Förmågor Fysik B Didaktisk fördjupning Mars 2010, MAH.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
Från Vasatid till Vasalopp Lpp Historia åk 5, Vasatiden
Eleven skall . *  kunna redogöra för viktiga faktorer i den tekniska utvecklingen, både förr och nu, och ange några tänkbara drivkrafter bakom denna,
Naturvetenskap.
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
Utifrån entreprenöriellt lärande
Kvalitativ analys - Analysprocess
Från mönster till algebra
Från Fanta till Fleece Lokal pedagogisk planering Biologi åk 5
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Teknik 1 utifrån förmågorna och centrala innehållet Vad teknik är
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Vetenskaplig Metod.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Biologi Naturvetenskapen har sitt ursprung i människans nyfikenhet och behov av att veta mer om sig själv och sin omvärld. Kunskaper i biologi har.
Utbildningar (just nu)
Bedömning av professionell kompetens
Mål och betygskriterier
Planering.
Mål att uppnå och nationella prov för årskurs tre
Svenska p Svenska p.
observation förutsägelser experiment förenklingar.
IKT och matematik Patrik Erixon Trondheim nov.2005.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Lokal Pedagogisk Planering
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Från vardagskunskap till vetenskap
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Och bedömningen av laborationen Vad ska vi lära oss?
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Kunskapskrav och matriser
Om kunskap som förmedlas genom ord
Mall för alignmentmatris
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Förmågor och centralt innehåll
Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
Specialpedagogiken i matematiken med inslag av appar
Att arbeta vetenskapligt
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Innehållsanalys Kvantitativ Kvalitativ.
Inspirationsmaterial om... Material och förberedelser (ev säkerhet) Aktivitet - vad handlar det om Bild Begrepp, ord Vad behöver eleverna ha för erfarenheter.
Grupparbete Nr 4 Grupp 1 Grupp 2 Grupp 3 Grupp 4 Grupp 5 Grupp 6
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Reflektioner från grupperna No hands up…
Mathematics 1 /Matematik 1 Lesson 7 – complex numbers Lektion 7 – Komplexa tal.
1. Vad är egentligen GIS ? GIS Attityder Förmåga hos användaren OrganisationTeknik Doktrin/Strategi EtikArbetsmetoder Information.
Rörelse och konstruktion
Litteratur.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Bäst uppfinningarna!. Teknik och fysikaliska begrepp ha kunskaper om användning av naturvetenskap och teknik i samhället kunna beskriva några vardagliga.
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Informationssökning för geodoktorander Geobiblioteket,
Vad är fysik? Ordet fysik härstammar från grekiskan och latin. Ordet betyder ”naturlig” Vad är naturligt? Skriv upp minst 5 ord som du förknippar med naturlig.
Krav på vetenskaplig tolkning
Forum för engelska och moderna språk Mia Smith miasklassrum.wordpress.com 2 Alt-F9 för att ta fram/dölja stödlinjer.
Systematisk problemlösning enligt EPA-modellen -MÖJLIGHETER OCH UTMANINGAR.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Problemlösning Matematik II åk / Pia Eriksson.
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
IBSE Viktiga punkter i IBSE
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Presentationens avskrift:

Förmågor Fysik B Didaktisk fördjupning Mars 2010, MAH

Strävansmål Experiment för att undersöka fysikaliska förlopp Använda moderna hjälpmedel för att simulera av fysikaliska förlopp Med hjälp av fysikaliska begrepp, analysera teorier och modeller Kommunikation, kunna förmedla resultat och resonera kring fysikaliska företeelser

Uppnåendemål ”Eleven skall ha kunskap om elektriska och magnetiska fält, induktion, mekaniska och elektromagnetiska vågor och deras egenskaper samt kunna beskriva några tillämpningar inom dessa områden”, Kursplanen

Svårigheter Maloney 2001

Svårigheter Maloney 2001

Egna erfarenheter Representation (Fysik A) Utforma experiment (Fysik B)

Skolverket Samtalsguide NO

ParametrarKravEx ISLE ISLE KunskapSkolverket, kursplanerNaturvetenskapliga förmågor LärandeHur skall man utvärdera en sekvens map lärande? (ex. Illeris 2007, s 37. Abell 2007, s 3.). Illeris 2007 Abell 2007 Bygga nya scheman. Även viss hänsyn till affekter och samspel. DidaktikHur skall man utvärdera sekvensens metoder map lärande och kunskap? (ex Illeris 2007, s 286. Abell 2007, s 729.) Induktivt och deduktivt. Stödstrukturer. VerktygUppgifter, labbar, simuleringar, matriser, www, lärarhandledning, etc… Uppgifter, labbar, matriser, multimediaresurser via www, etc… (obs, college-nivå) UtvärderatAnvänt och publicerat i journal.FCI, CSEM (inte BEMA!) Mänskliga nätverkAktivt forskning, utveckling av de som skapat och använder materialet Har inte hänt så mycket sedan InternetAllt material på nätet.Nej, men mycket. SupportSe nätverk? FortbildningSäkerställer korrekt tillämpning, bygger nätverk. ? Kostnader/licensieringVägs mot andra kostnaderKostnader tryckt material

Sekvensen Kvalitativa övningar ObservationFörklaringHypotesRepresentation Bedömning

Bedömning, exempel FörmågaSaknasOtillräckligtBehöver viss komplettering Adekvat Att kunna beskriva utan att blanda in förklaringar Ingen beskrivning Viss beskrivning. Figurer med beteckningar saknas. Förekommer inslag av tolkning. Beskrivning och figur med beteckningar ges. Förekommer inslag av tolkning. Tydlig beskrivning med användning av figur och relevanta representatione r. Att identifiera mönster i data Inget försök att finna ett mönster. Givet mönster kan inte kopplas till data. Korrekt mönster identifierat, men med brister. Tydlig beskrivning av trender och mönster i datamängden. PAER Många fler förmågor utvecklas under den kvalitativa fasen, t.ex. rita figurer, tillämpa modeller, utvärdera resultat, etc…

Sekvensen Kvantitativa övningar Observation Hypoteser Test ProblemlösningDesign Bedömning

Experimentella förmågor PAER Främsta förmågorna i den kvalitativa fasen är att observera, formulera modeller och beskriva med hjälp av figurer och det matematiska språket

Rutgers Physics and Astronomy Education group (PAER) PAER

Summativ bedömning Laborationer Presentationer ProvDiskussionBetyg

Vad återstår? Designuppgifter Provuppgifter – Minnesota University

Lärande – Hur skapar man bra problem? 1.Personlig berättelse, t.ex. ett uppdrag 2.Upplevas angeläget 3.Nära verkligheten, idealiseringar senare 4.Kräver flera tankesteg 5.Rikligt med (onödig) beskrivande information 6.Information kan saknas (Fermi-problem) 7.Vad man frågar efter kan vara ”luddigt” – det beror på 8.Antaganden och approximationer, jmf 6. Definition Benckert 2005

Designuppgiften Redish 2003

Problem med sekvensen För lite stoff, för mycket förmågor Svårighetsgrad, induktivt och deduktivt arbete Tolkning text bedömningsmatriser Summativ bedömning Skapa övningsmaterial vxB… Fältbegreppet…

The end

Physics Tournament Electromagnetic cannon A solenoid can be used to fire a small ball. A capacitor is used to energize the solenoid coil. Build a device with a capacitor charged to a maximum 50V. Investigate the relevant parameters and maximize the speed of the ball. 14. Magnetic spring Two magnets are arranged on top of each other such that one of them is fixed and the other one can move vertically. Investigate oscillations of the magnet.

Bedömningsmatris PresentationRiktigt dåligPå rätt vägRiktigt bra EngagerandeÅhörarna läser förstrött texten i presentationen. Ingen diskussion. Tar upp ett aktuellt problem. Personlig framställning. Aktiverar åhörarna. Balans mellan ord och bild. Het debatt under/efter presentationen. Någon undrar om man skall kalla på vakten. LogiskÅhörarna uppfattar inte den ”röda tråden”. Klar och tydlig relation mellan problem och lösning Klar, tydlig, skarp och initierad genomgång av argumenten. UnderhållandeNågon somnar.Ett och annat smilband avtecknar sig hos åhörarna. Åhörarna skrattar och nickar instämmande åt dråpliga exempel ur verkligheten.

Sekvensen på 60 s.