IMPLEMENTERING EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Nationella screeningprogram
Framtidens detaljplaner Vad görs för att möta kraven?
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Stöd för analys och förbättring
Evidensbaserad praktik – vad handlar det om?
Chefs och politiker utbildning för ansvarig inom missbruks och beroendevården i Värmlands län 11/ Kunskap till praktik.
En integrerad strategi för kompetensutveckling Linköpings universitet
- nyckeln till framgång mellan skola & näringsliv
Kompetensplattform Halland
Riskbedömning vid ändring i verksamheten
Ett arbete med att etablera
Kontakt: Steve Wicks
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Inlärningsmiljö för att öka motivation
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Självförvaltningsfärdigheter
Välkommen till information om utvecklingsarbete
Kvalitet i grundutbildningen1
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
1 Vad sägs i Socialstyrelsens tillsynsutredningar om missbruks- och beroendevården och vad visar Kunskap till praktiks uppföljning? Remisskonferens 2011.
Mäta för att leda Introduktion skapa förutsättningar att förstå sammanhang, identifiera förbättringsarbeten och följa dess effekter på resultat.
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Kartläggning av hjälpbehov
Välkommen till ESF:s seminarium
Behov av habilitering och rehabilitering
Länsgemensam ledning i samverkan
Implementering och förändring
Detta är God Vård.
Date LEDARUTVECKLING Coachning Jan 2010.
Systematisk uppföljning UIV
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Läroplansträff Välkomna!.
Systematiskt kvalitetsarbete i våra kommuner
Regional utveckling möter socialtjänst -lärdomar och reflektioner från utvärderingen av URBAL i Härryda kommun. Anna Johansson FoU i Väst/GR.
Göteborg 29/ Ledarskap för hållbart utvecklingsarbete Engagemang på alla nivåer Brukare Medarbetare Chefer Ledning.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
Elevdemokrati i praktiken
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Från riktlinjer och evidens till förebyggande i praktiken Matti Leijon, MPH, PhD Forskningskoordinator Centrum för primärvårdsforskning (CPF) Region Skåne.
Lärande utvärdering genom följeforskning
Föräldrakraft En studie om implementering av ett föräldrastödsprogram i Bergsjön, Linnéstaden, Mark och Orust Inga-Lill Jakobsson Kontakt:
Projektledarträning. Målsättning / Önskat utfall Deltagarna/teamet har en gemensam uppfattning avseende sina egna och gruppens styrkor och svagheter i.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
SÅ GÖR VI EN VERKSAMHETPLAN- UTIFRÅN SPF SENIORERNAS MÅL OCH RIKTLINJER 2.
Implementering Mårten Åhström 30 september 2015
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
Attraktiv Hemtjänst Välkommen till introduktion i Äldres behov i centrum! 4 november 2015.
Miljömålstyrd tillsyn på kommunal nivå En intervjustudie om några kommuners erfarenheter Martina Norberg Miljövetarprogrammet, Linköpings universitet.
Triagering och psykosociala team workshop 18 oktober
Förebyggande arbete och smarta samarbeten
Coaching.
Vad skiljer de bästa instruktörerna från de bra?
Förändringsarbete.
[Förbättringsprojekt]
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Viktiga förutsättningar -för att kunna arbeta med ökad lönespridning-
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Tips för bättre kommunikation
Länsstyrelsens roll i funktionshinderpolitiken
Presentationens avskrift:

IMPLEMENTERING EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG! När var hur ? Implementering av nationella riktl V Anneli Jäderland Göteborg 10 april 2008 Anneli Jäderland anneli.jaderland@socialstyrelsen.se

Ett processarbete med urskiljbara faser – från ny, till välkänd och välanvänd… Om tiden mellan färdigt forskningsresultat till förbättrade villkor och resultat för brukaren. ”14 år från grundforskning till riktlinjer” Jon Kerner Från riktlinjer till praktisk användning - hur lång tid? Vi kan lyckas, samt förkorta tiden! IMPLEMENTERING - EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!

Implementering ”En sammansättning specifika aktiviteter som har till syfte att få en ny metod eller ett program med kända aspekter att bedrivas i ordinarie verksamhet”. Dean Fixsen Att införa och sätta i bruk nya idéer Folkhälsovetenskapligt lexikon IMPLEMENTERING - EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!

eller... ”Aktiva och planerade ansträngningar för att en ny metod ska användas som ordinarie metod i en organisation” Trisha Greenhalg ”Att realisera, applicera eller verkställa planer, idéer, modeller, normer eller policys”. Wikipedia IMPLEMENTERING - EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!

God idé - effektiv metod Idén om en ny metod måste spridas innan implementering kan ske. ”Spridning – den process som sker när en ny idé med hjälp av särskilda kanaler och över tid kommuniceras bland medlemmar i ett socialt system”. Rogers IMPLEMENTERING - EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!

SPRIDNING AV NYHETER (kumulativ %) Långsamma Majoriteten 100% Gör som andra gör Snabba anpassare Socialt tryck Innovatörer Nyfikna, inget att förlora Inser fördelar, ofta informella ledare Tid IMPLEMENTERING - EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!

Erfarenheter och forskning Trots god idé, rätt metod och eldsjälar, räcker det inte med utbildning för att en metod ska komma till systematisk användning. Flera studier har visat att enbart information, utbildning eller träning inte säkert resulterar i förändrat beteende. Implementering - en angelägen och arbetsintensiv tid. Erfarenheter och forskning pekar på behovet av att använda flera strategier för att uppnå den önskade förändringen. IMPLEMENTERING - EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!

Att tänka på vid implementering Droppen urholkar stenen, IMPLEMENTERING - EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!

STEG VID IMPLEMENTERING (Fixsen m fl, 2005) Planering Utbildning Den nya metoden börjar användas Fullständig användning Utvärdering Ev. utveckling av metoden Vidmakthållande 2 - 4 år IMPLEMENTERING - EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!

UNDERLÄTTAR IMPLEMENTERING Börja där förutsättningarna är bäst – ”bit där det är mjukast” Lokalt ägande av både implementering och nyhet Aktivt ledarskap Ekonomiskt och personellt stöd Motivera förändring genom utvärdering Processperspektiv – lång tid och kontinuerligt stöd Utbildning är inte bara undervisning IMPLEMENTERING - EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!

UNDERLÄTTAR IMPLEMENTERING ”Ketchupeffekten” – när en nyhet accepterats kommer andra liknande att lättare accepteras Demonstrationsexempel – underlättar förståelse 10. Forskning måste översättas – lättförståeligt, integrerbart med tidigare verksamhet, tydlig nytta. 11. Ta hänsyn till informella sociala nätverk – individer på ej berörda arbetsplatser kan spela roll 12. Utvärdera verksamheten lokalt (process och utfall) 13. Tillåt viss anpassning – men först efter implementering och användande IMPLEMENTERING - EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!

META-ANALYS AV OLIKA TRÄNINGSKOMPONENTER FÖR LÄRARUTBILDNING (Joyce & Showers, 2002) TRÄNINGS-KOMPONENTER Besitter kunskap Demonstrerar färdigheten Använder i klassrummet Teori och diskussion 10% 5% 0% + Demonstration av utbildare 30% 20% 0% + Rollspel med feedback 60% 5% + Coachning i Klassrummet 95% IMPLEMENTERING - EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!

Grundvillkor vid implementering Ett behov är identifierat och klart uttalat. Lämplig metod är omsorgsfullt vald. IMPLEMENTERING - EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!

Metodkriterier som har betydelse för lyckad implementering Relevans Relativa fördelar Överensstämmelse Lättanvänd Testbarhet Synliga resultat Anpassningsbarhet Generaliserbar kunskap IMPLEMENTERING - EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!

Implementeringskriterier En kombination av insatser Tidig involvering av användarna Resurser Feedback s 15 från nyhet till vardagsnytta IMPLEMENTERINGEN MÅSTE DEFINERIAS VAD ÄR DET SOM EXAKT INGÅR? UTBILDNING, FINASIERAING ANPASSNING A V RUTINER HANDLEDNING RESULTATET MÄTS I UTFÖRARLEDET- PRAKTIKERNA HUR MÅNGA ANVÄNDER METODEN EFTER UTBILDNING? ETT UTFALL I VID UTVÄRDERING ÄR FÖRÄNDRINGAR I KUNSKAPS NIVÅ OCH PROFESSIONELLT BETEENDE, ETT ANNAT ÄR FÖRÄNDRINGAR I ORG NYA RUTINER SOM HAR TLL SYFTE ATT STÖDJA DET NYA... IMPLEMENTERING - EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG! 15

”Det slutliga resultatet av ett implementeringsarbete bestäms av interaktionen mellan - de som vill introducera metoden - tänkta användare - den nya metoden - omständigheter som råder” IMPLEMENTERING - EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG! 16

Det slutgiltiga resultatet av ett implementeringsarbete bestäms av interaktionen mellan den som vill introducera det nya, metoden tänkta användare, den nya metoden förhållningssättet, och omständigheter som råder. Om organisation av andra skäl besparingar ohälsa upplevelser av stress avsaknad av grundkometens olika syn på vad som är värdefullt i bemötandet…. IMPLEMENTERING - EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!

Förändring i olika faser Förutsättningar och behov är olika, beroende på i vilken fas en organisation eller medarbetare befinner sig. Information, stöd, aktiviteter bör så långt möjligt anpassas efter dessa olika behov och förutsättningar. ni är hjälpta av att veta att utvecklingsarbetet ofta kan delas in i olika faser och att man som chef behöver ha olika strategier i fokus under dessa faser, för att arbetet lättar ska gå vidare och leda till en reguljär systematisk och långsiktig användning. Detta finns också beskrivet i Beslut på bättre grunder kapitel 3. IMPLEMENTERING - EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG! 18

IMPLEMENTERING - EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!

Förändringsarbetets faser Omedveten / uppgiven - ingen medvetenhet om problemet eller möjliga lösningar - Väcka intresse! Fundera / överväga – i valet och kvalet - Stärk motivationen! Beslut / förberedelse – ett beslut är fattat - Skapa utrymme för inlärning och anpassning! Handling / förändring - att aktivt börjat genomföra förändringen - Ge praktiskt stöd och handledning! Hantering / upprätthållande - metoden används aktivt i den ordinarie verksamheten - Efterfråga resultat, följ upp, återkoppla resultat. IMPLEMENTERING - EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG! 20

Sammanfattning Tänk processinriktat, använd flera strategier, involvera tidigt de som berörs! Lokalt behov grundläggande! Följ upp och återkoppla resultat! Följ upp, följ upp, följ upp... Skilj på metod och implementering! IMPLEMENTERING - EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!

Ett nationellt exempel ASI metodens användning samt ett samarbetsprojekt för att ge stöd till systematisk användning av standardiserade bedömnings metoder ASI eller DOK IMPLEMENTERING - EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!

Information råd, stöd Utbildning och träning av chefer Handledning av socialarbetare Information råd, stöd IMPLEMENTERING - EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!

Att stödja de som kan göra skillnad! IMS samarbetar med Länsstyrelserna, ”bygger upp” regionala stödfunktioner - där det redan finns ett utvecklat intresse och engagemang. Ger utbildning och stöd till regionala kontaktpersoner - metodstödjarna. Ger stöd till chefer som planerar att implementera ASI eller DOK metoden i den ordinarie verksamheten. Uppmuntrar till lokala nätverk! IMPLEMENTERING - EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!

Metodstödjare Regional kompetens i metoden och kunskap om implementering Underlättar implementering för en systematisk användning av standardiserad bedömningsmetod och på sikt bidra till vidmakthållande av kompetensen. Arbetar för hållbara strukturer Utvecklar användningen av ASI-metoden i klientarbetet och för verksamheter Nätverk av metodstödjare, 25 personer aktiva idag Projektanställda, ofta i samarbetet med FoU - enheter, flera kommuner samverkar i de olika länen! IMPLEMENTERING - EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!

Läs tips: Beslut på bättre grunder – en handbok för ASI-användare. Utgiven av IMS. Kan laddas ner från www.socialstyrelsen.se Från nyhet till vardagsnytta. Rapport från Folkhälsoinstitutet 2007:20. Kan laddas ner från www.fhi.se IMPLEMENTERING - EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!

Härifrån och till framtiden. Lycka till! Avslut med tre ord! HÄR, NU, TILLSAMMANS! IMPLEMENTERING - EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!

Andel kommuner alternativt stadsdelar som använder bedömningsinstrument i missbrukarvården (n=316) 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% ADAD ASI DOK ADDIS MAPS ANNAT Bedömning Uppföljning Gruppsammanställning Socialstyrelsens gjorde 2007 en landsomfattande kartläggning av missbruksvårdens användning av standardiserade bedömningsmetoder, Resultat, 93% av kommuner o std har svarat. Frågan har gått till chefer, HVB är ej med i denna bild, där använder 25% ASI och 19% Dok. 170 enheter av 316 använder ASI intervjun för bedömning drygt 53 % 170 missbruksenheter ASI i utredning, 119 för uppföljning och 62 för beskrivning a v klientgrupper. IMPLEMENTERING - EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!

Andel beroendeenheter inom landsting som använder bedömningsinstrument (n=20) 95 % har svarat på frågorna inom landstingens beroendevård, 10 av 20 använder ASI för bedömning. något fler kommuner, stadsdelar använder ASI för uppföljning än inom beroedevården, 7 mot 6 % IMPLEMENTERING - EN AKTIV HANDLING - EN AKTIVITET I SIG!