKOLEVERK-SAMHETEN
Nätverksträff i Aronsborg mars 2007 Att få en djup förståelse av vardagsverksamheten.
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansnätverk förskolan
Läroplansträff Välkomna!.
VÄLKOMNA!. Presentation Porträttet Film ”Om engagerad 2.0” Vilka förväntningar har du på denna utbildning?
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Lärande samtal Utse en gruppledare som leder samtalet och håller tiden
Läroplansnätverk förskola 27/ Välkomna!. Dagordning Återblick från förra träffens arbete med språklig begreppsförståelse Kort genomgång av dagens.
pedagogisk dokumentation
Hur kan vi förstå begreppet?
Läroplansnätverk förskolan Välkomna!. Dagordning Examinationsuppgift i grupperna, vad har ni lärt er under detta första år i nätverket? Sker.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Ger bästa möjliga förutsättningar för barns livslånga lärande. ALLA BARN i Sundvalls kommun har rätt att få tillgång till en välplanerad pedagogisk verksamhet.
Förskolechefsträff Välkomna. Dagens arbete Kenth inleder med lite ekonomi Arbetsgång för barn i behov av stöd Implementering av läroplanerna.
Läroplansträff Välkomna.
Läroplansnätverk skola Välkomna!. Dagordning Nyckelpersonernas uppdrag Kort återblick från studiedagen om bedömning den 20/8 Ca 9.30 fika Bedömning.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
Välkomna till styrd helpdesk: Lek
Hållbar framtid Hopp och framtidstro Avdelning: År:
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Presentationens avskrift:

Läroplansträff 2013-10-21 Välkomna

Dagens arbete Kort återkoppling från studiedagen Exempel på pedagogisk dokumentation - Reflektion i grupper Fika Gruppövning i analys av pedagogisk dokumentation Planering förskolechef + piloter Avslut 11.30 idag

Om du tänker som du alltid har tänkt så gör du som du alltid har gjort och då blir det som det alltid har varit Okänd

Situationsanpassat lärande Tänker att barn blir olika beroende på vilka aktiviteter och sammanhang de erbjuds Barns förmågor och svårigheter kan förändras beroende på vilka aktiviteter och sammanhang som erbjuds Barns förmågor och svårigheter kan förändras oavsett barnets ryggsäck, hemförhållanden, uppväxt och tidigare erfarenheter

Intressanta tankar…… När man säger något om ett barn säger man samtidigt något om den pedagogiska verksamhet man erbjuder. Ett koncentrerat barn befinner sig i en verksamhet med något att koncentrera sig på. Ett okoncentrerat barn befinner sig i en verksamhet med lite att koncentrera sig på för detta barn. Ett passivt barn befinner sig i en verksamhet med lite att vara aktiv med för detta barn.

Ett exempel på dokumentation….. Gör den här dokumentationen pedagogisk i grupper… Pedagogisk dokumentation 1 Vilket lärande ser ni? Gör en spaltdokumentation enskilt utifrån filmen Berätta för varandra vad ni har reflekterat över i er spaltdokumentation Hur skulle ni planera verksamheten vidare utifrån denna dokumentation?

Gruppuppgift Varje deltagare berättar om sin dokumentation Efter varje person har berättat så analyserar ni och reflekterar i era grupper - Vilket lärande ser ni? - Hur skulle ni gå vidare och planera er verksamhet utifrån resultaten i dokumentationen? Sammanfattande slutsats - Kan detta vara ett sätt för er att arbeta när ni kommer tillbaka till era förskolor?

Dagens sista punkt…… Hur ska vi sprida dagens lärdomar till våra kollegor på förskolan? Vilka aktiviteter ska vi göra och när? Vad gör förskolechefen och vad gör piloterna?